מה השלב הבא של חברת טסלה עליו צייץ מאסק ו(כרגיל) הקפיץ את המניה?
בעבר אמר מאסק כי הוא אינו מתכנן ייצור מכונית חשמלית בעלות של 25 אלף דולר (כלומר זולה יותר מהנוכחיות), ושהחברה מתמקדת כעת בהגדלת יכולת הייצור. ההודעה הזו איכזבה את המשקיעים וגרמה לנפילה של 11% במניה, אך כעת הציוץ הזה של מאסק מחדש את התקווה שישנן עוד תוכניות גדולות בראשו של היזם החדשני שיקפיצו את החברה לשלב הבא. כעת, לאחר עליה של 13% בשבוע האחרון, נסחרת המניה שוב מעל רף ה-900 דולר למניה, מה שמקרב אותה שוב לשווי של טריליון דולר. שני השלבים הראשונים ב"תוכנית המאסטר" ידועים וככל הנראה כבר הושלמו. שלב 1 נכתב על ידי מאסק בשנת 2006 והתייחס לייצור מכונית קטנה ויוקרתית שתסייע לחברה לבנות מכונית בגודל בינוני. המוניות הללו הן מודל S (הקטנה) ומודל 3 (הבינונית), כך שהשלב הזה הושלם בהצלחה כבר לפני זמן רב. החלק הבא שנקרא Deux - מילה בצרפתית שככל הנראה רומזת לסרט עבר של צ'רלי שין - ופורסם בשנת 2016, מתייחס לכוונה לשילוב ייצור ואיחסון אנרגיה לתוך החברה, וכן הגדלת כושר הייצור. טסלה באופן בסיסי כבר ביצעה את שתי השמימות הללו. החברה מוכרת פתרונות גיבוי אנרגיה לשוק הביתי ולעסקים, ויש לה ארבעה מפעלים. שניים כבר מייצרים בפועל ועוד שניים בבניה. ארבעת המפעלים עתידים לייצר מעל 1.5 מיליון מכוניות בשנת 2022, בהשוואה למפעל אחד בלבד בשנת 2016, שנת הפרסום. תוכנית ה-Deux מתייחסת גם לחזון של נהיגה אוטונומית ונהיגה שיתופית. חלק זה נמצא בתהליכים אך לא הגיע לידי מיצוי. מהו אם כן שלב שלוש עליו מדבר מאסק? ישנן הערכות שונות בשוק מהו השלב הבא בהתפתחות החברה לפי חזונו של מייסדה. ייתכן ש"חלק 3" עליו מדבר מאסק מתייחס לפיתוח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית באופן שלם יותר, שכן כיום הטכנולוגיה והחקיקה עדיין לא מאפשרות נהיגה אוטמטית באופן מלא. הוא יכול גם להתייחס להרחבת היצע הדגמים של טסלה שיכלול יותר קטגוריות. כעת נהנית טסלה מביקוש העולה על יכולת הייצור בפלחי השוק אליהן היא פונה, וכך יהיה ככל הנראה גם בעתיד הנראה לעין, לפחות עד שארבעת המפעלים הנוכחיים יכנסו לייצור מלא, ומפעלים נוספים ייבנו. אולם להערכת המומחים כדי שטסלה תוכל להמשיך בצמיחה גם בטווח הבינוני-ארוך היא תצטרך בסופו של דבר לפנות גם לפלח השוק של המכוניות הקטנות והזולות יותר, ויתכן שלפלחי שוק נוספים בהן היא עדיין לא נמצאת. כך לדוגמה הטנדר המיועד של החברה עוד לא הגיע לייצור, והתוכניות עליו מתעכבות, וזאת בזמן שהטנדר החשמלי של פורד שובר שיאי מכירה. זהו סגמנט חשוב מאד בארצות הברית, ובאיזה שהוא שלב טסלה תרצה להיכנס אליו. ייתכן שהשלב הזה מתקרב. אפשרות