קבוצת ריאליטי רכשה את טחנת הקמח ביפו תמורת 120 מיליון שקל
בכוונת השותפים להשביח את המתחם ולהגדיל את זכויות הבניה כך שיכלול עירוב שימושים למגורים, תעסוקה ומסחר; ולהפוך את המתחם לפרויקט דגל עירוני, כולל שימור מבני הממגורות ההיסטוריים לצד חידוש ופיתוח המתחם כולו
קבוצת ריאליטי רכשה יחד עם קבוצת יצחקי (50%-50%) את טחנת הקמת ההיסטורית בדרך סלמה 25 בתל אביב, בסמוך למתחם נגה, תמורת 120 מיליון שקל. הקרן וקבוצת יצחקי רכשו יחד 2.6 דונם והודיעו כי בכוונתם לפתח את כלל המתחם המשתרע בין הרחובות דרך סלמה, פוריה, שניצלר וורסמן.
המתחם שימש עד כה כטחנת קמח, עם זכויות בניה הקיימות בהיקף של 250% (כ-6,500 מ"ר) ביעוד לתעשייה ומלאכה ומסחר. במתחם קיימים שני מבנים בשטח כולל של כ-2,700 מ"ר, כאשר המבנה הראשון בן שתי קומות מונה כ-700 מ"ר בחזית הפונה לדרך שלמה והמבנה השני בן 5 קומות בהיקף של כ-2,000 מ"ר ממוקם בעורף לכיוון רחוב פורייה. כמו כן, מונה החלקה מספר מבני ממגורות (סילואים) המשמשים לאחסנת קמח.
הקרן ויצחקי מתעתדות להשכיר את השטחים והמבנים הקיימים בתקופת הביניים לשימושים שונים הכוללים מסחר, תעשיה ואחסנה. במקביל, בכוונת ריאליטי ויצחקי לקדם תכנית השבחה משמעותית עבור המתחם כולו שתכלול עירוב שימושים של מגורים, מסחר ותעסוקה, תוך הגדלה משמעותית של זכויות הבניה, בהתאם לתוכניות מתאר ארציות ועירוניות מאושרות - ת"א 5000, ת"א 5500 ותמ"א 70 (תכנית המטרו). התוכניות העתידיות במתחם כוללות את שימור הסילואים, והוא צפוי להפוך להיות מתחם הדגל באזור בהתאם לכוונת מוסדות התכנון והעירייה.
מלבד פרויקט הטחנה, ריאליטי מחזיקה בנכסים משמעותיים נוספים במבואות יפו, ביניהם מתחם פרדס שניר, שנרכש ב-336 מיליון שקל. לאחרונה אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ת"א־יפו להפקדה תוכנית התחדשות במקום, במסגרתה מתכננת הקרן להקים מתחם המשלב מגורים, מסחר ותעסוקה, בבניינים בגובה של בין 8 ל-19 קומות, שטח ציבורי פתוח גדול ומגרש למבני ציבור.
- פינוי בינוי ביפו: קבוצת חג'ג' בהסכם של מעל 1,900 יח"ד
- תל אביב בחצי מחיר - המחירים ביפו מזנקים ועדיין לא מתקרבים למרכז העיר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דן מנחם, שותף בקבוצת ריאליטי: "הפרויקט מציע שימור אלמנטים היסטוריים לטחנת הקמח בשילוב פרויקט עירוב שימושים למגורים מסחר ותעסוקה. מדובר באתגר תכנוני של שילוב ישן וחדש, פיתוח מרחב ציבורי איכותי ויצירת פרויקט דגל עירוני בתחום השפעת תחנת המטרו העתידית בדרך שלבים. התכנון יתבסס על מחקר איכותי לגבי האפשרויות לשימוש במבנים ששימשו כטחנת קמח ברחבי העולם ואשר יקבלו שימוש עדכני ואיכותי התואם את מדיניות העירייה וצרכי הסביבה. קבוצת ריאליטי דוגלת ביצירת מרחבים איכותיים ומתקדמים תוך שימור המורשת הבנויה המאפיינת את התייחסותה למרחב מבואות יפו בו הקבוצה פעילה בשלל פרויקטים חדשניים ופורצי דרך".
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
