הורים לילדים? מיום שלישי הקרוב אתם עבריינים
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון מנסה לצייר את עצמו כמי שדואג לילדים ולתינוקות בישראל. הוא מסרב לכנס דיון של ועדת הכלכלה כדי לבטל תקנות (שגויות) של משרד התחבורה מתקופתה של מירי רגב כשרת התחבורה. על פי התקנות, כל מי שמסיע ילד או תינוק בישראל ברכב יהיה חייב להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. מדובר במערכות שאמורות להיות מתחת לגוף הילד והן אמורות להתריע כשאר שוכחים את הילד ברכב.
יודגש- יצרניות כסאות הבטיחות אוסרות להוסיף פריט כלשהו לכסא ואומרת כי זה עלול לסכן את הילד במקרה של תאונה. אבל בישראל יש מי שחושבים שהם יודעים יותר מהיצרנים עצמם מה נכון.
אז לאחר הטעות המקורית, במשרד התחבורה הבינו שהתקנות לא סבירות (הסבר מדוע - בהמשך הכתבה) ויש לבטלן וכבר בחודש אוקטובר האחרון הודיעה שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי שהיא רוצה לבטל את התקנות, אבל ביטון דרש ממשרד התחבורה לספק תוכנית אחרת להצלת הילדים.
בינתיים פתרון חדש מצד משרד התחבורה אין, היו"ר לא מוכן אפילו לכנס דיון בנושא וממציא תירוצים שונים, תאריך היעד של ה-1 במרץ מתקרב, ונכון לעכשיו - החל מיום שלישי (עוד יומיים) כל הורה שלא התקין את המערכת הופך לעבריין שמסתכן בקנס של 250 שקלים ו-4 נקודות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדיונים של ועדת הכלכלה לשבוע הנוכחי יש שלל נושאים חשובים - כמובן - כמו פיקדון על בקבוקים, הוקרה לילדים של נעל"ה (נוער עולה לפני ההורים) ורפורמה בדואר, אבל איכשהו, לא נמצא מקום פנוי לדיון על תקנות שנויות במחלוקת ששעון החול במקרה שלהן הולך ואוזל - ויהפוך את כל ההורים בישראל לעבריינים.
ההתנגדות של ביטון לביטול התקנות לא עניינית - והוא מודה בכך בפה מלא
בדיון בנושא אחר שהתקיים ביום רביעי בוועדת הכלכלה על פיילוט לרכבים אוטונומיים בישראל השתתפה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי והיו"ר ביטון חשף את הסיבה האמיתית לסחבת: משחקים פוליטיים מטופשים על גבם של אזרחי ישראל. ביטון פנה למיכאלי ואמר "אני מצפה שתקדמו חוקים של שר הביטחון למען החיילים ואנשי הקבע ותסיימו את המשבר הזה". ביטון מתכוון לשחיתות שמקדם בני גנץ להלבנת התוספת הלא חוקית לפנסיות של אנשי הקבע בצה"ל, אליה מתנגדים חלקים בקואליציה, ובצדק. מיכאלי ענתה שגם אם יש מחלוקות כחול לבן לא היו צריכים להחרים את ההצבעות במליאת הכנסת. במילים אחרות, יש כאן מנוף לחץ של ביטון וכחול לבן - תאשרו את החוקים 'שלנו' ונאשר גם את ביטול התקנות. לא תאשרו? אזרחי ישראל ישלמו את המחיר.
אבל איך בכל זאת ביטוח מנסה למרוח את הציבור ולהציג את עצמו כמי שאכפת לו מהילדים בישראל? (ולא נגיד - מאותן חברות ספציפיות שהצליחו להפעיל לובינג ולזכות במונופול בתחום)
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
ביטון מתרץ את עמדתו בכך ש"קשה לנו לבטל את התקנה למניעת שכחת ילדים בלי לדעת שיש למשרד תכנית לקיץ הקרוב" וזרק את הכדור בחזרה למגרשה של מיכאלי. מיכאלי לא התבלבלה ואמרה כי היא "מציעה שנקבע דיון ולקראתו נעשה פגישה ונקבע מתווה".
ביטון טען כי "יש מחלוקת בין הוועדה למשרד" (התחבורה) והוסיף כי כפי שנעשה בעבר בתמרוץ מערכות בטיחות של חברת מובילאיי, כך ניתן לתמרץ בעלי רכבים ישנים בצורה דומה, או למצוא פתרונות אחרים כמו לחלק כ-50 או 100 אלף מערכות למניעת שכחת ילדים, בעיקר למוחלשים, ולבחון האם זה מציל חיים.
בתגובה לכך אמרה מיכאלי כי "האמצעים של מובילאיי הוכיחו עצמם כיעילים, מה שלצערנו לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים". מיכאלי ביקשה לקבוע דיון ולפניו לדון במתווה, ביטון ביקש מח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, להביא לוועדה מתווה כזה - אלא שטופורובסקי היה מאלה שקידם בהתלהבות את התקנות והשאלה היא האם כעת הוא יהיה מסוגל להבין שבעצם טעה.
מערכות יקרות שלא הוכחו כיעילות - אז למה צריך אותן?
הבעיה הבסיסית היא שהמערכות הללו לא הוכחו בעולם כיעילות. בנוסף, יש מספר חברות ספציפיות שהן ורק הן אושרו, ובאופן לא מפתיע המחיר של המערכות שלהן גבוה בהרבה מאשר של חלופות אחרות בשוק. כלומר - נודף ריח חזק מאוד של לובינג שמטרתו אולי למקסם את רווחי החברות הללו. לשם השוואה, עלות המערכות מגיע ל-500 שקל למערכת בודדת, בעוד מערכת אלטרנטיבית שאינה מאושרת עומדת 80-150 שקל בלבד.
