לתשומת ליבה של טסלה - GM צופה רווחיות מרכבים חשמליים תוך 3 שנים
ענקית הרכבים האמריקאית GENERAL MOTORS קיימה אתמול את פגישת משקיעים בניו יורק והצביעה על המצב הנוכחי והתחזיות שלה להמשך. החברה הודיעה כי תגיע "לרווחיות סולידית" מעסקי הרכבים החשמליים שלה בשנת 2025, מצד אחד שלוש שנים נשמעות כמו זמן רב, אך כאשר מסתכלים על כמות הרכבים החשמליים שהחברה מייצרת ומוכרת היום, המשמעות היא שזו תכפיל את הייצור שלה פי 40. לצורך הדוגמא, החברה מסרה 782 מרכבי ה-Hummer החשמליים של GMC עד לסוף ספטמבר, נתון נמוך ביותר בהשוואה לכמות רכבים שהמתחרה TESLA INC מוסרת.
העלות של הרכב החשמלי המדובר של החברה מגיעה לכדי 100 אלף דולר והמחיר פשוט לא קורץ למספיק לקוחות. בכדי להגיע לתוצאות ורווחים משמעותיים GM צריכה למכור רכבים, והרבה. פחות מאלף רכבים שנמסרים זהו נתון נמוך בצורה קיצונית כאשר טסלה למשל הצליחה לא הגיעה לרווח תפעולי עד שנת 2020, אז החברה מסרה קרוב ל-500 אלף רכבים. GM מתכננת להגדיל בצורה דרסטית את הייצור והחברה מדווחת על כך שיש כבר הזמנות ל-90 אלף רכבים מסוג האמר. החברה תגדיל את היצע הרכבים שלה כאשר תייצר רכבים נוספים ובעלות יותר סבירה של שברולט וקאדילק. החברה צופה כי תגיע לייצור של מיליון רכבים חשמליים בצפון אמריקה עד 2025, מה שאמור להיות היקף מספיק גדול בכדי שהחברה תוכל לראות רווחים מהעניין.
GM מכרה מתחילת השנה ועד ספטמבר כ-23 אלף רכבים חשמליים סה"כ, לטסלה לקח מעל לחמש שנים להגיע מנתון המכירות הזה עד שהגיעה למכירות המדוברות של חצי מיליון רכבים בשנה, האם GM תוכל להגיע לנתון כפול תוך שלוש שנים בלבד? יכול מאוד להיות.
העניין הראשון הוא שהביקוש לרכבים החשמליים המריא בשנים האחרונות, הודות למכוניות של טסלה ודחיפה של מקבלי ההחלטות ברכבי העולם אל עבר רכבים חשמליים. אחד המניעים העיקריים הוא חיוב של יצרניות רכב בארה"ב להגיע למכסה מסויימת של קרידט פחמן לכל כמות רכבים (תלוי איזה סוג רכב) שהיא מוכרת. טסלה מרוויחה מהעניין מיליארדי דולרים בכך שהיא מוכרת חלק גדול מהקרדיטים הרבים שיש לה ו-GM כמו חברות נוספות רוצות להפוך "לייצרניות של קרדיטים מאשר צרכניות" - הדרך שלהן לעשות זאת היא על ידי מכירה של כמה שיותר רכבים חשמליים. שנית, בעקבות הביקוש הגדול לרכבים חשמליים, חברות רבות לייצור חלקים לרכבים החשמליים קמו (בעיקר לסוללות) והעניין הגדיל את התחרות והוריד את המחירים.
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יהיה עד 2025? חוץ ממכירה של רכבים רגילים מונעי דלק, GM מצאה דרך חדשה להרוויח כסף עד שתגיע לרווחים מעסקי הרכבים החשמליים שלה. החברה דיווחה בפגישת המשקיעים שלה על כך שמשנת 2021 היא תיקנה יותר מ-11 אלף רכבים של המתחרה טסלה. נשיא החברה, מארק רויס, אמר כי "זה עסק צומח עבורנו, אני חייב לאמר שזה עסק חדש". מסתבר שהיות ומרבית האמריקאים גרים בטווח של עד 10 מייל מסוכנות של החברה, חלק לא קטן של בעלי טסלה משתמשים בשירותיה של החברה, שכן לטסלה אין רשת סוכנויות אשר פרוסה כל כך כמו זו של GM.
GM הודיעה בתחילת החודש שעבר על גידול של 24% (לעומת הרבעון המקביל) במכירות הרכבים אל סך של 555 אלף. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-33% אל מחיר של 39 דולר למניה, שווי החברה עומד על 55 מיליארד דולר. באותו הזמן טסלה ירדה אמנם באחוז ניכר יותר - 50%, אך שווי השוק של החברה גדול פי 10 מזה של ג'נרל מוטורס - 563 מילארד דולר. ג'נרל מוטורס קיימת כבר מעל ל-100 שנה ואכן מעניין לראות איך טסלה עוקפת אותה מבלי למצמץ - השאלה הגדולה היא האם החזון של GM יצליח לשנות את המצב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
