ה-ECB קבר את התחזיות של הבנקים המרכזיים: מה המשמעות הלאה?
ההחלטה של הבנק המרכזי האירופי (ECB) להעלות את הריבית בכפול מהסכום שקובעי המדיניות הבכירים, הפתיעה כלכלנים רבים, שלא צפו את המהלך. אך כעת הם מבינים שהמהלך מסמן את סופו של הכלי שעליו הסתמכו ראשי הבנקים המרכזיים, בעשור האחרון - התחזיות קדימה.
נשיאת ה-ECB, כריסטין לגארד, הכריזה בעצמה על מותו של הנוהג, לפחות לעת עתה, במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה על ההחלטה להעלות את הריבית ב-50 נקודות בסיס, למרות שהכינו את השוק לעליה של 25 נקודות בסיס בלבד. "אנחנו הרבה יותר גמישים, בכך שאנחנו לא מציעים תחזית קדימה מכל סוג שהוא", אמרה לגארד.
התחזיות קדימה של הבנקים כבר בחודש שעבר לאחר שהפדרל ריזרב העלה את הריבית שלו ב-75 נקודות בסיס, למרות שהיו"ר ג'רום פאוול שלל בעבר העלאה כזו. פאוול ולגארד הוסיפו אזהרות לתחזיות שלהם, ואמרו שהם בסופו של דבר יונעו מהתפתחויות הכלכליות. אך עם זאת, העובדה ששניהם היו מוכנים לוותר על התחזיות שלהם עלולה לעורר תנודתיות גדולה יותר בשווקים הפיננסיים כאשר המשקיעים מגיבים בעוצמה לנתונים החדשים.
הכלכלנים מצביעים על כך שהשינוי משקף את התגובה של קובעי המדיניות המוניטרית המנסים לפצות על כך שעמדו מנגד במשך חודשים בזמן שהאינפלציה זינקה. חזרה מהירה יותר לשיעורים ניטרליים, שאינם מעוררים עוד לחצי מחירים, נתפסת כעת כחיונית כדי לרסן את האינפלציה הגואה. כמו כן, העלאות האחרונות ואלו שצפויות, נועדו כולן להוריד את ציפיות האינפלציה ולהחזיר את המוניטין והאמינות של ה-ECB.
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות המהלך יש מי שממליצים על מניות אירופאיות
חרף המהלך של הבנק המרכזי, והעובדה שאירופה מצויה בעיצומה של האטה כלכלית, בחברת ניהול הנכסיםבלקרוק עדיין אופטימיים באשר להתנהגות המניות ביבשת וזאת בשל שלוש סיבות עיקריות – הערכות השווי נמוכות מהממוצע של המניות מה שמעיד על פסימיות כלכלית, מניות איכות ביבשת המציעות יציבות בזמן שהצמיחה מואטת, והתגבשות ההבנה שחברות אירופיות רבות יהיו המפתח לכלכלת אפס פליטות פחמן.
לדברי נייג'ל בולטון, מנהל ההשקעות המשותף של קבוצת Fundamental Equity בחברת ניהול הנכסים, "הערכות השווי של מניות באירופה נמצאות כעת מתחת לממוצע ארוך הטווח שלהן, בעוד שמניות בארה"ב נראות הרבה יותר יקרות בהסתכלות היסטורית. כך יוצא שמניות באירופה מציגות כעת ערך טוב למשקיעים המבקשים לנצל את התנודתיות האחרונה בשוק כדי לקבל חשיפה למגמות מבניות ארוכות טווח.
כמו כן, חשוב לזכור שאירופה היא ביתן של חברות רבות בעלות מאפיינים חשובים בהתמודדות עם אינפלציה וצמיחה איטית. חשוב להשקיע בחברות איכותיות שהן רווחיות, בעלות נתח שוק חזק ושמצמיחות באופן עקבי את הרווחים, תזרים המזומנים והדיבידנדים שלהן – ללא קשר לתנאים הכלכליים. אנו שמים דגש על דיבידנדים כמקור מרכזי לתשואה בהיעדר עליות חזקות במחיר המניה, ומחפשים חברות בוגרות ומניבות מזומנים שהוכיחו את המודלים העסקיים שלהן לאורך זמן ונתמכות על ידי מאזנים חזקים ושווקי קצה אמינים. אנו מעדיפים את סקטור הבריאות באירופה, ומחפשים ספציפית חברות שמשקיעות בחדשנות בתחום זה כדי להגדיל את נתח השוק שלהן".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לבסוף, הוא סבור כי "המעבר לכלכלה נטולת פחמן הינו ערך מוביל באירופה ומכאן שהיבשת מהווה את בית לחברות שממוקמות היטב כדי לעזור לממשלות לעמוד ביעדי פליטות הפחמן שלהן. אנו מחפשים השקעות בחברות בתחום החדשנות האנרגטית, דוגמת ייצור מימן "ירוק", ויצרניות מוליכים למחצה החיוניים למעבר לכלי רכב חשמליים".
- 1.ימים אחרונים לצאת מהשווקים , הסערה דופקת בדלת ... (ל"ת)דן 21/07/2022 22:19הגב לתגובה זו
- גק 22/07/2022 13:59הגב לתגובה זוצודק ב-100% לברוח לא לצאת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
