המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

ירידות שערים: הדאו ג'ונס ירד ב-1.1%, מאנדיי קפצה בעוד 15%

יום המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים, כשהנאסד"ק ירד ב-0.9%, ה-S&P 500 יורד ב-1.1% והדאו ג'ונס ירד ב-1.1%, על רק פרסום הפרוטוקולים מישיבת וועדת השוק הפתוח (FOMC) ביולי. מהם עולה כי פקידי הבנק תכננו להוריד את קצב רכישת האג"ח החודשי לפני סוף השנה. עם זאת, סיכום הפגישה מצביע על כך שבבנק רצו להבהיר כי הפחתת הרכישות, אינה מבשרת על העלאת ריבית קרובה.  

אתמול המסחר ננעל בירידות שערים שהתמתנו במהלך המסחר - הנאסד"ק איבד 0.9%, הדאו ירד ב-0.8%.  S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 2.03%  

      מאקרו מאוחר יותר היום, ועידת השוק הפתוח (FOMC) תפרסם את פרוטוקול הפגישות האחרונות שלה. במרכז, יעמוד העיתוי והיקף החזרה של דבר של המדיניות המוניטרית של הפד'. בין היתר יחפשו המשקיעים רמזים נוספים לגבי השאלה מתי הבנק המרכזי עשוי להודיע על חידוש תוכנית רכישת הנכסים שלו בתקופת המשבר. השוק מצפה לפגישת הפד' השבוע בנושא הריבית, כדי לראות האם הפתיחה מחדש תוביל להורדת קצב הרכישות ולסימנים להעלאתה המחודשת של הריבית. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, סבורים כי העלייה במדד המחירים לצרכן, למרות שהתמתנה בחודש יולי ובעיקר בכל הקשור למחירי הליבה, עדיין נחשבת לעלייה חדה יחסית.   לדבריהם, העלייה "ככל הנראה תביא את הפד להכרזה על TAPERING אולי כבר בהודעת הריבית הקרובה בחודש ספטמבר כאשר עיתוי התחלת ה TAPERING צפוי להיות בראשית שנת 2022. נתוני האינפלציה בשילוב הנתונים החזקים משוק העבודה שהתפרסמו בשבוע שעבר צפויים לסלול את הדרך להתחלת ה TAPERING. עם זאת אין ללמוד מכך על נכונות של הפד להקדים את תהליך העלאת הריבית ואף ייתכן שה TAPERING דווקא יגדיל את דרגות החופש העומדות בפני הפד בכל הקשור לניהול מדיניות הריבית בעתיד". מניות במרכז חברת ההשקעות של המשקיע האגדי וורן באפט, ברקשייר האת'ווי (סימול: BRK-A) הורידה את החשיפה שלה בג'נרל מוטורס (סימול: GM) ובארבע מניות מתעשיית הפארמה:  מרק (סימול: MRK), אבווי (סימול: ABBV), בריסטול מאיירס סקוויב (סימול: BMY) וביוג'ן (סימול: BIIB). מנגד רכשה את מניות קרוגר (סימול: KR) ו-Aon (סימול: AON). השינויים האלה התפרסמו במסגרת דיווח של החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) על הרכב החזקותיה נכון ל-30 ביוני 2021 (לכתבה המלאה). מי זו חברת NN INC ולמה כדאי לכם להכיר אותה? החברה עשתה לא מעט טעויות בעבר - אבל כעת היא מפצה על כך ומצמצמת את החוב בצורה משמעותית וצומחת בקצב גבוה. אלו רווחים שנתיים היא צופה להציג והאם המניה שלה יכולה להכפיל את עצמה? (לכתבה המלאה). המניה של חברת מודרנה  MODERNA  זינקה ב-440% בשנה החולפת. האם יש לה עוד לאן לעלות? התחזיות למכירת חיסוני הקורונה ממשיכים לעלות והשאלה היא האם היא חברת ביוטכנולוגיה ייחודית והאם היא תוכל לשכפל את ההצלחה הפנומנלית לחיסונים נוספים. ברקע, ההודעה הצפויה של הבית הלבן הקוראת לאמריקאים לקבל זריקת דחף של החיסון נגד קורונה. (לפרשנות המלאה).  מייקל ברי ממשקיעי השורט הידועים והמוערכים של זמננו מהמר נגד קת'י ווד וקרן הדגל שלה ARKK. בדיווח ל-SEC על השינויים שערך בפורטפוליו שלו, ברי דיווח כי ברבעון השני שם פוזיציות שורט של 235 אלף יחידות נגד ARKK, בשווי של כ-28 מיליון דולר. אבל קת'י ווד משיבה אש: "מייקל ברי לא מבין בחדשנות" (לכתבה המלאה). עונת הדוחות נמשכת עפ פרסומן של תוצאות הרשתות הקמעונאיות הגדולות טרגט ו-Lowe. LOWE'S COMPANIES הציגה רווח של 4.25 דולר למניה על הכנסות של 27.57 מיליארד דולר. מעל לצפי האנליסטים שציפו לרווח למניה של 4.01 דולר על הכנסות של 26.85 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). TARGET CORP הציגה רווח מותאם למניה של 3.64 דולר על הכנסות של 25.16 מיליארד דולר, בזמן שהאנליסטים צפו רווח של 3.49 דולר למניה על הכנסות של 25.08 מיליארד דולר. החברה ראתה עלייה במכירות בכל קטגוריה והעלתה את תחזית המכירות לשנה כולה (לכתבה המלאה). חברת הקנאביס הרפואי הקנדית TILRAY INC חתמה על עסקה לרכישת חוב להמרה  של יצרנית הקנאביס האמריקאית MedMen Enterprises בהיקף של 166 מיליון דולר. יצרנים קנדים עדיין אינם יכולים להחזיק ישירות בעסקי קנאביס בארה"ב, אך טילריי עשויה להרוויח מהעסקה אם וכאשר החוקים במדינה ישתנו (לכתבה המלאה).

