הנפילה ברובינהוד רעה לאיטורו; ולמה לא כדאי להשתתף בהנפקה שלה?
בסוף השבוע שעבר דיווחה חברת איטורו (eToro) הישראלית, שפיתחה פלטפורמה להשקעות חברתיות, כי הפחיתה את שווי ההנפקה שלה מ-10.4 מיליארד דולר ל-8.8 מיליארד דולר. לאחר שלא הספיקה להוציא את המיזוג עם חברת הספאק לפועל בזמן. בינתיים, הצלילה המתמשכת במניית המתחרה רובניהוד ROBINHOOD MARKETS לא מבשרת טובות עבור הנפקת חברת הפינטק של האחים אסיא.
מלכתחילה מדובר בהנפקת חלום. במציאות הנוכחית, איטורו לא שווה 10.4 מיליארד דולר ויש שיאמרו שגם לא 8.8 מיליארד דולר, אבל בוול סטריט הבוערת מהנפקות הכל יכול להיות, ויעידו על כך שורת החברות הישראליות שנרשמו למסחר דרך ספאקים, ובינתיים איבדו בממוצע 30%-40% מערכם, וחלקן אף איבדו 80%- ו-90% מערכם.
איטורו ממשיכה בניסיונות לגייס. אולי זה יצליח כי יש הרבה בעלי אינטרס שרוצים בהנפקה - בעלי הספאק, מחזיקי האופציות, המתווכים, בעלי המניות באיטורו עצמה. אז הם יעשו הכל שזה יתקדם להנפקה, אבל צריך לזכור, התסריט הנפוץ בוול סטריט הוא שהספאקים צונחים. אז גם אם תהיה הנפקה, מדויק יותר, מיזוג, ממש לא בטוח שכדאי לכם להיות חלק מזה.
במרץ שנה שעברה, הודיעה החברה על כוונתה להפוך לציבורית במסגרת מיזוג עם חברת הספאק FinTech Acquisition Corp. V. במסגרתו, רצתה לגייס כ-900 מיליון דולר, לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר. כבר אז, פקפקנו בצמיחה של איטורו ובאשר לרצון וליכולת שלה לגייס לפי שווי כה מנופח. מה שהתברר בדיעבד כנכון, לאחר שהחברה דחתה שוב ושוב את המיזוג לתוך ספאק, במה שנראה כהכרה בכך שהיא פשוט פספסה את הרכבת.
- על הבמה באיטליה: אסיא מנסה להחזיר את המומנטום לאיטורו
- איטורו דיווחה על תוצאות חזקות — למה המניה נופלת ב-8%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיימינג הוא הכל בחיים
איטורו, פיתחה פלטפורמת השקעות המאפשרת ביצוע פעולות, מעקב אחר תיק ההשקעות בזמן אמת, וגם - לשכפל את החלטות ההשקעה של גורואים בתחום. עולם הקריפטו והכניסה של משקיעים צעירים לתחום, הזניקה את ההכנסות, אבל ברבעונים האחרונים ההכנסות דווקא בירידה. אם כל זה נשמע לכם מוכר, זה כי אחת המתחרות הבולטות של איטורו היא פלטפורמת ההשקעה לצעירים רובניהוד, שזכתה לעניין רב מצד המשקיעים בוול סטריט, לאחר שהונפקה ביולי האחרון לפי שווי של 32 מיליארד דולר.
לקריאה נוספת:
>>> רובינהוד מחקה 50% מאז ההנפקה; איטורו תצליח להנפיק?
>>> eToro מפסידה וצופה האטה בפעילות ברבעון 3; האם היא תצליח להנפיק ב-10 מיליארד דולר?
>>> מי מוכן לשלם על איטורו 10.4 מיליארד דולר?
>>> נחשף הספאק ש-Etoro תתמזג בו - FinTech Acquisition של בטסי כהן
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אל שמאז, הספיקה מניית החברה לרדת בכ-60%, לשווי שוק של כ-12.66 מיליארד דולר בלבד. רק בשבוע האחרון, ירדה המנייה בכ-12% והמשיכה את המגמה בה היא מצויה פחות או יותר מאז הנפקה. לירידה, השפעה על ההנפקה של איטורו ועל השווי לפיו היא תתבצע.
