פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד נלחמת במשבר השבבים העולמי: תשתף פעולה עם גלובל פאונדריס

פורד תשתף פעולה עם יצרנית השבבים גלובל פאונדריס במטרה להגביר את אספקת השבבים עבור כלי הרכב של יצרנית הרכב בארה"ב
סתיו קורן |

יצרנית הרכב פורד FORD MOTOR CO (סימול:F) תשתף פעולה עם יצרנית השבבים גלובל פאונדריס GLOBALFOUNDRIES (סימול:GFS): החברות הודיעו כי הן מתכננות לעבוד יחד, במטרה להגביר את אספקת השבבים ​​עבור כלי הרכב של יצרנית הרכב בארה"ב -  אך מסרו מעט פרטים על העסקה.

שתי החברות הודיעו על הסכם לא מחייב שעשוי להיות כרוך בהגדלת כושר הייצור של המערך הנוכחי של פורד, וביצוע מחקר ופיתוח משותפים במספר קטגוריות של שבבים שכנראה יהיו המפתח למכוניות עתידיות, כגון מערכות ניהול סוללות ונהיגה עצמית. 

במהלך השנה האחרונה, מחסור השבבים העולמי גרם לפורד ויצרניות רכב אחרות לצמצם את ייצור הרכבים שלהן. רוב החברות השתמשו בשבבים שסופקו להן לטובת ייצור כלי הרכב הרווחיים ביותר שלהן - מה שהוביל את יצרניות הרכב לבחון דרכים להגביר את הגישה לשבבים.

גלובל פאונדריס, שבשליטת קרן העושר הריבונית של אבו דאבי נכנסה השנה לוול סטריט, במהלך ה-IPO גייסה 26 מיליארד דולר - הכסף לדבריה ינוצל עבור בניית מפעל שבבים שני באתר במלטה, ניו יורק.

פורד וגלובל פאונדריס לא חשפו את תנאי העסקה או אמרו אם פורד תספק מימון או התחייבויות אחרות - הן רק הודיעו כי "שיתוף הפעולה האסטרטגי" אינו כרוך בעלות צולבת בין החברות.

"אנו מקווים שהחברות יתאחדו כדי להגדיל את ההיצע בצורה רשמית יותר כדי לתמוך במערך הרכב הנוכחי שלנו ובצרכים העתידיים שלנו", אמר סגן נשיא פורד צ'אק גריי.

יצרנית הרכב מספר 2 בארה"ב תכננה להיכנס לעסק של ייצור שבבים משלה, גם פולקסווגן הגרמנית הודיעה בעבר על כוונות דומות. 

עוד אמרו החברות כי המחקר יהיה ממוקד לפיתוח שבבים חדשים. סגן הנשיא הבכיר של גלובל, מייק הוגאן, אמר שהשבבים יעוצבו ויפותחו בהנחיית פורד ויבנו בארצות הברית. פורד תיארה שלוש קטגוריות של שבבים שהיא תחקור במשותף עם גלובל -  שבבי נהיגה אוטונומית, שבבי רשת נתונים ברכב ושבבי ניהול סוללות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בחודש מאי, פורד אמרה שהיא מעצבת מחדש חלקים כדי להשתמש בשבבים נגישים יותר, והיא גם שקלה אסטרטגיות אחרות, כולל חתימה על עסקאות אספקה ​​ישירות עם מפעלי יציקה שמייצרים את הפרוסים המשמשים מוליכים למחצה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.