יאיר לפידות
צילום: ביזפורטל

"אינטל הידרדרה, נשארה מאחור ועוברת שידוד מערכות; סוד ההצלחה של טאואר: קנייה של מפעלים ישנים והתמקדות בנישה"

כך מסביר יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין לפידות, את רכישת טאואר ע"י אינטל לדבריו, "מדובר באקזיט של 17 שנה של עבודה קשה של ההנהלה". מדוע אין קשר למשבר השבבים העולמי, האם הרכישה תשפיע על חברות שבבים ישראליות נוספות ועל שוק העבודה בישראל?
נתנאל אריאל | (4)

"לא הרבה יודעים אבל להצלחה של טאואר קדם הליך של חדלות פירעון, שהגיע אחרי שהחברה בגלגול הקודם שלה הקימה בתחילת שנות ה-2000 "פאב" (FAB - מפעל לייצור שבבים. נ"א) בהשקעת עתק של כמיליארד דולר, אבל נכשלה. במסגרת הסדר החוב, הבנקים הסכימו לוותר על חובות עצומים, ובמסגרת השיקום החברה איתרה את ראסל אולוואנגר, שהגיע עם כל משפחתו ישראל והוביל שינוי כיוון מאוד משמעותי – שאת פירותיו רואים היום" כך אומר בראיון לביזפורטל יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין לפידות, את הסיבה להצלחה של טאואר -1.18% שהובילה לרכישתה ע"י אינטל  INTEL CORPORATION העולמית ב-5.4 מיליארד דולר.

 

ילין לפידות מחזיקה בכ-150 מיליון דולר במניית טאואר, בקרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הנאמנות. בשיחה עם ביזפורטל, חושף יאיר לפידות פרטים משיחה שקיים עם מנכ"ל טאואר ראסל אולוואנגר שלאחריה החליט להשקיע בחברה: "כשנפגשתי עם ראסל שאלתי אותו, אם היית באותם ימים בחברה, האם היית מקבל את ההחלטה להקים פאב 2? הוא ענה לי בצורה ברורה 'לא'. שאלתי, האם תקים פאב 3? אמר לי שוב 'לא' – ומכאן סוד ההצלחה של טאואר".

 

תסביר?

לפידות: "במקום לנסות לבנות עוד ועוד מפעלי ייצור, ראסל החליט לקנות מפעלי שבבים סמי קונדקטור ישנים בני 6-7 שנים, לקנות מפעלים טובים במחירי יד שנייה או יד שלישית במרכאות, בהנחה של 80% אפילו לעומת מפעל חדש. הוא לקח את החברה להתמחות במיוחד דווקא בתחום שלא כולם התחרו עליו - בעולם אנלוגי של סמי קונדקטור, שהיא אולי לא העדיפות הראשונה מבחינת חברות, אבל היא הכרחית בכל מערכת מתקדמת בסלולאר, במיחשוב, ובמיוחד בתקשורת ותקשורת אלחוט.

 

"אז טאואר התמקדה בנישה אחרת מכולם, שלא דורשת את כל מה שיש בעולמות של המעבדים הגרפיים והפ'יצרים, שמחייבים את אינטל,AMD   ADVANCED MICRO DEVICES ושאר החברות בהשקעות עתק, והיא גם לא מתחרה עם היצרנים המצטיינים כמו TSMC, סמסונג וכו'. טאואר התפתחה בנישה שלה והצליחה להיות שחקן רווחי שממשיך להתפתח"

 

ביזפורטל בסיקור נרחב אודות העסקה:

>> המייסד של טאואר - "זו עסקה טובה לאינטל, גם לטאואר וגם למדינה"

>> נכון מתמיד? "לא נתחרה באינטל" - הראיון שנתן לנו בזמנו מנכ"ל טאואר

>> מגדל שוקי הון: "טאואר לא בליגה של הגדולים אבל תיתן לאינטל גיוון"

קיראו עוד ב"גלובל"

>> גביית המיסים תזנק עקב רכישת טאואר - האם זה טוב לטווח הארוך?

>> ההיסטוריה של טאואר: משברים וחילופי בעלים ומנכ"ל מיובא שהוביל להצלחה

>> הגוף המוסדי שהכי הרוויח מהאקזיט בטאואר (אנליסט) והגוף שלא מחזיק בטאואר (אלטשולר שחם)

>> אינטל רוצה להפוך לייצרנית משמעותית יותר בשוק השבבים ורכישת טאואר יכולה לאפשר לה לעשות בדיוק את זה

>> ניתוח: למה אינטל רוכשת את טאואר והאם זה טוב לישראל?

כמה התחום של הסמי קונדקטור הוא משמעותי?

