מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

התרסקות המטוס בסין מרסקת את התדמית של חברת בואינג

ההתרסקות בדגם שנחשב בטוח מאד ופועל על מערכות שונות מאלו של הדגם של המטוסים שהתרסקו לפני כשנתיים מחזק את התחושה כי החברה סובלת מבעיות עומק בתחום הבטיחות ופוגע אף יותר בתדמית הפגועה ממילא של בואינג שעוד לא התאוששה משתי ההתרסקויות הקודמות של מטוסיה בשנים האחרונות
גיא טל | (32)

מטוס בואינג 737-800 התרסק היום בדרום סין בטיסה של חברת China Eastern Airlines (נסחרת גם בארצות הברית תחת הסימול CEA) כשעל המטוס שוהים מעל 130 נוסעים. התגובה הראשונית של חברת בואינג BOEING הייתה "אנו מודעים לפרסומים התקשורתיים בנוגע לאירוע ומנסים לקבל עוד מידע". החברה הסינית מפעילה 130 מטוסים מן הדגם שהתרסק מתוך 750 המטוסים תוצרת בואינג ואירבוס האירופית בהן משתמשת החברה. הדגם הזה נכנס לשירות לראשונה בשנת 2009. כעת, ככל הנראה, תשבית החברה את כל צי המטוסים מן הסוג הזה, לפחות עד לברור גורם ההתרסקות.

מלבד הטרגדיה האנושית העצומה, יש לאירוע משמעויות לא מבוטלות ביחס לחברת בואינג שמנייתה הייתה במומנטום חיובי בשבוע האחרון. מניית החברה הגיבה בירידות שגררו אחריהן אף את מדד הדאו ג'ונס.

המטוס שהתרסק לא היה מדגם 737 מקס שהושבת מפעילות במשך שנה וחצי בשנים 2019 - 2020 עקב שתי התרסקויות טרגיות באינדונזיה ואתיופיה שעלו בחייהם של מאות בני אדם, אך הדבר לא מפחית מהבעייתיות שבאירוע מבחינת החברה, כיון שהוא מחזק את ההבנה שהחברה סובלת מכמה בעיות כרוניות, וזאת בזמן שהיא מנסה להגביר את מכירות המקס כמו גם להחזיר אותו לפעילות בסין.  

מטוס ה-737-800 נחשב לחלק ממשפחת "הדור הבא" של מטוסי הנוסעים 737 שהוצגו בשנות ה-90. במשך השנים נמסרו כ-7000 מטוסים ממשפחת ה"דור הבא". הדגמים הללו פועלים במערכות שונות מאלו שאחראיות על ההתרסקות של מטוסי המקס, ונחשבו עד כה בין המטוסים הבטוחים בעולם. 

קאי נון רומור, אנליסט מפירמת Cowen אומר כי המטוס הספציפי שהתרסק נמסר רק בשנת 2015, וכי אף כי לא ידועה סיבת ההתרסקות, על פי רוב מה שגורם לאירועים כאלה הן בעיות תחזוקה. זה בדיוק מה שמדאיג את המשקיעים. אם מטוס שנחשב כה בטוח, והוא יחסית חדש, סובל אף הוא מבעיות שיכולות להביא להתרסקותו גם בחברת תעופה מנוסה וגדולה כמו החברה הסינית, הרי שבעיות הבטיחות ככל הנראה מובנות עמוק בד.נ.א. של החברה.

חברת China Eastern Airlines הפעילה גם מטוסים מדגם מקס, אך כעת הם מושבתים כמו כל המטוסים מדגם זה בסין. הרשויות בסין הסכימו עקרונית להחזיר את המטוסים הללו לשימוש אך הדבר טרם קרא בפועל. בדוחותיה לרבעון הרביעי מסרה בואינג כי הרשויות בסין עדיין מכינות את החזרה של המטוס לשירות, אולם כעת יתכן מאד שהחזרה הזו תתעכב עוד יותר. 

