התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשם
לכאורה כללי המשחק ידועים וברורים, לכאורה לא אמורות להיות הפתעות, אבל הנפילות במניות הטכנולוגיה בתקופה האחרונה בכל זאת מפתיעות. רגע אחרי התפרצות הקורונה החל גל עליות גדול במניות הטכנולוגיה, בעיקר אלו שבתחום הדיגיטלי. פתאום גילו את השיחות-וועידות דרך הזום, את היכולת להקים אתרים בוויקס, למצוא עבודה כפרילנסר בפייבר. דיברו אז על צמיחה מטאורית בהכנסות וברווחים של החברות האלו על רקע הקורונה. אבל כולם גם ידעו שברגע שהקורונה תדעך ונחזור לסוג של נורמליות, הביקושים יירגעו. ובכל זאת - המניות של חברות הטכנולוגיה עלו לגבהים מוגזמים וכעת כשהם חוזרים לקרקע, יש כאילו הפתעה. מה אתם רוצים? לפני חצי שנה-שנה המחירים היו מוגזמים ועכשיו במקביל להנמכת הצמיחה הם חוזרים לסביבה יחסית נורמלית. השאלה אם אין מקרים שדווקא הנפילה חזקה מדי? אולי זה מה שקורה בוויקס.
חברת וויקס שמציעה פלטפורמה להקמת אתרי אינטרנט נהנתה מצמיחה אדירה בתקופת הקורנה בעיקר בשל הצורך של עסקים בפלטפורמות דיגיטליות בשביל למכור וחיפשו אופציות קלות ומהירות. החזרה לשגרה החזירה אנשים לחנויות הפיזיות, מה שהפחית את הצורך ביכולות דיגיטליות ופגע ובלם את הצמיחה. היום היא אמנם מטפסת מעט בוול סטריט, ואולם השבוע, החודש ומתחילת השנה היא יורדת.
אנחנו אמנם עוד לא במצב של לפני הקורונה, ובימים אלה התחלואה מתפשטת באירופה, ולא רק במזרחה - ואולם המניה דווקא מתקרבת לשערה בתקופה שקדמה למשבר, הגם שעל פניו וויקס אמורה להמשיך ולצאת נשכרת כל עוד הנגיף מגביל את הכלכלות. אלא שהמשקיעים רואים קדימה עוד יותר, ועל כן הורידו את המניה בקרוב ל-60% מרמות השיא שלה בתחילת השנה. כעת השער משקף שווי של 9 מיליארד דולר. 9 מיליארד זה הרבה כסף, אבל וויקס שצפויה למכור בשנה הבאה ב-1.54 מיליארד דולר, נסחרת במכפיל מכירות יחסית נמוך, במיוחד אם משווים אותה לעשר פלוס החברות הישראליות שהנפיקו בוול סטריט בשנה האחרונה ונסחרות בין 4 מיליארד ל-17 מיליארד דולר ומוכרות בין 100 מיליון ל-400 מיליון דולר בשנה. וויקס הרבה יורת גדולה ונסחרת יחסית אליהן בזול, וגם - הצמיחה שלה - עדיין מרשימה - כ-20% בשנה.
הדוחות האחרונים היו חיוביים בהחלט, החברה עקפה את התחזיות ברבעון השלישי של השנה, עם הכנסות שצמחו ב-26.2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-321 מיליון דולר (מעל התחזיות ל-315-316 מיליון דולר) מתוכם 241 מיליון דולר ממוצרי הליבה (צמיחה של 19%) ו-79.5 מיליון דולר מפתרונות עסקיים (צמיחה של 55%).
- וויקס צונחת והמנהלים מממשים - נורת אזהרה למשקיעים?
- מניית וויקס זינקה והמנהלים נפגשו עם עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשקיעים שנכנסו עוד קודם לירידה לפחות ראו את עליית הערך, שכן אם הם בוויקס הם כנראה לא שם בשביל הדיבידנדים. כאלה אין. החברה, כמו רבות אחרות מקטור הטכנולוגיה וממניות הצמיחה, רחוקה מרווחיות.
