מייקל ברי
צילום: מייקל ברי

מייקל ברי נגד קת'י ווד: נכנס לשורט על ARKK

בדיווח ל-SEC, המשקיע האגדי שזיהה את משבר הסאב-פריים, פתח פוזציית שורט בהיקף של כ-28 מיליון דולר, נגד מדד הדגל של ווד וגם העמיק את הפוזיציה נגד טסלה
ארז ליבנה | (11)
נושאים בכתבה טסלה קתי' ווד

מייקל ברי ממשקיעי השורט הידועים והמוערכים של זמננו מהמר נגד קת'י ווד וקרן הדגל שלה ARKK. בדיווח ל-SEC על השינויים שערך בפורטפוליו שלו, ברי דיווח כי ברבעון השני שם פוזיציות שורט של 235 אלף יחידות נגד ARKK, בשווי של כ-28 מיליון דולר. הקרן של וורד יורדת היום ב-3% על רקע הירידות בכל סקטור ההייטק.

 

הקרנות של ווד זכו לפופולריות עצומה ב-2020. ARKK עלתה בצורה פנומנלית מה-1 במארס, אז עמדה מחיר יחידה בקרן על 44 דולר, כשב-1 בינואר השנה המחיר עמד על למעלה מ-137 דולר ליחידה.

 

עם זאת, המחיר שלה נכון לעכשיו הוא 119 דולר, מה שאומר שהקרן בתשואת חסר של למעלה מ-15% השנה, למרות שב-12 החודשים האחרונים היא עדיין בתשואה של כ-30%.

 

ברי לא סתם זכה לתהילה. הוא היה בין הראשונים לזהות את הבועה שהתפתחה בשוק הדיור האמריקאי, שהובילה למשבר הכלכלי הגדול של 2008/9. הוא גם אחד מהמשקיעים הכי דוביים על טסלה TESLA INC (TSLA) שעל כך דיווח בסוף דצמבר האחרון.

 

"כן, אני עושה שורט על טסלה", כתב דאז ברי בציוץ שבו תייג את אילון מאסק ושנמחק לאחר מכן. "אבל בוא אתן לך עצה כי אתה בחור טוב: כדאי לך להנפיק בין 25% ל-50% מהמניות שלך במחיר המגוחך הזה. לא יהיה מדובר בדילול. אלא תייצר קביעות ולא מעט אופציות. אז אם יש רוכשים, תמכור את הסופלה של טסלה".

 

ברי כבר בעצם ביצע שורט עקיף נגד ווד, כשהימר נגד טסלה, ההחזקה הגדולה ביותר של ARKK וווד באופן כללי. הוא העמיק את הפוזיציה שלו נגד יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, כשהעלה את מספר המניות בשורט מלמעלה מ-800 אלף מניות בשורט ל-1,075,500.

כזכור, לפני כשבועיים דיווחנו על היווסדה של קרן שורט על קרן החדשנות של ARK, על 23 מיליארד הדולרים המושקעים בה. הקרן החדשה תציג ביצועים הופכיים לווד, באמצעות חוזי החלפות, כך על פי המסמכים שהגישה הקרן החדשה ל-SEC, רשות ניירות ערך האמריקאית. הקרן החדשה תיסחר תחת הסמל SARK ותגבה את אותם דמי ניהול כמו ARK, בגובה 0.75%.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שחר 17/08/2021 21:09
    הגב לתגובה זו
    יש סיכוי סביר שתוך שלושה חודשים טסלה עומדת על קרוב ל 800$ מנייה
  • 6.
    שוחה עם הזרם 17/08/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם חי בפלנטה אחרת, כולם טועים והוא צודק?
  • ג'ק 18/08/2021 02:32
    הגב לתגובה זו
    תמכור ותהיה רגוע,כנס בעוד שנה,בסהכ אחלה השקעה לטווח הרחוק,בינתיים תפזר את הכסף שלך בין הענקיות הסיניות,מחירי רצפה.
  • ג'ק 18/08/2021 02:32
    הגב לתגובה זו
    תמכור ותהיה רגוע,כנס בעוד שנה,בסהכ אחלה השקעה לטווח הרחוק,בינתיים תפזר את הכסף שלך בין הענקיות הסיניות,מחירי רצפה.
  • דבר איתנו עוד שנה חמוצי. מאחל רק בריאות עד אז (ל"ת)
    פוקסי 17/08/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    המשך מי שמאמין בירידות עדיף sqqq עוקב נסדק שורט. (ל"ת)
    שגיא 17/08/2021 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שגיא 17/08/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
    יורדת ועולה לפי המדדים אחרי הירידה של מאי...אים כול הנסדק ירד הוא ירוויח בלי קשר לקטי ווד ואים הנסדק ישאר במקום הוא יפסיד.
  • 3.
    שישרפו כל השורטיסטים!!! (ל"ת)
    יוס 17/08/2021 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הולך להפסיד ובענק ,אלא אם כן יתעשת ויסגור את הפוזי 17/08/2021 04:35
    הגב לתגובה זו
    הולך להפסיד ובענק ,אלא אם כן יתעשת ויסגור את הפוזיציה .לא כל יום פורים,והמצב שונה מ 2008 .רינו הרבה גדולים שעשו הרבה שטויות .מחירים יקרים ? כן ,,בועה? ממש לא!
  • 1.
    בקרוב החברה של רדיט יפרקו לו את הצורה (ל"ת)
    ==================== 16/08/2021 23:30
    הגב לתגובה זו
  • יוני 18/08/2021 02:36
    הגב לתגובה זו
    האינפנטיליות האלו ברדיט,כולם כבר הבינו שזה סוג של פירמידה מהירה ויותר מתשעים אחוז מפסידים כסף בסופו של דבר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.