אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

אינטל רוצה להפוך לייצרנית משמעותית יותר בשוק השבבים ורכישת טאואר יכולה לאפשר לה לעשות בדיוק את זה

מבחינת אינטל הרכישה מהווה צעד נוסף בתכניתה להפוך לפאונדרי משמעותי ותחרותי מול המתחרות במטרה להחזיר את החברה למסלול עסקי מוצלח, ורכישתה של טאואר היא עוד צעד במימוש אסטרטגיה זו.", כך לדברי האנליסט רודי שתיוי מ-IBI
תומר אמן | (2)

כבר כמה שנים טובות שאינטל לא צומחת וזאת בעוד המתחרות המהותיות שלה עוקפות אותה מימין ומשמאל. על מנת להשיב עצמה להיות מובילה בתחום, רכשה ענקית השבבית את יצרנית המוליכים למחצה הישראלית טאואר, וזאת על מנת להאיץ את התחרות, להפוך עצמה לייצרנית משמעותית ומרכזית יותר בשוק השבבים ולייתר את הצורך במפעלי השבבים שבאסיה, כך לדברי רודי שתיוי, מנהל מחקר מניות חו"ל בבית ההשקעות הישראלי IBI.  אתמול בלילה התקבל דיווח מטעם עיתון הוול-סטריט ג'ורנל (WSJ) על כך ש- INTEL CORPORATION (סימול: INTC) נמצאת במשא ומתן לרכישת חברת הטכנולוגיה הישראלית  טאואר -1.18%  תמורת כ-6 מיליארד דולר. חרף העובדה כי אף אחת מהחברות לא אישרה את הדיווחים עדיין (אם כי 5 דקות לפני פתיחת יום המסחר בת"א דיווחה החברה לבורסה המקומית כי בכוונתה לפרסם דיווח מהותי, ולכן המסחר בה יפתח לאחר הדיווח), טאואר זינקה 50% במסחר המאוחר בוול-סטריט.  תג המחיר מהווה לטאואר פרמייה של 60% על מחיר שוק של 3.8 מיליארד דולר לפיו נסחרה החברה טרם פרסום הדיווח על ידי ה-WSJ, חלק מהסיבה בגינה היא זינקה. מדובר באחת מהעסקאות הגדולות ביותר שביצעה אינטל בשוק הישראלי מאז שרכשה את מובילאיי של אמנון שעשוע תמורת מיליארד דולר בשנת 2017.  לקריאה נוספת: >>>  למה אינטל רוכשת את טאואר והאם זה טוב לישראל? >>>  "הבנו מוקדם שטאואר לא תתחרה ב-TSMC ואינטל" >>>  AMD בעסקת ענק: רוכשת את Xilinx תמורת 50 מיליארד ד'; עולה ב-3.5% >>>  לאחר נפילת עסקת אנבידיה: סופטבנק יוביל את Arm ל-IPO בניו יורק שתי החברות פועלות בשוק השבבים ולכן קשה לומר שהסינרגיה לא שם. מנגד, מדובר בפרמייה לא מבוטלת שמעלה את השאלה הפשוטה - מה מחפשת אינטל בטאואר? החברה הוקמה תחילה כמפעל ייצור מקומי של חברת "נשיונל סמיקונדקטור" בשנת 1978 ומאז קידמה בעיקר ייצור של מוליכים למחצה.  טאואר - חברה מרכזית בתעשיית השבבים העולמית המנכ"ל הנוכחי, ראסל אלוונגר ואחד מאנשי השנה של ביזפורטל, נכנס לתפקיד בשנת 2005. מאז שנכנס לתפקידו לפני 17 שנה, כשמצבה של החברה היה רע מאד, הצליח האחרון להבריא אותה. המניה עלתה בכ-50% ב-2021, ובחברה, שנסחרת לפי 4 מיליארד דולר, צופים כבר קצב מכירות שנתי של 1.6 מיליארד דולר. כפי שמציין האנליסט, בשנים האחרונות עברה טאואר מהפך שהובל על ידי המנכ"ל. מחברה מיושנת שפעילה בנישות זניחות (ושיעור ניצולת של 60% במפעליה) הפכה החברה לכזו המספקת שבבים אנלוגיים קריטיים לתעשיות החדשניות והצומחות ביותר כגון תעשיית ה- 5g, הדאטה סנטרס IOT ועוד. טאואר זיהתה את גל הביקושים האגרסיבי (ולטענתה ארוך הטווח) למוצריה, יצאה בשתי תכניות השקעה להרחבת קווי הייצור הקיימים ולהקמת מפעל חדש. התחרות מחריפה, השבבים במחסור ואינטל - מגבירה את התחרות בזמן שטאואר עסקה בלבצע את מהפך החברה, כאמור מנישתית לאחת מהמרכזיות בתעשייה מבחינת המוצרים שהיא מספקת, אינטל התקשתה מעט. במהלך חודש ספטמבר של שנת 2017 זינק מחיר המניה מ-34.74 דולר ל-46.34 דולר למניה (33%) בין החודשים אוגוסט ואוקטובר בעיקר בזכות רכישת מובילאיי, ומאז החברה התקשתה להמשיך לצמוח.  שער הנעילה האחרון של מניית איטנל עמד אתמול על 47.58 דולר המשקפים צמיחה של 2.5% ב-4 ומשהו שנים שחלפו מאז רכישת מובילאיי. החברה מתקשה לייצר לעצמה מנועי צמיחה ובזמן שהמתחרות  NVIDIA COR (סימול: NVDA) ו- ADVANCED MICRO DEVICES (סימול: AMD) צמחו בתקופה המדוברת בכ-850% ו-770%, אינטל חוותה קשיים פנימיים בתוך החברה שקשורים בעיקר לייצור השבבים שלה.  גרף מניית אינטל ב-5 השנים האחרונות מגפת הקורונה שפרצה בתחילת שנת 2020 החריפה את המצב אף יותר. גל הסגרים והבידודים ששטף את העולם לצד הצורך האנושי להמשיך ולחיות כרגיל הוביל מספר בלתי מבוטל של עסקים ברחבי העולם, הרוב מתוכם מעולם ההייטק שכבר היה רגיל בצורה מסויימת למצב כזה - לעבוד מהבית.  עסקים שלא התאפשר להם לעשות זאת, כמו רשתות קמעונאות וחנויות שכונתיות קטנות, נאלצו להעביר את המסחר שלהם אל הדיגיטל. אותם אנשים הזדקקו כעת לפחות לרכוש מחשב, והביקוש הרב בשוק הוביל למחסור בשוק השבבים. גם המדינות עצמם הכירו בצורך האסטרטגי שבייצור השבבים, מה שהפך את מפעלי הייצור שאינם במזרח הרחוק למשאב במחסור.  אינטל רוצה להשיב לעצמה את הצמיחה לה התרגלה במשך שנים רבות, ומנגד להאיץ את התחרות אל מול המתחרות הסטנדרטיות. מבחינתה, הרכישה מהווה צעד נוסף בתוכנית שלה להפוך לייצרנית גדולה, משמעותית ותחרותית יותר אל מולן במטרה להחזיר את החברה למסלול עסקי מוצלח, ורכישת טאואר היא עוד צעד במימוש אסטרטגיה זו. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מקצועי מאוד (ל"ת)
    רמי 15/02/2022 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כבוד גדול (ל"ת)
    רז 15/02/2022 12:52
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.