התרסקות המטוס בסין מרסקת את התדמית של חברת בואינג
מטוס בואינג 737-800 התרסק היום בדרום סין בטיסה של חברת China Eastern Airlines (נסחרת גם בארצות הברית תחת הסימול CEA) כשעל המטוס שוהים מעל 130 נוסעים. התגובה הראשונית של חברת בואינג BOEING הייתה "אנו מודעים לפרסומים התקשורתיים בנוגע לאירוע ומנסים לקבל עוד מידע". החברה הסינית מפעילה 130 מטוסים מן הדגם שהתרסק מתוך 750 המטוסים תוצרת בואינג ואירבוס האירופית בהן משתמשת החברה. הדגם הזה נכנס לשירות לראשונה בשנת 2009. כעת, ככל הנראה, תשבית החברה את כל צי המטוסים מן הסוג הזה, לפחות עד לברור גורם ההתרסקות.
מלבד הטרגדיה האנושית העצומה, יש לאירוע משמעויות לא מבוטלות ביחס לחברת בואינג שמנייתה הייתה במומנטום חיובי בשבוע האחרון. מניית החברה הגיבה בירידות שגררו אחריהן אף את מדד הדאו ג'ונס.
המטוס שהתרסק לא היה מדגם 737 מקס שהושבת מפעילות במשך שנה וחצי בשנים 2019 - 2020 עקב שתי התרסקויות טרגיות באינדונזיה ואתיופיה שעלו בחייהם של מאות בני אדם, אך הדבר לא מפחית מהבעייתיות שבאירוע מבחינת החברה, כיון שהוא מחזק את ההבנה שהחברה סובלת מכמה בעיות כרוניות, וזאת בזמן שהיא מנסה להגביר את מכירות המקס כמו גם להחזיר אותו לפעילות בסין.
מטוס ה-737-800 נחשב לחלק ממשפחת "הדור הבא" של מטוסי הנוסעים 737 שהוצגו בשנות ה-90. במשך השנים נמסרו כ-7000 מטוסים ממשפחת ה"דור הבא". הדגמים הללו פועלים במערכות שונות מאלו שאחראיות על ההתרסקות של מטוסי המקס, ונחשבו עד כה בין המטוסים הבטוחים בעולם.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קאי נון רומור, אנליסט מפירמת Cowen אומר כי המטוס הספציפי שהתרסק נמסר רק בשנת 2015, וכי אף כי לא ידועה סיבת ההתרסקות, על פי רוב מה שגורם לאירועים כאלה הן בעיות תחזוקה. זה בדיוק מה שמדאיג את המשקיעים. אם מטוס שנחשב כה בטוח, והוא יחסית חדש, סובל אף הוא מבעיות שיכולות להביא להתרסקותו גם בחברת תעופה מנוסה וגדולה כמו החברה הסינית, הרי שבעיות הבטיחות ככל הנראה מובנות עמוק בד.נ.א. של החברה.
חברת China Eastern Airlines הפעילה גם מטוסים מדגם מקס, אך כעת הם מושבתים כמו כל המטוסים מדגם זה בסין. הרשויות בסין הסכימו עקרונית להחזיר את המטוסים הללו לשימוש אך הדבר טרם קרא בפועל. בדוחותיה לרבעון הרביעי מסרה בואינג כי הרשויות בסין עדיין מכינות את החזרה של המטוס לשירות, אולם כעת יתכן מאד שהחזרה הזו תתעכב עוד יותר.
החברה סובלת כבר מבעיות אמון אל מול מחזיקי המניות. בשנת 2019 עלתה מניית החברה לשיא של מעל 446 דולר למניה לאחר התרסקות מטוס המקס הראשון של החברה באינדונזיה. אולם מיד לאחר מכן הגיעה ההתרסקות הנוספת באתיופיה, ובנוסף בעיות באיכות היצור בדגם נוסף של החברה, ה-787, שהובילו לעיכוב במסירות המטוסים הללו, שהצניחו את מחיר המניה עד לשפל של 89 דולר בתחילת שנת 2020. מאז התאוששה מעט מניית החברה, אך חזרה לרדת וכעת נסחרת סביב מחיר של 185 דולר למניה.
