פדקס פספסה ברווח בגלל המחסור בעובדים בארה"ב; המניה צונחת בטרום
ענקית השילוח FEDEX (FDX) הנסחרת לפי שווי שוק של כ-65 מיליארד דולר צונחת כעת כ-6% במסחר המוקדם בבורסת ניו יורק, זאת לאחר שהחברה הציגה ברבעון רווח של כ-4.17 דולר למניה, ירידה של כ-12.2% בהשוואה לרווח של כ-4.72 דולר למניה ברבעון המקביל אשתקד ומשמעותית מתחת לצפי האנליסטים שהעריכו רווח של כ-5 דולר למניה. בשורת ההכנסות החברה הציגה כמצופה 22 מיליארד דולר, גידול של כ-14% בהשוואה ל-19.3 מיליארד דולר שהחברה הציגה ברבעון המקביל אשתקד.
אז כיצד יכול להיות שבעוד ההכנסות עלו משמעותית מאוד, הרווח דווקא ירד? ובכן, התשובה היא גם אינפלציה אבל בעיקר בעיית העסקת העובדים שיצר משבר הקורונה בארה"ב. פדקס היא חברת משלוחים שמעסיקה כ-650,000 עובדים ברחבי העולם, מרביתם בארה"ב, וכמו חברת משלוחים היא חשופה מאוד לשכר העובדים, בדגש על השכר בשכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות.
כידוע, משבר הקורונה וההטבות שנתן הממשל האמריקאי בהן תוספת של 600 דולר בחודש לדמי האבטלה, גרמו למחסור גדול במיוחד בעובדים בשכר הנמוך. להבדיל, עבור עורך דין מצליח שעושה 150,000 דולר בשנה, ההטבה של הממשל שיוצאת בערך 31,000 דולר בשנה - היא לא מספיק מהותית בשביל להשאיר אותו בבית ולאפשר לו לשמור על רמת החיים הקודמת שלו. במקרה של שליח שמשתכר 8 דולר לשעה, או 25,000 דולר במקסימום בשנה, כולל טיפים - הרבה יותר משתלם לשבת בבית. האבסורד הוא שמכיוון שלא מדובר בהטבה שבאה כאחוז מסוים מהשכר אותו שליח מרוויח יותר מלשבת בבית מאשר לעבוד. אז למה שיעבוד?
כתוצאה מכך, פדקס צריכה להעלות את השכר לעובדים חדשים שהיא מעסיקה באופן משמעותי - דבר שגרם לפגיעה קשה מאוד ברווחיות שלה. אבל ככל הנראה, ניתן להעריך שמדובר בפגיעה זמנית. הרי אם וכאשר המשבר הזה יפתר, ניתן להעריך שהשכר ירד למטה - או לחילופין יגולגל, גם אם חלקית לעלות המשלוחים שמשלמים האמריקנים.
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- דורדאש שוב רוכשת - אבל המניה נופלת; האם היא שווה מכפיל 55?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
