"יש מחסור עולמי בספינות, אבל הצלחנו להכפיל את הצי שלנו"
לאחר תוצאות השיא של הרבעון הראשון, הגיעו התוצאות של הרבעון השני. צים (ZIM) לא אכזבה. העלאת תעריפי השילוח העולמיים משחקת לטובתה. זה היה רק צפוי שחברת הספנות הישראלית תמשיך להראות מספרים חזקים – כמו הסקטור כולו, אבל לא היה ברור עד כמה הם היו חזקים. צים היכתה את הרווח למניה (EPS) בלמעלה מ-41%, כשהשוק ציפה ל-5.22 דולר למניה ובפועל היא דיווחה על 7.38 דולר למניה ו-888 מיליון דולר בשורה התחתונה. בכל השורות הנוספות התוצאות היו טובות וגם המחצית השנייה נראית חיובית (הרחבה על התוצאות של צים)
נראה שתחת הנהלתו של אלי גליקמן, מי שבעברו היה בכיר בחיל הים ובשייטת 13, ובחסותה של הקורונה והמשבר בשרשרת האספקה העולמית, החברה הצליחה להתגבר על מכשלות העבר, במיוחד בשולי הרווח התפעולי ונהנית מתקופת פריחה חסרת תקדים. יתר על כן, הוא הצליח, כמו בתנועת אקורדיון לצמצם את כמות הספינות שלו בתחילת המשבר ואז יותר מלהכפיל את הכמות, מ-54 ל-113 ספינות – מתוכן 111 מוחכרות – למרות המחסור העולמי בספינות.
בתחילת הראיון, גליקמן אומר שלפני העסקים חשובה הבריאות. הצדק אתו. אבל בינינו, נראה שהוא היה מוכן שהמצב הזה יימשך עוד לא מעט זמן. הרי שמחירי השינוע הימי בשיא, כשבתחילת החודש המחיר לשינוע מכולה בקו של מזרח אסיה לארה"ב הגיע ל-20,600 דולר. טירוף זה אנדרסטייטמנט למחירים הללו.
"אני אומר בצנעה, אחד היעדים ששמתי לחברה זה מעבר לרווחיות ולהיות חברה מוכוונת רווחים ולא נתח שוק", אומר גליקמן בראיון לביזפורטל. "משבר הקורונה התחיל אצלנו כבר בינואר אשתקד, כי יש לנו 100 משרדים ברחבי העולם והתחלנו לקבל איתותים מהמזרח על הסגירה הכלכלית.
- צים מזנקת 9%, נובו 8% אלי לילי יורדת 1% - מה עושים החוזים?
- צים מזנקת: הדירקטוריון בוחן הצעות רכישה משתי ענקיות ספנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הורדנו אוטומטית את מספר הספינות מ-70 ל-54. אחרי מספר חודשים ראינו שיש שינוי, ממשבר בצד ההיצע, למשבר בצד הביקוש. לפי החישובים שעשינו, הגדלנו את כמות האוניות שלנו ל-113, כולן מוחכרות", הוא ממשיך.
יש מחסור עולמי, איך עשיתם את זה?
"נכון, יש מחסור עולמי בספינות, אבל זה חלק מהמקצועיות שלנו. הגדלתי גם את כמות המכולות מ-600 אלף מכולות 20TEU לכמעט מיליון מכולות. לשמחתי, בשוק התעוררו אחרינו, אז אנחנו מציגים תוצאות טובות יותר מהשוק ובשוק של ביקוש בלבד כולם רצים אחרינו.
"במקביל, קיבלתי החלטה לעבור תהליך של דיגיטציה. הצלחנו ליצור בידול על ידי הפעלה של כלים דיגיטליים ושיפרנו משמעותית את שולי הרווחיות ואנחנו המובילות בעולם. זו גאווה גדולה שחברה ישראלית מצליחה להיכנס ל-10 החברות הכי רווחיות בתחום בעולם. יש לנו כלים שמעניקים ללקוחות שירות ברמה גבוהה, וזה מאפשר לנו למקסם את הרווח מהשירות שאנחנו נותנים".
