אינטל רוצה להפוך לייצרנית משמעותית יותר בשוק השבבים ורכישת טאואר יכולה לאפשר לה לעשות בדיוק את זה
כבר כמה שנים טובות שאינטל לא צומחת וזאת בעוד המתחרות המהותיות שלה עוקפות אותה מימין ומשמאל. על מנת להשיב עצמה להיות מובילה בתחום, רכשה ענקית השבבית את יצרנית המוליכים למחצה הישראלית טאואר, וזאת על מנת להאיץ את התחרות, להפוך עצמה לייצרנית משמעותית ומרכזית יותר בשוק השבבים ולייתר את הצורך במפעלי השבבים שבאסיה, כך לדברי רודי שתיוי, מנהל מחקר מניות חו"ל בבית ההשקעות הישראלי IBI.
אתמול בלילה התקבל דיווח מטעם עיתון הוול-סטריט ג'ורנל (WSJ) על כך ש- INTEL CORPORATION (סימול: INTC) נמצאת במשא ומתן לרכישת חברת הטכנולוגיה הישראלית טאואר -1.18% תמורת כ-6 מיליארד דולר. חרף העובדה כי אף אחת מהחברות לא אישרה את הדיווחים עדיין (אם כי 5 דקות לפני פתיחת יום המסחר בת"א דיווחה החברה לבורסה המקומית כי בכוונתה לפרסם דיווח מהותי, ולכן המסחר בה יפתח לאחר הדיווח), טאואר זינקה 50% במסחר המאוחר בוול-סטריט.
תג המחיר מהווה לטאואר פרמייה של 60% על מחיר שוק של 3.8 מיליארד דולר לפיו נסחרה החברה טרם פרסום הדיווח על ידי ה-WSJ, חלק מהסיבה בגינה היא זינקה. מדובר באחת מהעסקאות הגדולות ביותר שביצעה אינטל בשוק הישראלי מאז שרכשה את מובילאיי של אמנון שעשוע תמורת מיליארד דולר בשנת 2017.
לקריאה נוספת:
>>> למה אינטל רוכשת את טאואר והאם זה טוב לישראל?
>>> "הבנו מוקדם שטאואר לא תתחרה ב-TSMC ואינטל"
>>> AMD בעסקת ענק: רוכשת את Xilinx תמורת 50 מיליארד ד'; עולה ב-3.5%
>>> לאחר נפילת עסקת אנבידיה: סופטבנק יוביל את Arm ל-IPO בניו יורק
שתי החברות פועלות בשוק השבבים ולכן קשה לומר שהסינרגיה לא שם. מנגד, מדובר בפרמייה לא מבוטלת שמעלה את השאלה הפשוטה - מה מחפשת אינטל בטאואר? החברה הוקמה תחילה כמפעל ייצור מקומי של חברת "נשיונל סמיקונדקטור" בשנת 1978 ומאז קידמה בעיקר ייצור של מוליכים למחצה.
טאואר - חברה מרכזית בתעשיית השבבים העולמית
המנכ"ל הנוכחי, ראסל אלוונגר ואחד מאנשי השנה של ביזפורטל, נכנס לתפקיד בשנת 2005. מאז שנכנס לתפקידו לפני 17 שנה, כשמצבה של החברה היה רע מאד, הצליח האחרון להבריא אותה. המניה עלתה בכ-50% ב-2021, ובחברה, שנסחרת לפי 4 מיליארד דולר, צופים כבר קצב מכירות שנתי של 1.6 מיליארד דולר.
כפי שמציין האנליסט, בשנים האחרונות עברה טאואר מהפך שהובל על ידי המנכ"ל. מחברה מיושנת שפעילה בנישות זניחות (ושיעור ניצולת של 60% במפעליה) הפכה החברה לכזו המספקת שבבים אנלוגיים קריטיים לתעשיות החדשניות והצומחות ביותר כגון תעשיית ה- 5g, הדאטה סנטרס IOT ועוד. טאואר זיהתה את גל הביקושים האגרסיבי (ולטענתה ארוך הטווח) למוצריה, יצאה בשתי תכניות השקעה להרחבת קווי הייצור הקיימים ולהקמת מפעל חדש.
התחרות מחריפה, השבבים במחסור ואינטל - מגבירה את התחרות
בזמן שטאואר עסקה בלבצע את מהפך החברה, כאמור מנישתית לאחת מהמרכזיות בתעשייה מבחינת המוצרים שהיא מספקת, אינטל התקשתה מעט. במהלך חודש ספטמבר של שנת 2017 זינק מחיר המניה מ-34.74 דולר ל-46.34 דולר למניה (33%) בין החודשים אוגוסט ואוקטובר בעיקר בזכות רכישת מובילאיי, ומאז החברה התקשתה להמשיך לצמוח.
שער הנעילה האחרון של מניית איטנל עמד אתמול על 47.58 דולר המשקפים צמיחה של 2.5% ב-4 ומשהו שנים שחלפו מאז רכישת מובילאיי. החברה מתקשה לייצר לעצמה מנועי צמיחה ובזמן שהמתחרות NVIDIA COR (סימול: NVDA) ו- ADVANCED MICRO DEVICES (סימול: AMD) צמחו בתקופה המדוברת בכ-850% ו-770%, אינטל חוותה קשיים פנימיים בתוך החברה שקשורים בעיקר לייצור השבבים שלה.
גרף מניית אינטל ב-5 השנים האחרונות
מגפת הקורונה שפרצה בתחילת שנת 2020 החריפה את המצב אף יותר. גל הסגרים והבידודים ששטף את העולם לצד הצורך האנושי להמשיך ולחיות כרגיל הוביל מספר בלתי מבוטל של עסקים ברחבי העולם, הרוב מתוכם מעולם ההייטק שכבר היה רגיל בצורה מסויימת למצב כזה - לעבוד מהבית.
עסקים שלא התאפשר להם לעשות זאת, כמו רשתות קמעונאות וחנויות שכונתיות קטנות, נאלצו להעביר את המסחר שלהם אל הדיגיטל. אותם אנשים הזדקקו כעת לפחות לרכוש מחשב, והביקוש הרב בשוק הוביל למחסור בשוק השבבים. גם המדינות עצמם הכירו בצורך האסטרטגי שבייצור השבבים, מה שהפך את מפעלי הייצור שאינם במזרח הרחוק למשאב במחסור.
אינטל רוצה להשיב לעצמה את הצמיחה לה התרגלה במשך שנים רבות, ומנגד להאיץ את התחרות אל מול המתחרות הסטנדרטיות. מבחינתה, הרכישה מהווה צעד נוסף בתוכנית שלה להפוך לייצרנית גדולה, משמעותית ותחרותית יותר אל מולן במטרה להחזיר את החברה למסלול עסקי מוצלח, ורכישת טאואר היא עוד צעד במימוש אסטרטגיה זו.
- 2.מקצועי מאוד (ל"ת)רמי 15/02/2022 13:22הגב לתגובה זו
- 1.כבוד גדול (ל"ת)רז 15/02/2022 12:52הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
