ריסקיפייד צוללת גם היום ב-15%: איבדה 36% בשלושה ימים; הנה הסיבה
אחרי שראינו את הישראליות מאכזבות בתחזיות ונופלות אחת אחרי השנייה (פייבר, למונייד, ג'ייפרוג, וויקס) - כעת מגיע גם תורה של ריסקיפייד.
רק ביום רביעי האחרון ריסקיפייד הישראלית (Riskified) נסחרה לפי שווי שוק של 5.63 מיליארד דולר, כאשר היא הונפקה רק לפני קצת יותר מחודש לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר, שגם הוא היה כבר מעל הצפי של 3 מיליארד דולר. כלומר, מדובר בזינוק של 70% בתוך תקופה מאוד קצרה.
אבל מאז יום חמישי האחרון היא מתרסקת. בכל יום היא מאבדת משוויה במספרים דו-ספרתיים. בינתיים היא איבדה כ-36% ונפלה לשווי של 3.7 מיליארד דולר, כבר לא כל כך רחוק מהמחיר שבו היא הונפקה (3.3 מיליארד). מה היה כל כך נורא שגרם להתרסקות הזו? הרי רק לפני חודש היא נכנסה לבורסה וכעת דיווחה את דוחותיה הראשונים כחברה ציבורית. האם לא מגיע לה 100 ימים של חסד?
הסיבה היום היא עובדי החברה שמיהרו לממש עם סיום תקופת הנעילה על המניות. הם זרקו את המניות ויצרו ירידה דרמטית עם פתיחת המסחר. כשעובדי החברה זורקים את המניות שלהם, זה גם בזכות הרווחים הפנומנליים שהם עשו, אבל זה גם אומר משהו על האמון שלהם בחברה, או מדויק יותר - חוסר האמון שלהם בחברה.
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידות בימים האחרונים מיוחסים לתוצאות ולתחזית. החברה אמנם עקפה את צפי האנליסטים גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה אבל באותה כתבה גם הסברנו שמה שקובע היום למשקיעים בוול סטריט זה לא התוצאות של עכשיו - אלא מה התחזית קדימה.
הבעיה - קיפאון בתחזית לרבעון הקרוב
וכאן הבעיה של ריסקיפייד - היא דיווחה למעשה על קיפאון בצמיחה ואפילו ירידה. לא בתחזית לשנה כולה - שם המצב בסדר ועדיין מעל צפי האנליסטים - אלא ברבעון הקרוב שם החברה צופה הכנסות בטווח של 50.7-51.2 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 55.7 מיליון דולר ברבעון שעליו היא דיווחה.
תגידו, אז מה. נו בסדר, אז יהיה לה רבעון חלש אחד והיא תחזור לעלות? אז לא. התשובה היא שבשוק ההון אין רחמים. במקרה של ריסקיפייד - התחזית החלשה לרבעון הקרוב מכסחת את המניה ב-36% בתוך שלושה ימים. זה כמובן יכול להתהפך בהמשך, אם וכאשר החברה תצליח להפתיע את השוק לטובה, אבל נכון לעכשיו זה המצב.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אגב, תיאורטית זה גם בהחלט אפשרי. התחזית השנתית של ריסקיפייד היא להכנסות בטווח של 224.4-225.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה היא הכניסה 106.8 מיליון דולר, ואם החברה תעמוד ביעד שלה לרבעון הבא אז היא תכניס ברבעון הזה כ-51 מיליון דולר. כלומר - ברבעון הרביעי ריסקיפייד למעשה צופה הכנסות של כ-66 מיליון דולר. אם היא תצליח בכך לא מן הנמנע שפתאום נראה שוב זינוק במניה.
אז בשורה התחתונה, חברה יכולה להצליח בענק ולעלות ולעלות. אבל מנגד השווי שלה גם יכול להתנפח יותר מדי רק על סמך תקוות. איך יודעים האם השווי של חברה עולה בהתאם לשווי הכלכלי שלה או שיש כאן בעצם ניפוח? אפשר לחשב מכפילי רווח, אבל זה פחות מצליח בחברות צמיחה, וגם נראה שהיום שם המשחק הוא הצמיחה העתידית - הריבית הנמוכה בעולם גורמת לכך שפתאום מכפיל 50 כבר לא נשמע גבוה מדי, כי אין באמת אלטרנטיבה באג"ח.