החברה סובלת כבר מבעיות אמון אל מול מחזיקי המניות. בשנת 2019 עלתה מניית החברה לשיא של מעל 446 דולר למניה לאחר התרסקות מטוס המקס הראשון של החברה באינדונזיה. אולם מיד לאחר מכן הגיעה ההתרסקות הנוספת באתיופיה, ובנוסף בעיות באיכות היצור בדגם נוסף של החברה, ה-787, שהובילו לעיכוב במסירות המטוסים הללו, שהצניחו את מחיר המניה עד לשפל של 89 דולר בתחילת שנת 2020. מאז התאוששה מעט מניית החברה, אך חזרה לרדת וכעת נסחרת סביב מחיר של 185 דולר למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בדוחותיה האחרונים לרבעון הרביעי של שנת 2021 פספסה בואינג את התחזיות ורשמה הפסד של 7.69 דולר למניה על הכנסות של 14.8 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 16.6 מיליארד דולר. החברה, שנחשבת גם לשייכת לתחום הביטחון הייתה יכולה להנות מטרנד המניות הביטחוניות החזק מתחילת המתקפה הרוסית באוקראינה, אך נראה שהבעיות בעסקי הליבה של החברה יעיבו על כך. גם ההחלטה המסתמנת של גרמניה לבחור במטוס ה-F35 מתוצרת לוקהיד מרטין LOCKHEED MARTIN CORP כמטוס הקרב הבא שלה על פני הF-18 מתוצרת בואינג מהווה מפלה משמעותית לחברת התעופה, שהאופק שהיא רואה לנגד עיניה איננו בהיר במיוחד. 

