שוק של 10 מיליארד ד': האם כדור נגד קורונה יקפיץ את פייזר ואחרות?
בימים האחרונים, נוכח נתוני חולי הקורונה הקשים, עולות התרעות מגורמים בבתי החולים מפני מחסור אפשרי באקמו, אותן מכונות הנשמה אליהן מחוברים אלו שבשלב מתקדם של המחלה ואינם יכולים עוד לנשום באופן עצמאי. רובם המוחלט של החולים הקשים אינם מחוסנים. המצב הזה מפנה שוב את הזרקור לתרופות הקורונה – להבדיל מהחיסונים – כלומר לפתרונות שיפחיתו את השפעת המחלה, יקלו על בתי החולים וכמובן גם יצילו ממוות. בשוק ההון מסתכלים על החברות המפתחות תרופות שכאלה בשיטות מתן נוחות ולא פולשניות, כשהכוונה בעיקר לטבליות לבליעה, ובבנק ההשקעות ג'פריס למשל מדברים על שוק שיגלגל 10 מיליארד דולר בשנה.
כיום, התרופה היחידה שאושרה על ידי ה-FDA, כשיש לציין כי כלל לא פותחה עבור הקורונה במקור אלא התגלה כי יש לה השפעה חיובית על המאבק בנגיף (וגם על כך יש בקהילה הרפואית מחלוקות), היא אותה רמדסיביר של חברת GILEAD SCIENCES (GILD). אלא שהיא ניתנת בצורה של עירוי לווריד – לא משהו שרלוונטי לשימוש עצמאי בבית, אלא מיועד לאלו שכבר הגיעו לבתי החולים, והצוות הרפואי הוא שאמור לתת את התרופה. אף על פי כן בחברה מעריכים מכירות השנה בהיקף של 3 מיליארד דולר הודות לשימוש בתרופה נגד הקורונה.
כך גם REGENERON PHARMACEUTICALS (REGN) ו- GLAXOSMITHKLINE PLC (GSK) עמלות על פיתוחים דומים שטרם אושרו, וכמוהן הישראליות בונוס ביוגרופ 0.46% שבאחרונה הורחב הניסוי בתרופה שלה לבתי חולים נוספים בארץ אחרי רמב"ם ו אנלייבקס -0.83% .
את התחרות הגדולה לאלה אמורות אם כן להציב תרופות הקורונה לבליעה, והשחקניות בזירה הזו הן PFIZER (PFE), מובילת החיסונים נגד הנגיף, ענקיות התרופות MERCK & COMPANY (MRK) ו- ROCHE HOLDINGS LTD ADR (RHHBY) שחברה ל- ATEA PHARMACEUTICALS INC (AVIR).
- אופקו רוכשת חברת ביוטכנולוגיה תמורת 300 מיליון דולר בעסקת מניות
- מודרנה נופלת: לא מומשה האופציה לרכש נוסף ע"י COVAX - הלקוח הגדול של נובהווקס שגם יורדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מול מרק הממשל האמריקני כבר חתם על הסכם בהיקף של 1.2 מיליארד דולר שיתממש היה ותקבל התרופה שלה, Molnupiravir, את אישור החירום הדרוש ממנהל התרופות והמזון. זו מפותחת בשיתוף פעולה עם Ridgeback Biotherapeutics הפרטית והציפיות הן שהשתיים יהיו הראשונות שיציגו נתונים מהפאזה השלישית בניסוי בתרופה שלהן. זה עתה אמר מנכ"ל מרק רוברט דייויס שהוא מעריך כי האישור המיוחל יינתן עד סוף השנה.
מה המשמעות עבור המשקיעים? אז לפי האנליסטית דאינה גרייבוש מהפירמה SVB Leerink, אישור שכזה יכול לחזק את מניית מרק ב-3 דולרים נוספים. נכון לזמן כתיבת שורות אלה החברה נסחרת ב-71.68 דולר למניה. הפיתוח למעשה משבש את שכפול הוירוס שגורם לקורונה. סגנית נשיא מרק לגילוי מחלות זיהומיות, דריה האזודה, אמרה שבניסויים הפרה-קליניים התרופה הראתה יעילות נגד וירוסים נוספים ממשפחת הקורונה. "יש פה פוטנציאל להיות לא רק סייע חשוב להתפרצות הזאת, אלא גם להעברות נגיפים אפשריות בין בעלי חיים של וירוסים נוספים מהמשפחה", אמרה.
גם פייזר עשויים להציג נתונים מהניסוי שלהם עוד השנה. התרופה, PF-07321332, היא מסוג מעכבי פרוטאז (PIs), בהם עושים שימוש למשל גם נגד איידס. לבנק ההשקעות מורגן סטנלי אמר סמנכ"ל הכספים של פייזר, פרנק ד'אמליו שייתכן כי הבקשה לאישור התרופה תוגש ל-FDA ברבעון הרביעי. "אנו חושבים שזה יהיה עוד כלי נחמד מאד בארסנל הכלים במאבק נגד הקורונה", אמר.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הצפת הערך הגדולה ביותר אמורה להיות ב-Atea. האחרונה היא חברת ביוטכנולוגיה שמפתחת מספר תרופות אנטי ויראליות לבליעה. המחקר בתרופה שלה לקורונה, AT-527, צפוי להציג נתונים גם כן בסוף השנה. רוש תהיה זו שתמכור מחוץ לארצות הברית את התרופה. האנליסטית רואנה רויז, גם היא מ-SVB Leerink נתנה למניה מחיר יעד של 60 דולר – אפסייד של כ-129% על מחיר השוק. לפי החברה, התרופה אמורה להיות יעילה נגד טווח של וריאנטים שונים של הקורונה.
- 2.שמוליק 20/09/2021 17:15הגב לתגובה זואם הוא היה עוזר לא היו מתים
- 1.מעריץ את הכתב הזה (ל"ת)איש אמת 20/09/2021 13:41הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
