המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נעילה אדומה: הנאסד"ק איבד 2.1%, ענקיות הטק הורידו את כל השוק; טסלה עלתה

פייסבוק נפלה ב-5% על רקע תקלה רוחבית ברשתות החברתיות שלה; גוגל ירדה 2%, אמזון, אפל ומיקרוסופט ירדו ב-2%-3% , צים נפלה 11.5%, אינמוד צנחה 13%, סנטינל וואן מחקה 7% וגלובל אי איבדה 7.5%. ביידן צפוי לנאום ולאשר את העלאת תקרת החוב של הממשל לפני ה-18 באוקטובר

לאחר ששבוע המסחר הקודם ננעל בעליות שערים, המדדים המובילים בוול סטריט פתחו את השבוע במגמה מעורבת ועברו לירידות משמעותיות - שנמשכו עד לנעילת יום המסחר. מי שהורידו את השוק הן מניות ההייטק הגדולות, כשגוגל GOOGLE (GOOG), אפל APPLE (AAPL), אמזון AMAZON (AMZN) ומיקרוסופט MICROSOFT (MSFT) ירדו בשיעורים משמעותיים. אך הירידה המשמעותית ביותר היא בפייסבוק FACEBOOK כשמעבר לביקורות ההולכות ומתחזקות נגדה בעולם כגורם שמלבה שנאה, פועל באופן לא דמוקרטי וגורם להתמכרות ולקיצוניות (להרחבה לחצו כאן), במשך יותר מ-4 השעות האחרונות הרשת הפסיקה לעבוד ברחבי העולם, לצד הרשתות האחרות של הקבוצה - ווטסאפ ואינסטגרם.     למרות שה-S&P החל את החודש בעלייה של 1.2%, העלייה הגבוהה ביותר מאז 2007, בשבוע המסחר הקודם הוא איבד 2.2%, במה שהיה השבוע הגרוע ביותר של המדד מאז פברואר, לאחר שהשוק החל לחשוש שוב מהאינפלציה בארה"ב וממשבר תקרת החוב.  דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN -0.42%  

  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן צפוי לשאת היום נאום שבו יקרא למחוקקים בקונגרס להימנע "ממריבות מפלגתיות" ולאשר בדחיפות את העלאת תקרת החוב האמריקאית לפני ה-18 באוקטובר, אז נגמרים לממשל האמצעים המיוחדים שהפעיל מאז תחילת אוגוסט להגדיל את החוב.  בשבוע שעבר, ביידן חתם על הצעת חוק שתמנע את השבתת הממשל. הוא עשה זאת כמה שעות לפני פקיעת תוקף התקציב החדש והמשמעות. על פי החוק שאישר הקונגרס יתאפשר המשך תקצוב הממשל הפדרלי באופן זמני, עד 3 בדצמבר. החוק עבר את אישור הקונגרס ואת אישור הסנאט העביר אותה ברוב של 65 תומכים מול 35 מתנגדים; בהמשך ההצעה הועברה להצבעת בית הנבחרים, ושם אושרה ברוב של 254 מול 175. (לכתבה המלאה) עם זאת תקרת החוב עדיין מעיקה, כשלפי מכון ברוקינז האמריקאי, הפגיעה המיידית, גם אם הממשל ימשיך לשלם את התשואות לפדיון על האג"ח בזמן, יהיו קשות, כשהתקציב האמריקאי ייאלץ לספוג קיצוץ רוחבי משמעותי, שיתורגם ל-40% מהתקציב. "אם המשקיעים מצפים שהתקיעות תהיה קצרת זמן, אז ייתכן והתגובות הראשוניות לכך יהיו זניחות. יחד עם זאת, גם אם תקרת החוב תועלה במהירות בתוך כמה ימים אחרי המועד, יהיה נזק ארוך טווח", כתבו חוקרות המכון וונדי אדלברג ולואיז שיינר. "לכל הפחות, השווקים הכלכליים יצפו בעתיד לעוד הפרעות כאלה, כשייקח זמן להוריד את השוק שיחוו השווקים, ולהחזיר את אובדן עסקים ואובדן ביטחון של משקי הבית.  