אמיר כהנוביץ אקסלנס
צילום: עודד קרני

התפשטות זן הדלתא מפחיתה את הסיכון מהקדמת צמצום הרכישות של הפד

ועוד בארצות הברית: הנפילה ברכישות הדירות החדשות כבר מקשות להתעלם מעליות המחירים שמרסנות את הכלכלה. בינתיים שוק המניות ממשיך להתמך בירידת הריביות הריאליות ובדוחות החברות. ובאג"ח ממשלת ארה"ב: אירופה מוכרת, באסיה קונים
אמיר כהנוביץ | (2)
נושאים בכתבה אמיר כהנוביץ'

עכשיו כבר קשה להתעלם מההשפעות המרסנות של עליות המחירים על הכלכלה, אחרי שאתמול דו"ח רכישת הדירות החדשות בארה"ב תיאר נפילה מפתיעה של 6.6%, לאחר כזכור ירידה חדה גם בחודש מאי, של 7.8%. 

קודם לכן, כשכלכלנים הזהירו שעליות המחירים אינן רק עדות לביקושים ולשיבושים, אלא עשויות בעצמן לקרר את הצמיחה, זה נשמע קצת פילוסופי מדי. כששני סקרי מנהלי הרכש האחרונים בענפי השירותים בארה"ב הפתיעו בהתמתנות מפתיעה, בעיקר בשל חשש החברות שלא יצליחו לגלגל את עליית מחירי התשומות לצרכנים, חשבו שהם פחדנים מדי. כשמנכ"ל ווירפול טען בסוף השבוע שהעלאת מחירים תאכזב את הצרכנים, שגם ככה מאוכזבים מזמני האספקה הארוכים, חשבו שהוא רגשן מדי. כשסקר הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן משבוע שעבר תיאר נפילה בכוונות העתידיות שלהם לרכוש בתים, מכוניות וריהוט זה היה נראה קצת כמו חמיצות.

אלא שאחרי הנתונים של אתמול, כלכלני גולדמן זאקס הפחיתו את תחזית הצמיחה שלהם לארה"ב לשני הרבעונים הבאים, ל-8.5% ו-5.0% בהתאמה, ועד להאטה לקצב של 1.5%-2.0% במחצית השניה של 2022. סקר גאלופ מסוף השבוע אף הראה שהמחירים העולים פוגעים בתמיכה הציבורית בביידן, שירדה ל-50% - שפל מאז תחילת הקדנציה שלו.

והנה, למרות המאקרו הנחלש שוק המניות ממשיך להראות חוזקה, כשהוא נתמך ע"י המשך ירידת הריביות הריאליות (הרחבה בהמשך) וע"י הסטת תשומת לב המשקיעים אל "נתוני האמת" החזקים, כלומר אל דו"חות החברות.

 

עונת הדו"חות בארה"ב (אין מספיק מתח בשביל סכין)

עד כה פרסמו את דו"חותיהן לרבעון השני 129 מתוך 498 חברות ה-S&P 500 כשלפנינו עדיין אלה של ענקיות הטכנולוגיה, בניהן היום של אלפאבית, אפל ומיקרוסופט, והמשקיעים נראים די רגועים. מדד התנודתיות הגלומה (ה-VIX) נמוך מ-18 נקודות, הפוזיציות על מדד מדד הנאסד"ק 100 קרובים נטו לאפס וגם העניין של אמריקאים בשוק האג"ח הממשלתי די סימטרי. ובכל זאת, כלכלני בלומברג מצאו משהו חריג: לטענתם הפוזיציות על הנאסד"ק 100 אומנם קרובות לאפס, אבל מהצד השלילי (שורט) - וזה נמשך ככה כבר 22 שבועות רצופים, המשך הארוך ביותר מאז 2008, אז רצף ההימור נגד המדד נמשך 41 שבועות.

בעוד האמריקאים די סימטריים לגבי דעתם בנוגע לאג"ח הממשלתי, הכוחות משאר העולם חזקים והפוכים: שוקי אסיה ואירופה התנתקו - התשואה ל-10 שנים בארה"ב ירדה אתמול ל-1.22% (ע"ר הנפקה חזקה מאד באג"ח לשנתיים), אך בהמשך קפצה גם ל-1.29%, למרות נתונים חלשים כאמור של מכירות בתים. לפי בלומברג פקודות המכירה הגדולות נטו הגיעו מאירופה, שם גם שוקי המניות עלו, אך פקודות קניה נטו הגיעו מאסיה, שם שוקי המניות התפרקו. להמחשה, מדד המניות MSCI באירופה עלה מתחילת החודש ב-1.3% והמקביל האסיאתי שלו (ללא יפן) ירד ב7.4%. לא בטוח שזה קשור, אבל אסיה מסובכת יותר עם ווריאנט הדלתא ההודי של הקורונה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יובל 27/07/2021 12:01
    הגב לתגובה זו
    אצל טראמפ אישרו תרופה אחרי 4 חודשים, וחיסון אחרי שבעה חודשים מתחילת המגיפה. אצל ביידן שמונה חודשים בתפקיד ולא אישרו שום תרופה לקורונה, ושום חיסון שלא היה כבר כמעט מוכן בתקופת טראמפ. בלי תרופה שתקל על החלמה מהמחלה לא תשוב השגרת חיים לעולם. לא ניתן על ידי חיסונים בלבד להתגבר על הקורנה כי כל כמה חודשים יש ואריינט חדש, שצריך לחסן מחדש את כל העולם. והסיבוב הזה לא נגמר.
  • 1.
    מוזס 27/07/2021 11:58
    הגב לתגובה זו
    הבלון הענק והעצום פי- 3 גדול מ- שנת 1929 מ ת ק ר ב !
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.