גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

"מאתגר מאוד לחזות את העתיד. הכלכלה היא כמו שתי ערים שונות"

כך אמר בקונגרס מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, ג'יימי דיימון: "אפילו הכלכלנים המבריקים ביותר חלוקים בשאלה אם ניכנס לסערה כלכלית גדולה או משהו הרבה פחות חמור"

נתנאל אריאל | (4)

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן JP MORGAN ג'יימי דיימון אמר היום בקונגרס כי "כלכלת ארה"ב כיום היא סיפור קלאסי של שתי ערים. יש רוח נגדית ורוח גבית, מה שהופך את זה למאתגר לחזות את העתיד.

"בעוד שענני הסערה הללו נבנים באופק, אפילו הכלכלנים הטובים והמבריקים ביותר חלוקים בשאלה האם אלה יכולים להתפתח לסערה כלכלית גדולה או למשהו הרבה פחות חמור", אמר דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול ביותר בארה"ב. 

הדברים נאמרו במסגרת הדיונים השנתיים בהשתתפות מנכ"לי הבנקים הגדולים בארה"ב בבית הנבחרים האמריקאי, שם הם דנים על כלכלת ארה"ב עם דיונים כמו סוגיות רגולטוריות של ציות והגנה על הצרכן. דיימון התייחס לאי הוודאות הנובעת ממגמות מאקרו-כלכליות סותרות - במיוחד, הוצאות צרכניות חזקות ושוק עבודה איתן על רקע האינפלציה ההיסטורית והידוק מוניטרי חסר תקדים על ידי הבנק הפדרלי. 

לדברי דיימון, מצד אחד - יש הוצאות צרכניות חזקות, "מקומות עבודה רבים בשפע" שממשיכים להפתיע לטובה, וכן "עסקים בריאים", אבל מנגד יש אינפלציה מוחצת ששוחקת את הכנסות העובדים, חוסר איזון בשרשרת האספקה, המלחמה המתמשכת באוקראינה והידוק כמותי מהיר (העלאות ריבית).

יצוין כי דיימון אמר את הדברים עוד בטרם החליט הערב הפד' להעלות את הריבית פעם נוספת ב-0.75%, בפעם השלישית ברציפות, כך שהריבית עומדת כעת בטווח של 3% - 3.25%. ונזכיר שרק לפני חצי שנה היא עוד הייתה אפסית.

הבעיה היא שהעלאות ריבית מהירות מדי עשויות להוביל את המשק האמריקאי למיתון. עם זאת, על פי נאומו הערב של יו"ר הפד' ג'רום פאוול, לא בטוח שמיתון מפחיד את הבנק המרכזי. המטרה לדבריו היא להמשיך בהעלאות הריבית כדי להוריד את האינפלציה ולהחזיר אותה לטווח יעד האינפלציה של 2%. אם כי הוא צופה שזה ייקח כמה שנים.

גם ג'יין פרייזר, מנכ"לית סיטיבנק, הבנק הרביעי בגודלו בארה"ב, מסכימה עם דיימון: "הגרוע ביותר של מגיפת הקורונה אולי מאחורינו, אבל האתגרים הכלכליים העומדים בפנינו הם לא פחות מרתיעים" אמרה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עלול להוביל למיתון ? המשק האמריקאי כבר במיתון חצי שנה (ל"ת)
    אוהד 22/09/2022 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כן. ולא. תמיד צודק. (ל"ת)
    22/09/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברק 22/09/2022 01:51
    הגב לתגובה זו
    והבנקים שלהם ששולטים בשוק האג״ח עושים דבר אחר וממגנים את עצמם ממיתון.
  • 1.
    Roobin Hood 22/09/2022 00:25
    הגב לתגובה זו
    וזה אומר הרבה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.