וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

נעילה באדום; הנאסד"ק ירד 0.4%, בואינג ירדה 4%, אלביט טיפסה 5%

היום הראשון בשבוע המסחר בניו יורד ננעל בירידות. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.4%,  הדאו ג'ונס ירד ב-0.6% ומדד ה-S&P 500 ננעל ביציבות 10% בחמישה ימים - הנאסד"ק חזר לזנק; האם זה מעיד על ההמשך? האם הזינוק בנאסד"ק מעיד כי השוק כבר לא מתייחס ללחימה באוקראינה כאיום, ומהם האיומים הנוכחיים על השווקים הפיננסים? (לכתבה המלאה). מחיר הנפט חוזר לטפס על רקע שיחות באירופה על הצטרפות לחרם של ארצות הברית על הנפט הרוסי, ועל רקע  הסירוב של ערב הסעודית להגדיל את אספקת הנפט לשווקים. מחיר חבית נפט מסוג WT מגיע כבר ל-112 דולר לחבית, כשחבית מסוג ברנט נסחרת תמורת 117 דולר לחבית. גם מחירי הסחורות כמו החיטה, הפלדיום והאלומניום נסחרים בעליה בתחילת השבוע.  תשואות אגרות החוב האריקאיות ממשיכות לעלות, כשהיום גם האיגרות הקצות ל-2 שנים עולות מעל הרף של 2% תשואה לראשונה מאז 2019. אגרות החוב ל-10 שנים מציגות תשואה 2.221% ואלו ל-30 שנה משיאות 2.474%.  המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.12%  

  • טרם החל המסחר הרציף
ניתוח טכני: איך להרוויח בשוק בימינו ולאיזו מניה משקיעי הריטייל חוזרים?העליות בשבוע שעבר נתמכו במניות מסקטור הבטחון והנשק, בחברות שתרווחנה מהעלאת הריבית, באחרות מתחומי הסחורות המגינות מאינפלציה - וגם במניות המרוסקות שמתאוששות, ושאצלן ההזדמנות. וגם: למה לא שווה לעקוב אחרי אפל APPLE כרגע? (לכתבה המלאה).  מאקרו: לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים. אחרי שבוע של עליות שערים בוול סטריט, האנליסטים מתמקדים בעיקר בהחלטת הריבית של הפד' והמדיניות הניצית שהציג, ומנסים להעריך את הצעדים הבאים שלו ומשמעותם; מדוע עדיין מוקדם להספיד את המשק האמריקאי? (לכתבה המלאה). מניות במרכז: התרסקות המטוס בסין מרסקת את התדמית של חברת בואינג BOEING . ההתרסקות בדגם שנחשב בטוח מאד ופועל על מערכות שונות מאלו של הדגם של המטוסים שהתרסקו לפני כשנתיים מחזק את התחושה כי החברה סובלת מבעיות עומק בתחום הבטיחות ופוגע אף יותר בתדמית הפגועה ממילא של בואינג שעוד לא התאוששה משתי ההתרסקויות הקודמות של מטוסיה בשנים האחרונות. המניה הגיבה בירידות (לכתבה המלאה). באפט רוכש את חברת הביטוח Alleghany ALLEGHANY CORP ב-11.6 מיליארד דולר במזומן. וורן באפט מרחיב את סקטור הביטוח שמהווה את המרכיב המרכזי בהכנסות ברקשייר האת'אווי BERKSHIRE HATHAWAY A עם רכישה נוספת בתחום; החברה הנרכשת מזנקת במסחר למחיר הדומה למחיר הצעת הרכש (לחברה המלאה).  חברת  NIKE  עתידה לפרסם את דוחותיה הכספיים היום על רקע סדרת הורדות המלצה וקשיים בשרשרת האספקה ובמכירות בסין וברוסיה (לכתבה המלאה).  מה השלב הבא של חברת טסלה TESLA INC עליו צייץ מאסק ו(כרגיל) הקפיץ את המניה? עוד ציוץ מסתורי של המייסד והמנכ"ל של חברת טסלה מעורר ספקולציות בשוק ביחס למה שהוא מכנה "שלב 3 בתוכנית המאסטר" שלו לחברת המכוניות החשמליות; מה הוא אותו שלב שלישי בחזונו של מאסק ביחס לחברה החדשנית? (לכתבה המלאה). שנה של ירידות וזינוקים של 40%; ביום לאן הולכות המניות הסיניות? המניות הסיניות חוו שנה זוועתית עם ירידות של עשרות אחוזים לנוכח אופק רגולטורי קודר וצמיחה כלכלית מואטת במדינת הענק. לפתע הן זינקו ביום אחד בעשרות אחוזים עקב תקווה לשינוי מסויים בשני הגורמים הללו. במה הן תלויות בהמשך ומה יש לקחת בחשבון לפני כניסה להשקעה במניות הסיניות? (לכתבה המלאה). ישראליות בוול סטריט: יורוג'ן פארמה : צמיחה של 42% בהכנסות  מהרבעון הקודם ל-16.2 מ' ד' ההפסד הנקי ברבעון הגיע ל-28.5 מיליון דולר. החברה השיגה הלוואה בגובה 100 מיליון דולר שתתמוך בפעילות החברה עד לאיזון תזרימי הצפוי לדבריה בשנת 2025, והחברה צופה שהמכירות בשנת 2022 יגיעו ל-70 עד 80 מיליון דולר; בצבר הפיתוח של החברה נמצאים שני מוצרים נוספים בשלבי ניסוי שונים (לכתבה המלאה). טרנד ההתחמשות העולמית מתחיל לצאת אל הפועל. שבדיה שהודיעה על הגדלת תקציב הביטחון ל-2% תוצר הזמינה מ אלביט מערכות (US) תחמושת לטנקים מסוג חצב בהיקף של 27 מיליון דולר (לכתבה המלאה). אלביט חוצה את רף ה-10 מיליארד דולר בשווי שוק, ומצטרפת לצים.  חברת  ארבה רובוטיקס העוסקת בפתרונות רדאר לרכב הודיעה על מינוי גונן ברקן מנהל קבוצת הרדאר של ג'נרל מוטורס כסמנכ"ל בכיר לפיתוח הרדאר. חברת אוטוטוקס המפתחת פתרונות חכמים לתקשורת בין כלי רכב העתידה להתמזג בספאק בקרוב לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר מדווחת על הכפלת צבר הזמנות ל-200 מיליון דולר. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא ניתן לכם לחזור ל 2100 ולא 2150 לעולם (ל"ת)
    פנחס 22/03/2022 07:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מייק1 22/03/2022 00:27
    הגב לתגובה זו
    eslt rada
  • 3.
    מצב 21/03/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
    טוב בכלל
  • מייק1 22/03/2022 07:48
    הגב לתגובה זו
    ו RADA גם סקטור האנרגיה מומלץ ואז תתחיל להרוויח
  • 2.
    מייק1 21/03/2022 17:33
    הגב לתגובה זו
    רווחי הון גבוהים מכפיל רווח נמוך. מכפיל הון נמוך - מנית מבצר לפי וורן באפט.
  • 1.
    ללרון מאלברט קייסי 21/03/2022 16:46
    הגב לתגובה זו
    בטכניון...יש מצב?
  • איזה טכניון? גמר כיתה ו בהצטיינות יתרה כולה (ל"ת)
    איילון 21/03/2022 18:40
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.