זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב – תקווה או אכזבה? איבד 15% במקביל לירידות בשווקים. האם יש אפסייד?

'הבהלה לזהב' מגיעה כשהשוק יורד: הוא נחשב כמקלט מפני ירידות בשווקים. אבל הזהב כבר נסחר ב-1,700 דולר בלבד לאונקיה - המחיר הנמוך ביותר מזה שנתיים
משה כסיף | (2)
נושאים בכתבה אינפלציה זהב

זהב נחשב באופן מסורתי ל'מגן מפני ירידות בשווקים' - השווקים יורדים? הזהב עולה. באופן היסטורי, הזהב משמש כעוגן למשקיעים, ומאפשר להם לקזז את ההפסדים כתוצאה מהאינפלציה והירידות.

פול וונג, אסטרטג שווקים ב-Sprott Asset Management, מציין כי הרעיון של זהב כגידור אינפלציוני נולד לפני כמעט 50 שנה, בשוק שהיה, לדבריו, "שונה לחלוטין מהשוק הנוכחי". בשנות ה-70 של המאה ה-20, הפרנק השוויצרי והזהב הפכו לסוג של "מקלט בטוח".

הפעם זה לא כך: ואולם העלאות הריבית של הבנק המרכזי, במקביל להתחזקות הדולר האמריקאי, הצליחו הפעם להקהות את האטרקטיביות של המתכת הזהובה. במהלך המחצית הראשונה של 2022, הזהב לא הוכיח עצמו כהשקעה ראויה וכמקלט מפני ירידות או שינוי בריבית (ריבית עולה גוררת ירידה בשווקים וממילא יש דמיון בין שניהם). גם המדד העוקב אחרי הביצועים של מניות כריית הזהב צנח לשפל של יותר משנתיים ונסחר במחיר של 701.80, החלש ביותר מאז אפריל 2020. 

מה שמשפיע כעת יותר מכל דבר אחר היא מדיניות הפד, שהפכה למניע העיקרי של ציפיות השוק. לדברי וונג, האינפלציה והחששות ממיתון שנלווה אליה, החלו להתגבש סביב סוף הרבעון הראשון השנה והתגברו מאז, כך שהזהב דווקא נפגע בגלל כל אחד מהתרחישים הללו בטווח הקצר. עם זאת, מכירות הזהב עולות בהרבה ומבטלות כל השפעה שיש לאינפלציה, או למיתון, על מחירו.

אגב, בשנים האחרונות אנשים ניסו לטעון שגם הקריפטו מהווה מגן מפני ירידות, אבל זה התברר כטעות חמורה - הקריפטו התגלה כאופציה ממונפת והתרסק ב-50-70% במקביל לירידות בשווקים.  אבל זהב הוא ממש לא קריפטו: הזהב אולי לא שימש הפעם כמגן מפני ירידות אבל הוא לא התרסק בצורה כה חדה כמו הקריפטו. למעשה הוא ירד ב-15% מאז השיא שרשם בחודש מרץ האחרון. לפני כן הוא עלה ב-7% מאז חודש נובמבר (תחילת הירידות בשווקים).

האם יש אפסייד בזהב?

"למרות העליות והירידות שבדרך, מחיר הזהב לא השתנה במשך השנתיים האחרונות, ונשאר בטווח של 1,600 דולר לאונקיה בקצה התחתון, והתנגדות נוקשה בטווח שבסביבות 2,000 דולר - וזה כנראה הטווח שבו הוא ימשיך להיסחר עד סוף השנה". כך מעריך פיטר ספינה, נשיא GoldSeek.com. לדבריו, "ככל שיצטברו אינדיקציות לכך שהפדרל ריזרב בארה"ב מתקרב לסוף העלאות הריבית, כך התגובה של מחירי הזהב יכולה להיות משמעותית יותר. התגובה עלולה לגרום לעליית מחירים לעבר הקצה העליון של טווח המסחר, ואף למעלה מכך".

וונג מזהיר מפני ירידות נוספות במחיר הזהב בטווח הקצר, עם אפשרות למחיר גבוה יותר לאחר מכן. לדבריו, "מחירי הזהב עשויים לרדת זמנית לרמות שעשויות להפתיע. אבל יחד עם זאת, ההודעה על מותו של הזהב בטרם עת - עלולה להיות מוקדמת מדיי".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בינתיים, הבנק המרכזי האמריקאי, הפד' ממשיך להעלות את הריבית בקצב מהיר, כאשר זו כבר עומדת בטווח 1.5%-1.75%, והצפי הוא להעלאת ריבית נוספת של 0.75-1% בשבוע הבא. בכך הריבית בארה"ב תגיע לרמות של 2.5-2.75%, וזאת כאשר רק לפני פחות מחצי שנה היא עוד הייתה אפסית. ההעלאה המהירה מגיעה בעקבות האינפלציה המהירה בארצות הברית, כאשר בחודש יוני האינפלציה הגיעה לכדי 9.1%. 

לעת עתה, מכל מקום, אין סימן לתפנית משמעותית. הזהב נסחר במהלך החודש בירידה של כמעט 6%, שמביאה את המשקיעים להפסד שנתי של 7%. ובכל זאת, "אם שוקי ניירות הערך לא יוכלו עוד להתמודד עם העלאות הריבית, הפד' ייאלץ להאט או אף לעצור אותן, מה שיגרום להתקררות בדולר ויגרום לכך שמשקיעי הזהב המערביים יתחילו להוסיף לפוזיציות", אומר ספינה. לדבריו, אם מחירי הזהב אכן נמצאים בירידה, זה יכול להוות הזדמנות במניות כריית הזהב. קרן VanEck Gold MinersGDX שנסחרת בבורסה (סימול: GDX) איבדה יותר מ-20% השנה. כורי זהב מתנהלים כאילו מחיר הזהב נמצא מתחת ל-1,500 דולר לאונקיה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משקיע 22/07/2022 09:42
    הגב לתגובה זו
    של הכסף לאורך שנים. גם לא קונים זהב של ניירות קונים רק פיזי. כולם יודעים שמחיר הזהב היום הוא פייק ובכוונה הבנקים המרכזיים מורידים אותו למטה בהמצעות נגזרים כי הוא מהווה איום אליהם.
  • 1.
    נ.ש. 21/07/2022 18:39
    הגב לתגובה זו
    למחיר הזהב. הקורלציה בין זה גבוה מאד. וכל פעם שדיברו על צמצום מחיר הזהב החל בנסיגה. וכל פעם שחזר הדפסת הכסף המחיר חזר לעלות. וכן ברור לדולר החזק שגם קשור לצמצום המאזן יש השפעה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.