וול סטריט ניו יורק נדל"ן בניינים ארה"ב
צילום: Istock

הכלכלה האמריקאית נבלמה ברבעון השלישי

מדד ה-GDP NOW של שלוחת הפד באטלנטה ירד לקצב שנתי של 0.5% בלבד, זאת לאחר שהתחלות הבניה בארה"ב ירדו בספטמבר ואישורי הבניה צנחו ב-7.7%
אמיר כהנוביץ | (2)

הכלכלה האמריקאית נבלמה ברבעון השלישי, כך מאותת מדד ה-GDP NOW של שלוחת הפד באטלנטה שירד לקצב שנתי של 0.5% בלבד, זאת לאחר שהתחלות הבניה בארה"ב ירדו בספטמבר ואישורי הבניה צנחו ב-7.7%. ספר הבז' של הפד שפורסם אתמול, ומתאר את מצב הכלכלה, ציין בין היתר כי הצמיחה בספטמבר ובתחילת אוקטובר היתה בקצב "צנוע עד בינוני". ברקע נזכיר מדד הפתעות המאקרו של סיטי כבר יותר משלושה חודשים בטריטוריה שלילית. להערכת כלכלני ראבובנק הרבעון הרביעי אף צפוי להיות קשה יותר.

למרות ההאטה הכלכלית שוק המניות ממשיך להפגין יציבות והנכסים הבטוחים (אג"ח ממשלתי) נחלשים - וירוס קטלני, שיבושי שרשרת האספקה, משבר אנרגיה, סטגפלציה, משבר נכסים בסין, טייפרינג, צפי להעלאות ריבית... שום דבר לא עוצר את שוק מניות, אפילו לא סימנים לאופטימיות יתר: עונת הדו"חות לרבעון השלישי מפתיעה עד כה לטובה, אך פחות מזאת של הרבעון השני, ועדיין מרווחי האשראי ממשיכים לרדת, מדד הפחד, ה-VIX, בסביבת שפל של 15 נק', מדדי האופוריה של הבנקים הגדולים ברמות גבוהות ובשוק האג"ח המשקיעים מצטופפים במח"מים האולטרה קצרים והאולטרה ארוכים, לא רוצים לגעת עם מקל באלה של 2-10 שנים מחשש להעלאת ריבית:

התשואה ל-10 שנים בארה"ב עלתה  ל-1.65% והתחזיות קדימה שוב מעיזות לנקוב גם ב-2%. בנק ההשקעות 'אקדמי סקיוריטי' כתב ביחס לעליית התשואות שהמשקיעים מתמקדים בשאלת עיתוי תחילת העלאות הריבית, אבל לא נותנים מספיק חשיבות בלאן פניהן מועדות. הרבה מדי משקיעים לטענתם סובלים מתת משקל בארוכים. האם הפוזיציות השכיחות ללונג מניות ושורט אג"ח יהיו המפתח לרוטציה גדולה בניהן בזעזוע הבא? בנק ההשקעות נומורה רומז שכן כשכתב ללקוחותיו שיציבות בהווה היא המפתח לחוסר יציבות בעתיד.

לא ימצא מי שיסכים ללחוץ על הדק הריבית - על רקע הזינוק בתשואות לשנתיים כתב בנק ההשקעות 'אקדמי סקיוריטי': אנחנו לא מאמינים שהפד יעלה ריבית... הם כבר השקיעו כל כך הרבה זמן ואנרגיה בהסבר שהאינפלציה "טרנזיטורית", העבודה שלהם בחזית שוק העבודה, במיוחד בתעסוקת מיעוטים, רחוקה מלהסתיים, וברגע האמת שיחשבו להעלות תמיד ימצא סיכון להאטה. קל לדבר על העלאות ריבית עד שאתה זה שאחראי ללחוץ על ההדק ומסתכן בעצירת הכלכלה, מסתכן ביצירת סבל, מוכן לספוג את חמתו של הנשיא ושל האוכלוסייה כולה, זה יותר מדי לשאת על כתפיים של בן אדם. ככל שאתה יותר זמן בפד כך הפרקטיקה של התפקיד מעבירה אותך לצד של ה"יונה"... בהקשר הזה, אם ניזכר בהיסטוריה של ישראל, סטנלי פישר שהוריד את הריבית זכור כנגיד מצויין, ואילו ממלאת מקום הנגידה, נדין בודו טרכטנברג, שהעלתה ריבית, זכורה ע"י רבים כנמהרת.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ברק 21/10/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    והדוחות מאחרים ברבעון ולפעמים חברות מסתירות שיש בעיות ומעבירות את החובות בעזרת מניפולציות חשבונאיות לרבעון קדימה. זו הסיבה שהנפילות קורות בדרך כלל אחרי שכבר הכלכלה האמיתית קרסה. ואנחנו בסוף מחזור במוצרי הצריכה שיוביל לירידת מחירים והפד רוצה לנחס את ירידת המחירים לפעולות שלו ופאוול בכלל צריך להרשים כדי להמשיך בתפקיד עם הבלאגן. זו הסיבה שהריבית תעלה ושה"הרחבה הכמותית" תפסק למרות שיש סימנים ראשוניים לכך שמתחיל מיתון. הבנקים מן הסתם מודעים לכך ולכן התשואות על שוק האג"ח חוזות טעות במדיניות מוניטרית...
  • 1.
    ברק 21/10/2021 11:46
    הגב לתגובה זו
    והדוחות מאחרים ברבעון ולפעמים חברות מסתירות שיש בעיות ומעבירות את החובות בעזרת מניפולציות חשבונאיות לרבעון קדימה. זו הסיבה שהנפילות קורות בדרך כלל אחרי שכבר הכלכלה האמיתית קרסה. ואנחנו בסוף מחזור במוצרי הצריכה שיוביל לירידת מחירים והפד רוצה לנחס את ירידת המחירים לפעולות שלו ופאוול בכלל צריך להרשים כדי להמשיך בתפקיד עם הבלאגן. זו הסיבה שהריבית תעלה ושה"הרחבה הכמותית" תפסק למרות שיש סימנים ראשוניים לכך שמתחיל מיתון. הבנקים מן הסתם מודעים לכך ולכן התשואות על שוק האג"ח חוזות טעות במדיניות מוניטרית...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.