שבבים
צילום: Istock
דוחות

אפלייד מטיריאלס בדוחות לא טובים: רק בגלל שרשרת האספקה?

את הצפי להכנסות פספסה החברה בשיעור של כ-4%, את הרווח? בשני סנט למניה. מנכ"ל החברה טען כי החברה פספסה את התחזיות נוכח הפגיעה העולמית בשרשרת האספקה על רקע עליה בביקושים נוכח משבר הקורונה, אך כמה הדבר מדוייק?
תומר אמן | (2)
נושאים בכתבה אפלייד מטיריאלס

חברת השבבים פספסה בכל החזיתות: צפי חברת APPLIED MATERIALS  לרבעון הבא הוא למכירות של כ-6.16 מיליארד דולר עם רווח מתואם שבין 1.78 ל-1.92 דולר למניה, נמוך בהרבה מצפי האנליסטים למכירות של כ-6.5 מיליארד דולר עם רווח מתואם של כ-2.01 דולר למניה. 

ברבעון הנוכחי דיווחה החברה על רווח של כ-1.94 דולר למניה על הכנסות של כ-6.12 מיליארד, אמנם עליה של 31% מהרבעון המקביל, אך פספוס של תחזיות האנליסטים שעמד על רווח מתואם של כ-1.96 דולר למניה על הכנסות של כ-6.39 מיליארד. שיעור הרווחיות עמד על כ-48.1% לעומת 45.4% בתקופה המקבילה.

החברה פרסמה את דוחותיה בחמישי בלילה ובעקבות כך ביום שישי האחרון נפל מחיר המניה ב-5.5% ונסגר במחיר של 150 דולר למניה, ושווי שוק של 135 מיליארד דולר. אך מי שהשקיע בה בתחילת השנה יכול להיות מבסוט - המניה זינקה בכ-60% מתחילת השנה.

כאשר נדרשה להסביר את פספוס תוצאות האנליסטים האשימה החברה, ממש כמו חברות רבות אחרות בשוק בתקופה האחרונה, כי הפגיעה בשרשרת ההספקה העולמית פגעה בתפוקה שלה, וכך באופן ישיר גם במכירות. "הביקוש למוליכים למחצה וציוד אלקטרוני גדל מאוד בתקופת הנגיף כתוצאה מהמהפך הדיגיטלי בכלכלה העולמית, וכרגע לפחות, שרשרת האספקה שלנו פשוט לא יכולה לעמוד בקצב" - אמר מנכ"ל החברה, גארי דיקרסון 

"אנו צופים ירידת מלאים במוצרי סיליקון מסויימים בטווח הנראה לעין, ומנהלים את ההגבלות הללו ביחד עם השותפים והספקים שלנו - ייצור שבבים הוא בראש סדר העדיפויות שלנו" - הוסיף

לא מפתיע כמובן שהמנכ"ל יאמר את הדברים הללו, בסופו של יום ייצור של שבבים הוא מנוע הצמיחה העיקרי של החברה, או במילים אחרות - זה מה שהיא עושה. סביר להניח גם שיש לא מעט אמת בדבריו, בכל זאת, הפגיעה בשרשרת האספקה אותה הוא מציין פוגעת בחברות רבות ולא רק באפלייד מטיריאלס, אך בסופו של יום המשקיעים שואלים את עצמם כמה הפגיעה בביצועים טמונה בשרשרת האספקה דה פקטו, והאם יש לפספוס בתוצאות ובתחזיות קדימה סיבות נוספות.

בשוק לא כולם סבורים שזו הסיבה היחידה. אנליסטים בתחום המוליכים למחצה מציינים כי על אף שהחברה מאשימה את הפגיעה בשרשאות האספקה בירידה במכירות וברווחיות שלה, הם מאמינים כי הבעיה עמוקה מכך. "אנחנו חושבים שזה מוזר מעט שלאחר שנה שלמה בה ניווטה החברה את דרכה בתוך הפגיעה בשרשרת האספקה בצורה מוצלחת יחסית פתאום ברבעון האחרון הבעיה תפסה אותם. אנו מאמינים כי לחברה היו מאגרי מלאי רבים בתוך שרשרת האספקה שפשוט לא נוצלו בצורה המושכלת ביותר, עד למצב בו לא נשאר כמעט ב-מה להשתמש" - כך אמר אנליסט בתחום השבבים בראיון לבארונס.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ההכנסות ושיעור הרווחיות עלו אז איפה כאן הפספוס? (ל"ת)
    אלף 02/12/2021 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חמי רונדר 25/11/2021 14:34
    הגב לתגובה זו
    אפלאייד בקריסה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.