לפידות: "מאוד. הוא תחום למעשה די מוזר ושונה מכל דבר אחר – הצמיחה עולה ורלוונטית לכל שימוש. בכל מכונית יכולות להיות מאות צ'יפים ותמיד השאלה היא באיזה צ'יפים משתמשים ומה רמת התחכום. הקמת פאב חדיש שמסוגל יהיה לייצר את השבבים המיקרוסקופיים עולה כ-10-15 מיליארד דולר. במקום להיכנס ללוחמה מול הענקיות, טאואר הלכה על נישה משלה – טאואר רכשה מפעלים בעולם, כמו ביפן, ארה"ב ועוד, ולקחה אותם להתמחות בתחום האנלוגי ו-RF, חיישנים, סנסורים – כל אלה נחוצים אפילו בטלפונים ומכשור מסוגים שונים, והם מוצרים משלימים למעבדים המרכזיים של TSMC, סמסונג, קוולאקום ואחרות"

 

"רק כדי לסבר את האוזן, באייפונים חדשים יש את המעבד המרכזי, עם המוליכים הכי קטנים, שמקטינים אותם עוד ועוד, וכדי לייצר דברים כאלה צריך השקעות עתק. למעשה, שחקן ייצור בשוק השבבים, TSMC, חברה טייוואנית שאין לה שום בעלות על הפטנטים ועל הטכנולוגיה, היא רק מייצרת - כיוון שהיא עושה את זה הכי טוב, וטוב יותר מכולם בפער גדול, כולל מאינטל עצמה שהייתה החלוצה בתחום – שווי השוק של שחקן הייצור, TSMC, הפך אותה לחברה עם השווי הכי גדול, כשהיא כאמור רק קבלן ייצור לצ'יפים מתקדמים". כדי לסבר את האוזן, כדאי לציין שאינטל עצמה נסחרת לפי שווי שוק של 193 מיליארד דולר, TSMC נסחרת לפי שווי של 621 מיליארד דולר – יותר מפי שלושה".

 

מדוע הרכישה קורית דווקא עכשיו, יש קשר למשבר השבבים העולמי?

לפידות: "הסיפור לא קשור למשבר השבבים העולמי אלא למנכ"ל החדש של אינטל, פט גלסינגר. אינטל, היא השחקן הגלובלי היחיד שעשה את כל הסמי קונדקטור 'אין האוס', כלומר לא רק מכירה וזכויות אלא גם את הייצור עצמו. יש לאינטל פאבים משל עצמה, בארה"ב, בישראל, באירלנד ועוד מקומות, אבל כל הייצור של אינטל היה עבור עצמה בלבד.

 

"בשנים האחרונות אינטל נמצאת בתהליך סופר מורכב של הקטנת גודל המוליך. אלה תהליכים מסובכים מאוד גם פיזיקאלית, גם טכנולוגית. היא הייתה כאמור הראשונה בתחום אבל האבסורד הוא שהיא לא הצליחה לעמוד ביכולות של TSMC בייצור, למרות כאמור שמדובר רק בשחקן ייצור, ולא בשחקן מפתח. אינטל הידרדרה יחסית לשחקנים המובילים האחרים. אנבדיה חלפה על פניה בשווי (הגיעה גם היא ל-600 מיליארד דולר. נ"א) ואינטל לא הצליחה לעמוד בציפיות. היא הפכה לחברה כבדה, והייצור והפיתוח של הייצור – המסובך בעצמו – לא עמד בתחרות והיא לא המשכיה להוביל את העולם, במסגרת האכזבות וחילופי מנכ"לים לאורך זמן, שלא הביאו את הישועה.

 

שידוד מערכות באינטל – לא תייצר רק עבור עצמה

"מה שקורה עכשיו הוא שידוד מערכות באסטרטגיה של אינטל, כך שהיא תייצר לא רק לעצמה אלא גם החוצה. המנכ"ל החדש החליט שהם יהיו גם שחקן עבור חברות Foundry (ייצור עבור חברות שבבים אחרות שאין להן כושר ייצור. נ"א) שהזכויות של הצ'יפ אמנם לא שלו אבל הוא נותן את היצור והקונפיגורציה שלהם. כך TSMC מצליחה לקבל פרמיה כל כך גדולה. בקניית טאואר המנכ"ל החדש של אינטל פט גלסינגר בעצם אומר – מעכשיו גם אנחנו נמכור ייצור בסגנון של TSMC. זה יהיה כמו פאב, וכך הוא מממש את האסטרטגיה החדשה"

"אינטל תוכל למכור ייצור לכל מתכנני הצ'יפים בעולם שמוכרים למשתמשים חיצוניים אבל צריכים קבלן ייצור, פשוט כי אין להם עצמם מתקני ייצור. גם אנבידיה  NVIDIA COR וקוואלקום  QUALCOMM INC 0.01% הן כאלה.

איך הרכישה תשפיע על אינטל?