ואולי חלק מהסיבה היא העדר של המשקיעים החדשים
ייתכן שוול סטריט פשוט מאוהבת, פשוט זורמת, לא בוחנת כמו פעם. אחרי הכל, מי שמזיז היום את המניות הם גם עדר של משקיעים, ביניהם משקיעים חדשים שמכירים רק כיוון אחד (של עליות). המשקיעים האלו מגיעים לשחק במשחק הגדול והמרתק ביותר בעולם - הבורסה האמריקאית. הם מגיעים מכל קצוות תבל, יש מיליוני משקיעים חדשים מסין, יפן, הודו מהמזרח בכלל, אירפה וכמעט מכל מקום בעולם. גאות של משקיעים = גאות של מחירים.
המשקיעים האלו ברובם, לא באמת בוחנים ולא באמת מבינים בפונדמנטלס של חברה. הם לא באמת מסתכלים על השווי ושואלים את עצמם אם זה שווה השקעה. לא נעים להגיד להם - יום הדין שלכם יגיע. מי שמשקיע בצורה כזו הוא מהמר. זה לא שמשקיעים מתוחכמים לא מפסידים, אבל התוחלת שלהם רווחית. מהמרים בסוף נושרים מהשוק עם הפסדים גדולים.
השוק כולו נכון לעכשיו מתוח כלפי מעלה, המדדים בשיאי כל הזמנים - שרק נשברים בכל פעם מחדש. זה כמובן לא יכול להימשך לנצח. בעקבות הקורונה הציפיות של האנליסטים מהחברות ירדו פלאים וכך יצא שברבעונים האחרונים רובן הגדול פשוט מכה את התחזיות פעם אחר פעם. כדי לסבר את האוזן: כ-90% מהחברות במדד ה-S&P500 הכו את התחזיות.
- 7.ברוקר שמורקר 14/09/2021 21:51הגב לתגובה זואחרי עליות משוגעות... גם וויקס ופייבר שהיו שוות פעם פחות מ 50$ ירדו עכשיו למחיר של בערך 200 ! ריסקיפייד התחילה ב 21 - עכשיו אחרי הירידות 26... עדיין די טוב לחברה שעכשיו שווה 4 מילארד ולפני חודש 3... מילארד בחודש נשמע לי לא רע בכלל :))))) חחחחחח שיהנו מהעבודה שלהם, ושהקשקשנים יקשקשו
- 6.נפיחת ההייטק 14/09/2021 10:33הגב לתגובה זוכולם יודעים שהמחיר מנופח, הם לא יודעים שום דבר שאחרים לא יודעים. גם הם לא יודעים אם המחיר ימשיך להתנפח. אני זוכר ב-2007 שהועסקתי אצל הברוקר שמימש לעובדי מלאנוקס את תחנת היציאה שלהם. ברחו מהספינה כמו עכברים, שחשבתי שהחברה הולכת לפשוט רגל בעוד חודש. איזו התנפלות, איזו פאניקה... מימשו ב-17 דולר... שיחקו אותה אין מה לומר.
- 5.המודיע 14/09/2021 08:18הגב לתגובה זוכל השוק הזה כלבים רעים כלבים משוטטים וכלבים. לא מתכוון לחברה עצמה אלא לכל המושג הלכלוך המתועב הזה שנקרא בורסה
- 4.ציקי 14/09/2021 04:06הגב לתגובה זוהיום היה סוף תקופת ההקפאה למסחר עבור עובדים וקרנות לאחר ההנפקה. הירידה היא ללא ספק לא אינדיקציה לשווי האמיתי של ריסקיפייד, שאני מאמין שהוא בין 4 ל4 וחצי מיליארד, אלא לכך שלעובדים ואולי גם לקרנות שכבר מחכים שנים לרגע המימוש היה רצון לממש בהזדמנות הראשונה. זה שיש עכשיו יותר ממיליון מניות צפות, שזה מה שהיה עד עכשיו, יהפוך את העליות וירידות הקיצוניות האלו לפחות סבירות.
- 3.לא לגעת בנסדק יצלול 30 אחוז (ל"ת)רוני 13/09/2021 20:22הגב לתגובה זו
- 2.השווקים גמרו פוטים (ל"ת)רוני 13/09/2021 20:22הגב לתגובה זו
- 1.שמואל 13/09/2021 18:12הגב לתגובה זוכאלה, כן ירבו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
