פד גרום פאוואל
צילום: Flickr
מאקרו כלכלה

שורט סקוויז בוול סטריט הזניק את המניות והאג"ח למרות צמצום הרכישות

אמיר כהנוביץ | (1)

השווקים אהבו את רכישות האג"ח של הפד אבל מסתבר שהם אוהבים יותר את הצמצום שלהן - הפד הכריז בשבוע שעבר על תכנית צמצום רכישות האג"ח וזה היה השבוע הטוב ביותר לאג"ח ולמניות מזה שישה חודשים. את העליות העצימה תופעת ה"שורט סקוויז" החדה ביותר מאז ינואר.

ברמה הכלכלית, רבים פירשו את ההכרזה של הפד כשמרנית, זאת לאור העדר מחוייבות שלו לקצב הצמצום. הערכה היא שחוסר ההתחייבות עשוי להוביל בהמשך למתווה מתון יותר וכתוצאה מכך גם לדחות את העיתוי לתחילת העלאות הריבית (התשואה לשנתיים הגיבה בירידה) וגם ללמד על מתווה העלאות שמרן יותר בהמשך (התשואה ל-30 שנה בארה"ב ירדה לשפל של שישה שבועות). יש גם מי שמזהיר שחוסר ההתחייבות של הפד יכול להתפתח לכיוון של האצה בצמצום, למשל במקרה של הידוק מהיר יותר בשוק העבודה. אך נראה שהפרשנות המורכבת של הפד לשוק העבודה החזק תאפשר לו להמשיך לבחור להסתכל דווקא על החצי הכוס הריקה:

מספר המשרות מזנק

מספר המשרות החדשות בסקטור הפרטי בארה"ב זינק באוק' ב-604 אלף, מעל לצפי ל-420 אלף, אך מצד שני עוד אנשים עזבו את כח העבודה ומספר המועסקים עדיין רחוק מאד מרמתו טרום המשבר. השילוב איפשר לשיעור האבטלה לרדת ל-4.6%, נמוך מהציפיות ל-4.7%, אך כאמור, הפד יוכל להמשיך לטעון שהוא מחכה עם הידוק לנוטשים.

חשבתם שנעלה ריבית? סורי - אחרי שהפד הפתיע בשבוע עם חוסר התחייבות לקצב צמצום רכישות האג"ח והשוק דחף את הצפי להעלאת ריבית בארה"ב מאמצע 2022 לסופה, הגיע גם הבנק המרכזי בבריטניה והפתיע יותר ממנו כשנמנע כליל מהעלאת ריבית שהוא עצמו רמז עליה ולמרות שזאת תומחרה במלואה בשוק! התשואה בבריטניה לשנתיים התרסקה בשבוע שעבר מ-0.75 ל-0.41%. אך גם מדינות שכבר העלו ריבית מראות פתאום סימני חרטה: נגיד הבנק המרכזי בפולין, גפלינסקי, שהפתיע כזכור בשבוע שעבר עם העלאת ריבית חדה של 75 נ"ב ומעל לציפיות, אמר אתמול שהוא לא רואה צורך בהעלאות נוספות בשנת 2022, זאת אחרי שהשוק כבר רץ ותמחר כאלה באגרסיביות.

לטענת גפלינסקי אלה לא יידרשו בשל התמתנות צפויה בקצב עליית האינפלציה. שינוי הכיוון מדגים איך גם בשבוע שבו הכל נראה מתאים להידוק, עם דו"ח תעסוקה חזק, הצלחה של תרופה לקורונה והעברת תכנית תשתיות של 1.2 טריליון דולר בבית הנבחרים, עדיין הבנקים המרכזיים ממשיכים להיות ברובם "יוניים". קשה שלא לחשוב לאור המדיניות הזאת איך השוק בכלל מוכן לתמחר העלאות ריבית בישראל, בה התנאים המקומיים רחוקים שנות דור מהם, בין היתר לאור השקל המתחזק ללא הכרה. בהקשר הזה, היום בנק ישראל יפרסם את יתרות המט"ח שברשותו בדולרים, כשבמונחים שקליים הוא בהפסד עמוק שהיה ללא ספק אפקטיבי הרבה יותר אילו היה מופנה לסיוע ישיר ליצואנים, למשל לצרכי התייעלות, להקלות מיסים או לשיפור התשתיות.

העמדות ה"יוניות" של הבנקים המרכזיים ו"שרפת" השורטיסטים על האג"ח הממשלתיות הובילה לירידה בסטיות התקן באופציות על שוק האג"ח, כשמדד ICE BofA MOVE ירד בשבוע שעבר, לאחר חודשיים של עליות. ירידת התנודתיות בשוק האג"ח עשויה להסיר מצידה סיכון גם לשוק המניות ולאפשר לו לעלות עוד. תמיכה לעליות מספקים ברקע גם דיווח של פייזר על הצלחה בניסויים בתרופה לקורונה ונתוני מאקרו חזקים, בניהם כאמור אלה משוק העבודה והבוקר גם מהיצוא של סין:

היצוא מסין התפוצץ למעלה באוקטובר בשינוי שנתי דולרי של 27.1%, מה שמלמד על "פייט" שנותן צד ההיצע ללחצי הביקוש העולמיים - להערכת כלכלני בלומברג הנתונים מלמדים גם על התאוששות שרשרת האספקה. להערכת המודלים של בלומברג היצוא מסין יישאר חזק גם בחודשים הקרובים לפני שיתחיל להאט במהלך השנה הבאה, בשל התאוששות מוקדי יצור אחרים באסיה ובשל חזרה של צרכנים במערב לצריכת שירותים ע"ח מוצרים פיזיים. מי שעשוי להאיץ את החזרה לצריכת שירותים הוא הדיווח של חברת פייזר על הצלחה בניסויים לתרופה לקורונה, אם זאת אכן תוביל להפחתה במגבלות בעולם על תנועה והתקהלות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אי העלאת ריבית והעדר החלטה על צמצום הרכישות מעידים עד כמה כלכלת ארהב שבירה , אבל כל זה יתהפך עליהם בדמות של סחרור באנפלציה שיכה בשוק המניות למשך תקופה ארוכה (ל"ת)
    אריאל 09/11/2021 00:44
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.