אילון מאסק
צילום: יוטיוב

אופס: מאסק לא דייק? טסלה כן תפטר גם עובדים לפי שעה וגם שכירים

בתחילת החודש עצר מאסק את הגיוס לחברה והודיע על פיטורים של 10% מכח האדם. המניה נפלה ב-10%, ואז הוא נלחץ וניסה לתקן את הרושם כשאמר שבכלל יגוייסו עובדים שעתיים. כעת מתברר שזה לא נכון; במקביל - תביעה נגד מאסק על הונאת פירמידה בדוג'קוין
טל מכניאן | (4)

האם מייסד טסלה והמנכ"ל אלון מאסק לא אמר אמת? בתחילת החודש איבדה מניית טסלה 10% ביום אחד אחרי שרויטרס דיווחה על מייל פנימי ששלח אלון מאסק למנהלים בחברה בו הוא מורה להם לקצץ 10% מכח האדם בחברה ולהשהות גיוס עובדים בגלל שיש לו "תחושה סופר גרועה" לגבי הכלכלה.

למחרת הוא נלחץ וניסה להבהיר שהשוק לא הבין אותו נכון. המנכ"ל החליט להבהיר את הפיטורים של טסלה במייל שנשלח הפעם לכל העובדים בחברה. הוא טען שההפחתה של 10% תהיה עבור "מספר עובדים בשכר" עקב פעילות עם כח אדם גדול מהדרוש, בעקבות הצמיחה הארוכה של טסלה. מאסק אפילו הצהיר כי "מספר העובדים השעתיים יגדל".

מאסק לא דייק - החברה תפטר עובדים גם לפי שעה

אבל כעת מתברר שמאסק לא ממש דייק. טסלה החלה בגל נוסף של פיטורים, והפעם היא כוללת גם עובדים לפי שעה במקום רק עובדים שכירים כפי שטען מאסק. טסלה החלה אתמול גל נוסף של פיטורים שכלל עובדים שכירים רבים בצוותי המכירות והמשלוחים שלה בצפון אמריקה.

באופן מפתיע, הפיטורים מגיעים למרות שטסלה נמצאת בעיצומו של גל מסירות גבוה בסוף הרבעון, שמאסק עצמו הזהיר את העובדים מפניו - ואמר שזה יהיה "מטורף", כלומר חזק ומשמעותי ביחס לעבר. הסיבה היא ההשבתה של המפעל שלה בעיר שנגחאי בסין,  בעקבות הסגר בעיר בגלל העלייה בתחלואה בעקבות הקורונה. כך שיצרנית הרכב מוצאת את עצמה נאלצת לספק יותר רכבים בסוף הרבעון על מנת לפצות על התקופה ההיא.

כמה עובדים יפוטרו? טסלה העסיקה כ-100,000 עובדים בחברה ובחברות הבנות שלה בסוף 2021, כך שמדובר על כ-10 אלף עובדים. לטסלה היו על פי ההערכות 5,000 משרות פתוחות ומאסק דרש לעצור את הגיוסים לכל המשרות האלו. 

טסלה היא הצומחת מבין יצרניות הרכב. היא נתפסת כחדשנית, כמודרנית וכצעירה מבין כל חברות הרכב. היא המנוע החזק והדומיננטי בתחום הרכבים החשמליים והאוטונומיים ואם שם יש תחושה של חולשה, זה עלול להעיד על חולשה בכל הסקטור.

תביעה נגד מאסק על הונאת פירמידה בדוג'קוין בהיקף של 258 מיליארד דולר

מנכ"ל טסלה ממשיך להסתבך? תלונה הוגשה נגדו לבית משפט פדרלי במנהטן, כאשר התובע קית' ג'ונסון מאשים את מאסק, בהרצה של המטבע הווירטואלי הדוג'קוין. הוא תובע את מסך על סכום של 258 מיליארד דולר ולמעשה מאשים אותו בתוכנית פירמידה.

קיראו עוד ב"גלובל"

"הנתבעים היו מודעים מאז 2019 לכך שלדוג'קוין אין ערך אך מאסק עדיין קידם את המטבע כדי להרוויח מהמסחר בו", נכתב בתלונה. ג'ונסון מוסיף כי "מאסק השתמש בכוח שלו כאדם העשיר בעולם כדי להפעיל ולתפעל את תוכנית פירמידת הדוג'קוין למטרות רווח, חשיפה ושעשוע".

מאסק ידוע כצייצן טוויטר ותיק, וספציפית הוא מצייץ פעמים רבות על המטבע שהחל כבדיחה בכלל - והמטבע מגיב בכל פעם בזינוק של אחוז דו ספרתי. כך שבין אם הוא מריץ את המטבע ובין אם לאו, אנשים יכולים להרוויח או להפסיד הרבה כסף בעקבות הציוצים שלו.

זו כמובן לא הפעם הראשונה שמאסק מסתבך עם הרשויות. ב-2018 רשות ניירות ערך (ה-SEC) האמריקאית פתחה נגדו בחקירה סביב אירועים חשודים במניית טסלה, ושנה לאחר מכן אף האשימה אותו הרשות בפרסום כוזב, ומוקדם יותר השנה הוא נחשד על ידה בסחר במידע פנים.

ומה לגבי עסקת טוויטר?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לא מצליח להבין איך הדיביל הזה יושב על כול כך הרבה 18/06/2022 08:53
    הגב לתגובה זו
    לא מצליח להבין איך הדיביל הזה יושב על כול כך הרבה כסף עלזה נאמר ״ צריך מזל יותר משכל״. לדעתי הוא פלצן שהשתן עלה לו לראש ומה שעשה בדוי׳ג אני בעד שיקרעו לו את התחת ! ממש ממש מגיע לו
  • 2.
    אחד הנוכלים הכי גדולים. אמן שינעצו לו את התחת. (ל"ת)
    אבי 17/06/2022 19:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא אוהבת את מאסק, הא? (ל"ת)
    חנוך 17/06/2022 19:07
    הגב לתגובה זו
  • בינוניות וקנא וכח הרס הגדול בעולם (ל"ת)
    טרמינטור 18/06/2022 00:16
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.