יצרן הרכב פאראדיי
צילום: צילום מסך, אתר החברה

רוצים אוטונומיה: כמה זמן עד שנראה רכבי AV שיהיו כדאיים כלכלית?

יותר ויותר חברות כבר שם, הבעיה היא שהתעשיות ההיקפיות, בהן שוק הלידאר, הופך את היום שבו יהיה כלכלי למשפחה לקנות רכב אוטונומי לגמרי עוד רחוק. זה מרחיק את המשקיעים שחגגו על הסקטור ב-2020
ארז ליבנה | (1)

יש לא מעט השקות בין תעשיית הרכב היום לזו שהחלה את המהפכה הממונעת בתחילת המאה ה-20. אי אז, היו בארה"ב לא פחות מ-200 יצרני רכבים שונים. אבל לאט לאט, בתהליך של פשיטות רגל מחד – בשל העלויות הגבוהות הנדרשות להקמת מערך לעיצוב והרכבה של רכבים וחלקים – ומנגד תהליכי קונסולודיציה, כשהחברות הקטנות הפכו למותגים בתוך ענקיות, היה תהליך של צמצום. בסוף התהליך הזה נותרנו עם 2 חברות רכב אמריקאיות ענקיות, פורד FORD MOTOR CO (F) וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS (GM), כשהיתר נמוגו לדפי ההיסטוריה.

 

כמובן שיש עוד שינויים עמוקים בתעשיית הרכב. הפורמט האפליקטיבי אמנם נותר כמעט זהה, כלומר זו מכונה שלוקחת אותך מנקודה א' לנקודה ב', אבל הסטנדרטים ההנדסיים השתנו לגמרי. דברים טריוויאליים כמו חגורות בטיחות וכריות אוויר, לא היו קיימות כלל פעם – היום זה א'-ב'. זה הופך את התכנון של כל מודל חדש, שאמור לעמוד בתקינה המחמירה בכל העולם המודרני, ליקר מאוד. בשל העלויות בתחום נראה בשנים הקרובות תהליך של קונסולידציה. שמות כמו פיסקר (FSR), פאראדיי או לורדסטאון (RIDE) יהפכו למותג בתוך פורד או שיתמזגו ביניהן יחד עם עוד כמה מיזמים, כדי שיוכלו להמשיך להיות תחרותיות.  

 

מה שהיה נכון ללפני 100 שנה לתעשייה ההיא, כנראה שיהיה נכון גם לתעשייה במתכונת הנוכחית שלה. הרכבים החשמליים מסמלים את מה שהפורד T ודומותיה סימלו אי אז – הן סימלו את העתיד. השווי של טסלה TESLA INC (TSLA), שמתקרבת ל-600 מיליארד דולר, ויתר חברות הקשורות לתעשיה, בהן NIO (NIO) ורכבי לי (LI), הם העדות המרכזית לכך.

במקרה של טסלה, זה בעיקר בגלל שהשוק סבור שהיא תמשיך להוביל את שוק הרכבים החשמליים בעתיד – עתיד שמשתנה בכל יום, כשחברות הרכב הוותיקות והגדולות בעולם, רק שופכות יותר כסף למו"פ בתחום הרכבים החשמליים ובהתאמת פסי הייצור לבניית ה-EV העתידיים שלהן.

 

למה חושבים שטסלה תשלוט? לא רק בגלל הטכנולוגיה של הרכב הפיזי, שכיום נחשבת למתקדמת ביותר, אלא גם בשל העובדה שטסלה נחשבת למובילה בדאטה שהיא אוספת על למעלה מ-1 מיליון רכבים שיש לה על הכביש. היכולת לתרגם את המידע שנצבר לידע מעשי שישפיע לדוגמה על פעילות האינטליגנציה המלאכותית, או על אופן צריכת האנרגיה, כמו גם תיאום בין ציי מכוניות, הופכים את הפרוספקטים לעתיד בלי נהג, או רכב אוטונומי (AV) של החברה למשמעותיים מאוד. אנחנו רואים את זה עם הנהיגה האוטונומית שלה, שהנהגים לוקחים בה חלק פעיל.

 

הרכבים האוטונומיים הם עדיין העתיד

עוד השקה לתחילת המהפכה של הרכבים המסחריים, כמו אז, גם היום, אחד הדברים שמקשים על התעשייה להתרומם היא העובדה שהיא פשוט עוד לא הבשילה. אז היו צריכים לסלול כבישים ולהקים תחנות דלק. זה משהו שלוקח זמן ועולה לא מעט כסף. היום צריך לבצע התאמות, אבל התעשייה עצמה מסובכת הרבה יותר. ההבדל המהותי בין אז להיום אלה היכולות הטכנולוגיות שמקלות את האפשרות להתייעל כל הזמן.

