הכלכלה האמריקאית נבלמה ברבעון השלישי
הכלכלה האמריקאית נבלמה ברבעון השלישי, כך מאותת מדד ה-GDP NOW של שלוחת הפד באטלנטה שירד לקצב שנתי של 0.5% בלבד, זאת לאחר שהתחלות הבניה בארה"ב ירדו בספטמבר ואישורי הבניה צנחו ב-7.7%. ספר הבז' של הפד שפורסם אתמול, ומתאר את מצב הכלכלה, ציין בין היתר כי הצמיחה בספטמבר ובתחילת אוקטובר היתה בקצב "צנוע עד בינוני". ברקע נזכיר מדד הפתעות המאקרו של סיטי כבר יותר משלושה חודשים בטריטוריה שלילית. להערכת כלכלני ראבובנק הרבעון הרביעי אף צפוי להיות קשה יותר.
למרות ההאטה הכלכלית שוק המניות ממשיך להפגין יציבות והנכסים הבטוחים (אג"ח ממשלתי) נחלשים - וירוס קטלני, שיבושי שרשרת האספקה, משבר אנרגיה, סטגפלציה, משבר נכסים בסין, טייפרינג, צפי להעלאות ריבית... שום דבר לא עוצר את שוק מניות, אפילו לא סימנים לאופטימיות יתר: עונת הדו"חות לרבעון השלישי מפתיעה עד כה לטובה, אך פחות מזאת של הרבעון השני, ועדיין מרווחי האשראי ממשיכים לרדת, מדד הפחד, ה-VIX, בסביבת שפל של 15 נק', מדדי האופוריה של הבנקים הגדולים ברמות גבוהות ובשוק האג"ח המשקיעים מצטופפים במח"מים האולטרה קצרים והאולטרה ארוכים, לא רוצים לגעת עם מקל באלה של 2-10 שנים מחשש להעלאת ריבית:
התשואה ל-10 שנים בארה"ב עלתה ל-1.65% והתחזיות קדימה שוב מעיזות לנקוב גם ב-2%. בנק ההשקעות 'אקדמי סקיוריטי' כתב ביחס לעליית התשואות שהמשקיעים מתמקדים בשאלת עיתוי תחילת העלאות הריבית, אבל לא נותנים מספיק חשיבות בלאן פניהן מועדות. הרבה מדי משקיעים לטענתם סובלים מתת משקל בארוכים. האם הפוזיציות השכיחות ללונג מניות ושורט אג"ח יהיו המפתח לרוטציה גדולה בניהן בזעזוע הבא? בנק ההשקעות נומורה רומז שכן כשכתב ללקוחותיו שיציבות בהווה היא המפתח לחוסר יציבות בעתיד.
לא ימצא מי שיסכים ללחוץ על הדק הריבית - על רקע הזינוק בתשואות לשנתיים כתב בנק ההשקעות 'אקדמי סקיוריטי': אנחנו לא מאמינים שהפד יעלה ריבית... הם כבר השקיעו כל כך הרבה זמן ואנרגיה בהסבר שהאינפלציה "טרנזיטורית", העבודה שלהם בחזית שוק העבודה, במיוחד בתעסוקת מיעוטים, רחוקה מלהסתיים, וברגע האמת שיחשבו להעלות תמיד ימצא סיכון להאטה. קל לדבר על העלאות ריבית עד שאתה זה שאחראי ללחוץ על ההדק ומסתכן בעצירת הכלכלה, מסתכן ביצירת סבל, מוכן לספוג את חמתו של הנשיא ושל האוכלוסייה כולה, זה יותר מדי לשאת על כתפיים של בן אדם. ככל שאתה יותר זמן בפד כך הפרקטיקה של התפקיד מעבירה אותך לצד של ה"יונה"... בהקשר הזה, אם ניזכר בהיסטוריה של ישראל, סטנלי פישר שהוריד את הריבית זכור כנגיד מצויין, ואילו ממלאת מקום הנגידה, נדין בודו טרכטנברג, שהעלתה ריבית, זכורה ע"י רבים כנמהרת.
- "צופים ירידה מהירה יותר מהתחזיות בריבית בשנה הקרובה"
- בדרך למלחמה במזרח? בסין מאשימים את ארה"ב בפרובוקציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 2.ברק 21/10/2021 11:46הגב לתגובה זווהדוחות מאחרים ברבעון ולפעמים חברות מסתירות שיש בעיות ומעבירות את החובות בעזרת מניפולציות חשבונאיות לרבעון קדימה. זו הסיבה שהנפילות קורות בדרך כלל אחרי שכבר הכלכלה האמיתית קרסה. ואנחנו בסוף מחזור במוצרי הצריכה שיוביל לירידת מחירים והפד רוצה לנחס את ירידת המחירים לפעולות שלו ופאוול בכלל צריך להרשים כדי להמשיך בתפקיד עם הבלאגן. זו הסיבה שהריבית תעלה ושה"הרחבה הכמותית" תפסק למרות שיש סימנים ראשוניים לכך שמתחיל מיתון. הבנקים מן הסתם מודעים לכך ולכן התשואות על שוק האג"ח חוזות טעות במדיניות מוניטרית...
- 1.ברק 21/10/2021 11:46הגב לתגובה זווהדוחות מאחרים ברבעון ולפעמים חברות מסתירות שיש בעיות ומעבירות את החובות בעזרת מניפולציות חשבונאיות לרבעון קדימה. זו הסיבה שהנפילות קורות בדרך כלל אחרי שכבר הכלכלה האמיתית קרסה. ואנחנו בסוף מחזור במוצרי הצריכה שיוביל לירידת מחירים והפד רוצה לנחס את ירידת המחירים לפעולות שלו ופאוול בכלל צריך להרשים כדי להמשיך בתפקיד עם הבלאגן. זו הסיבה שהריבית תעלה ושה"הרחבה הכמותית" תפסק למרות שיש סימנים ראשוניים לכך שמתחיל מיתון. הבנקים מן הסתם מודעים לכך ולכן התשואות על שוק האג"ח חוזות טעות במדיניות מוניטרית...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
