נהר היאנג-צה בשנגחאי
צילום: pixbay

משבר המים בסין עלול לחלחל למדינות נוספות בעולם

ההתחממות הגלובלית כבר שנים מאיימת על העולם אך נראה שהפגיעה כעת צפויה להיות הרבה יותר קשה וכלכלות רבות כבר חוות זאת על בשרן. סין היא דוגמה חיה לאותה הבעיה עם גלי חום קשים ומשבר מים ענק, מדינות העולם צפויות להפגע מכך עוד יותר 
מתן קובי | (17)

נהרות רבים בעולם מתייבשים לנוכח גלי חום שוברי שיאים בכל רחבי הגלובוס. נהר הריין בגרמניה, אשר אחראי על העברת כמויות גדולות של דלק, חיטה וסחורות נוספות התייבש והגיע בחודש אוגוסט לגובה של 20-40 סנטימטר בחלקים מסויימים. מדענים מעריכים כי הבצורת הנוכחית באירופה כנראה הגרועה ביותר ב-500 השנים האחרונות ובינתיים נהר הקולורדו בארה"ב גם הוא מגיע לנקודות שפל היסטוריות ומסוכנות, עד כדי כך שרואים זאת מהחלל.

כמו שאר העולם, גם סין נמצאת במשבר מים בעקבות ההתחממות הגלובלית. בדומה לנהרות רבים בסין, גם נהר היאנג-צה, הנהר השלישי הגדול ביותר בסין, הגיע על פי הדיווחים לרמתו הנמוכה ביותר השנה ומתחיל להתייבש לגמרי בחלקים מסויימים שלו. המשמעות של ההתייבשות היא הפסקת מעבר אוניות, הפחתת האנרגיה שמגיעה מהנהר ובסופו של דבר גם פגיעה בחברות רבות. זהו כמובן לא המקום היחידי בסין שחווה בצורת ויש שמעריכים כי משבר המים המתוקים של סין הוא אחד האירועים המאקרו כלכליים הגדולים ביותר שהעולם מתעלם מהם כיום. 

העיר סיצ'ואן היא אחת הנפגעות הגדולות ביותר במדינה מהמצב, בנוסף לכך שהנהר מספק מי שתייה ליותר מ-400 מיליון אזרחים, העיר מסתמכת על הנהר בכדי לייצר יותר מ-80% מהאנרגיה שהיא צורכת. בחודש אוגוסט הכריז השלטון המקומי על האזהרה החמורה ביותר שיש בנוגע למצב זרימת המים לעיר, אשר נחתכה בחצי. הביקוש לחשמל בעיר עלה ב-25% בקיץ לנוכח גלי החום שפקדו את סין ומחירי החשמל לא צפויים לרדת. כאמור, הנהר הוא בין הגדולים במדינה ומתחיל את דרכו בשנגחאי, בין הערים הנוספות שנפגעו מההתייבשות נמצאות צ'ונגקפינג והוואן - העיר בה התפרצה מגיפת הקורונה.

למה זה בעצם צריך לעניין אותנו בתור משקיעים

המשבר בסין מחריף כיום עם גלי חום קיצוניים שהובילו לבצורת נוראית לתעשייה הסינית. מים הם כמובן אולי הדבר החשוב ביותר לכל משק בית אך הם גם קריטים לצורך ייצור חשמל, תעשייה וייצור מוצרים רבים - המשמעות היא שמחסור במים לא רק יפגע בגידול החקלאיים במדינה אלא על כמעט כל הסקטורים במדינה. שווי הייצוא של סין שהעולם צורך כיום מוערך בכ-3.3 טריליון דולר ונראה כי אין התייחסות מספקת לנושא, אשר עלול להשפיע על כולנו.

טויטה וטסלה הן דוגמא ממשית לבעייתיות של המצב - סיצ'ואן נאלצה בשלב מסויים בחודש אוגוסט להגביל ואף להשעות את אספקת החשמל לאלפי מפעלים והקציבה את האספקה למשקי הבית. מצב המפעלים הוא כנראה לא הבעיה הגדולה ביותר כאשר לפי מחקרים מסויימים, עד 2025 כמחצית מאוכלוסיית העולם צפויה לעמוד בפני מחסור חמור של מי שתייה.

ככל שמשבר המים בסין מחריף, המפלגה הקומוניסטית מבינה כי צריכה לתעדף קודם את משקי הבית על פני המפעלים. אותו התעדוף עתיד להבטיח החרפה נוספת וחמורה יותר בירידה בתפוקה התעשייתית של המדינה. ככל שהתפוקה של המדינה תקטן, משבר האספקה העולמי צפוי להמשיך ולהעמיק, מה שכמובן ישפיע על רוב מדינות העולם ובעיקר מדינות המערב המסתמכות בצורה כל כך תלותית על הייצוא הסיני. יש לציין שנהר היאנג-צה הוא אחד מדרכי המים המשמעותיות ביותר של סין ושרשרת האספקה העולמית תלויה בו רבות.

