בעקבות החשש מפלישה רוסית: הנאסד"ק צנח ב-2.8%;
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים חדות לאחר שהנאסד"ק השיל ב-2.8%, הדאו ג'ונס ירד 1.3% וה-S&P 500 ירד כ-1.8%. הירידות החדות נבעו בעיקר בעקבות החשש מפלישה רוסית לאוקראינה בשבוע הבא. האם סביר שהאינפלציה והריביות יחזרו למסלול העליות של 80-1960? אחרי 40 שנים של ירידות בריבית ובאינפלציה נשאלת השאלה האם המגמה מתחילה להתהפך? מה השתנה מאז משברי העבר, והאם הגאות של השנים האחרונות בשווקי המניות באה אל סיומה? לטור המלא של שלמה גרינברג. עונת הדוחות נמשכת: המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.56%
- טרם החל המסחר הרציף
- 11.כשאין הסבר כלכלי אז כל הסבר טוב !!! (ל"ת)דוד הגנן 12/02/2022 17:57הגב לתגובה זו
- 10.חבקוק 12/02/2022 11:12הגב לתגובה זומדוע אינכים כותבים למה עלתה מניית אינטקריור ב- 18.7 אחוז ? הציבור זכאי לדעת.
- 9.לפיד הנוסע המתמיד 12/02/2022 08:52הגב לתגובה זוהאדיוט הביע דעה שרוסיה לא תפלוש לאוקריאנה ובכך ראינו מי זה החכם באדם שרוצה להיות ראש ממשלת הליצנים הוא מייצג את המעמד של הקוויאר והשמפניה הוורודה ומצד שני ככל שזה קשור במיסים הוא מתואם עם יחימוביץ והעם האהבל לא יוצא לרחובות
- 8.ממשלת הגנבים בע"מ 12/02/2022 08:51הגב לתגובה זווהם כעת נותנים לזוגות עובדים כשברור להם שהאשה מרויחה חצי שקל מעל שכר המינימום. במקום להוריד מס בורסה ולעזור לחסרי הדיור מסבכים את הזוגות במשכנתא של מליון שח האשה עובדת וכל המשכורת שלה הולכת לבנק . ועוד צוברים ריבית על ההלוואה כבר עדיף לגור בשכר דירה. הרבה זוגות מגיעים להורים ופושטים על המקרר מכל הבא ליד כי אין להם כסף לקנות אוכל בהמלצת השמאל ההזוי שרק גרם מיסים העלו גם מס על דיבידנדים ואי אפשר לקזז מהפסדים 25% מס זה קבוע בעוד שבארהב מחזיקי מניות דיבידנד מעל שנה מקבלים פטור ממס על דיבידנדים . ובוכים למה הבורסה כבר עשור דורכת במקום ומצד שני עוזרים כעת למעמד הביניים בלבד כדי לקפח את החרדים . ממשלת ליצנים מרושעת
- 7.שלי 12/02/2022 07:47הגב לתגובה זולפני חודשיים כתבתי ירד ל13000 עכשיו כותב ירד ל11000
- 6.י 11/02/2022 23:13הגב לתגובה זוכל העולם . ברור שזה תרגיל ענק לדעתי.... גם צפון קוריאה שותפה ואולי סין.... .ועוד.פשוט עשו על העולם מסיבה עם קוקטלים קוויאר ו.............וים כסף .שבת שלום
- 5.בזן 11/02/2022 22:29הגב לתגובה זומחיר האשלג יקפוץ גם
- 4.חחחחחחחחחח 11/02/2022 22:07הגב לתגובה זוחחחחחחחחחחח.........כל הכלומניקים הפוצוואטים שמפסידים כבר שנים עקב מחשבתם המטופשת שהכל דבש....ומקשקשים כאן על פוטים וקולים ועוד בבלט נשאפילו איני מבין במכלול השטויות שלהם...לצערי הולכים/רצים להתנקנק על המעט ג'ובות שעוד נשאר להם אם בכלל....אני כועס ומרחם...זה נורא להיות חיבור של תמים..אהבל ומז'נון....טוף נו...נתחיל לאסוף בקבוקים ונמכור לסופר בעשרים וחמש אגורות החתיכה שיהיה משהו לשלם בשביל לחם מעופש להביא למתילדה או שושי או סימה המחכה לבעלה ש"עושה מליונים" בוורסה
- 3.ההוא שמשכנע שורטים אוכל לקרדות (ל"ת)חחחחחחחח 11/02/2022 21:30הגב לתגובה זו
- 2.. 11/02/2022 20:10הגב לתגובה זודוגמית ל"אוצר"...הבנק המפלצתי CSGN שעומד עשירית ופחות משיאו...וזה עוד לפני חישובי המטבעות ומינופים אדירים...לילה טוב מהשרון פינת השומרון..
- 1.איצ 11/02/2022 19:53הגב לתגובה זותזכורת : SH.SE מכסה את כל האפשרויות ובודאות 99.9%..בהצלחה..שבת טובה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
