אפלייד מטיריאלס בדוחות לא טובים: רק בגלל שרשרת האספקה?
חברת השבבים פספסה בכל החזיתות: צפי חברת APPLIED MATERIALS לרבעון הבא הוא למכירות של כ-6.16 מיליארד דולר עם רווח מתואם שבין 1.78 ל-1.92 דולר למניה, נמוך בהרבה מצפי האנליסטים למכירות של כ-6.5 מיליארד דולר עם רווח מתואם של כ-2.01 דולר למניה.
ברבעון הנוכחי דיווחה החברה על רווח של כ-1.94 דולר למניה על הכנסות של כ-6.12 מיליארד, אמנם עליה של 31% מהרבעון המקביל, אך פספוס של תחזיות האנליסטים שעמד על רווח מתואם של כ-1.96 דולר למניה על הכנסות של כ-6.39 מיליארד. שיעור הרווחיות עמד על כ-48.1% לעומת 45.4% בתקופה המקבילה.
החברה פרסמה את דוחותיה בחמישי בלילה ובעקבות כך ביום שישי האחרון נפל מחיר המניה ב-5.5% ונסגר במחיר של 150 דולר למניה, ושווי שוק של 135 מיליארד דולר. אך מי שהשקיע בה בתחילת השנה יכול להיות מבסוט - המניה זינקה בכ-60% מתחילת השנה.
כאשר נדרשה להסביר את פספוס תוצאות האנליסטים האשימה החברה, ממש כמו חברות רבות אחרות בשוק בתקופה האחרונה, כי הפגיעה בשרשרת ההספקה העולמית פגעה בתפוקה שלה, וכך באופן ישיר גם במכירות. "הביקוש למוליכים למחצה וציוד אלקטרוני גדל מאוד בתקופת הנגיף כתוצאה מהמהפך הדיגיטלי בכלכלה העולמית, וכרגע לפחות, שרשרת האספקה שלנו פשוט לא יכולה לעמוד בקצב" - אמר מנכ"ל החברה, גארי דיקרסון
- אפלייד מטיריאלס מקבלת שדרוג המלצה - צפי לעלייה בביקושים
- פיטורים באפלייד מטיריאלס: כ-100 עובדים בישראל צפויים לעזוב במסגרת קיצוצים גלובליים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנו צופים ירידת מלאים במוצרי סיליקון מסויימים בטווח הנראה לעין, ומנהלים את ההגבלות הללו ביחד עם השותפים והספקים שלנו - ייצור שבבים הוא בראש סדר העדיפויות שלנו" - הוסיף
לא מפתיע כמובן שהמנכ"ל יאמר את הדברים הללו, בסופו של יום ייצור של שבבים הוא מנוע הצמיחה העיקרי של החברה, או במילים אחרות - זה מה שהיא עושה. סביר להניח גם שיש לא מעט אמת בדבריו, בכל זאת, הפגיעה בשרשרת האספקה אותה הוא מציין פוגעת בחברות רבות ולא רק באפלייד מטיריאלס, אך בסופו של יום המשקיעים שואלים את עצמם כמה הפגיעה בביצועים טמונה בשרשרת האספקה דה פקטו, והאם יש לפספוס בתוצאות ובתחזיות קדימה סיבות נוספות.
בשוק לא כולם סבורים שזו הסיבה היחידה. אנליסטים בתחום המוליכים למחצה מציינים כי על אף שהחברה מאשימה את הפגיעה בשרשאות האספקה בירידה במכירות וברווחיות שלה, הם מאמינים כי הבעיה עמוקה מכך. "אנחנו חושבים שזה מוזר מעט שלאחר שנה שלמה בה ניווטה החברה את דרכה בתוך הפגיעה בשרשרת האספקה בצורה מוצלחת יחסית פתאום ברבעון האחרון הבעיה תפסה אותם. אנו מאמינים כי לחברה היו מאגרי מלאי רבים בתוך שרשרת האספקה שפשוט לא נוצלו בצורה המושכלת ביותר, עד למצב בו לא נשאר כמעט ב-מה להשתמש" - כך אמר אנליסט בתחום השבבים בראיון לבארונס.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.ההכנסות ושיעור הרווחיות עלו אז איפה כאן הפספוס? (ל"ת)אלף 02/12/2021 18:39הגב לתגובה זו
- 1.חמי רונדר 25/11/2021 14:34הגב לתגובה זואפלאייד בקריסה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
