מיכאל ביטון מרב מיכאלי
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
חוצפה ישראלית

הורים לילדים? מיום שלישי הקרוב אתם עבריינים

תקנות שגויות של משרד התחבורה שמחייבות כל מי שמסיע ילד בישראל להתקין מערכות למניעת שכחת ילדים ברכב (שאינן בטיחותיות על פי היצרנים) היו אמורות להתבטל, אבל יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לא מוכן לכנס את הוועדה, ומה-1 במרץ כל הורה בישראל יסתכן בקנס של 250 שקל ו-4 נקודות. שרת התחבורה מרב מיכאלי: "מובילאיי הוכח כיעיל, האמצעים האלה - לא"
נתנאל אריאל | (11)

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון מנסה לצייר את עצמו כמי שדואג לילדים ולתינוקות בישראל. הוא מסרב לכנס דיון של ועדת הכלכלה כדי לבטל תקנות (שגויות) של משרד התחבורה מתקופתה של מירי רגב כשרת התחבורה. על פי התקנות, כל מי שמסיע ילד או תינוק בישראל ברכב יהיה חייב להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב. מדובר במערכות שאמורות להיות מתחת לגוף הילד והן אמורות להתריע כשאר שוכחים את הילד ברכב.

יודגש- יצרניות כסאות הבטיחות אוסרות להוסיף פריט כלשהו לכסא ואומרת כי זה עלול לסכן את הילד במקרה של תאונה. אבל בישראל יש מי שחושבים שהם יודעים יותר מהיצרנים עצמם מה נכון.

אז לאחר הטעות המקורית, במשרד התחבורה הבינו שהתקנות לא סבירות (הסבר מדוע - בהמשך הכתבה) ויש לבטלן וכבר בחודש אוקטובר האחרון הודיעה שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי שהיא רוצה לבטל את התקנות, אבל ביטון דרש ממשרד התחבורה לספק תוכנית אחרת להצלת הילדים. 

בינתיים פתרון חדש מצד משרד התחבורה אין, היו"ר לא מוכן אפילו לכנס דיון בנושא וממציא תירוצים שונים, תאריך היעד של ה-1 במרץ מתקרב, ונכון לעכשיו - החל מיום שלישי (עוד יומיים) כל הורה שלא התקין את המערכת הופך לעבריין שמסתכן בקנס של 250 שקלים ו-4 נקודות.

בדיונים של ועדת הכלכלה לשבוע הנוכחי יש שלל נושאים חשובים - כמובן - כמו פיקדון על בקבוקים, הוקרה לילדים של נעל"ה (נוער עולה לפני ההורים) ורפורמה בדואר, אבל איכשהו, לא נמצא מקום פנוי לדיון על תקנות שנויות במחלוקת ששעון החול במקרה שלהן הולך ואוזל - ויהפוך את כל ההורים בישראל לעבריינים.

ההתנגדות של ביטון לביטול התקנות לא עניינית - והוא מודה בכך בפה מלא

בדיון בנושא אחר שהתקיים ביום רביעי בוועדת הכלכלה על פיילוט לרכבים אוטונומיים בישראל השתתפה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי והיו"ר ביטון חשף את הסיבה האמיתית לסחבת: משחקים פוליטיים מטופשים על גבם של אזרחי ישראל. ביטון פנה למיכאלי ואמר "אני מצפה שתקדמו חוקים של שר הביטחון למען החיילים ואנשי הקבע ותסיימו את המשבר הזה". ביטון מתכוון לשחיתות שמקדם בני גנץ להלבנת התוספת הלא חוקית לפנסיות של אנשי הקבע בצה"ל, אליה מתנגדים חלקים בקואליציה, ובצדק. מיכאלי ענתה שגם אם יש מחלוקות כחול לבן לא היו צריכים להחרים את ההצבעות במליאת הכנסת. במילים אחרות, יש כאן מנוף לחץ של ביטון וכחול לבן - תאשרו את החוקים 'שלנו' ונאשר גם את ביטול התקנות. לא תאשרו? אזרחי ישראל ישלמו את המחיר.

