מניות התעופה בעולם זינקו ביותר מ-50% מתחילת השנה - זו הסיבה
מניות התעופה האמריקאיות קפצו מתחילת שנת 2021 על רקע אופטימיות הולכת וגוברת לגבי חזרת הטיסות. מניית אמריקן איירלינס (סימול: AAL) עלתה ב-46% מתחילת השנה ו-62% ב-12 החודשים האחרונים. חברת התעופה דלתא איירליינס (DAL) טיפסה השנה ב-14% ומאז יוני 2020 ב-69%. אך חברות התעופה עדיין נמצאות תחת לחץ פיננסי משמעותי.
אמריקן איירלינס חשפה לאחרונה כי היקף הנסיעות כבר חזר לעמוד על כ-90% מרמות 2019. החברה צופה כי טיסות הפנאי "יתקרבו לרמה המקבילה של 2019 במהלך תקופת נסיעות הקיץ בשיא או יעלו עליהן" אם המגמות הנוכחיות יימשכו. אולם ההכנסות ברבעון השני עדיין צפויות לרדת בכ-40% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019.
הבעיה העיקרית של חברות התעופה זה הביקוש לנסיעות עבודה וטיסות ארוכות, מקור הכנסה מרכזי שעדיין חלש מאוד. "טיסות תאגידים משתפרות, אך עדיין לא במקום בו הן צריכות להיות בשום אופן", אמר מנכ"ל דלתא, אד בסטיאן, לאנליסטים.
עליית מחירי הנפט פוגעת בחברות התעופה
מחירי הנפט המטפסים מהווים רוח נגדית לחברות התעופה. מחירי הנפט הגולמי הגיעו לרמות הגבוהות ביותר שלהם ביותר מזה שנתיים בזכות הציפיות לביקוש הגידול בדלק. החוזים העתידיים על נפט גולמי ברנט טיפסו עד 73.5 דולר לחבית. בסטיאן סבור שטיסות עבודה יתגברו בחודשים הקרובים, כאשר המנהלים מצפים לחזור לשגרת הטיסות. אך התמונה הגלובלית לטיסות עדיין אפורה, במיוחד כאשר המוטציות של וירוס הקורונה מעוררת חששות באירופה.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית הבעלים של בריטיש איירווייס, חברת IAGI, טיפסה כ-25% מתחילת שנה, ירדה אתמול ב-3% בעקבות הידיעה כי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עשוי לעכב את הקלות נוספות בהגבלות בגלל החשש לגבי הוריאנט שהתגלה לראשונה בהודו. חברת הלואו קוסט איזיג'ט (ESYJY) שעלתה השנה כ-13%, ירדה ב-2%.
- 3.מאמין שהסוף גם אל על תעלה (ל"ת)רפאל 16/06/2021 07:49הגב לתגובה זו
- לא לגעת במניה הזאת (ל"ת)עופק 16/06/2021 12:01הגב לתגובה זו
- 2.מיכה הכהן 16/06/2021 05:29הגב לתגובה זוואצלנו??? ביזיון
- 1.למה אל על עדיין לא עלתה ? (ל"ת)אל על 15/06/2021 18:24הגב לתגובה זו
- אולי כי טייס מרוויח כמו ראש ממשלה ? (ל"ת)רון 15/06/2021 19:49הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