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מתי המשבר יסתיים להערכתך?
"קשה לדעת מתי יסתיים המשבר. אנחנו נמצאים בשוק של ביקוש בלבד. אנשים רוצים מקום ומוכנים לשלם כל מחיר. החכמה שלנו זה לזהות את המשבר הבא ולהתכוונן אליו. אנחנו נערכים ועורכים תרחישים, בינתיים אנחנו משקיעים במנופי צמיחה שכשיגיע המשבר נהיה מוכנים".
האם אתם מקבלים פידבקים מלקוחות על הפגיעות של איראן בספינות שלכם?
"התשובה היא לא. אנחנו משתדלים להימנע מחשיפה לאיום האיראני, אנחנו מתעסקים רק בהובלה ימית. נקווה שנמשיך להישאר מחוץ ללופ הזה".
חכרתם עוד 20 ספינות מונעות בגז השנה...
"נכון, אנחנו שואפים להגיע למעל 50% מהווליום שאנחנו משנעים שיהיו באוניות ידידותיות לסביבה ואנחנו עם האוניות האלה נגיע ליעדים שלנו. באוניות הקטנות זה בלתי אפשרי, אין אפשרות להנעה בגז, כי לא יהיה מקום למכולות, רק מ-7,000 מכולות ומעלה זה אפשרי. אבל הנעה בגז זה עדיין לא פיתרון מושלם, כי זה מוריד את הזיהום רק ב-25%, אבל כרגע זה הפיתרון הכי טוב שיש. זה גם יוריד לנו את ההוצאות על הנפט לטווח הארוך.
מי המתחרה הכי משמעותי שלך?
"כולם מתחרים על הכול, החברות הגדולות באמת הן מתחרות על כל השוק, אנחנו גלובל ניש, אנחנו מתחרים בכל העולם, אבל בוחרים את הנישות שמתאימות לנו".
מה האיום הגדול לסקטור?
"מחסור של האוניות וזה סיכון מבחינתנו. הסיכון השני הוא להיות עם הרגליים על הקרקע ולהילחם כאילו אנחנו בשרידות. אסור להיות שאננים, זה חלק מההצלחה".
מה הפידמקים שלכם ממשקיעים?
- 7.עוזי 29/08/2021 10:58הגב לתגובה זואלי גליקמן פורח בצים כי יש לו חופש פעולה מצד ההנהלה של צים. בהיותו מנכ"ל חברת החשמל לא יכול היה להפגין את כישוריו . בהצלחה אלי
- 6.מנכ״ל שרואה רק את עצמו דורך על גופות, בטוח שאין לא 19/08/2021 12:16הגב לתגובה זומנכ״ל שרואה רק את עצמו דורך על גופות, בטוח שאין לא משפחה חברים אהבה רק כסף כסף וכסף, בקיצור נפל לבור ללא תחתית הלכו החיים היפים של הבן אדם, חחחחחחחחחחחחחחחח
- 5.תזכרו כולם איזה תספורת עשו לחברה הזו ב 2008 (ל"ת)שקל 19/08/2021 11:08הגב לתגובה זו
- 4.אוטומביל 19/08/2021 08:51הגב לתגובה זוהכל זמני ..מנצלים עלויות מטורפות ..לא כי צים היא איזה שחקן ..קטנטנים בבסה"כ
- 3.ZIM 18/08/2021 23:17הגב לתגובה זוהמדינה צריכה לעשות
- 2.ZIM 18/08/2021 23:15הגב לתגובה זואתם כן אתם , אתם אחראים ליוקר המחיה, בתור יבואן מהמזרח , העלתי כבר 5 פעמים מחיר ליבוא , ממחיר של 4000$-5000$קפצתם גבוה , ואיפה המיסים על הברזל והסחורה , מה השתנה? המרחק , הדלק, עובדים , אתם הגנבים הגדולים בעולם מי מרוויח כאלו סכומים, מספיק תחזרו למציאות,
- 1.תאבי בצע והצרכן ישלם, איפה ממשלות העולם? (ל"ת)אנונימי 18/08/2021 21:36הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
