מה השלב הבא של חברת טסלה עליו צייץ מאסק ו(כרגיל) הקפיץ את המניה?
בעבר אמר מאסק כי הוא אינו מתכנן ייצור מכונית חשמלית בעלות של 25 אלף דולר (כלומר זולה יותר מהנוכחיות), ושהחברה מתמקדת כעת בהגדלת יכולת הייצור. ההודעה הזו איכזבה את המשקיעים וגרמה לנפילה של 11% במניה, אך כעת הציוץ הזה של מאסק מחדש את התקווה שישנן עוד תוכניות גדולות בראשו של היזם החדשני שיקפיצו את החברה לשלב הבא. כעת, לאחר עליה של 13% בשבוע האחרון, נסחרת המניה שוב מעל רף ה-900 דולר למניה, מה שמקרב אותה שוב לשווי של טריליון דולר. שני השלבים הראשונים ב"תוכנית המאסטר" ידועים וככל הנראה כבר הושלמו. שלב 1 נכתב על ידי מאסק בשנת 2006 והתייחס לייצור מכונית קטנה ויוקרתית שתסייע לחברה לבנות מכונית בגודל בינוני. המוניות הללו הן מודל S (הקטנה) ומודל 3 (הבינונית), כך שהשלב הזה הושלם בהצלחה כבר לפני זמן רב. החלק הבא שנקרא Deux - מילה בצרפתית שככל הנראה רומזת לסרט עבר של צ'רלי שין - ופורסם בשנת 2016, מתייחס לכוונה לשילוב ייצור ואיחסון אנרגיה לתוך החברה, וכן הגדלת כושר הייצור. טסלה באופן בסיסי כבר ביצעה את שתי השמימות הללו. החברה מוכרת פתרונות גיבוי אנרגיה לשוק הביתי ולעסקים, ויש לה ארבעה מפעלים. שניים כבר מייצרים בפועל ועוד שניים בבניה. ארבעת המפעלים עתידים לייצר מעל 1.5 מיליון מכוניות בשנת 2022, בהשוואה למפעל אחד בלבד בשנת 2016, שנת הפרסום. תוכנית ה-Deux מתייחסת גם לחזון של נהיגה אוטונומית ונהיגה שיתופית. חלק זה נמצא בתהליכים אך לא הגיע לידי מיצוי. מהו אם כן שלב שלוש עליו מדבר מאסק? ישנן הערכות שונות בשוק מהו השלב הבא בהתפתחות החברה לפי חזונו של מייסדה. ייתכן ש"חלק 3" עליו מדבר מאסק מתייחס לפיתוח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית באופן שלם יותר, שכן כיום הטכנולוגיה והחקיקה עדיין לא מאפשרות נהיגה אוטמטית באופן מלא. הוא יכול גם להתייחס להרחבת היצע הדגמים של טסלה שיכלול יותר קטגוריות. כעת נהנית טסלה מביקוש העולה על יכולת הייצור בפלחי השוק אליהן היא פונה, וכך יהיה ככל הנראה גם בעתיד הנראה לעין, לפחות עד שארבעת המפעלים הנוכחיים יכנסו לייצור מלא, ומפעלים נוספים ייבנו. אולם להערכת המומחים כדי שטסלה תוכל להמשיך בצמיחה גם בטווח הבינוני-ארוך היא תצטרך בסופו של דבר לפנות גם לפלח השוק של המכוניות הקטנות והזולות יותר, ויתכן שלפלחי שוק נוספים בהן היא עדיין לא נמצאת. כך לדוגמה הטנדר המיועד של החברה עוד לא הגיע לייצור, והתוכניות עליו מתעכבות, וזאת בזמן שהטנדר החשמלי של פורד שובר שיאי מכירה. זהו סגמנט חשוב מאד בארצות הברית, ובאיזה שהוא שלב טסלה תרצה להיכנס אליו. ייתכן שהשלב הזה מתקרב. אפשרות נוספת