אבל איך בכל זאת ביטוח מנסה למרוח את הציבור ולהציג את עצמו כמי שאכפת לו מהילדים בישראל? (ולא נגיד - מאותן חברות ספציפיות שהצליחו להפעיל לובינג ולזכות במונופול בתחום)

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ביטון מתרץ את עמדתו בכך ש"קשה לנו לבטל את התקנה למניעת שכחת ילדים בלי לדעת שיש למשרד תכנית לקיץ הקרוב" וזרק את הכדור בחזרה למגרשה של מיכאלי. מיכאלי לא התבלבלה ואמרה כי היא "מציעה שנקבע דיון ולקראתו נעשה פגישה ונקבע מתווה". 

ביטון טען כי "יש מחלוקת בין הוועדה למשרד" (התחבורה) והוסיף כי כפי שנעשה בעבר בתמרוץ מערכות בטיחות של חברת מובילאיי, כך ניתן לתמרץ בעלי רכבים ישנים בצורה דומה, או למצוא פתרונות אחרים כמו לחלק כ-50 או 100 אלף מערכות למניעת שכחת ילדים, בעיקר למוחלשים, ולבחון האם זה מציל חיים.

בתגובה לכך אמרה מיכאלי כי "האמצעים של מובילאיי הוכיחו עצמם כיעילים, מה שלצערנו לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים". מיכאלי ביקשה לקבוע דיון ולפניו לדון במתווה, ביטון ביקש מח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, להביא לוועדה מתווה כזה - אלא שטופורובסקי היה מאלה שקידם בהתלהבות את התקנות והשאלה היא האם כעת הוא יהיה מסוגל להבין שבעצם טעה.

מערכות יקרות שלא הוכחו כיעילות - אז למה צריך אותן?

הבעיה הבסיסית היא שהמערכות הללו לא הוכחו בעולם כיעילות. בנוסף, יש מספר חברות ספציפיות שהן ורק הן אושרו, ובאופן לא מפתיע המחיר של המערכות שלהן גבוה בהרבה מאשר של חלופות אחרות בשוק. כלומר - נודף ריח חזק מאוד של לובינג שמטרתו אולי למקסם את רווחי החברות הללו. לשם השוואה, עלות המערכות מגיע ל-500 שקל למערכת בודדת, בעוד מערכת אלטרנטיבית שאינה מאושרת עומדת 80-150 שקל בלבד.

על כמה ילדים שנפטרים בכל שנה מדובר? על פי נתוני 'בטרם' 881 מקרים תועדו מאז 2010 ו-34 מקרים הסתיימו במוות של פעוטות. המספרים הרשמיים נמוכים יותר ומדברים על 25 מקרי מוות ו-462 מקרי אשפוז, נכון לשנה שעברה. קחו כל נושא אחר - מוות בתאונות כיוון שאנשים לא חגרו חגורת בטיחות, מוות או פציעה של ילדים שטבעו בבית, חנק ועוד ותגלו שהמספרים שם גבוהים הרבה יותר. אז למה המדינה רצה לטפל דווקא בבעיה יחסית שולית? למדינה פתרונים.

אין חולק כמובן על כך שמדובר בטרגדיה נוראה ובמקרים כואבים וקשים, אבל האם בגלל ממוצע של 3 ילדים מתים בשנה זה הגיוני לחייב את כל ההורים והסבים והסבתות בישראל לרכוש מערכת לכל כסא בטיחות לילדים, ובפרט כאשר מדובר במערכת שלא הוכחה כיעילה בהשגת הפתרון, ובעלות של 500 שקל לכל כסא, כלומר עלות של 1000-15000 שקלים למשפחה, כולל סבים וסבתות שמסיעים את הילדים לעיתים רחוקות יחסית? לא ממש. ורק נציין כי מאחר שבמשפחות רבות יש יותר מרכב אחד - העלות עלולה להיות גבוהה עוד יותר.

