מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

האיחוד האירופאי רוצה למסות זיהום מספינות – מה זה אומר לסקטור?

כמה גדול שוק פליטות הפחמן, האם יש פיתרון בר קיימא שימנע את המשך הזיהום ולמה בסוף אנחנו נרגיש את זה בכיס? 
ארז ליבנה | (2)

הנה פרט מידע מעניין. כשספינה עוגנת בנמל כדי לפרוק או להעמיס, היא צריכה להשאיר את המנוע העצום שלה דולק, כדי לשמור על קירור ואמצעי חירום. כשהמנוע פועל על הבסיס של הבסיס, היא שורפת ביום חצי טון דלק. חצי טון דלק רק כשהיא עוגנת... ומילא שכשהספינות בלב ים, כשהן עוגנות הציבור סופג את העשן הזה היישר לריאותיו.

 

ביחס לגודלו, סקטור הספנות הוא אמצעי התחבורה המזהם ביותר, מאחר ונדרש כוח עצום כדי לסחוב ולהשית כמויות עצומות של סחורות מצד אחד של הגלובוס לצדו השני. כמה עצומות? 90% מהסחר העולמי עובר דרך ספינות משא. למרות זאת, כרגע, בניגוד לרכבים ומטוסים קטנים שעוברים תהליך חשמול, אין עדיין טכנולוגיה המסוגלת להוות תחליף למנועי הבערה הפנימיים של הספינות העצומות.

 

לפי מחקר של ארגון השייט הבינ"ל (IMO), סקטור התובלה הימית משחרר 940 מיליון טונות של CO2 בכל שנה ואחראי על 2.5% מכלל גזי החממה בעולם. הסקטור גם מהווה 13% מסך כל פליטות גזי החממה באיחוד. "אם העסקים יימשכו כרגיל, עד 2050 כמות הזיהום הפחמני שמייצרות ספינות יכול לעלות מ-50% ועד 250%", נכתב במחקר של ה-IMO.

 

הסקטור מתקיים על יחס ה-20-80. מתוך כ-85,000 ספינות משא קטנות, בינוניות וגדולות בעולם, רק 20% הן בינוניות או גדולות. מאידך, אותן 20% משתמשות ב-80% מהדלק, כשבמקביל הדלק פחות מזוקק ויותר מזהם ובעיקרו מבוסס דיזל ובעל מרכיב זרחני גבוה.

 

שוק הפחמן העולמי לא עוצר

לאיחוד האירופי, שנחשב לסמן הימני העולמי בכל הנוגע להפחתת פליטות מזהמים ורגולציות בתחום, נמאס מהמצב. בניגוד להרבה ממשלות וישויות מדינתיות, הם רציניים בנוגע ליעדים שהציבו לעצמם, להפחתה של 55% מהפליטות הפחמניות עד 2030. רציניים מאוד.

 

אירופה נחשבת לשוק הפחמן הגדול והמתוחכם בעולם, כשחברות סוחרות בינן לבינן בנקודות פחמן. מה הכוונה? חברה שעומדת בתקנים האירופאים המחמירים ומייצרת פחות פחמן מהמכסה שלה, מוכרת בשוק הפתוח נקודות פחמן לחברות מזהמות יותר וכך הן "עומדות" בתקינה ולא נקנסות.

 

