רכב חשמלי גנרל מוטורס
צילום: טוויטר

לתשומת ליבה של טסלה - GM צופה רווחיות מרכבים חשמליים תוך 3 שנים

ג'נרל מוטורס רק שורפת מזומנים על ייצור הרכבים החשמליים אך מבינה כי זהו העתיד וצופה להגדיל משמעותית את הייצור, בינתיים היא מוצאת נחמה בתיקון הרכבים של המתחרה - טסלה
מתן קובי |

ענקית הרכבים האמריקאית  GENERAL MOTORS קיימה אתמול את פגישת משקיעים בניו יורק והצביעה על המצב הנוכחי והתחזיות שלה להמשך. החברה הודיעה כי תגיע "לרווחיות סולידית" מעסקי הרכבים החשמליים שלה בשנת 2025, מצד אחד שלוש שנים נשמעות כמו זמן רב, אך כאשר מסתכלים על כמות הרכבים החשמליים שהחברה מייצרת ומוכרת היום, המשמעות היא שזו תכפיל את הייצור שלה פי 40. לצורך הדוגמא, החברה מסרה 782 מרכבי ה-Hummer החשמליים של GMC עד לסוף ספטמבר, נתון נמוך ביותר בהשוואה לכמות רכבים שהמתחרה  TESLA INC מוסרת.

העלות של הרכב החשמלי המדובר של החברה מגיעה לכדי 100 אלף דולר והמחיר פשוט לא קורץ למספיק לקוחות. בכדי להגיע לתוצאות ורווחים משמעותיים GM צריכה למכור רכבים, והרבה. פחות מאלף רכבים שנמסרים זהו נתון נמוך בצורה קיצונית כאשר טסלה למשל הצליחה לא הגיעה לרווח תפעולי עד שנת 2020, אז החברה מסרה קרוב ל-500 אלף רכבים. GM מתכננת להגדיל בצורה דרסטית את הייצור והחברה מדווחת על כך שיש כבר הזמנות ל-90 אלף רכבים מסוג האמר. החברה תגדיל את היצע הרכבים שלה כאשר תייצר רכבים נוספים ובעלות יותר סבירה של שברולט וקאדילק. החברה צופה כי תגיע לייצור של מיליון רכבים חשמליים בצפון אמריקה עד 2025, מה שאמור להיות היקף מספיק גדול בכדי שהחברה תוכל לראות רווחים מהעניין.

GM מכרה מתחילת השנה ועד ספטמבר כ-23 אלף רכבים חשמליים סה"כ, לטסלה לקח מעל לחמש שנים להגיע מנתון המכירות הזה עד שהגיעה למכירות המדוברות של חצי מיליון רכבים בשנה, האם GM תוכל להגיע לנתון כפול תוך שלוש שנים בלבד? יכול מאוד להיות.

העניין הראשון הוא שהביקוש לרכבים החשמליים המריא בשנים האחרונות, הודות למכוניות של טסלה ודחיפה של מקבלי ההחלטות ברכבי העולם אל עבר רכבים חשמליים. אחד המניעים העיקריים הוא חיוב של יצרניות רכב בארה"ב להגיע למכסה מסויימת של קרידט פחמן לכל כמות רכבים (תלוי איזה סוג רכב) שהיא מוכרת. טסלה מרוויחה מהעניין מיליארדי דולרים בכך שהיא מוכרת חלק גדול מהקרדיטים הרבים שיש לה ו-GM כמו חברות נוספות רוצות להפוך "לייצרניות של קרדיטים מאשר צרכניות" - הדרך שלהן לעשות זאת היא על ידי מכירה של כמה שיותר רכבים חשמליים. שנית, בעקבות הביקוש הגדול לרכבים חשמליים, חברות רבות לייצור חלקים לרכבים החשמליים קמו (בעיקר לסוללות) והעניין הגדיל את התחרות והוריד את המחירים.

מה יהיה עד 2025? חוץ ממכירה של רכבים רגילים מונעי דלק, GM מצאה דרך חדשה להרוויח כסף עד שתגיע לרווחים מעסקי הרכבים החשמליים שלה. החברה דיווחה בפגישת המשקיעים שלה על כך שמשנת 2021 היא תיקנה יותר מ-11 אלף רכבים של המתחרה טסלה. נשיא החברה, מארק רויס, אמר כי "זה עסק צומח עבורנו, אני חייב לאמר שזה עסק חדש". מסתבר שהיות ומרבית האמריקאים גרים בטווח של עד 10 מייל מסוכנות של החברה, חלק לא קטן של בעלי טסלה משתמשים בשירותיה של החברה, שכן לטסלה אין רשת סוכנויות אשר פרוסה כל כך כמו זו של GM. 

GM הודיעה בתחילת החודש שעבר על גידול של 24% (לעומת הרבעון המקביל) במכירות הרכבים אל סך של 555 אלף. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-33% אל מחיר של 39 דולר למניה, שווי החברה עומד על 55 מיליארד דולר. באותו הזמן טסלה ירדה אמנם באחוז ניכר יותר - 50%, אך שווי השוק של החברה גדול פי 10 מזה של ג'נרל מוטורס - 563 מילארד דולר. ג'נרל מוטורס קיימת כבר מעל ל-100 שנה ואכן מעניין לראות איך טסלה עוקפת אותה מבלי למצמץ - השאלה הגדולה היא האם החזון של GM יצליח לשנות את המצב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.