תגובות לכתבה(32):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:10
    הגב לתגובה זו
    תהיה חקירה ויבינו בדיוק את סיבת ההתרסקות. כרגע נראה ממה שידוע שזה דווקא פחות קשור לדגם המטוס עצמו כי יש אלפי כאלה באוויר כבר יותר מעשור והם מהבטוחים שיש.
  • 21.
    גיל 23/03/2022 00:19
    הגב לתגובה זו
    מעניין
  • 20.
    אולי זה בגלל בנט. אצל ביבי זה לא היה קורה (ל"ת)
    ד"ר כץ 22/03/2022 19:34
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    חיים 22/03/2022 12:33
    הגב לתגובה זו
    זה נראה כמו משהו שקרה במכוון
  • 18.
    מרק 22/03/2022 11:35
    הגב לתגובה זו
    במשך 100 שנים האחרונות על חקירת תאונות מטוסים. היו פונים לכמה חוכמולוגים שמגיבים כאן ושיודעים בדיוק מה קרה.
  • 17.
    נירו 22/03/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה שמאז המיזוג עם חברת דוגלאס החליפו את המהנדסים בניהול החברה שהיו 10אחוז איכות ובטיחות באנשי מסחר שהיצור לא עיניין אותם רק הגרפים בבורסה וקוסמטיקה יופי למטוסים
  • 16.
    זה ברור שהטייס התאבד כמו שקרה עם מלזיה ועוד כמה מקרים (ל"ת)
    בני 22/03/2022 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    הקברניט התאבד ולקח עמו את הנוסים והצוות (ל"ת)
    מרטין 22/03/2022 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רוני ב 22/03/2022 09:00
    הגב לתגובה זו
    לא לשכוח את הגורם האנושי רוב התאונות נגרמו כתוצאה מטעויות של טייסים
  • כנראה שלא ראית את הסרט על בואינג בנטפליקס (ל"ת)
    אלון 22/03/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יון 22/03/2022 07:59
    הגב לתגובה זו
    נמוך מים המלח. איזה תוכן גרוע. עאלק חבר. בואינג לא רואה עתיד . נו באמת. עדיף היה לספור עד 10. טמטום
  • חוק תאונות אוויריות 23/03/2022 05:07
    הגב לתגובה זו
    רק חמ..ר, כמו הכתב של הכתבה קופץ בראש.
  • 12.
    דן 22/03/2022 07:43
    הגב לתגובה זו
    ייצור ותכנות קריטים לכל מיני קבלנים מפוקפקים בהודו ללא פיקוח.
  • 11.
    יוסי 22/03/2022 07:02
    הגב לתגובה זו
    שם מראים איך בואינג נרכשה על ידי חברה תאוות בצע שקיצצה בכוח אדם בתחום הבטיחות והפכה חברה למופת לפח אשפה. תאוות בצע לקבל רווחים במניות במינימום השקעה .תמצית הקפיטליזים המכוער באמריקה .
  • 10.
    Plane fan362 22/03/2022 07:01
    הגב לתגובה זו
    המטוס היה 738(737-89P)ולא 737-800.לאחר זמן קצר בשיוט המטוס צנח מ31,000 רגל להתרסק בהרים.סיבת התרסקות עדיין לא ידועה
  • 9.
    איל 22/03/2022 07:01
    הגב לתגובה זו
    מאז קנית מקדונלד דגלס הכושלת, תרבות החברה התדרדרה במהירות. בפועל מקדונלד דגלס השתלטה על בואינג מבפנים .
  • 8.
    עוד פעם בואינג 737-800 ??? בפעם השלישית ?? (ל"ת)
    תחקיר בואינג 22/03/2022 06:16
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פז 22/03/2022 06:11
    הגב לתגובה זו
    למטוסים הללו יש מיליוני שעות טיסה והם נחשבים לסוסי עבודה אמינים מאוד.זה נראה יותר כמו פעולת טרור.ושכחת לרשום שביבי אשם
  • 6.
    חבלה? התאבדות? חטיפה? (ל"ת)
    דן. 22/03/2022 03:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פבל 21/03/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
    למוטט את בואינג האמריקאית...
  • 4.
    עיברי 21/03/2022 22:44
    הגב לתגובה זו
    איך שהמטוס צלל במאונת לקרקע זה רק מראה על פיגוע או מעשה היתאבדות כי בתקלה המטוס דואה ולא נופל כמו אבן אבל שועלים מתוחכמים מפיצים כתבות זדוניות כדי לאסוף מהיות החברה בנפילות ואחרי יום יומיים ימכרו ביוקר ויעשו קופה
  • Plane fan362 22/03/2022 07:03
    הגב לתגובה זו
    אבל יש גם עוד תקלה ממש נדירה שהייתה יכולה לקרות;איבוד שליטה על הזנב
  • זה רהבה יותר עמוק 22/03/2022 06:10
    הגב לתגובה זו
    מדובר בתרבות של ערך המניה על חשבון היבטים הנדסיים ואבטחת איכות - בואינג הפסידה לאיירבאס ממזמן
  • 3.
    מח"א 21/03/2022 22:41
    הגב לתגובה זו
    להתרסקות... שאינן קשורות כלל לחברת בואינג אלא לתחזוקת במטוס בסין.
  • רונן 22/03/2022 08:14
    הגב לתגובה זו
    עם זה בעיית תחזוקה, אין לזה שום קשר לבטיחות המטוס.
  • Plane fan362 22/03/2022 07:04
    הגב לתגובה זו
    כן..רוב הבעיות נגרמות בתחזוקה..
  • 2.
    שלמה 21/03/2022 21:20
    הגב לתגובה זו
    לכאן או לכאן
  • 1.
    תמים 21/03/2022 20:45
    הגב לתגובה זו
    בואינג חברת פח.
  • חדרה מערב 22/03/2022 08:19
    הגב לתגובה זו
    כי ככה בא לי בלי סיבה
  • צחי 23/03/2022 19:14
    ואז הם יבכו קיפוח קיפוח בזמן שהם מפעילים קריוקי ומלטפים את הגבה שלהם
  • אחד מתחום התעופה 22/03/2022 06:31
    הגב לתגובה זו
    כל בסיס הבנה בתחום ! התרסקות אנכית של מטוס זה משהו המעיד על כשל תחזוקתי קשה ביותר ! הכתבה עושה עוול לדימוי החברה והובאה ליצור ירידת ערך למניות החברה ותו לא
  • הוק 22/03/2022 00:32
    הגב לתגובה זו
    ממש פח , רק שחצי חה"א שלנו הוא מתוצרתה , ברברן
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

