לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע עליות השערים בשבוע החולף, לאחר פרסום החלטת הריבית של הפד'. האנליסטים מנסים להעריך את המשמעויות של החלת הבנק הפדרלי, כמו גם את הצעדים הבאים שלו על רקע העלייה המתמדת בסביבת האינפלציה.
אינפלציה גבוהה מסוכנת יותר מריבית ריאלית גבוהה לכלכלה ולשווקים
על רקע החלטת הפד', אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מסביר מדוע אינפלציה גבוהה מסוכנת יותר מריבית ריאלית גבוהה לכלכלה ולשווקים. לדבריו, ההודעה "הנצית" של הפד' העצימה דיון עד כמה הבנק המרכזי יוכל להעלות ריבית מבלי לגרום להאטה חריפה במשק. אולם, הניסיון מראה שהמשקיעים צריכים לחשוש יותר מהאינפלציה מאשר מעליית ריבית.
"הקשר בין גובה הריבית הריאלית (ריבית הפד' בניכוי אינפלציה) לבין קצב הצמיחה כעבור שנה, בין השנים 1948-2019, מראה שככל שהריבית הריאלית הייתה גבוהה יותר, קצב הצמיחה היה גבוה יותר. נציין שהצמיחה הכי נמוכה הייתה אחרי שהריבית הריאלית הייתה שלילית. לעומת זאת, ככל שהאינפלציה הייתה גבוהה יותר, קצב הצמיחה כעבור שנה היה נמוך יותר".
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
לכך, מצטרפת שאלה נוספת, האם המשקיעים בשוק המניות צריכים לחשוש מעלייה בריבית הריאלית? גם כאן, לדבריו "בניגוד לתפיסה הרווחת, הממצאים ההיסטוריים לא תומכים בטענה שריבית ריאלית גבוהה רעה לשוק המניות: מדד S&P 500 השיג תשואה די דומה ללא קשר לגובה הריבית הריאלית שהייתה לפני שנה. לעומת זאת, קצב האינפלציה מעל 3% הוביל לביצועים חלשים יותר של S&P 500 מאשר בתקופות בהן האינפלציה הייתה נמוכה מ-3%. ניתוח הנתונים ההיסטוריים מוביל למסקנה שאינפלציה גבוהה מסוכנת יותר לכלכלה ולשווקים מאשר ריבית ריאלית גבוהה. דיכוי האינפלציה, גם במחיר של ריבית גבוהה יותר, עשוי להביא לצמיחה חזקה יותר ולביצועי שוק המניות טובים יותר.
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז'
הפד' מושך זמן
בהמשך לכך, אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, סבור שבפד מרחיקים כרגע את הכדור ומנסים להעביר את הזמן ככל שניתן תוך כדי שהם מקווים שהאינפלציה תתכנס לבדה לרמה נוחה יותר מבלי שיאלצו ליישם מדיניות מוניטארית מגבילה מדי שתוביל את המשק למיתון. מדובר בשיטת פעולה הגיונית ולגיטימית אך במצב העולם הנוכחי גם בכזו שמייצרת עבור הפד סיכון גבוה באופן יחסי. שיהיה לכולנו בהצלחה.
"אם נביט במחזורי העלאות הריבית הקודמים נראה שבד"כ הפד נאלץ לעצור את העלאות הריבית כחודש-חודשיים לאחר שעקום התשואות מתהפך. למה לפד צריך להיות אכפת כל כך מעקום התשואות? מכיוון שעקום התשואות הוא לא רק סיגנל שמאפשר לנו לראות כיצד השווקים מתמחרים את הסביבה הכלכלית העתידית אלא בעיקר מכיוון שהוא מהווה בעצמו גורם שמשפיע על אותה הסביבה. השתטחות של עקום התשואות מלמדת מצד אחד על כך שהמשקיעים מעריכים שהמשק בדרך להאטה ושהריבית לא צפויה לעלות אך גם תורמת לאותה ההאטה מהצד השני דרך הפגיעה בשוק האשראי. במילים אחרות, זה לא רק שהשוק אומר לפד "די, הגזמת" אלא שעצם העובדה שהשוק מרגיש כך עלולה להביא להאטה והנבואה מגשימה את עצמה. כיום, מבנה העקום הוא כזה שמתמחר אמנם העלאות ריבית מהירות וחדות בשנה וחצי הקרובות אך גם עצירה בתוואי העלאות הריבית ברמה נמוכה יותר מכפי שתחזיות הפד מרמזות ואפילו הפחתת ריבית בעוד שנתיים. אם נניח שהפד אכן יעמוד בתחזית ויעלה את הריבית עד לרמה של כ-2% בסוף השנה הרי שכל העלאה נוספת במהלך 2023 תגרום לעקום להיות בשיפוע שלילי, לפגיעה בשוק האשראי ותוביל את הפד לעצור את התהליך באיבו".