- X של מאסק מראה סימני התאוששות - ההכנסות עולות, אבל הדרך לאיזון עוד ארוכה
- מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בדוחותיה האחרונים לרבעון הרביעי של שנת 2021 פספסה בואינג את התחזיות ורשמה הפסד של 7.69 דולר למניה על הכנסות של 14.8 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 16.6 מיליארד דולר. החברה, שנחשבת גם לשייכת לתחום הביטחון הייתה יכולה להנות מטרנד המניות הביטחוניות החזק מתחילת המתקפה הרוסית באוקראינה, אך נראה שהבעיות בעסקי הליבה של החברה יעיבו על כך. גם ההחלטה המסתמנת של גרמניה לבחור במטוס ה-F35 מתוצרת לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP כמטוס הקרב הבא שלה על פני הF-18 מתוצרת בואינג מהווה מפלה משמעותית לחברת התעופה, שהאופק שהיא רואה לנגד עיניה איננו בהיר במיוחד.
- 22.חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:10הגב לתגובה זותהיה חקירה ויבינו בדיוק את סיבת ההתרסקות. כרגע נראה ממה שידוע שזה דווקא פחות קשור לדגם המטוס עצמו כי יש אלפי כאלה באוויר כבר יותר מעשור והם מהבטוחים שיש.
- 21.גיל 23/03/2022 00:19הגב לתגובה זומעניין
- 20.אולי זה בגלל בנט. אצל ביבי זה לא היה קורה (ל"ת)ד"ר כץ 22/03/2022 19:34הגב לתגובה זו
- 19.חיים 22/03/2022 12:33הגב לתגובה זוזה נראה כמו משהו שקרה במכוון
- 18.מרק 22/03/2022 11:35הגב לתגובה זובמשך 100 שנים האחרונות על חקירת תאונות מטוסים. היו פונים לכמה חוכמולוגים שמגיבים כאן ושיודעים בדיוק מה קרה.
- 17.נירו 22/03/2022 10:38הגב לתגובה זוזה מה שקורה שמאז המיזוג עם חברת דוגלאס החליפו את המהנדסים בניהול החברה שהיו 10אחוז איכות ובטיחות באנשי מסחר שהיצור לא עיניין אותם רק הגרפים בבורסה וקוסמטיקה יופי למטוסים
- 16.זה ברור שהטייס התאבד כמו שקרה עם מלזיה ועוד כמה מקרים (ל"ת)בני 22/03/2022 10:23הגב לתגובה זו
- 15.הקברניט התאבד ולקח עמו את הנוסים והצוות (ל"ת)מרטין 22/03/2022 09:40הגב לתגובה זו
- 14.רוני ב 22/03/2022 09:00הגב לתגובה זולא לשכוח את הגורם האנושי רוב התאונות נגרמו כתוצאה מטעויות של טייסים
- כנראה שלא ראית את הסרט על בואינג בנטפליקס (ל"ת)אלון 22/03/2022 09:25הגב לתגובה זו
- 13.יון 22/03/2022 07:59הגב לתגובה זונמוך מים המלח. איזה תוכן גרוע. עאלק חבר. בואינג לא רואה עתיד . נו באמת. עדיף היה לספור עד 10. טמטום
- חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:07הגב לתגובה זורק חמ..ר, כמו הכתב של הכתבה קופץ בראש.
- 12.דן 22/03/2022 07:43הגב לתגובה זוייצור ותכנות קריטים לכל מיני קבלנים מפוקפקים בהודו ללא פיקוח.
- 11.יוסי 22/03/2022 07:02הגב לתגובה זושם מראים איך בואינג נרכשה על ידי חברה תאוות בצע שקיצצה בכוח אדם בתחום הבטיחות והפכה חברה למופת לפח אשפה. תאוות בצע לקבל רווחים במניות במינימום השקעה .תמצית הקפיטליזים המכוער באמריקה .