לפידות: "אצל אינטל טאואר תהיה חלק קטן מאוד. יותר קטן ממובילאיי. במובילאיי כבר מדברים על כך שאינטל רוצה להנפיק אותה ואולי לצאת ממנה לגמרי. בטאואר השאלה הגדולה היא האם אינטל תמזג את טאואר לתוך החטיבות הקיימות שלה או שהיא תהיה חטיבה נפרדת. טאואר תהיה בכל מקרה עוד קאפסיטי (קיבולת. נ"א) של ייצור בנישות שבה טאואר פועלת, אבל כדאי לזכור שכל המחזור של טאואר הוא 1.5 מיליארד דולר. 

"לאינטל יש עוד הרבה ענפים: הצ'יפים למערכות הנהיגה האוטונומית. אינטל מתעסקת במתכננים ומוכרים, מערכות מיחשוב מרכזיות כולל הסרברים המרכזיים (שרתים. נ"א) וכמובן שאר התחומים כמו לפטופים. טאואר תהיה יצרן של אינטל עבור חיצוניים, אבל לא חלק מה'קור ביזנס' (ליבת הפעילות. נ"א) של אינטל".

כיצד לדעתך הרכישה תורמת לתעשיית השבבים בארץ?

לפידות: "זו לא תוספת משמעותית לתעשייה ולתעסוקה בארץ. אינטל כבר נמצאת בישראל בכמה רבדים שנים רבות. יש לה גם בארץ מערך משמעותי של מהנדסי צ'יפים שמתכננים פה את הצ'יפים הקיימים של אינטל וגם צ'יפים חדשים. ישראל לדעתי היא מרכז התכנון השני בגודלו של אינטל אחרי ארה"ב. אז החלק הזה עומד בפני עצמו ונותן שירותים לאינטל העולמית. 

"בנוסף, לאינטל יש בארץ את מתקני היצור, קרית גת וגם אחד קטן יותר בירושלים. אבל השאלה היא תמיד לגבי המפעל הבא וכמה המדינה תתמוך כדי להשאיר את המפעלים הבאים בישראל. מפעלי הייצור הקיימים של אינטל בישראל היו מתקדמים כשהם הוקמו וברגע שמתיישנים צריך או לחדש אותם או להעביר אותם למקום אחר בעולם.

"החלק של טאואר ימשיך כמובן. יש לה כמה מפעלים לא רק בישראל. וכפי שציינתי קודם, השאלה היא האם טאואר תוחזק כחטיבה אחת או שימזגו אותה כחלק משאר פעילויות הייצור. לדעתי, נכון להשאיר אותה ואני מניח שאינטל תרצה לשמר את טאואר כיחידת נישה ולא לבלוע אותה בתוך אינטל, כיוון שזו התמחות אחרת. היא תהיה יחידה עם קשר לשאר היחידות לייצור חיצוני. זה העסק הנוסף שהמנכ"ל של אינטל רוצה לפתח".

ולסקטור השבבים?

"גם לא. אין פה תרומה מיוחדת. טאואר הייתה קיימת גם בלי אינטל. לייצר סמי קונדקטור זה אחד התהליכים אולי הכי קשים ומסובכים בעולם התעשייתי, של שבבים בפרט וגם של דברים אחרים בכלל.

 

מי ירוויחו מהעסקה?

לפידות: "בעלי המניות והעובדים הבכירים של טאואר שלכולם יש אופציות ומניות של טאואר. ראסל עצמו כמובן, מדובר על קמפיין של 15-17 שנה וזה בהחלט מסע מרשים ביותר. ראסל היה מנהל מוצלח מאוד, וכמובן גם ההנהלה הבכירה שצמודה איתו. כולם נהנו מההצלחה ואינטל בטח תרצה לשמר אותם ותעשה מולם עסקה חדשה של שימור".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עובד אינטל 16/02/2022 20:18
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי כבר תכלס מחוץ לאינטל, ובירושלים מזמן אין שום דבר שקשור לייצור, בקיצר תוציאו את הכסף שלכם מילין לפידות כי המנכל לא יודע על מה הוא מדבר
  • 3.
    לילי 16/02/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
    לאינטל יש בעיה - ייצור אנלוגי משולב בדיגיטלי . ועוד בעיה אינטל לא מכרה קווי ייצור. אינטל השמידה קווים ישנים ובנתה עליהם את החדשים . כמובן שאינטל משנה מדיניות . רווים ישנים יעבדו בקבלנות משנה והקווים החדשים עבור אינטל . בעולם הרכב דרושים קווי ייצור לא חדשים עם יכולת אנלוגית ודיגיטלית . הקווים החדשים ימשיכו לייצר טלפונים ומחשבים .
  • 2.
    לרון 16/02/2022 08:02
    הגב לתגובה זו
    מניה גרועה שנים,לא אשכח את שער 3750,ועכשיו כשהטרנד העולמי הזניק אותה אין יותר טבעי מ"לברוח" אל תעשו את זה למהלך גאוני,אינטל אינה מצטיינת ברכישת חברות
  • 1.
    מושון 15/02/2022 21:48
    הגב לתגובה זו
    אין כמוך אדם יקר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.