צפי רע לקראת בנוגע חדלות פירעון תעלה ההסתברות להפרעה משמעותית בשווקים הפיננסיים", המשיכו. (לכתבה המלאה) במקביל, נציגת הסחר של ארה"ב לסין, קתרין טאי, צפויה לשאת נאום, כשלפי הדיווחים בארה"ב, היא עומדת להאשים את סין באי עמידה בהסכמם שנחתם אשתקד ובהמשך שימוש בפרקטיקות פסולות בסחר בין המדינות. "סין קיבלה על עצמה התחייבויות, שאמורות להועיל לחלק מהתעשיות האמריקאיות, כולל חקלאות, ועלינו לאכוף את ההסכם", צפויה טאי לומר, לפי חלק מנאומה ש"דלף" לעיתונות. (לכתבה המלאה) עלייה בסקטור הייצור בארה"ב. משרד המסחר האמריקאי מסר כי ההזמנות של המפעלים עלו ב-1.2% ביחס לאוגוסט ו-18% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והיכו את התחזיות של צמיחה של 1%. אבל המשבר בשרשרת האספקה מכביד מלמעלה   ביום שישי האחרון, הקונצנזוס בוול סטריט העריך שעונת הדוחות הקרובה של החברות הנסחרות במדד ה-S&P, תראה עלייה של 27% בהכנסות לעומת רבעון קודם. מדובר בירידה משמעותית לעומת הממוצע שעמד על 88% ברבעון 2. "השוק בוחן לעומק את שווי המניות, כשישנה עלייה חדה בריבית הריאלית, המיקוד של המשקיעים בוחן האן הצמיחה בהכנסות יכול להמשיך ולהעלות את השוק למעלה", כתב אנליסט השווקים דיוויד קוסטין מגולדמן זאקס (GS) במכתב למשקיעים, כשישנם 4 מרכיבים מרכזיים שצריכים להיות תחת מעקב והם: מחיר הנפט, שרשרת האספקה העולמית, עלויות שכר וצמיחה בסין.   "אנחנו צופים לאפסייד להערכות הרווחים של הקונצנזוס, אבל מאמינים שהתדירות וההיקף של הכאת התחזיות בשורת הרווח למניה (EPS) תהיה מתונה יותר מהמחצית הראשונה של השנה", הוסיף.   הפד' מתכוון כנראה להתחיל לצמצם את ההתערבות שלו בשוק האג"ח, וחלק ניכר מהחברים בוועדה המוניטרית חושבים שריבית הבנק המרכזי צריכה לעלות כבר ב- 2022. כשהבנק המרכזי קובע ריבית, הוא צריך לקבוע אותה באזור הריבית הטבעית, אחרת הוא עלול להוביל למשבר.  בהקשר הזה, מעניין לציין נייר לדיון שהוצג בכנס של הפד בג'קסון הול.   בנייר, שנכתב על ידי אטיף מיאן, לודוויג שטראוב ואמיר סופי, הכותבים טוענים שהריבית הנמוכה בשווקים היא תוצאה של הגידול באי השוויון בארה"ב (ובעולם כולו). לפי המודל שלהם, קיימת רמה מסוימת של ריבית, "הריבית הטבעית," שמאפשר לשוק להתנהל באופן אופטימלי בלי שהאינפלציה תעלה. הגובה של הריבית הטבעית תלוי בנכונות של הפרטים במשק לחסוך. ככל שהפרטים מעוניינים לחסוך יותר, מצד אחד, ואין נכונות להגדיל השקעות מהצד השני, כך הריבית הטבעית נמוכה יותר. (לכתבה המלאה) נפט: אופ"ק הסכימו על המשך העלאת מכסות הנפט – שמזנק 3%. מדינות קרטל הנפט הודיעו על העלאת השאיבה ב-400 אלף חביות ביום, שכרגע לא מספיקות כדי לכפר על המחסור האנרגטי העולמי. החוזה על הגז מזנק 7% ללמעלה מ-6 דולר (לכתבה המלאה) מניות במרכז מניות החיסונים ממשיכות בירידה. יצרנית החיסונים מודרנה MODERNA (MRNA) יורדת בחדות יום שני ברציפות (לאחר הנפילה של יותר מ-10% ביום שישי), בצל ההודעה של מרק MERCK & COMPANY (MRK) על הגלולה שלה נגד קורונה, כשהמניה של מרק ממשיכה לעלות גם היום. גם ביונטק (BNTX) ופייזר PFIZER (PFE) יורדות בשל כך.   