סין
צילום: unsplash

"השינויים הרגולטוריים בסין מהווים סכנה מועטה לשווקים"

בזמן שמשקיעים רבים בחרו להדיר את רגליהם מהמניות והשוק הסיני בעקבות הצעדים הרגולטוריים האחרונים יש מי שלא מתרגש מהמהלכים, וסבור כי סין תמתן את קצב ההידוק הרגולטורי בקרוב
איתן גרסטנפלד | (1)

הצעדים הרגולטורים של הממשל הסיני, כנגד חברות סיניות הפועלות ונסחרות בארה"ב מדאיגות חלק מהמשקיעים במערב, אך לא כולם ממהרים להיפטר מההחזקות שלהם בחברות ובתחומים המאוימים על ידי הרגולציה הסינית.

> למה הסינים נלחמים בחברות שלהם - והאם הפחד בשווקים מוגזם?

> "הממשל הסיני נגד דידי? אלה 4 הסקטורים אותם הוא דווקא מטפח"

> הלחץ הסיני על הטק נמשך: מרגישים את זה במדדים ובקרנות

> "כל עוד יש אי ודאות, כדאי להימנע מהשקעה בסין"

כך למשל, במכתב למשקיעים שנשלח על ידי בית ההשקעות בלאקרוק, נכתב כי "השינויים הרגולטוריים בסין אמנם הרתיעו את השווקים העולמיים, אך אנו רואים סכנה מעטה בלבד לשווקים ברמה העולמית, וצופים כי סין תמתן את קצב ההידוק הרגולטורי בקרוב. אנו שומרים על עמדתנו הניטרלית במניות סיניות, ורואים את התרופפות המדיניות המוניטרית והפיסקלית במדינה כמועילה לנכסים מחזוריים בסין, כמו כן אנו עדיין מעדיפים מבחינה אסטרטגית נכסים סיניים דוגמת אג"ח". 

בבלאקרוק סבורים, כי הצעדים האחרונים של סין אינם סימן לשינוי מהותי במדיניות הרגולטורית, "השינויים אכן ימשיכו בשנים הקרובות, אך עוצמתם תשתנה. ההנהגה בסין רואה בהידוק הרגולציה במגזרים כמו חינוך, בדגש על טכנולוגיות חינוך, וטכנולוגיה ככלל, כצעד נדרש על מנת לרסן את התעשיות שצמחו במהירות ולא הוסדרו באופן מלא, מה שמוביל לחששות בסין בנוגע לשליטה בנתונים, התגברות אי השוויון, וגידול בעלויות החינוך, הבריאות והדיור.

יש לעקוב אחר סדר העדיפויות של המדיניות הסינית כדי להבין לאן תנשוב הרוח. סביר להניח כי הרשויות הסיניות יאזנו את השינויים הרגולטוריים בהתאם למטרות הכלכליות של המדינה, ואנו בבלאקרוק מאמינים כי שינויים רגולטוריים ממוקדים עדיין עלולים להוביל בלי כוונה לתנודתיות תקופתית בשוק, כפי שראינו לאחרונה. קובעי המדיניות בסין צפויים להקל את המדיניות בטווח הקרוב, אך אנו מצפים כי בטווח הבינוני ינקטו בעמדה נצית על מנת לעמוד ביעדי הצמיחה האיכותית. אנו רואים הזדמנויות במגזרים הנהנים מההקלה המוניטרית או שהרגולציה עליהן אינה צפויה להשתנות."

"המשקיעים לא צריכים לראות בצעדים של סין התקפה אנטי-קפיטליסטית"

מי ששותף לתפיסה זו, הוא המיליארדר האמריקאי ריי דאליו, שאמר בשבוע שעבר כי מהלכי הרגולציה האחרונים של סין, לא צריכים לזעזע את המשקיעים מכיוון שאלו אינם מעידים על היפוך מגמת המדיניות ארוכת השנים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בפוסט שפרסם ברשת החברתית המקצועית לינקדאין, כתב כי "מאז שהתחלתי לנסוע לסין לפני 36 שנים, גיליתי שרוב המשקיפים המערביים, להם אין קשר ישיר עם קובעי מדיניות ואינם עוקבים בפירוט אחר דפוסי השינויים, נוטים שלא להאמין כי השימוש שעושה המפלגה הקומוניסטית הסינית בשוק ההון לטובת עידוד הצמיחה הוא אמיתי".

המיליארדר התייחס לפעולה של המפלגה הקומוניסטית הסינית נגד שירות DiDi בגין שימוש לרעה בנתוני לקוחות, לפני ההנפקה הראשונית של החברה בארה"ב. לדבריו, המשקיעים מפרשים מהלכים מעין אלו כביטוי לרעיונות האנטי-קפיטליסטיים האמיתיים של מנהיגי המפלגה הקומוניסטית. הוא לעומת זאת, בוחר להדגיש כי המגמה ב-40 השנים האחרונות, נטתה בבירור לטובת פיתוח כלכלת שוק באמצעות שוקי הון, שהביאו להתעשרותם של יזמים ובעלי הון. "כתוצאה מכך, הם פספסו מה קורה בסין וכנראה ימשיכו להחמיץ", הוסיף ביחס לראשונים.

ביחס למקרה עצמו, אמר המיליארדר האמריקאי, כי קובעי המדיניות הסינים סימנו ל-DiDi שאולי לא כדאי להמשיך את הרישום וכי הם רוצים להתמודד עם הבעיה בנושא פרטיות הנתונים.

דבריו אלו, באים כאמור לאחר שמשקיעים רבים בחרו למכור את המניות הסיניות בשל הגברת הפיקוח הרגולטורי מצד בייג'ינג, "צריך להבין שבסביבה זו של שוק הון המתפתח במהירות, הרגולטורים הסינים בוחנים תקנות מתאימות, כך שכאשר הם משתנים במהירות ואינם ברורים, הדבר גורם לבלבול מסוג זה, אשר עלול להתפרש בטעות כמהלכים אנטי קפיטליסטיים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אני 05/08/2021 09:19
    הגב לתגובה זו
    מעניין למה?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social