נוספת שהועלתה היא בניית יכולת ייצור ארוכת טווח גדולה יותר. המטרה המוצהרת של טסלה היא להגיע לייצור של 20 מיליון רכבים בשנה, לעומת 1.5 מיליון המצופים בשנת 2022. כדי להגיע ליעד הזה נדרשים עוד כמה מתקני ייצור, וכן הגדלה משמעותית של יכולת ייצור הבטריות, שמיוצרות במפעלים נפרדים. אדם ג'ונס, אנליסט מבנק מורגן סטנלי כתב ביום חמישי כי שלב שלוש יכול לכלול התמקדות באספקת בטריות בנוסף לחדשנות. הוא גם הציע את האפשרות ששלב שלוש יכלול גם יותר שיתוף פעולה עם יוזמות אחרות של מאסק כגון הסטארט אפ ספייס איקס וחברת "Boring" שעוסקת בייצור מנהרות מתחת הערים כאמצעי תחבורה מהיר. אפשרות נוספת שהועלתה מתייחסת לרובוט "אופטימום" שיהיה אף הוא חלק מאותו שלב 3 עליו מדבר מאסק, אם כי לא ברור עדיין איך ולמה הוא יהיה משמעותי לחברת המכוניות. כך או כך, אם יש משהו שמאסק הוכיח בעבר זה יכולת דימיון וחזון יחד עם יכולת ביצוע והעברת הרעיונות שנראים לעיתים דימיוניים לפסים מעשיים, וגם מאד רווחים.השוק ימתין בציפיה דרוכה לראות מהו השלב הבא אליו לוקח מאסק את חברת הענק שהקים.Working on Master Plan Part 3
— Elon Musk (@elonmusk) March 17, 2022
- 5.אדם כנה 21/03/2022 14:40הגב לתגובה זורק שנזכור, מאסק לא הקים את טסלה! מאסק הבטיח נהיגה אוטונומית לפני שנתיים. הבטיח סמי טריילר מזמן. הבטיח טנדר שהיה אמור כבר לנסע בכבישים וחוץ מחלונות שבורים אין ממנו כלום בשטח. הבטיח שבשנת 2021, אנחנו ב 2022, צי של מוניות טסלה יכבשו את הכבישים, נאדה. מדובר בגאון שיווקי, כלום חוץ מזה, המנייה הזו מנופחת במאות אחוזים, לא שווה יותר מ40-50 מיליארד דולר. היא גם תגיע לשם בסוף.
- 4.אוהד 21/03/2022 04:06הגב לתגובה זומשהו שישנה את עולם התעופה המוכר לנו, בעיקר כלי תעופה אישיים
- אריה 21/03/2022 12:11הגב לתגובה זויש היום הרבה חברות בעיקר באירופה שמפתחות שילוב נהיגה וטיסה...כולל המראה אנכית ונחיתה...
- 3.היועץ 1 21/03/2022 03:48הגב לתגובה זובקיצור,אין לכם מושג מה הוא מתכוון....
- 2.טסלה עלתה חזרה למחיר של סוף ינואר, בדיוק כמו מדד נאסד"ק (ל"ת)שום דבר מיוחד 21/03/2022 02:30הגב לתגובה זו
- 1.אנשים לא מבינים עד כמה טכנולוגית הבטריות מזהמת. (ל"ת)איתי תוהה 20/03/2022 22:12הגב לתגובה זו
- עבוד 21/03/2022 22:41הגב לתגובה זו...הטכנולוגיה של מנוע בעירה פנימית מזהם. סוללות מזהמות בשלב היצור - הכריה עתירת אנרגיה ועלולה לזהם מי תהום ועיבוד החומר גם הוא עתיר אנרגיה. לעומת זאת בשלבים הבאים המצב מתאזן - אפס פליטת מזהמים בעת השימוש ואפשרות למחזור של כ-98% מהסוללה לרמה שתאפשר שומוש מחדש בסוללות חדשות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
