סנאפצ'ט
צילום: יח"צ
לקראת הדוחות

סנאפצ׳אט בדוח קריטי; תנועה חדה צפויה גם הפעם?

הרשת החברתית שהתרסקה כ-82% מהשיא בנובמבר, נכנסה לסחרור כאשר דוחות מאכזבים נכנסו לתמונה ותחזיות רווח שנחתכו, המניה ידועה בתנועות החדות שלה לאחר דוחות
עומר רוסו | (3)

בשבעת הדוחות האחרונים של סנאפצאט SNAP INC , התנועה הממוצעת שלה הייתה 22%, תנועה דו ספרתית חדה, שכוללת את הדוח בפברואר האחרון כאשר נסקה ב-58% ביום, וכולל גם את ההתרסקות באוקטובר ב-26%.

כך שככל הנראה, ועל פי ההיסטוריה, המניה אוהבת לבצע מהלכים חדים לאחר דוחות.

החברה שזינקה ב-900% מתחתית הקורונה, מוחקת כמעט את כל העלייה בשנה האחרונה, וחוזרת לאזורים שהמניה שווה, מעין תהליך של Re-Valuation, שמתרחש להמון חברות שהגיעו לשוויים גבוהים במיוחד במהלך שנת 2021. 

במאי האחרון, הבעלים של סנאפ הזהיר שבגלל התדרדרות במצב הכלכלה היא לא תעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח שלה. המניה צנחה ב-43% באותו יום המסחר, ולא רק זה, היא לקחה איתה למטה חברות דיגיטליות אחרות. מטא ירדה ב-7%, גוגל ירדה ב-3.6%, פינטרסט ירדה ב-12% וטוויטר איבדה 3.7%. ההודעה גרמה לפאניקה כללית בכל חברות הרשתות החברתיות ולפגיעה במודל הכלכלי שמתבסס על פרסום, שבתקופות האטה בכלכלה נוטה להיפגע בעקבות חברות שמצמצמות את הוצאות השיווק והפרסום שלהן. עד כה אף רשת חברתית לא פרסמה דוחות כספיים לרבעון השני, והראשונה שגם הזהירה על רווח והכנסות שכנראה לא יעמדו בצפי, גם תפרסם ראשונה.

אותה סיטואציה מאוד דומה למה שראינו בנטפליקס, שהודיעה מראש כי תפסיד 2 מיליון משתמשים, ובדוח שיצא אמש דווח כי הפסידה רק מיליון משתמשים, דבר אשר החדיר אופטימיות למשקיעים והמניה זינקה ב-7% במסחר המאוחר.

הרשת החברתית, דיווחה לפני 2 דוחות על שהצליחה להרוויח סכום זעום של 22 מיליון דולר - נתון שהצליח להקפיץ אותה בכמעט 60%, למה? כי סנאפצ׳אט מאז הקמתה לעולם לא רשמה רבעון רווחי חוץ מאותו רבעון כאמור. החברה הפסדית לאורך השנים ולא מצליחה להביא את מיליארד ההכנסות שרושמת בשורה הראשונה, לשורה התחתונה. החברה מדווחת על 332 מיליון משתמשים בממוצע ליום, שמעל חצי מהם מגיעים מאירופה וצפון אמריקה, וההכנסות הממוצעות ממשתמש עומדות על 31$.

אנליסטים צופים הפסד למניה של 10 סנט, מה שישאיר את סנאפצ'אט בצד ההפסדי (אלא אם תהיה הפתעה) והכנסות של 1.14 מיליארד דולר, המשקפים צמיחה נאה של 15% מהרבעון המקביל אשתקד. סנאפצ'אט לא מתייחסת לחששות מצד הכנסות הפרסום, וצופה צמיחה שנתית ממוצעת של כ-10% מאותו סגמנט.

סנאפצ'אט נסחרת לפי שווי של 23 מיליארד דולר, עם מכפיל מכירות של 5.2, החברה מזכירה שהיא נטולת פרעון חובות עד שנת 2025, וצד נכסים במאזן בריא של 5 מיליארד דולר במזומנים. האם שוב סנאפצ'אט תזוז בתנועה דו ספרתית בחמישי הקרוב לאחר המסחר?

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תמר 11/12/2022 18:27
    הגב לתגובה זו
    555443
  • 2.
    שרון 20/07/2022 18:46
    הגב לתגובה זו
    היה לה פוטנציאל כביר לכבוש את הדור הצעיר בגלל שמירה על פרטיותם. נגמר חלון הזמן.
  • 1.
    רק לונג תל אביב לונג דאקס ומניות דאקס (ל"ת)
    שרון גל 20/07/2022 18:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.