- 10.Plane fan362 22/03/2022 07:01הגב לתגובה זוהמטוס היה 738(737-89P)ולא 737-800.לאחר זמן קצר בשיוט המטוס צנח מ31,000 רגל להתרסק בהרים.סיבת התרסקות עדיין לא ידועה
- 9.איל 22/03/2022 07:01הגב לתגובה זומאז קנית מקדונלד דגלס הכושלת, תרבות החברה התדרדרה במהירות. בפועל מקדונלד דגלס השתלטה על בואינג מבפנים .
- 8.עוד פעם בואינג 737-800 ??? בפעם השלישית ?? (ל"ת)תחקיר בואינג 22/03/2022 06:16הגב לתגובה זו
- 7.פז 22/03/2022 06:11הגב לתגובה זולמטוסים הללו יש מיליוני שעות טיסה והם נחשבים לסוסי עבודה אמינים מאוד.זה נראה יותר כמו פעולת טרור.ושכחת לרשום שביבי אשם
- 6.חבלה? התאבדות? חטיפה? (ל"ת)דן. 22/03/2022 03:54הגב לתגובה זו
- 5.פבל 21/03/2022 23:18הגב לתגובה זולמוטט את בואינג האמריקאית...
- 4.עיברי 21/03/2022 22:44הגב לתגובה זואיך שהמטוס צלל במאונת לקרקע זה רק מראה על פיגוע או מעשה היתאבדות כי בתקלה המטוס דואה ולא נופל כמו אבן אבל שועלים מתוחכמים מפיצים כתבות זדוניות כדי לאסוף מהיות החברה בנפילות ואחרי יום יומיים ימכרו ביוקר ויעשו קופה
- Plane fan362 22/03/2022 07:03הגב לתגובה זואבל יש גם עוד תקלה ממש נדירה שהייתה יכולה לקרות;איבוד שליטה על הזנב
- זה רהבה יותר עמוק 22/03/2022 06:10הגב לתגובה זומדובר בתרבות של ערך המניה על חשבון היבטים הנדסיים ואבטחת איכות - בואינג הפסידה לאיירבאס ממזמן
- 3.מח"א 21/03/2022 22:41הגב לתגובה זולהתרסקות... שאינן קשורות כלל לחברת בואינג אלא לתחזוקת במטוס בסין.
- רונן 22/03/2022 08:14הגב לתגובה זועם זה בעיית תחזוקה, אין לזה שום קשר לבטיחות המטוס.
- Plane fan362 22/03/2022 07:04הגב לתגובה זוכן..רוב הבעיות נגרמות בתחזוקה..
- 2.שלמה 21/03/2022 21:20הגב לתגובה זולכאן או לכאן
- 1.תמים 21/03/2022 20:45הגב לתגובה זובואינג חברת פח.
- חדרה מערב 22/03/2022 08:19הגב לתגובה זוכי ככה בא לי בלי סיבה
- צחי 23/03/2022 19:14ואז הם יבכו קיפוח קיפוח בזמן שהם מפעילים קריוקי ומלטפים את הגבה שלהם
- אחד מתחום התעופה 22/03/2022 06:31הגב לתגובה זוכל בסיס הבנה בתחום ! התרסקות אנכית של מטוס זה משהו המעיד על כשל תחזוקתי קשה ביותר ! הכתבה עושה עוול לדימוי החברה והובאה ליצור ירידת ערך למניות החברה ותו לא
- הוק 22/03/2022 00:32הגב לתגובה זוממש פח , רק שחצי חה"א שלנו הוא מתוצרתה , ברברן

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?
מכשיר ה-tDCS של Flow יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?
רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.
ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.
האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.
לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.
- דיכאון עמוק: המחלה השקטה שמשבשת את החיים; האם אפשר גם אחרת?
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.
מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה
צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה
25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים.
סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה.
אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר.
"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.
- למה צ'ק פוינט מגייסת אג"ח כשיש לה הר מזומנים בבנק?
- שיתוף פעולה בין צ'ק פוינט לאוניברסיטת בר-אילן בתכנית לימודי הסייבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".