עד כמה העולם באמת תלוי בסין 

למרות משבר המים המדובר והניסיון של סין וארה"ב לצאת מהתלות אחת של השנייה, לא סביר שנראה שינוי במאזן הכוחות בזמן הקרוב, בעיקר בכל הנוגע לתלות האנרגיה האמריקאית בסין. חלקה של סין בשוק הפוליסיליקון, אחד המרכיבים העיקריים בפאנלים סולריים, הגיע השנה לשיא של 80% ועלול לעלות אפילו יותר. סין שולטת גם בשווקי סוללות הליתיום, הגרפיט, הניקל ומינרלים נדירים אשר הכרחיים ליצירת אנרגיה נקייה ומכשירים אלקטרוניים. המחירים בשוק הסיליקון עלו מאז תחילת 2021 בכפי 4 ומחירי הליתיום הגיעו עד לפי 5. כל אלו רק מדגישים יותר ויותר את הבעייתיות של החרפה של משבר המים בסין.   

קיראו עוד ב"גלובל"

משבר האקלים ככל הנראה החריף משמעותית את הבצורת וגלי החום בסין, מה שבצורה אירונית הפך לאיום מאוד גדול על אותן החברות אשר תמכו בכל מדיניות ה-ESG. אפל היא אחת החברות שהכי מאויימות מהמשבר והתלות הסינית - ב-2019 46% מהספקים של החברה הגיעו מסין (380 ספקים) והחברה כעת מבינה שהיא צריכה לצאת משם בהקדם. כעת, אפל צפויה להעביר את הייצור של כ-25% מהמוצרים שלה מהמדינה עד לשנת 2025.

איך ניתן להחשף לסקטור המים ודווקא להרוויח מהעניין 

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    גיא 24/09/2022 20:16
    הגב לתגובה זו
    https://youtu.be/N37Se6rt-yY
  • אקוואמן 27/09/2022 12:16
    הגב לתגובה זו
    תוציא את הראש מהאדמה ותסתכל מסביב
  • 8.
    מממ 24/09/2022 13:27
    הגב לתגובה זו
    וכל ההשקעה קורסת
  • 7.
    דני 24/09/2022 06:58
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אנחנו מנהלים נכון את משק המים מה אכפת לנו איך מתייבשים במקומות אחרים.
  • 6.
    רן 23/09/2022 08:44
    הגב לתגובה זו
    אם לא נאט לא נביט לא נשים לב לפרטים, יהיו לנו יותר מכוניות ומוצרים בזול , אבל לא נוכל להשתמש בהם כי נושמד יחד עם כוכב 'ארץ'
  • 5.
    לילי 23/09/2022 07:31
    הגב לתגובה זו
    יש מספיק מים אך צריך להשקיע יותר כסף כדי להשתמש בהם . משבר האנרגיה משפיע על כולם
  • 4.
    המודאג 22/09/2022 23:28
    הגב לתגובה זו
    משבר האקלים, שגורם לכל מיני צרות בעולם, נגרם באופן ישיר מגידול אוכלוסיית העולם. ככל שיש יותר אנשים, כך יש יותר מפעלים שפולטים גזי חממה וגם מייצרים יותר אשפה בשנת 1900 היו בעולם 1.65 מיליארד אנשים. היום יש קרוב ל-8 מיליארד אנשים. הצפי הוא שב-2050 יהיו בעולם 10 מיליארד אנשים. המסקנה המתבקשת היא: לצמצם את שיעור הילודה על ידי הסברה וחוקים מתאימים Save the earth - Don't give birth
  • לרון 23/09/2022 11:27
    הגב לתגובה זו
    לא עוזר בכלום,שאל את הסינים
  • המודאג 24/09/2022 08:14
    אני לא יודע סינית
  • אלי 23/09/2022 02:59
    הגב לתגובה זו
    מגידול האוכלוסיה...שיתאבד!
  • אידיוט! (ל"ת)
    המודאג 24/09/2022 08:15
  • sus 22/09/2022 23:57
    הגב לתגובה זו
    אפשר להפחית מאד את כמות הפליטות בלי לפגוע באיכות החיים.
  • 3.
    שמוליק 22/09/2022 22:22
    הגב לתגובה זו
    כי מקור הנהרות זה קרחונים ושלג בהרים. בחום הם נמסים יותר ולא פחות. כמה ימים של חמסין לא יכול לייבש נהר.
  • לרון 23/09/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    יפות אך כמה שנים היתה הכינרת מיובשת? בלי שום קשר לקרחונים!הצפות וההתייבשות כמו החור באוזון "נסגר" באורח פלא זה לא אנחנו זההם "הגלקסיות"
  • לרון 23/09/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    אז אולי תתחיל להבין,בגעתון בנהריה זה קורה כבר כל חורף
  • 2.
    לרון 22/09/2022 22:10
    הגב לתגובה זו
    אנחנו חיים על כוכב "ללא אלוהים" ,פוטין תפס את מקומו לעת הזאת,ועל כוכב יש תקופות ועידנים של קרחונים המתחלפים לעידנים חמים,אין מה לעשות
  • 1.
    לרון 22/09/2022 22:08
    הגב לתגובה זו
    כמו אצלנו,יש מספיר "ים",הבעיה רק שיהיה מחסור בחשמל להתפלה כי גרינברג "משבש" עם חשמליות,כן הרבה סיניות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.