לתשומת ליבה של טסלה - GM צופה רווחיות מרכבים חשמליים תוך 3 שנים
ענקית הרכבים האמריקאית GENERAL MOTORS קיימה אתמול את פגישת משקיעים בניו יורק והצביעה על המצב הנוכחי והתחזיות שלה להמשך. החברה הודיעה כי תגיע "לרווחיות סולידית" מעסקי הרכבים החשמליים שלה בשנת 2025, מצד אחד שלוש שנים נשמעות כמו זמן רב, אך כאשר מסתכלים על כמות הרכבים החשמליים שהחברה מייצרת ומוכרת היום, המשמעות היא שזו תכפיל את הייצור שלה פי 40. לצורך הדוגמא, החברה מסרה 782 מרכבי ה-Hummer החשמליים של GMC עד לסוף ספטמבר, נתון נמוך ביותר בהשוואה לכמות רכבים שהמתחרה TESLA INC מוסרת.
העלות של הרכב החשמלי המדובר של החברה מגיעה לכדי 100 אלף דולר והמחיר פשוט לא קורץ למספיק לקוחות. בכדי להגיע לתוצאות ורווחים משמעותיים GM צריכה למכור רכבים, והרבה. פחות מאלף רכבים שנמסרים זהו נתון נמוך בצורה קיצונית כאשר טסלה למשל הצליחה לא הגיעה לרווח תפעולי עד שנת 2020, אז החברה מסרה קרוב ל-500 אלף רכבים. GM מתכננת להגדיל בצורה דרסטית את הייצור והחברה מדווחת על כך שיש כבר הזמנות ל-90 אלף רכבים מסוג האמר. החברה תגדיל את היצע הרכבים שלה כאשר תייצר רכבים נוספים ובעלות יותר סבירה של שברולט וקאדילק. החברה צופה כי תגיע לייצור של מיליון רכבים חשמליים בצפון אמריקה עד 2025, מה שאמור להיות היקף מספיק גדול בכדי שהחברה תוכל לראות רווחים מהעניין.
GM מכרה מתחילת השנה ועד ספטמבר כ-23 אלף רכבים חשמליים סה"כ, לטסלה לקח מעל לחמש שנים להגיע מנתון המכירות הזה עד שהגיעה למכירות המדוברות של חצי מיליון רכבים בשנה, האם GM תוכל להגיע לנתון כפול תוך שלוש שנים בלבד? יכול מאוד להיות.
העניין הראשון הוא שהביקוש לרכבים החשמליים המריא בשנים האחרונות, הודות למכוניות של טסלה ודחיפה של מקבלי ההחלטות ברכבי העולם אל עבר רכבים חשמליים. אחד המניעים העיקריים הוא חיוב של יצרניות רכב בארה"ב להגיע למכסה מסויימת של קרידט פחמן לכל כמות רכבים (תלוי איזה סוג רכב) שהיא מוכרת. טסלה מרוויחה מהעניין מיליארדי דולרים בכך שהיא מוכרת חלק גדול מהקרדיטים הרבים שיש לה ו-GM כמו חברות נוספות רוצות להפוך "לייצרניות של קרדיטים מאשר צרכניות" - הדרך שלהן לעשות זאת היא על ידי מכירה של כמה שיותר רכבים חשמליים. שנית, בעקבות הביקוש הגדול לרכבים חשמליים, חברות רבות לייצור חלקים לרכבים החשמליים קמו (בעיקר לסוללות) והעניין הגדיל את התחרות והוריד את המחירים.
- ענקית הביטוח מתמוטטת והמשקיע שהופך למיליארדר מקריסת הבנק המרכזי
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יהיה עד 2025? חוץ ממכירה של רכבים רגילים מונעי דלק, GM מצאה דרך חדשה להרוויח כסף עד שתגיע לרווחים מעסקי הרכבים החשמליים שלה. החברה דיווחה בפגישת המשקיעים שלה על כך שמשנת 2021 היא תיקנה יותר מ-11 אלף רכבים של המתחרה טסלה. נשיא החברה, מארק רויס, אמר כי "זה עסק צומח עבורנו, אני חייב לאמר שזה עסק חדש". מסתבר שהיות ומרבית האמריקאים גרים בטווח של עד 10 מייל מסוכנות של החברה, חלק לא קטן של בעלי טסלה משתמשים בשירותיה של החברה, שכן לטסלה אין רשת סוכנויות אשר פרוסה כל כך כמו זו של GM.
GM הודיעה בתחילת החודש שעבר על גידול של 24% (לעומת הרבעון המקביל) במכירות הרכבים אל סך של 555 אלף. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-33% אל מחיר של 39 דולר למניה, שווי החברה עומד על 55 מיליארד דולר. באותו הזמן טסלה ירדה אמנם באחוז ניכר יותר - 50%, אך שווי השוק של החברה גדול פי 10 מזה של ג'נרל מוטורס - 563 מילארד דולר. ג'נרל מוטורס קיימת כבר מעל ל-100 שנה ואכן מעניין לראות איך טסלה עוקפת אותה מבלי למצמץ - השאלה הגדולה היא האם החזון של GM יצליח לשנות את המצב.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.