מניית יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC (TSLA) עולה, לאחר שהיכתה את התחזיות של השוק ומסרה ברבעון שעבר למעלה מ-241 אלף רכבים (לכתבה המלאה).   עוד בעולם הרכב. מניית ג'נרל מוטורס (GM)  GENERAL MOTORS עולה, לאחר שקרן הון הסיכון אנג'ין 1, הודיעה על תמיכה ביעדי החברה להגעה ל-100% רכבים חשמליים ב-2035 ועל השקעה בחברה.   מנייתה של ענקית התעופה, דלתא איירליינס DELTA AIR LINES INC (DAL) במגמה חיובית, לאחר שמנכ"ל החברה, אד בסטיאן, אמר שיש התייצבות במכירות הכרטיסים והחברה צופה התייצבות בנסיעות הפנים במחצית 2022 ולהגיע לרמה גבוהה יותר מלפני המגפה. כמו כן החברה העלתה את התחזית השנתית שלה.   גם מניית סאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO (LUV) עולה, לאחר שברקליז העלה את ההמלצה על המניה למשקל יתר, כשהאנליסטים של הבנק אומרים כי "השמיים נראים כחולים יותר" לחברות לואו קוסט.   הענקית התעשייתית 3M 3M COMPANY יורדת לאחר שג'יי.פי מורגן (JPM) הוריד את ההמלצה על המניה ממשקל יתר לניטרלי, בשל מה שכינו האנליסטים כי "מחסור בכיוון פונדמנטלי"   הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק FACEBOOK (FB) יורדת, לאחר שבסוף השבוע הואשמה על ידי אחת מהעובדות לשעבר שלה כי "החברה מעדיפה רווחים, על פני הפצת ידיעות כוזבות". ישראליות בוול סטריט

חברת הביופארמה הישראלית  רדהיל שנסחרת בוול סטריט (RDHL) חושפת נתונים מעודדים על יעילות התרופה שלהם לקורונה, האופגניב (Opaganib), בקרב  החתך של החולים הפחות קשים מבין של משתתפי הניסוי שדיווחה באחרונה על כשלון בו. כלל משתתפי הניסוי היו חולים קשה בדרגה 5, ומתוכם פילחה החברה את אלו במצב קל יותר - שזקוקים מחד להנשמה, אך לפחות חמצן מאשר החולים הקשים יותר באותה דרגה 5. שיעור התמותה בחתך זה היה נמוך ב-62% עם מובהקות סטטיסטית לעומת קבוצת הביקורת. המניה קפצה כ-27% במסחר המוקדם בוול סטריט. (לכתבה המלאה) מנייתה של חברת השילוח הימית הישראלית צים , יורדת בשעה זו בחדות ומשלימה ירידה של 26% בשבועיים.  