סנאפצ'ט snapchat
צילום: Istock

סנאפצ'ט נפלה לקראת הדוחות; הגידול במשתמשים יאט שוב. מה עוד צפוי?

אחרי שהציגה רווח שנתי מתואם לראשונה זה 3 שנים, הרשת החברתית שוב תעמוד הלילה במבחן. האנליסטים מצפים לצמיחה האיטית ביותר מאז הרבעון השני של 2020, ולהמשך מגמת ההאטה בסעיף שמעניין מאד את המפרסמים. בקיבנק ממליצים על המניה באפסייד של 46%
איתי פת-יה | (2)

המחצית הראשונה של אשתקד עוד הייתה חיובית יחסית למניית  SNAP INC (SNAP). במהלכה פעם עלתה על ביצועי השוק, פעם הייתה מתחת. המחצית השניה כבר נסגרה בטון צורם, בעיקר מאוקטובר ואילך, עם חשיפה דוחות הרבעון השלישי, בו ההכנסות רק הלמו את צפי השוק אך לא היו מעליו. בעוד שבחישוב של 12 חודשים אחורנית, ה-S&P עלה ב-6.5%, מניית סנאפצ'ט השילה 46.5% בתקופה כשכעת היא נסחרת לפי 50 מיליארד דולר. בפעם האחרונה שפרסמה החברה דוחות היא עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה לראשונה זה כשלוש שנים רווח מתואם בשנה כולה. היום לאחר הנעילה תפרסם החברה את דוחותיה לרבעון הראשון של 2022. למה השוק מצפה הפעם?

תחזית הקונצנזוס של האנליסטים המסקרים היא לרווח מתואם של סנט בודד – לעומת איזון בשורה התחתונה ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות לצמוח ב-39%, מ-0.8 מיליארד דולר לפני שנה לרמה של 1.1 מיליארד דולר, ואם כך תהיה זו הצמיחה האיטית ביותר מאז הרבעון השני של 2020, רגע לאחר פרוץ הקורונה.

מה שיהיה גם כן חשוב מאד למשקיעים, כאינדיקטור לאן הדברים הולכים מכן – הוא הפרמטרים שאינם חשבונאיים, על הרגלי השימוש ומספר המשתמשים הפעילים. הסוגיות האלה בדיוק הביאו לנפילת  FACEBOOK (FB) מוקדם יותר השנה. גם  TWITTER INC (TWTR) פספסה באחד הסעיפים האלה בדוחות הרבעון הרביעי של 2021. בעוד שהאחרונה אמרה שמדיניות הגנת הפרטיות החדשה במכשירים של  APPLE (AAPL) לא משפיע מדי על העסקים, פייסבוק כן הזהירה מההשפעה השלילית על עסקי הפרסום.

לרוע מזלה של סנאפצ'ט, היא יותר דומה בהיבט הזה לפייסבוק מאשר לטוויטר, ובכיריה כבר ברבעון השלישי, שסימן את נקודת השבר של המניה כאמור, פירטו על הפגיעה. יוסבר כי משתמשי מוצרי אפל יכולים לחסום את שיתוף המידע ונתוני השימוש שלהם בין אפליקציות שונות. המידע הזה, שמכונה גם שובל דיגיטלי, משמש ליצירת פרסומות מפולחות יותר שפונות לקהל ממוקד – ועל כך כידוע נשענות הרשתות החברתיות.

היום עוד יותר מתמיד, אם מחלק מהמשתמשים אי אפשר לעשות מספיק כסף, צריכות הרשתות החברתיות לאסוף יותר משתמשים, או לחלופין, לגרום לאלה הקיימים לפתוח לעתים קרובות יותר את האפליקציה, ולבלות בה זמן ארוך יותר. לכן במוקד יהיה שוב סעיף המשתמשים הפעילים מדי יום בממוצע (ADAU – Average Daily Active Users). למעשה, גם עם הנתון הזה הולכת סנאפצ'אט למפרסמים, כדי שבעוגת תקציב הפרסום שלהם, בתוך פרושת הדיגיטל – יקצו יותר מקום דווקא לה, ולא למתחרות. והתחרות לא קלה.

בדוחות פייסבוק הקודמים תוארה החולשה בקרב המשתמשים הצעירים מול טיקטוק, בתקווה שמקבילת הסרטונים הקצרים, Reels באינסטגרם, תשנה את התמונה. המקבילה אצל סנאפצ'ט היא ה-Spotlight, אבל בינתיים בחברה עוד לא מנסים לתרגמו להכנסות באמצעות מונטיזציה (וייתכן שאינם בטוחים מהי הדרך הטובה ביותר). בחברה מקדמים פיצ'רים חדשים אותם השיקו שמטרתם לשמור על המשתמשים אצלה – כמו  Lens Studio 2.0, Camera Kit, ו-Snap Minis.

פיצ'ר נוסף עליו עמלים בחברה יאפשר למשתמשים לבחור שיר, והוידאו המוצג ישתנה כך שהמצולמים יראו כאילו הם אלה ששרים את מלות השיר (מעין ליפ-סינק מדומה). כמו כן בסנאפצ'ט חברו לאחרונה לחברת הזמנת הכרטיסים טיקטמאסטר, במטרה לחשוף יותר משתמשים של הרשת החברתית לאירועים שזו מוכרת כרטיסים אליהם.

קיראו עוד ב"גלובל"

וכמו שב-  NETFLIX (NFLX) רוצים להשקיע בסרטונים קצרים נוסח טיקטוק, כך גם בסנאפצ'ט מעוניינים לספק תוכן מקורי. סדרת הסרטונים הקצרים "The Me and You Show" גרפה 50 מיליון צפיות ברבעון האחרון של 2021. ברבעון הראשון של השנה, עליו תדווח, הושקה סדרה נוספת, " Breakwater" שמה, על הסכנה העתידית שבהתגברות תופעת פליטי האקלים בעולם.

מכל מקום, בשוק מצפים שה-ADAU ימשיך לעלות, אבל בקצב איטי מבעבר, ובסיכום רבעוני יעמוד על 330.6 מיליון משתמשים פעילי מדי יום בממוצע, מול 280 מיליון שנה קודם לכן. מדובר יהיה בגידול של 18.1%, בעוד הרבעון שקדם לו הצי עליה של 20.4 מול מקבילו ב-2020. לשם השוואה, ברבעון השלישי של 2020 הצמיחה בנתון הייתה בשיעור 18.6%, כך שמדובר פחות או יותר בחזרה לרמות ההן.

ואגב המודל הכלכלי והכנסות הפרסום, יעניין יהיה לשמוע מפי החברה איך מתמודדים הלקוחות עם המחסור בכח אדם והשיבושים בשרשרת האספקה שמשפיעות על המלאים שלהן (ואם יש פחות מלאי למכור, אולי אפשר לפרסם פחות).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אוהד 22/04/2022 19:00
    הגב לתגובה זו
    כל מרוויחי ונפגעי הקורונה מיישרים קו. עם ירידת המסכות, יש בום בשוק העבודה והתיירות ובמקביל אנשים משתמשים פחות ב נטפליקס, סנאפ ופייסבוק צופה שגם הגיימינג ומניות עבודה מהבית ירגעו קצת
  • 1.
    לרון 22/04/2022 07:52
    הגב לתגובה זו
    SNAP מעניינת ל ד ע ת י ברמות העכשויות,אני קונה לא הרבה בשלב זה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.