ריד הסטינגס, מנכ"ל נטפליקס
צילום: יח"צ

פייסבוק ונטפליקס התרסקו - האם הענקית הבאה בדרך?

ענקיות הביג-טק הרימו את השוק למעלה בשנה שעברה וההתרסקות של שתי ענקיות כבר פוגעות בו בצורה משמעותית (פייסבוק איבדה 40%, נטפליקס 68% ב-5 חודשים). השאלה האם השווקים יופתעו לרעה גם מהתוצאות של אפל, גוגל, אמזון או מיקרוסופט?
נתנאל אריאל | (17)

מניית פייסבוק (סליחה, מטא)  FACEBOOK איבדה כ-40% משוויה מאז הדוחות האחרונים שלה (כאשר ביום המסחר אחרי הדוחות היא נפלה ב-26% והפילה את הנאסד"ק), נטפליקס NETFLIX נופלת היום ב-36% אחרי הדוחות, ורק נזכיר שגם אחרי הדוחות הקודמים היא נפלה ב-22% ומוחקת למעשה 68% משוויה בתוך 5 חודשים - מה שמחזיר אותה לשערים בהם היא נסחרה אי שם בדצמבר 2017. נטפליקס מפילה היום את המתחרות שלה וגם חברות אחרות.

לפני שהתחילו הנפילות הגדולות בשווקים, הצבענו על כך שבלי ה-'BIG 5', כלומר בלי ענקיות הטק, הנאסד"ק לא היה עולה בשנת 2021 אלא בכל נופל ב-25%, והנה הגיעו התוצאות הלא טובות של שתי הענקיות הללו והוכיחו את הנקודה בצורה הכואבת ביותר למשקיעים - כאשר ענקיות הטק נפגעות גם השוק יורד איתן. נכון, נטפליקס היא ממש לא אחת המניות הגדולות וגם לא הייתה, אבל היא כבר זכתה להיכלל יחד עם הענקיות בכינוי שזה לשם מניות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס וגוגל) או FAANGM כאשר מכלילים גם את מיקרוסופט בחבורה. 

היכן עומדות שאר ענקיות הטק - ומי בינתיים שורדת לבד בצמרת?

בינתיים גוגל GOOGLE , אמזון  AMAZON ומיקרוסופט  MICROSOFT  איבדו סדר גודל של 15% מאז השיאים שרשמו בחודש נובמבר האחרון. נכון, ממש לא מדובר על הנפילות המפחידות בפייסבוק ונטפליקס, ובינתיים אין סימנים לנפילה מתקרבת במניות הללו - אבל מצד שני, גם בפייסבוק ונטפליקס לא היו סימנים מוקדמים ל'ברקס' החד שהוביל לנפילה החדה בערך המניות.

היחידה בינתיים שמצליחה להתבלט מעל האחרות בצמרת היא אפל APPLE , שירדה רק ב-7% מהשיא ומצליחה לשמור בינתיים על מחיר מניה של 168 דולר ושווי שוק של 2.74 טריליון דולר. 

האם ענקית טק נוספת תאכזב ותיפול? בשבוע הבא נגלה

בפייסבוק ההתפכחות הגיעה ברבעון הקודם, בנטפליקס זה קורה כעת, כאשר גם החברה עצמה כמובן אחראית לכך כאשר סינוורה את השוק עם תוספת צפויה של 2.5 מיליון מנויים שאיכשהו התאדו והפכו לאובדן של 200 אלף מנויים.

את הסדרה יפתחו מיקרוסופט וגוגל שיפרסמו את תוצאותיהן ביום שלישי ה-26 באפריל. יום אחד אחריהן, ברביעי ה-27 באפריל פייסבוק (מטא) תפרסם את התוצאות (הנה הצפי). ובחמישי ה-28 באפריל אפל ואמזון יפרסמו את תוצאותיהן.