גם סנטינל וואן יורדת היום בחדות ומשלימה ירידה של 29% בשלושת השבועות האחרונים. מניית גלובל-אי מאבדת גם היא גובה היום וכבר רחוקה כ-15% מהשיא. גם אינמוד נופלת היום, וגם אייסקיור מדיקל (US), ריסקיפייד, סימילרווב, REE, סולאראדג', ווקמי, גילת (US), ואחרות. החברה הדואלית קומפיוגן (US) המפתחת תרופה לסרטן ריאות הודיעה כי היא זכאית עתה לתשלום אבן דרך של 6 מיליון דולר מאסטרהזנקה ASTRAZENECA PLC -US (AZN) שכן מטופל ראשון בניסוי הקליני ב-AZD2936 נטל את התרופה. עד כה, קומפיוג'ן קיבלה 10 מיליון דולר כתשלום ראשון ושני מיליון דולר על השגת אבני דרך. (לכתבה המלאה)   "פריון תגיע להכנסות של יותר מ-1 מיליארד דולר ב-2025, ומאוד רווחית" כך צופה מנכ"ל פריון נטוורק (US) דורון גרסטל בראיון לביזפורטל, מכיוון שלהערכתו החברה תמשיך לצמוח בקצב של יותר מ-20% בשנה. "התחום שלנו צומח בצורה מטאורית, מדובר בשוק של יותר מחצי טריליון דולר, כאשר רק החלק של פרסום בוידאו הוא סדר גודל של 70 מיליארד דולר". (לכתבה המלאה)   זאת לאחר שהחברה דיווחה היום על רכישת וידאזו (Vidazoo) תמורת עד 93.5 מיליון דולר. הרכישה כוללת תשלום של 35 מיליון דולר במזומן עם סגירת העסקה עבור כל מניות וידאזו, וסכום נוסף של עד 58.5 מיליון דולר שישולם עד סוף 2023 אם ה-EBITDA המתואם יגיע ל-32.4 מיליון דולר. (לכתבה המלאה)   בסוף השבוע פורסם בארה"ב כי חברת דלתא הישראלית, מעוניינת להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 2 מיליארד דולר. אז נכון אמנם שדלתא ביצעה התייעלות בעקבות הקורונה וייתכן שזה יבוא לידי ביטוי בשורת הרווח שלה בצורה טובה יותר מאשר בשנים קודמות, אבל המניה זינקה פי 4 מהשפל שרשמה בקורונה לפני חצי שנה (היא נפלה לשווי של 860 מיליון שקל, וכעת נסחרת ב-4.1 מיליארד שקל). כלומר - המשקיעים, לפחות לכאורה, כבר מתמחרים את השיפור בתוצאות של דלתא, והשווי שלה כבר כעת נמצא בשיא כל הזמנים - פי 2 מאשר לפני משבר הקורונה. האם היא תקפוץ כעת שוב כמעט פי 2 רק בגלל הנפקה בוול סטריט? זה נשמע גבוה מדי. (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כל מה שעלה הרבה ב 10 שנים האחרונות יתחילו לרדת ירידות משמעותיות ומדובר על המניות ומחירי הדירות , זה הזמן למכור וכדאי למהר. (ל"ת)
    כלכלן ותיק 05/10/2021 07:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 04/10/2021 19:37
    הגב לתגובה זו
    נגמר הסייקל של 12 שנים הכל עלה על עודף נזילות
  • 3.
    מחזור (ל"ת)
    אנונימי 04/10/2021 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מחר עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
    צרנוחה 04/10/2021 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דני 04/10/2021 18:21
    הגב לתגובה זו
    את המפולת ב - 2008 עליתי עליה בסוף 2007 ועשיתי קופה , ומעניין אם גם הפעם עליתי על הרונדלר הבא כי יצאתי בהמניות בסוף אוגוסט למרות שזה מוקדם וצריך להמתין להמשך
  • אם הייתי מפסיד את התחתונים ב08' גם אני הייתי הולך לקופה (ל"ת)
    בני 04/10/2021 20:21
    הגב לתגובה זו
  • מהמפולת הזאת לא תעשה קופה. (ל"ת)
    חיים 04/10/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.