משבר המים בסין עלול לחלחל למדינות נוספות בעולם
נהרות רבים בעולם מתייבשים לנוכח גלי חום שוברי שיאים בכל רחבי הגלובוס. נהר הריין בגרמניה, אשר אחראי על העברת כמויות גדולות של דלק, חיטה וסחורות נוספות התייבש והגיע בחודש אוגוסט לגובה של 20-40 סנטימטר בחלקים מסויימים. מדענים מעריכים כי הבצורת הנוכחית באירופה כנראה הגרועה ביותר ב-500 השנים האחרונות ובינתיים נהר הקולורדו בארה"ב גם הוא מגיע לנקודות שפל היסטוריות ומסוכנות, עד כדי כך שרואים זאת מהחלל.
כמו שאר העולם, גם סין נמצאת במשבר מים בעקבות ההתחממות הגלובלית. בדומה לנהרות רבים בסין, גם נהר היאנג-צה, הנהר השלישי הגדול ביותר בסין, הגיע על פי הדיווחים לרמתו הנמוכה ביותר השנה ומתחיל להתייבש לגמרי בחלקים מסויימים שלו. המשמעות של ההתייבשות היא הפסקת מעבר אוניות, הפחתת האנרגיה שמגיעה מהנהר ובסופו של דבר גם פגיעה בחברות רבות. זהו כמובן לא המקום היחידי בסין שחווה בצורת ויש שמעריכים כי משבר המים המתוקים של סין הוא אחד האירועים המאקרו כלכליים הגדולים ביותר שהעולם מתעלם מהם כיום.
העיר סיצ'ואן היא אחת הנפגעות הגדולות ביותר במדינה מהמצב, בנוסף לכך שהנהר מספק מי שתייה ליותר מ-400 מיליון אזרחים, העיר מסתמכת על הנהר בכדי לייצר יותר מ-80% מהאנרגיה שהיא צורכת. בחודש אוגוסט הכריז השלטון המקומי על האזהרה החמורה ביותר שיש בנוגע למצב זרימת המים לעיר, אשר נחתכה בחצי. הביקוש לחשמל בעיר עלה ב-25% בקיץ לנוכח גלי החום שפקדו את סין ומחירי החשמל לא צפויים לרדת. כאמור, הנהר הוא בין הגדולים במדינה ומתחיל את דרכו בשנגחאי, בין הערים הנוספות שנפגעו מההתייבשות נמצאות צ'ונגקפינג והוואן - העיר בה התפרצה מגיפת הקורונה.
למה זה בעצם צריך לעניין אותנו בתור משקיעים
המשבר בסין מחריף כיום עם גלי חום קיצוניים שהובילו לבצורת נוראית לתעשייה הסינית. מים הם כמובן אולי הדבר החשוב ביותר לכל משק בית אך הם גם קריטים לצורך ייצור חשמל, תעשייה וייצור מוצרים רבים - המשמעות היא שמחסור במים לא רק יפגע בגידול החקלאיים במדינה אלא על כמעט כל הסקטורים במדינה. שווי הייצוא של סין שהעולם צורך כיום מוערך בכ-3.3 טריליון דולר ונראה כי אין התייחסות מספקת לנושא, אשר עלול להשפיע על כולנו.
- שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טויטה וטסלה הן דוגמא ממשית לבעייתיות של המצב - סיצ'ואן נאלצה בשלב מסויים בחודש אוגוסט להגביל ואף להשעות את אספקת החשמל לאלפי מפעלים והקציבה את האספקה למשקי הבית. מצב המפעלים הוא כנראה לא הבעיה הגדולה ביותר כאשר לפי מחקרים מסויימים, עד 2025 כמחצית מאוכלוסיית העולם צפויה לעמוד בפני מחסור חמור של מי שתייה.
ככל שמשבר המים בסין מחריף, המפלגה הקומוניסטית מבינה כי צריכה לתעדף קודם את משקי הבית על פני המפעלים. אותו התעדוף עתיד להבטיח החרפה נוספת וחמורה יותר בירידה בתפוקה התעשייתית של המדינה. ככל שהתפוקה של המדינה תקטן, משבר האספקה העולמי צפוי להמשיך ולהעמיק, מה שכמובן ישפיע על רוב מדינות העולם ובעיקר מדינות המערב המסתמכות בצורה כל כך תלותית על הייצוא הסיני. יש לציין שנהר היאנג-צה הוא אחד מדרכי המים המשמעותיות ביותר של סין ושרשרת האספקה העולמית תלויה בו רבות.