אם אתם בשוק לטווח ארוך ומשקיעים במדדים - נפילה במניה אחת לא צריכה להטריד אתכם, אם אתם מוותרים על הכח של הפיזור אתם בקבוצת סיכון

הלקח הכללי הוא שוב ברור - צריך מאוד מאוד להיזהר כשמשקיעים במניות ספציפיות ולא מומלץ לרכז את רוב ההשקעות במניות ספציפיות. מי שנמצא בשוק לשנים ארוכות ועוקב אחרי מדדים פחות צריך להתרגש משינויים כאלה ואחרים לאורך הדרך. מניות עולות ונופלות, חלקן נפלטות מהמדדים ואחרות נכנסות במקומן (כפי שקרה לאורך עשרות השנים האחרונות) והמדדים מצליחים להתגבר על כך ולהשיא תשואה יפה למשקיעים לטווח ארוך. זה הכח של פיזור ההשקעה על פני מספר רב של מניות ולא השקעה במניה ספציפית כזו או אחרת - זו הדרך להימנע מהתרסקות יחד עם מניה ספציפית.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חיים 23/04/2022 15:26
    הגב לתגובה זו
    מדאיגה למרות שיש לה פוטנציאל אדיר.ההתרחשויות בעולם לא מנבאים לה טובות בטווח הקרוב.
  • 9.
    רונן 22/04/2022 05:15
    הגב לתגובה זו
    לא מסכים שלא היו סימני אזהרה בנטפליקס ,המניה ירדה בכל 5 פרסומי הדוחות האחרונים
  • 8.
    גם הקטן הכי גדול לא יכול לעמוד זקוף לנצח (ל"ת)
    המלך הממלוכי השלישי 21/04/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כנל nvda (ל"ת)
    הכל גבוה 21/04/2022 12:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 21/04/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
    לא "שקופה" מספיק,אדון צוקרברג קצת בעייתי
  • 5.
    לרון 21/04/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
    כ ש כ ו ל ם קונים אני נזהר,הסיכוי לעלייה קטן מהסיכון לירידה ,גם גוגל באותה קטגוריה ,אפל....ככה ככה
  • 4.
    ציון קובסי 20/04/2022 23:54
    הגב לתגובה זו
    נטפליקס ופייסבוק שייכות לעשורים הקודמים עם כל העצב (למישהו יש ICQ?, חברים העולם דינמי הם מפנים את מיקומם לאחרים ) טסלה אחד השחקנים המבטיחים
  • לרון 21/04/2022 09:59
    הגב לתגובה זו
    מאין כמוה,ולא רק בגלל גחמות אדון מאסק,היריעה קצרה מלפרט,אני מכרתי ,ושוב הסיכון גבוה מהסיכוי
  • אלעד 21/04/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
    תקנה בזול ושכח ממנה לעשור הקרוב
  • 3.
    לגבי נטפליקס, הכתובת הייתה על הקיר. (ל"ת)
    צוקנברג 20/04/2022 22:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מישהו 20/04/2022 21:59
    הגב לתגובה זו
    ודאי שהיו סימנים מוקדמים לנטפליקס שמתקשה כבר מדי זמן לצמוח ושטובעת בהוצאות על תוכן, ומטא הייתה על הכוונת מאז שינוי מדיניות הפרטיות של אפל, וגם שם כבר מזה זמן שיש עצירה בצמיחה של פייסבוק. אפל גוגל ומיקרוסופט ממוצבות חזק מאד וגם אם יכולות לפספס קצת לא צפויה תגובה דומה.
  • לרון 21/04/2022 10:01
    הגב לתגובה זו
    ב PARA
  • 1.
    זיו 20/04/2022 21:58
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שההתרסקות 40%תתחלף בעוד שנתיים לעלייה של 200%המשקיעים במניות הם לזמן ארוך ולא מתרגשים מירידה של 20%
  • פייסבוק שתלך לעזאזל מי שחוסם ימיניים אין לו זכות קיום (ל"ת)
    משה ראשל"צ 20/04/2022 23:29
    הגב לתגובה זו
  • משה,גש לרופא ובקש תרופה לocd. (ל"ת)
    ממשה עד משה המצב קשה 21/04/2022 13:53
  • פייסבוק מתה (תרתי משמע) - נשארו בה סבתות ודודות (ל"ת)
    טים קוק 20/04/2022 22:20
    הגב לתגובה זו
  • בעזרת השם שלא תתאושש יותר (ל"ת)
    משה ראשל"צ 20/04/2022 23:29
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.