נדב צפריר צ׳קפוינט
צילום: PC
דוחות

מניית צ'ק פוינט מזנקת - הרווח מעל הציפיות, ההזמנות זינקו ב-20%

חברת הסייבר הישראלית רשמה רווח Non-GAAP של 3.94 דולר למניה לעומת צפי של 2.45 דולר אבל בנטרול הסדרי שומות מס הרווח למניה מסתכם ב-2.47 למניה - 2 סנט מעל הציפיות; היחלשות הדולר גרעה 7 סנט רווח למניה; המניה מזנקת במסחר המוקדם  - מה נאמר במסיבת העיתונאים?

מנדי הניג |

צ’ק פוינט Check Point Software Technologies Ltd. -0.15%  , פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי והציגה שיפור במדדים. החברה, שמרכזה בתל אביב ונסחרת בנאסד״ק, ממשיכה ליהנות מביקוש גובר לפתרונות אבטחה מבוססי בינה מלאכותית ולמוצרים חדשים בתחומי הגנת הרשתות והענן. הנתון הכי דרמטי היה זינוק בהזמנות. וול סטריט תאהב את הנתון.  בשיחה עם הנהלת החברה הדגיש נדב צפריר, מנכ"ל צ'ק פוינט כי החברה צפויה להמשיך לרכוש חברות, וכנרה שקצב הרכישות יעלה. 

הכנסות החברה הסתכמו ברבעון ב-677.5 מיליון דולר, עלייה של 7% לעומת 635.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, וגבוהות מעט מתחזית השוק שעמדה על 673 מיליון. הרווח הנקי Non-GAAP זינק ל-431 מיליון דולר, לעומת 255 מיליון דולר אשתקד, כאשר הרווח למניה (EPS) עמד על 3.94 דולר, עלייה של 75% לעומת השנה הקודמת וגבוה משמעותית מהתחזית הממוצעת שצפתה 2.45 דולר למניה. אלא שהרווח למניה NonGAAP כולל הכנסות מסים משמעותיות, ברובן בישראל שבנטרול הסדרי השומות האלה הרווח למניה הסתכם ב-2.47 למניה - 2 סנט מעל הציפיות.  קצת מורכב, אבל חשוב -  הדולר פגע ברווח למניה ב-7 סנט, אלמלא חולשה הדולר החברה היתה מרוויחה 2.54 דולר למניה וזה משמעותית מעל התחזית של האנליסטים.  

הנתון שבולט לטובה הוא כאמור זינוק של 20% ב-Calculated Billings, שזה בעצם הזמנות מראש שהחברה תספק אותן בהמשך. אלו הסתכמו ב-672 מיליון דולר פי שניים מהציפיות המוקדמות של האנליסטים ומה שמסמן את אחד הרבעונים החזקים של צ’ק פוינט בעשור האחרון.

ב-12 החודשים האחרונים ירדה מניית Check Point Software Technologies Ltd. -0.15%   בכ-7.5%, אך מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-2.5%. שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-20.5 מיליארד דולר, עם פרסום התוצאות המניה מזנקת 9% במסחר המוקדם בוול סטריט.


״הדולר שחק את הרווח״, ״רואים גידול במתקפות עוינות על יעדים ישראלים״

במסיבת העיתונאים שקיימה הנהלת צ’ק פוינט במקביל לפרסום הדוחות התייחס המנכ״ל נדב צפריר הן להשפעת תנודות המטבע על השורה התחתונה והן למגמות האיומים הגוברים בזירת הסייבר. צפריר הסביר כי הירידה בשער הדולר ברבעון פגעה ישירות ברווחיות החברה: “הרווח למניה נפגע בכ-7 סנט כתוצאה מהיחלשות המטבע האמריקאי”, אמר. עם זאת, הוא ציין כי החברה מנהלת גידור מתגלגל שמאפשר לה לצמצם את החשיפה ולשמור על יציבות תזרימית. לדבריו, “אפשר להניח שאלמלא הירידה בדולר, הרווחיות הייתה אפילו גבוהה יותר”.