על כמה ילדים שנפטרים בכל שנה מדובר? על פי נתוני 'בטרם' 881 מקרים תועדו מאז 2010 ו-34 מקרים הסתיימו במוות של פעוטות. המספרים הרשמיים נמוכים יותר ומדברים על 25 מקרי מוות ו-462 מקרי אשפוז, נכון לשנה שעברה. קחו כל נושא אחר - מוות בתאונות כיוון שאנשים לא חגרו חגורת בטיחות, מוות או פציעה של ילדים שטבעו בבית, חנק ועוד ותגלו שהמספרים שם גבוהים הרבה יותר. אז למה המדינה רצה לטפל דווקא בבעיה יחסית שולית? למדינה פתרונים.
אין חולק כמובן על כך שמדובר בטרגדיה נוראה ובמקרים כואבים וקשים, אבל האם בגלל ממוצע של 3 ילדים מתים בשנה זה הגיוני לחייב את כל ההורים והסבים והסבתות בישראל לרכוש מערכת לכל כסא בטיחות לילדים, ובפרט כאשר מדובר במערכת שלא הוכחה כיעילה בהשגת הפתרון, ובעלות של 500 שקל לכל כסא, כלומר עלות של 1000-15000 שקלים למשפחה, כולל סבים וסבתות שמסיעים את הילדים לעיתים רחוקות יחסית? לא ממש. ורק נציין כי מאחר שבמשפחות רבות יש יותר מרכב אחד - העלות עלולה להיות גבוהה עוד יותר.
תגובות לכתבה:
ח"כ מיכאל ביטון מסר בתגובה: "על מנת שיתקיים דיון בוועדה נדרשת פעולה ממשלתית לטיפול בנושא כדוגמת סיבסוד מכשור למניעת שיכחת ילדים ברכב (כמו שנעשה לרכבים ישנים עם התקני בטיחות כדוגמת מערכת מובילאיי) זאת סוגייה שמדובר בה בחיי אדם, בכל שנה בקיץ מתקיימות טרגדיות נוראיות בהן תינוקות וילדים מאבדים את חייהם או נפצעים באופן חמור.
"אי אפשר לראות את סכנת החיים הזאת, לדעת שיש מענה למניעה ולא לנקוט פעולה בין אם באחריות ההורים כפי שמופיע בתקנה (לרכוש ערכות ולהתקין) או לחליפין פעולה ממשלתית מעשית בתחום זה שתשפר באמת את המצב."
מי שעדיין לא מבינה את הטעות שלה היא שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר, ח"כ, תא"ל (במיל') מירי רגב, הליכוד, שמסרה: מיכאלי וחבריה לממשלה פועלים בניגוד לאינטרס הציבורי. הם בוחרים לרמוס תהליך שבוצע ואושר בצורה מקצועית ועניינית, על ידי הגורמים המקצועיים של משרד התחבורה, תוך ליווי הייעוץ המשפטי של המשרד ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת הקודמת והנוכחית.
"כל אותם נסיונות לתרץ את ביטול הצלת החיים של ילדים בשל "עלות גבוהה" כביכול של המערכת, או בשל קשרים עם חברות לובינג כאלה ואחרות, הינם שקר גמור וחסרי כל ביסוס במציאות. הודות לעבודת הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, התאפשר היצע מגוון של מערכות למניעת שכחת ילדים, במחירים נוחים ושווים לכל נפש, הרחוקים מהמספרים שבהם נקטו מתנגדי ההגנה על הפעוטות.
- 10.את הנזקים של האגו של מיכאלי יקח 30 שנה לתקן. (ל"ת)דנית 27/06/2022 16:18הגב לתגובה זו
- 9.רר 26/06/2022 11:26הגב לתגובה זוהכי מושחת שיש, אתה חייב פייזר וחייב מובילאי
- 8.מרוקאי עם אגו נפוח 22/06/2022 15:16הגב לתגובה זואבל האיש הזה נפוח(תרתי משמע), ולא מוכן לדון בנושא, עד שמשרד התחבורה יתן פיתרון. כל דבר שלא מוצא חן בעיניו, הוא עוצר אותו, במקום לעזור ולתקן. מרוקאי ישאר מרוקאי, לא יעזור כלום.
- 7.טרלול 18/06/2022 07:21הגב לתגובה זומי שלא עירני לילדים שלו משלם מחיר פתאם הצדקנות של השלטון מתעוררת . אבל בגיל 18 מותר להם לסכן את אותם ילדים במבצעים מטופשים בשטחים הכבושים . לכו לעזאזלא
- צודק לגמרי 22/06/2022 15:18הגב לתגובה זואבל גם הביטון הזה צריך לעבוד קצת, ולתת יד לתיקון התקנה. בינתיים לא עושים כלום, כרגיל.
- 6.עידם הפופוליזים ויעלה כמה שיעלה (ל"ת)אדם 06/04/2022 13:38הגב לתגובה זו
- 5.אמיר 13/03/2022 10:13הגב לתגובה זואם יש להם כבר נקודות, או יהיו להם.
- 4.בטוח שמישהו מרווח מזה! (ל"ת)אמנון 13/03/2022 10:11הגב לתגובה זו
- 3.הציבור מאפשר שיעבדו עליו - לא חדש (ל"ת)אזרח 02/03/2022 14:48הגב לתגובה זו
- 2.במילה אחת - שחיתות (ל"ת)ריצרד 27/02/2022 11:06הגב לתגובה זו
- 1.בטח גם מירי רגב חתכה קופונים (ל"ת)Vv 27/02/2022 08:42הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