ברבעון הקודם רשמה הפסד תפעולי של 69 מיליון דולר, כאשר ברבעון זה חלה גם ירידה בתזרים החברה שהתסכם בכ-4 מיליון דולר לעומת 14 מיליון דולר ברבעון הקודם. הסיבה לכך קשורה ברובה להוצאות החברה הגדולות (כ-13 מיליון דולר) בקמפוס החדש שמקימה בימים אלו בתל אביב ואמור בעתיד להוות בסיס לכ-2800 עובדים בישראל. צדו השני של המטבע: המבנה הוא בשביל הגדלת כח האדם, שיתמוך בצמיחה ואולי יקרב את הרווחיות (אם בוויקס יחליטו שבשלה העת להקדימה ולא לתעדף את הצמיחה שוב על פניה).
ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP ברבעון השלישי של שנת 2021 עמד על (11.9) מיליון דולר, או (0.21) דולר למניה, בעוד הציפיות היו להפסד כפול. על פי התחזיות המעודכנות והירידה המגמתית במנית החברה צופה הכנסות שנתיות של 1.54 מיליארד דולר בסיכום 2021, אשר ישקפו צמיחה של 29% ביחס ל-2020.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
וויקס סובלת בעצם מאפקט ה"פוסט" קורונה בדומה לחברות טכנולוגיות נוספת (לדוגמה זום) שחוו צמיחה אדירה בעקבות המגיפה ועכשיו שהחיים חוזרים לאט לשגרה חוזרות לנתונים של לפני המגיפה. "ככל שהקורונה ממשיכה להתפתח יש חוסר ודאות בכל הקשור לשאלה האם אנחנו כבר רואים את סופה או שמגיע גל חזק נוסף. עבור המשתמשים שלנו משמעות של חוסר הוודאות הזה היא שהם לא יודעים האם להקים פעילות אונליין חדשה או דווקא לתכנן אירועים ושירותים פיזיים", אמר אבישי אברהמי, מנכ"ל החברה וממייסדיה.
- 6.פאסה (ל"ת)לא נוגע גם בעשר דולר 25/11/2021 17:50הגב לתגובה זו
- 5.dw 25/11/2021 12:12הגב לתגובה זומה עדיף לקנות ב 10B$ ? 1 וויקס או 1 טבע? אני מעדיף טבע.
- 4.יוסי 25/11/2021 11:15הגב לתגובה זואם הצפי לצמיחה עתידית יהיה גבוה, ברגע שהחברה תעבור לרווח, היא תטפס חזרה, ואז נראה לפי מכפיל רווח עתידי את הצפי לצמיחה
- 3.גם היום מנופחת. תרד בעוד 40% פלוס מינוס (ל"ת)אסף 25/11/2021 09:16הגב לתגובה זו
- dw 25/11/2021 12:13הגב לתגובה זוזה לא נורמלי. יקרה משהו אם וויקס תסחר בחצי ממחיר טבע?
- 2.יוני 25/11/2021 08:17הגב לתגובה זוויקס הגיעה גם למחיר של 157$ והיא נמצאת במחיר שפל.אם החברה תראה רבעון אחד של סנט רווח מחירה יזנק ל230$.במסחר בחודש האחרון ניכר שישנם משקיעים שאוספים קצת סחורה בהנחה שהמחיר הנוכחי מענין והירידות יתמתנו.
- 1.יוסף אליהו 24/11/2021 23:51הגב לתגובה זוכתבה מטעם. המניה תרד ל 75 $.חברה עם הכנסות של 1.2 מיליארד דולר עדיין רחוקה מרווח ! הזוי. מודל עסקי של סטארטאפ מתהדרים במספר הלקוחות וההכנסות. כשמוכרים במחיר הפסד קל לאסוף לקוחות. בונים מבנה באשראי ! האסימון נפל למשקיעים. המודל העסקי פשט רגל. לא ניתן לתחזק 3000 עובדים ולהתנהל בראוותנות ולצבור הפסדים.ניפגש ב 75 $.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