תגובות לכתבה:

ח"כ מיכאל ביטון מסר בתגובה: "על מנת שיתקיים דיון בוועדה נדרשת פעולה ממשלתית לטיפול בנושא כדוגמת סיבסוד מכשור למניעת שיכחת ילדים ברכב (כמו שנעשה לרכבים ישנים עם התקני בטיחות כדוגמת מערכת מובילאיי) זאת סוגייה שמדובר בה בחיי אדם, בכל שנה בקיץ מתקיימות טרגדיות נוראיות בהן תינוקות וילדים מאבדים את חייהם או נפצעים באופן חמור.

"אי אפשר לראות את סכנת החיים הזאת, לדעת שיש מענה למניעה ולא לנקוט פעולה בין אם באחריות ההורים כפי שמופיע בתקנה (לרכוש ערכות ולהתקין) או לחליפין פעולה ממשלתית מעשית בתחום זה שתשפר באמת את המצב."

מי שעדיין לא מבינה את הטעות שלה היא שרת התחבורה והבטיחות בדרכים לשעבר, ח"כ, תא"ל (במיל') מירי רגב, הליכוד, שמסרה: מיכאלי וחבריה לממשלה פועלים בניגוד לאינטרס הציבורי. הם בוחרים לרמוס תהליך שבוצע ואושר בצורה מקצועית ועניינית, על ידי הגורמים המקצועיים של משרד התחבורה, תוך ליווי הייעוץ המשפטי של המשרד ובאישור וועדת הכלכלה של הכנסת הקודמת והנוכחית. 

"כל אותם נסיונות לתרץ את ביטול הצלת החיים של ילדים בשל "עלות גבוהה" כביכול של המערכת, או בשל קשרים עם חברות לובינג כאלה ואחרות, הינם שקר גמור וחסרי כל ביסוס במציאות. הודות לעבודת הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה, התאפשר היצע מגוון של מערכות למניעת שכחת ילדים, במחירים נוחים ושווים לכל נפש, הרחוקים מהמספרים שבהם נקטו מתנגדי ההגנה על הפעוטות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    את הנזקים של האגו של מיכאלי יקח 30 שנה לתקן. (ל"ת)
    דנית 27/06/2022 16:18
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    רר 26/06/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
    הכי מושחת שיש, אתה חייב פייזר וחייב מובילאי
  • 8.
    מרוקאי עם אגו נפוח 22/06/2022 15:16
    הגב לתגובה זו
    אבל האיש הזה נפוח(תרתי משמע), ולא מוכן לדון בנושא, עד שמשרד התחבורה יתן פיתרון. כל דבר שלא מוצא חן בעיניו, הוא עוצר אותו, במקום לעזור ולתקן. מרוקאי ישאר מרוקאי, לא יעזור כלום.
  • 7.
    טרלול 18/06/2022 07:21
    הגב לתגובה זו
    מי שלא עירני לילדים שלו משלם מחיר פתאם הצדקנות של השלטון מתעוררת . אבל בגיל 18 מותר להם לסכן את אותם ילדים במבצעים מטופשים בשטחים הכבושים . לכו לעזאזלא
  • צודק לגמרי 22/06/2022 15:18
    הגב לתגובה זו
    אבל גם הביטון הזה צריך לעבוד קצת, ולתת יד לתיקון התקנה. בינתיים לא עושים כלום, כרגיל.
  • 6.
    עידם הפופוליזים ויעלה כמה שיעלה (ל"ת)
    אדם 06/04/2022 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אמיר 13/03/2022 10:13
    הגב לתגובה זו
    אם יש להם כבר נקודות, או יהיו להם.
  • 4.
    בטוח שמישהו מרווח מזה! (ל"ת)
    אמנון 13/03/2022 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הציבור מאפשר שיעבדו עליו - לא חדש (ל"ת)
    אזרח 02/03/2022 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    במילה אחת - שחיתות (ל"ת)
    ריצרד 27/02/2022 11:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בטח גם מירי רגב חתכה קופונים (ל"ת)
    Vv 27/02/2022 08:42
    הגב לתגובה זו
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?