שוק ה-AV קורם עור וגידים בימים אלה, כשסביר להניח שהרכב החשמלי הוא רק תחנת ביניים בדרך להפיכת כל הרכבים לאוטונומיים ברמה מוחלטת, כשסביר להניח שתמיד ישולבו לתוך הרכב את היכולת להעניק את השליטה לידי נהג אנושי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החברות החזקות בתחום כבר שם. קת'י ווד נתנה לטסלה מחיר יעד של 3,000 דולר, בשל העובדה כי היא מאמינה שעד 2025 החברה תנהל ציים של מוניות אוטונומיות. ליפט LYFT INC CL A (LYFT) כבר מפעילה צי של רכבים אוטונומיים בלאס וגאס. גם וויימו של גוגל (GOOG) כבר מפעילה מוניות אוטונומיות באריזונה ומתכננת להתרחב לערים ומדינות נוספות. הקרוז האוטונומי של פורד זכה לאישור רגולטורי בקליפורניה.

 

בקיצור, העתיד כבר פה, אבל הוא עדיין לא כלכלי. רכב אוטונומי של ליפט, שמושתת על האיוניק של יונדאי עולה 150 אלף דולר. בארץ, עם המיסים, זה יגיע לצפונה למיליון שקל לרכב. לא משהו שמרבית משקי הבית יוכלו לעמוד בו. כרגע, רק חברות מסחריות ענקיות מסוגלות לזה.

שוק ה-LIDAR עוד לא שם 

פרמטר נוסף שמראה שהשוק עוד לא הבשיל, הוא שוק הלידאר, או מכ"מי לייזר, הנחשבים לעיניים הרחוקות של מערכת הנהיגה האוטונומית. קחו לדוגמה שתי חברות שנסחרות בנאסד"ק. אאוסטר (OUST) ו-AEye (CFAC). שתי החברות הן כמעט באותו שווי שוק, 2.1 ו-2 מילארד דולר בהתאמה. תחזית המכירות של הראשונה מתקרב ל-1.6 מיליארד דולר ב-2025, של השנייה 290 מיליון דולר בלבד.

 

איך 2 חברות באותו השוק, בעלות תמחור דומה מציגות פערים כאלה? יותר מעניין היא מי תהיה קרובה יותר לאמת. כמו כן, איך זה שלומינאר (LAZR), שנחשבת לאחת מהשחקניות המובילות בתחום חוזה שתמכור "רק" ב-837 מיליון דולר?

 

השוק, אגב, גם התפקח קצת מהתחום שנחשב ללוהט ב-2020, יחד עם כל שוק הרכבים החשמליים והתעשיות ההיקפיות והמניות יורדות. LAZR, שאומרת שהיא הכי קרובה טכנולוגית להוריד את מחיר היעד של יחידת לידאר לדרומית ל-100 דולר, ירדה ב-27.5% מתחילת השנה. OUST איבדה רק 4.3%. אינוויז (INVZ) הישראלית שגם בשוק הלידאר, ירדה השנה בלמעלה מ-26%, מרמה של 14 דולר למניה לקצת יותר מ-10 דולר למניה ושווי של 1.35 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    LIDAR? מי בכלל צריך LIDAR?? (ל"ת)
    א. מאסק 22/06/2021 08:06
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות יחסית, עם תנודתיות נמוכה ומחזורי מסחר דלילים, כאשר המשקיעים חזרו מחופשת חג המולד ליום מסחר בודד לפני סוף השבוע. מדדי דאו ג’ונס, S&P 500 ונאסד״ק נעו סביב רמות הפתיחה, ללא כיוון ברור, על רקע היעדר חדשות כלכליות משמעותיות.

המסחר השקט מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי דאו ג’ונס ו־S&P 500 ננעלו ברמות שיא, וכל שלושת המדדים המרכזיים רשמו חמישה ימי עליות רצופים. בכך נכנסה וול סטריט רשמית לתקופת “ראלי סנטה קלאוס”, הנמשכת מסוף דצמבר ועד תחילת ינואר.

במבט רחב יותר, השווקים בדרך לשבוע חיובי נוסף ולסיכום שנה חזקה במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ־18% מתחילת השנה והוא מציג אחת השנים הטובות בעשור האחרון. מדד נאסד״ק מוביל את העליות עם זינוק של יותר מ־20% בשנת 2025, למרות תנודתיות חריפה מוקדם יותר השנה, כולל ירידה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הנרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל לשווקי המניות, שוק הסחורות ממשיך למשוך תשומת לב. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר. מגמות אלו מחזקות את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי־ודאות גלובלית. למרות העליות המתמשכות, המשקיעים מגלים זהירות בנוגע למדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. ההסתברות להפחתת ריבית כבר בחודש הקרוב ירדה לפחות מ־15%, והציפיות לגבי חודש מרץ נותרות מעורבות. בהיעדר נתוני מאקרו ודוחות כספיים משמעותיים בימים הקרובים, המסחר לקראת סיום השבוע צפוי להמשיך להתנהל בשקט יחסי.


משקיע אקטיביסט נכנס לטארגטTarget Corp. 2.14%  : רשת הקמעונאות תחת לחץ להחזיר את הצמיחה - לאחר שנה של חולשה מתמשכת במכירות ושחיקה חדה במניה, קרן Toms Capital בונה אחזקה ברשת, רגע לפני חילופי מנכ״ל ותוכנית השקעות של 5 מיליארד דולר בניסיון לעצור את ההידרדרות