שהועלתה היא בניית יכולת ייצור ארוכת טווח גדולה יותר. המטרה המוצהרת של טסלה היא להגיע לייצור של 20 מיליון רכבים בשנה, לעומת 1.5 מיליון המצופים בשנת 2022. כדי להגיע ליעד הזה נדרשים עוד כמה מתקני ייצור, וכן הגדלה משמעותית של יכולת ייצור הבטריות, שמיוצרות במפעלים נפרדים. אדם ג'ונס, אנליסט מבנק מורגן סטנלי כתב ביום חמישי כי שלב שלוש יכול לכלול התמקדות באספקת בטריות בנוסף לחדשנות. הוא גם הציע את האפשרות ששלב שלוש יכלול גם יותר שיתוף פעולה עם יוזמות אחרות של מאסק כגון הסטארט אפ ספייס איקס וחברת "Boring" שעוסקת בייצור מנהרות מתחת הערים כאמצעי תחבורה מהיר. אפשרות נוספת שהועלתה מתייחסת לרובוט "אופטימום" שיהיה אף הוא חלק מאותו שלב 3 עליו מדבר מאסק, אם כי לא ברור עדיין איך ולמה הוא יהיה משמעותי לחברת המכוניות. כך או כך, אם יש משהו שמאסק הוכיח בעבר זה יכולת דימיון וחזון יחד עם יכולת ביצוע והעברת הרעיונות שנראים לעיתים דימיוניים לפסים מעשיים, וגם מאד רווחים.השוק ימתין בציפיה דרוכה לראות מהו השלב הבא אליו לוקח מאסק את חברת הענק שהקים.Working on Master Plan Part 3
— Elon Musk (@elonmusk) March 17, 2022
- 5.אדם כנה 21/03/2022 14:40הגב לתגובה זורק שנזכור, מאסק לא הקים את טסלה! מאסק הבטיח נהיגה אוטונומית לפני שנתיים. הבטיח סמי טריילר מזמן. הבטיח טנדר שהיה אמור כבר לנסע בכבישים וחוץ מחלונות שבורים אין ממנו כלום בשטח. הבטיח שבשנת 2021, אנחנו ב 2022, צי של מוניות טסלה יכבשו את הכבישים, נאדה. מדובר בגאון שיווקי, כלום חוץ מזה, המנייה הזו מנופחת במאות אחוזים, לא שווה יותר מ40-50 מיליארד דולר. היא גם תגיע לשם בסוף.
- 4.אוהד 21/03/2022 04:06הגב לתגובה זומשהו שישנה את עולם התעופה המוכר לנו, בעיקר כלי תעופה אישיים
- אריה 21/03/2022 12:11הגב לתגובה זויש היום הרבה חברות בעיקר באירופה שמפתחות שילוב נהיגה וטיסה...כולל המראה אנכית ונחיתה...
- 3.היועץ 1 21/03/2022 03:48הגב לתגובה זובקיצור,אין לכם מושג מה הוא מתכוון....
- 2.טסלה עלתה חזרה למחיר של סוף ינואר, בדיוק כמו מדד נאסד"ק (ל"ת)שום דבר מיוחד 21/03/2022 02:30הגב לתגובה זו
- 1.אנשים לא מבינים עד כמה טכנולוגית הבטריות מזהמת. (ל"ת)איתי תוהה 20/03/2022 22:12הגב לתגובה זו
- עבוד 21/03/2022 22:41הגב לתגובה זו...הטכנולוגיה של מנוע בעירה פנימית מזהם. סוללות מזהמות בשלב היצור - הכריה עתירת אנרגיה ועלולה לזהם מי תהום ועיבוד החומר גם הוא עתיר אנרגיה. לעומת זאת בשלבים הבאים המצב מתאזן - אפס פליטת מזהמים בעת השימוש ואפשרות למחזור של כ-98% מהסוללה לרמה שתאפשר שומוש מחדש בסוללות חדשות.

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.