אז מה צריך הפד לעשות? "תיאורטית, הפד צריך לייצר ציפיות להמשך העלאות הריבית גם בעתיד הרחוק יותר מ-2022 כדי לגרום לתשואות בטווחים הבינוניים ארוכים לעלות מעט. מצד שני, עליית תשואות בחלקים אלו תשפיע לרעה, דרך שוק האשראי, על הכלכלה הריאלית אם תהיה מהירה מדי, כך שמדובר על תהליך קשה יותר לביצוע. בשישי האחרון התראיין חבר הוועדה המוניטארית של הפד, כריסטופר וולר, ב-CNBC ואמר שהוא חושב שהפד צריך להיות הרבה יותר ניצי בטווח הקצר ושהוא מאמין שהריבית תעלה ב-50 נ"ב באחת או יותר מהפגישות הבאות. בסך הכל יש היגיון בדבריו של וולר שכן אמירות מסוג זה עשויות להביא לעלייה מסוימת בתשואות לאורך העקום ולקנות לפד מרווח נשימה ארוך יותר אבל יש בהן גם סיכון גדול שכן אם השוק לא קונה את זה (כמו שקרה בסופ"ש) אז התשואות הקצרות יעלו יותר מהר, העקום ישתטח מוקדם יותר והפד ימצא את עצמו במבוי סתום הרבה לפני שתכנן".
אל תספידו את הצרכן האמריקאי
יונתן כ"ץ וכלכני לידר שוקי הון, קוראים לא להספיד את הצרכן האמריקאי, כשהמשך התרחבות (מתונה אומנם) בצריכה תתמוך בפעילות ותמנע כניסה למיתון, ולכן הפד צפוי להמשיך להעלות את הריבית לפחות עד ל-2.8% בסוף 2023. לדבריהם, רבים צופים ירידה בצריכה הפרטית (הריאלית) במהלך השנה, זאת על רקע הזינוק באינפלציה אשר שוחק את כוח הקנייה של הציבור. גם מדד האמון הצרכני נמצא בשפל (למרות המצב התעסוקתי המאוד חיובי).
"פסימיות צרכנית לא אמורה לתמוך בצריכה הפרטית. גם הירידה בערכם של הנכסים הפיננסיים פוגעת בעושר הפיננסי של משקי הבית. בפועל, הצריכה הפרטית מתמתנת אך עדיין התרחבה בחודש פברואר. המסחר הקמעונאי עלה ב-0.3% (הצפי היה ל-0.4%) אך הנתון של ינואר עודכן ל-4.9% (מ-3.8%). בסך הכול, ברבעון א' הצריכה הפרטית הריאלית ממשיכה להתרחב. סביר להניח שברבעון א' הצריכה הפרטית (הריאלית) תתרחב ב-2.5-3% ותתרום לצמיחה ברבעון זה. ציינו בעבר, שלחצי השכר (ועליות השכר) מתרחשים בענפים בעלי שכר נמוך כמו אירוח ופנאי, מסחר, ותחבורה. תוספות שכר בענפים הללו (עם רמות שכר נמוכות) נוטות להגיע יותר לצריכה הפרטית ופחות לחיסכון של משקי הבית".

- 2.הבלוף 21/03/2022 10:35הגב לתגובה זוהעלאת ריבית היא התאבדות כלכלית
- Sassi6 21/03/2022 11:58הגב לתגובה זואממה ומה הבנתי מאלכס זבז'ינסקי? אם אינפלציה מסוכנת יותר מריבית גבוהה, ואם "רע יותר" מסוכן יותר מ-"רע פחות", אז הריבית הגבוהה ...טובה לשווקים
- 1.לברוח מנדלן !!! (ל"ת)פיצוץ בועה אלים בדרך 20/03/2022 18:10הגב לתגובה זו
- צודק אנשים ישארו ישארו עם משכנתה פי 2 ממחיר הבית שקנו (ל"ת)הבלוף 21/03/2022 10:36הגב לתגובה זו
- א 20/03/2022 19:44הגב לתגובה זומה הסיבה
- מייקל 21/03/2022 10:36הסיבה. הפודקאסט של הבחור הזה הציל אותי ועזר לי להרוויח. נכון לעכשיו- כל מה שנאמר בו בשנתיים האחרונות קרה אחד לאחד!! העלאות הריבית, הנפילות בשוק ההון (וזוהי רק ההתחלה), הונאות הפונזי בעולם הנדלן שמתגלות עכשיו, אפילו המלחמה שקורית עכשיו. ובעיקר מה צפוי בנדלן ומה הסיבה שהולך להיות תיקון משמעותי בנדלן. לפני שיעלה בהמשך שוב. האזנה חובה! חובת האזנה!
- גם לפני עשור האמירה שלך היית נכונה (ל"ת)ציון קובסי 20/03/2022 19:34הגב לתגובה זו
- אנונימי 20/03/2022 19:26הגב לתגובה זואיך אתה קובע כך.בישראל הנדון יעלה לנצח.ריבויי יילודה שטח קטן.
- מייקל 21/03/2022 10:41אין לי שום אינטרס אישי - רק לעזור. הפודקאסטים שלו אשכרה יכולים לעזור לאנשים להציל אותם וללמד איך להרוויח. לי הוא עזר ממש והחכים אותי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