מדובר על שוק גדול ומשמעותי. לפי מידע של רפיניטיב שפורסם בתחילת השנה, השוק הזה צמח ב-20% ב-2020 והגיע להיקף של 272 מיליארד דולר, היקף שעלה פי 5 מאז 2017. לפי אתר Markerts and Markets הנחשב, רק שוק הייעוץ והפתרונות לשוק פליטות הפחמן הוערך אשתקד ב-9 מיליארד דולר וצפוי לגדול בכ-33% עד 2025 לרמה של 12 מיליארד דולר, עם עלייה שנתית ממוצעת (CAGR) של 6.2%. לפי רפיניטיב, הצמיחה אשתקד, למרות הירידה החדה בזיהום בשל השפעות הקורונה, עליית הערך הגיעה מרגולציות של האיחוד האירופי החולש על 90% משוק זה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אגב, לשוק יש גם חוזים עתידיים שזינקו מאז תחילת הקורונה, אך עוד לפני כן היו במגמת עלייה. לפני 5 שנים, מחיר חוזה פחמן בבורסה בלונדון עמד על כמעט 4.5 אירו ל-1,000 טון מטרי של פחמן. המחיר עלה בעקביות עד יולי 2019 והגיע דאז ללמעלה מ-28.8 אירו לחוזה. לאחר מכן החל לרדת, אבל מתחילת מארס 2020, אז עמד החוזה על 18 אירו, הוא טיפס לרמתו הנוכחית שעומדת על 52.6 אירו לחוזה. השיא היה ביוני האחרון אז עמד החוזה על 56.7 אירו. בקיצור, החוזה עלה ב-5 שנים ב-1,070%.

 

היום האיחוד אמור לפרסם את המלצותיו בנוגע לפליטות פחמניות, כשלראשונה גם סקטור הספנות צפוי להיות כלול בתוכו. זה אמנם לא סוף פסוק וסביר להניח שיתקיימו דיונים מול החברות כדי להפוך את היעדים ליותר ריאליים, אבל שלא יהיה ספק, המהלך מערער את הביטחון של השחקניות בתחום ובשורה התחתונה, הן רואות בזה כמס. כזה שעלול להיות כבד מאוד ולהעלות עוד יותר את מחירי השילוח הימיים, אלה שגם כך האמירו מאז התפרצות המגפה.

איך זה הולך להשפיע על כולנו?

עכשיו, אחרי שהסקטור לא נכלל בדרישות של אירופה, זה הולך להשתנות ובסקטור הספנות מודאגים מאוד, בשל הנפח העצום והחשיבות של כלכלת אירופה לסקטור. כרגע, לאיחוד יש 3 מטרות מרכזיות בנוגע לזיהום מהספינות. הראשון זה ניטור, דיווח ואימות של כלל הזיהום מהספינות העוגנות בנמלי אירופה. השני, הצבת יעדים להפחתת פליטות גזי חממה. השלישי זה השתת אמצעים מבוססי שוק נוספים להפחתות בטווח הבינוני והארוך.

 

הבעיה המרכזית היא שאין פתרון טכנולוגי. כרגע אין פתרון הידרו-אלקטרי (הנעה על ידי מים), שיכול לנצל את תנועת הספינות במים כדי לייצר כוח מספק להנעת הספינות. החברות המסחריות גם לא קיבלו מספיק תמריצים כדי לפתח פתרונות שכאלה, פרט למעבר לשימוש בגז ותחליפי סולר, מה שמכונה ביו-דיזל. כנראה שהמס החדש ישנה את זה, יחד עם יעדים הולכים ונוקשים גם בסין וגם בארה"ב להפחתת פליטות. אבל אלה תהליכים של שנים.

 

בארץ, המשרד לאיכות הסביבה ניסה לקדם מציאת פתרונות לספינות העוגנות. במספנות ישראל עובדים בשנים האחרונות על פיילוט בנושא, שמטרתו לחבר את הספינות העוגנות לגנרטור שמופעל על ידי אנרגיה מתחדשת ובכך להפחית משמעותית את הזיהום בנמלי ישראל. הבעיה שבה נתקלו היא פשוטה, כל ספינה פועלת על פי מתח חשמלי אחר. כלומר אין האחדה - כך שאת מה שעשו בכניסות של טלפונים סלולריים, צריך גם בספנות.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני רק שאלה 15/07/2021 07:46
    הגב לתגובה זו
    לא ציינ. בכתבה
  • 1.
    הפתרון לספינות: כורים גרעיניים קטנים. (ל"ת)
    ישראלי 14/07/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.