אופס: מאסק לא דייק? טסלה כן תפטר גם עובדים לפי שעה וגם שכירים
האם מייסד טסלה והמנכ"ל אלון מאסק לא אמר אמת? בתחילת החודש איבדה מניית טסלה 10% ביום אחד אחרי שרויטרס דיווחה על מייל פנימי ששלח אלון מאסק למנהלים בחברה בו הוא מורה להם לקצץ 10% מכח האדם בחברה ולהשהות גיוס עובדים בגלל שיש לו "תחושה סופר גרועה" לגבי הכלכלה.
למחרת הוא נלחץ וניסה להבהיר שהשוק לא הבין אותו נכון. המנכ"ל החליט להבהיר את הפיטורים של טסלה במייל שנשלח הפעם לכל העובדים בחברה. הוא טען שההפחתה של 10% תהיה עבור "מספר עובדים בשכר" עקב פעילות עם כח אדם גדול מהדרוש, בעקבות הצמיחה הארוכה של טסלה. מאסק אפילו הצהיר כי "מספר העובדים השעתיים יגדל".
מאסק לא דייק - החברה תפטר עובדים גם לפי שעה
אבל כעת מתברר שמאסק לא ממש דייק. טסלה החלה בגל נוסף של פיטורים, והפעם היא כוללת גם עובדים לפי שעה במקום רק עובדים שכירים כפי שטען מאסק. טסלה החלה אתמול גל נוסף של פיטורים שכלל עובדים שכירים רבים בצוותי המכירות והמשלוחים שלה בצפון אמריקה.
באופן מפתיע, הפיטורים מגיעים למרות שטסלה נמצאת בעיצומו של גל מסירות גבוה בסוף הרבעון, שמאסק עצמו הזהיר את העובדים מפניו - ואמר שזה יהיה "מטורף", כלומר חזק ומשמעותי ביחס לעבר. הסיבה היא ההשבתה של המפעל שלה בעיר שנגחאי בסין, בעקבות הסגר בעיר בגלל העלייה בתחלואה בעקבות הקורונה. כך שיצרנית הרכב מוצאת את עצמה נאלצת לספק יותר רכבים בסוף הרבעון על מנת לפצות על התקופה ההיא.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה עובדים יפוטרו? טסלה העסיקה כ-100,000 עובדים בחברה ובחברות הבנות שלה בסוף 2021, כך שמדובר על כ-10 אלף עובדים. לטסלה היו על פי ההערכות 5,000 משרות פתוחות ומאסק דרש לעצור את הגיוסים לכל המשרות האלו.
טסלה היא הצומחת מבין יצרניות הרכב. היא נתפסת כחדשנית, כמודרנית וכצעירה מבין כל חברות הרכב. היא המנוע החזק והדומיננטי בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים ואם שם יש תחושה של חולשה, זה עלול להעיד על חולשה בכל הסקטור.
תביעה נגד מאסק על הונאת פירמידה בדוג'קוין בהיקף של 258 מיליארד דולר
מנכ"ל טסלה ממשיך להסתבך? תלונה הוגשה נגדו לבית משפט פדרלי במנהטן, כאשר התובע קית' ג'ונסון מאשים את מאסק, בהרצה של המטבע הווירטואלי הדוג'קוין. הוא תובע את מסך על סכום של 258 מיליארד דולר ולמעשה מאשים אותו בתוכנית פירמידה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הנתבעים היו מודעים מאז 2019 לכך שלדוג'קוין אין ערך אך מאסק עדיין קידם את המטבע כדי להרוויח מהמסחר בו", נכתב בתלונה. ג'ונסון מוסיף כי "מאסק השתמש בכוח שלו כאדם העשיר בעולם כדי להפעיל ולתפעל את תוכנית פירמידת הדוג'קוין למטרות רווח, חשיפה ושעשוע".
מאסק ידוע כצייצן טוויטר ותיק, וספציפית הוא מצייץ פעמים רבות על המטבע שהחל כבדיחה בכלל - והמטבע מגיב בכל פעם בזינוק של אחוז דו ספרתי. כך שבין אם הוא מריץ את המטבע ובין אם לאו, אנשים יכולים להרוויח או להפסיד הרבה כסף בעקבות הציוצים שלו.
זו כמובן לא הפעם הראשונה שמאסק מסתבך עם הרשויות. ב-2018 רשות ניירות ערך (ה-SEC) האמריקאית פתחה נגדו בחקירה סביב אירועים חשודים במניית טסלה, ושנה לאחר מכן אף האשימה אותו הרשות בפרסום כוזב, ומוקדם יותר השנה הוא נחשד על ידה בסחר במידע פנים.
ומה לגבי עסקת טוויטר?
- 3.לא מצליח להבין איך הדיביל הזה יושב על כול כך הרבה 18/06/2022 08:53הגב לתגובה זולא מצליח להבין איך הדיביל הזה יושב על כול כך הרבה כסף עלזה נאמר ״ צריך מזל יותר משכל״. לדעתי הוא פלצן שהשתן עלה לו לראש ומה שעשה בדוי׳ג אני בעד שיקרעו לו את התחת ! ממש ממש מגיע לו
- 2.אחד הנוכלים הכי גדולים. אמן שינעצו לו את התחת. (ל"ת)אבי 17/06/2022 19:45הגב לתגובה זו
- 1.לא אוהבת את מאסק, הא? (ל"ת)חנוך 17/06/2022 19:07הגב לתגובה זו
- בינוניות וקנא וכח הרס הגדול בעולם (ל"ת)טרמינטור 18/06/2022 00:16הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