    חברת הסלולאר T-MOBILE  דיווחה כי המידע האישי של כ-7.8 מיליון לקוחותיה נפגע ובכללם תאריכי לידה, מספרי ביטוח לאומי ומידע על רישיון נהיגה. עם זאת, על פיה החברה לא נגנבו פרטי מידע פיננסים. ישראליות בוול סטריט צים שוברת שיאים, העלתה את התחזית השנתית, הרווח הנקי זינק ל-888 מיליון דולר והרווח למניה עומד על 7.38 דולר, ההכנסות עלו ל-2.4 מיליארד דולר, ה-EBITDA המתואם עלתה ל-1.3 מיליארד לעומת 145 מיליון דולר בתקופה המקבילה והרווח התפעולי זינק גם כן (לכתבה המלאה). האם הפעם הזינוק מוצדק? בריינסוויי (US) קיבלה אישור FDA נוסף להפחתת חרדה. נכון אמנם שאחרי כל דיווח לכאורה חיובי של החברה היא מזנקת - אבל אחר כך העליות נמחקות והיא נמצאת כעת באותה נקודה שהייתה בתחילת השנה (לכתבה המלאה). חברת  קלטורה (KLTR) הישראלית שהונפקה בנאסד"ק בחודש שעבר לפי שווי של 1.24 מיליארד דולר, מדווחת על עלייה של 45% בהכנסות לצד הפסד נקי של 2.7 מיליון דולר, ברבעון השני. דוחות ראשונים ל אאוטבריין שממשיכה לצמוח ולהיות רווחית. החברה מדווחת על רווח על בסיס GAAP (החברה לא פרסמה רווח על בסיס Non-GAAP) של 15.2 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, לעומת הפסד של 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - הרווח הוא הקצה העליון של התחזית של החברה. (לכתבה המלאה). עם זאת, השוק ציפה לתחזית חיובית יותר קדימה ומשלא קיבל אותה - אתמול המניה נפלה ב-12%. אתמול  אינוויז צנחה ב-14% יחד עם כל תעשיית הלידארים לרכבים האוטונומיים. . כמו כן, גם אוטונומו שהתמזגה לפני יומיים לתוך ספאק ופועלת בעיבוד של דטה מרכבים, איבדה אתמול - ביום הראשון שלה - 10%. חברת התכנה  מאנדיי  זינקה אתמול ב-25% לאחר הדוחות הטובים, אבל לנו יש כמה תהיות בקשר לחברה שמפתחת מערכת הפעלה לעבודה (Work OS) ולניהול פרויקטים ומשימות. האם החברה הזו שלפני שנה שנה הוערכה ב-1-2 מיליארד דולר באמת אמורה להיסחר ב-13.2 מיליארד דולר? האם הצמיחה שלה בהמשך מספיק חזקה? (ראו כאן: הטוב והרע בדוחות של מאנדיי). חברת  REE  אוטומוטיב שהחלה להיסחר בנאסד"ק לאחרונה, כצפוי לא דיווחה על הכנסות ברבעון, לעומת הכנסות של כ-89 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל כמובן שלהכנסות האלו אין משמעות - החברה מכוונת להכנסות של מאות מיליונים בעתיד במקביל להחדרת הפלטפורמה שלה לכלי הרכב החשמליים (לכתבה המלאה). אתמול היא איבדה 3% במסחר.

    תגובות לכתבה(1):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 1.
      יובל 18/08/2021 23:07
      הגב לתגובה זו
      תסתכלו על ישראליות דומות כמו jfrog ופלייטיקה ולראות כמה הן נסחרות ביחס להנפקה. Monday לא שונה מהם.
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

    שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

    בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

    אדיר בן עמי |
    נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

    לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


    מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


    הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


    האסטרטגיה היא לב הסיפור

    הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


    פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.