עד כמה העולם באמת תלוי בסין
למרות משבר המים המדובר והניסיון של סין וארה"ב לצאת מהתלות אחת של השנייה, לא סביר שנראה שינוי במאזן הכוחות בזמן הקרוב, בעיקר בכל הנוגע לתלות האנרגיה האמריקאית בסין. חלקה של סין בשוק הפוליסיליקון, אחד המרכיבים העיקריים בפאנלים סולריים, הגיע השנה לשיא של 80% ועלול לעלות אפילו יותר. סין שולטת גם בשווקי סוללות הליתיום, הגרפיט, הניקל ומינרלים נדירים אשר הכרחיים ליצירת אנרגיה נקייה ומכשירים אלקטרוניים. המחירים בשוק הסיליקון עלו מאז תחילת 2021 בכפי 4 ומחירי הליתיום הגיעו עד לפי 5. כל אלו רק מדגישים יותר ויותר את הבעייתיות של החרפה של משבר המים בסין.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
משבר האקלים ככל הנראה החריף משמעותית את הבצורת וגלי החום בסין, מה שבצורה אירונית הפך לאיום מאוד גדול על אותן החברות אשר תמכו בכל מדיניות ה-ESG. אפל היא אחת החברות שהכי מאויימות מהמשבר והתלות הסינית - ב-2019 46% מהספקים של החברה הגיעו מסין (380 ספקים) והחברה כעת מבינה שהיא צריכה לצאת משם בהקדם. כעת, אפל צפויה להעביר את הייצור של כ-25% מהמוצרים שלה מהמדינה עד לשנת 2025.
איך ניתן להחשף לסקטור המים ודווקא להרוויח מהעניין
- 9.גיא 24/09/2022 20:16הגב לתגובה זוhttps://youtu.be/N37Se6rt-yY
- אקוואמן 27/09/2022 12:16הגב לתגובה זותוציא את הראש מהאדמה ותסתכל מסביב
- 8.מממ 24/09/2022 13:27הגב לתגובה זווכל ההשקעה קורסת
- 7.דני 24/09/2022 06:58הגב לתגובה זוכל עוד אנחנו מנהלים נכון את משק המים מה אכפת לנו איך מתייבשים במקומות אחרים.
- 6.רן 23/09/2022 08:44הגב לתגובה זואם לא נאט לא נביט לא נשים לב לפרטים, יהיו לנו יותר מכוניות ומוצרים בזול , אבל לא נוכל להשתמש בהם כי נושמד יחד עם כוכב 'ארץ'
- 5.לילי 23/09/2022 07:31הגב לתגובה זויש מספיק מים אך צריך להשקיע יותר כסף כדי להשתמש בהם . משבר האנרגיה משפיע על כולם
- 4.המודאג 22/09/2022 23:28הגב לתגובה זומשבר האקלים, שגורם לכל מיני צרות בעולם, נגרם באופן ישיר מגידול אוכלוסיית העולם. ככל שיש יותר אנשים, כך יש יותר מפעלים שפולטים גזי חממה וגם מייצרים יותר אשפה בשנת 1900 היו בעולם 1.65 מיליארד אנשים. היום יש קרוב ל-8 מיליארד אנשים. הצפי הוא שב-2050 יהיו בעולם 10 מיליארד אנשים. המסקנה המתבקשת היא: לצמצם את שיעור הילודה על ידי הסברה וחוקים מתאימים Save the earth - Don't give birth
- לרון 23/09/2022 11:27הגב לתגובה זולא עוזר בכלום,שאל את הסינים
- המודאג 24/09/2022 08:14אני לא יודע סינית
- אלי 23/09/2022 02:59הגב לתגובה זומגידול האוכלוסיה...שיתאבד!
- אידיוט! (ל"ת)המודאג 24/09/2022 08:15
- sus 22/09/2022 23:57הגב לתגובה זואפשר להפחית מאד את כמות הפליטות בלי לפגוע באיכות החיים.
- 3.שמוליק 22/09/2022 22:22הגב לתגובה זוכי מקור הנהרות זה קרחונים ושלג בהרים. בחום הם נמסים יותר ולא פחות. כמה ימים של חמסין לא יכול לייבש נהר.
- לרון 23/09/2022 11:26הגב לתגובה זויפות אך כמה שנים היתה הכינרת מיובשת? בלי שום קשר לקרחונים!הצפות וההתייבשות כמו החור באוזון "נסגר" באורח פלא זה לא אנחנו זההם "הגלקסיות"
- לרון 23/09/2022 11:22הגב לתגובה זואז אולי תתחיל להבין,בגעתון בנהריה זה קורה כבר כל חורף
- 2.לרון 22/09/2022 22:10הגב לתגובה זואנחנו חיים על כוכב "ללא אלוהים" ,פוטין תפס את מקומו לעת הזאת,ועל כוכב יש תקופות ועידנים של קרחונים המתחלפים לעידנים חמים,אין מה לעשות
- 1.לרון 22/09/2022 22:08הגב לתגובה זוכמו אצלנו,יש מספיר "ים",הבעיה רק שיהיה מחסור בחשמל להתפלה כי גרינברג "משבש" עם חשמליות,כן הרבה סיניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