עיון קצר בנתונים שפרסמה איטורו, על רקע הפיכתה לציבורית מעלה, כי החברה צופה כי תסיים את 2021 עם הכנסות של כמיליארד דולר. רובינהוד לעומת זאת, צפויה לסיים את השנה על פי תחזיות האנליסטים עם הכנסות של כ-1.8 מיליארד דולר. כלומר, הבדל של 80% בהכנסות בין החברות.
לאור זאת, נראה שעל פי שוויה הנוכחי של רובינהוד גם השווי הנוכחי לפיו מתכוונת איטורו להנפיק, עשוי להתקבל בצורה צוננת מאד בשוק. מה גם שרובינהוד מספקת כמות גולשים ומשתמשים שעולה דרמטית על הכמות של איטורו והמשקיעים מייחסים לה פרמיה בגין ההובלה מבין חברות הברוקראז' החדשות. מנגד, בחברה מקווים, כי הפיזור הנרחב של המשקיעים בפלטפורמה, הרשת החברתית שפיתחה, כמו גם הצמיחה שהציגו בשנה האחרונה יבדלו אותה מהתחרות, ויעניקו לה פרמיה בהתאם.
- 9.משקיע 08/01/2022 11:50הגב לתגובה זוחברה עם הכנסות כאלה עם אחוזי צמיחה כ״כ גבוהים לא שווה כמה מיליארדים? איזו כתבה מגמתית…
- 8.אריק 08/01/2022 01:58הגב לתגובה זובתור אחד שהיה שם מזמן - החברה מכניסה סכומי עתק כבר עשור ומזרימה את הכל חזרה לRND ושיווק לצורך צמיחה עם הרבה תיאבון לגדול. התחום הוא מאוד עונתי כי ההכנסות של החברה תלויות באופן ישיר בגודל מחזורי המסחר. בתקופות שקונים ומוכרים הרבה בשווקים, שזה בד"כ קורה בתקופות של עליות/ירידות, החברה מכניסה סכומים גדולים (ראו את תקופת הקורונה בדוחות שלהם). כשהשווקים flat, החברה מכניסה הרבה פחות, אבל אז גם מזרימה פחות כסף לשיווק וגדילה וככה נשארת גבוה מעל המים. בממוצע שנתי הם מכניסים המון המון כסף, הם עושים את זה כבר 15 שנה והפכו את זה לאומנות. תוסיפו על זה שהכניסה של החברה לשיווק בארה"ב יכולה להיות מאוד משמעותית כי יש שם המון כסף. אז בכלל לא הייתי מספיד ככ מהר כי זה בלתי נמנע המסחר עובר מהבנקים והדינוזאורים לממשקים הרבה יותר צעירים נוחים כמו איטורו ורוביןהוד
- 7.אלכס 07/01/2022 18:37הגב לתגובה זותעשית גז ההליום לא פוסקת . נדמה שהממון לא באמת חשוב ,אלא ההימור . הבורסות מאבדות הגיון כלכלי.
- 6.אני שנים כותב, שאיטורו זו מערכת עקיצות, לא השקעות (ל"ת)צבי קרן 07/01/2022 12:50הגב לתגובה זו
- 5.לנסות להתחרות ברובין הוד זה כמו תחרות עם טסלה... (ל"ת)J 07/01/2022 10:11הגב לתגובה זו
- 4.ביביהו 07/01/2022 08:23הגב לתגובה זוישראלים יקרים, לפני שאתם משקיעים בהנפקות עלומות לא לשכוח את פרוטליקס את פלורסטם ואפילו את טבע שגרמו להרבה משקיעם לשקוע עמוק
- 3.כל ההנפקות הללו במחירים בדיוניים עם מכפילים הזויים (ל"ת)גידי 07/01/2022 07:26הגב לתגובה זו
- 2.כלכלן 07/01/2022 05:18הגב לתגובה זוהשורט משלם יפה
- 1.רון 07/01/2022 01:34הגב לתגובה זולא שווה יותר ממיליארד דולר וגם זה לא
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
