מטבע הביטקוין דיגיטלי
צילום: Istock

אפסייד של 54% לקוינבייס; הסיכון: בעבר הלקוחות נטשו כשהביטקוין צנח

בג'יי.פי מורגן נותנים לבורסת הקריפטו המלצת "תשואת יתר" במחיר יעד של 371 ד' לעומת השער בשוק שעומד על כ-241 ד'. הביטקוין נמצא בסימן צניחה וב-2018-19 המגמה הורידה את מספר המשתמשים של קוינבייס מכ-3 מיליון לכמיליון בלבד
איתי פת-יה |

מניית בורסת הקריפטו COINBASE GLOBAL עלתה היום בכ-7.5% לאחר ניתוח חיובי שפרסם אודותיה קנת' וורטינגטון, אנליסט בבנק ההשקעות גולדמן זאקס. האחרון נתן למנייה אפסייד של כ-54% על השער כעת בצד המלצת "תשואת יתר", ובעוד אנליסטים נוספים נותנים לה אפסייד גם הם, יש מי שמזהיר שכשהכיוון בביטקוין, המוביל שבמטבעות הקריפטו, מורה למטה, כך גם מספר המשתמשים של קוינבייס יורד - והתוצאות יתגלגלו לשורה העליונה ומשם לתחתונה.

באשר לוורטינגטון מג'יי.פי מורגן, מחיר היעד שהציב לקוינבייס עומד על 371 דולר בועד השער כעת הוא כ-241 דולר. ההסבר שלו להמלצה הוא שלדעתו, קוינבייס תוסיף לצמוח ונראה אותה ממירה בהצלחה משתמשים "מתעניינים" לכאלה פעילים, כלומר סוחר בפלטפורמה שלה ומשלמים לה עמלות.

כמו כן, הוא צופה ששירותים חדשים יוצעו ללקוחות ויאפשר לקוינבייס להרוויח בדומה יותר לברוקר מסורתי. בין השאר כוונתו לפעולה מוכרת בשוק הקריפטו בשם "סטייקינג" (מקצים נכס קריפטו קיים כדי לקבל את האפשרות לכרות עוד ממנו - כך למעשה מקבלים מעין "ריבית" על הנכס). השירות, שניתן כיום בבורסת בייננס למשל, טרם זמין בקוינבייס.

וויל נאנס מגולדמן זאקס נתן מצדו לקוינבייס המלצת "קנייה" במחיר יעד של 306 דולר המשקף אפסייד של כ-27%. באנליזה שלו כתב כי הרחבת השירותים למשתמשים, בדומה למה שציין וורטינגטון, תהפוך את הרווחים של קוינבייס, כבורסת קריפטו, לפחות תלויים בתנודתיות של מטבעות הקריפטו עצמם. עוד חוזה שהחברה תגדיל את נתח השוק שלה על אף התחרות הגוברת.

ובעוד בגולדמן מדברים על הפחתת התלות במטבעות באמצעות שירותים נוספים, דן דולב מבנק מיזוהו מזהיר מכך שבינתיים התלות גדולה, ואם להתייחס לאירועים האחרונים - נפילת הביטקוין אחרי שטסלה הודיעה כי תפסיק לקבל תשלומים באמצעותו וממשלת סין שאסרה את השימוש במטבעות דיגיטליים בשטחה - ועשויה להשפיע על תוצאות החברה במעלה הדרך. כך, הוא מצביע על כך שברצף הארוך ביותר של ירידה בביטקוין, שארע בין הרבעון הראשון של 2018 לרבעון הראשון של 2019, מספר המשתמשים של קוינבייס צנח מ-2.7 מיליון איש ל-0.8 מיליון בלד.

על כך אפשר להשיב כי ייתכן והביטקוין הוא לא חזות הכל. המטבע הולך ומאבד נתח שוק לטובת האת'ר שצפוי לעבור למתודת הכרייה Proof of Stake שאינה כרוכה בזיהום כמעט, וכן לטובת מטבע המם הדוג'קוין - שגם בו תאפשר קוינבייס לסחור. הדבר נכון אולי כשהביטקוין יורד בעוד המתחרים עולים, אבל כשמטבעות הקריפטו יורדים כולם, אפשר גם להבין את החשש שמציג דולב.

בהתחשב בכך שהחברה עושה את מרבית הכנסותיה מעמלות מסחר, אפשר להבין את טיב הקשר. לקוינבייס 56 מיליון משתמשים רשומים, אולם רק 6.1 מיליון בצעים מדי חודש פעילות מסחר דרכה, כך לפי נתוני הרבעון הראשון שפרסמה. יאמר מנגד כי קוינבייס בכיוון הנכון, בעוד שלפני הרבעון הרביעי של 2020 הציגה שיעור של 4% משתמשים פעילים מדי חודש מבין כלל הרשומים, הנתון עלה ל-6% ברבעון הרביעי עצמו, ול-9% ברבעון הראשון של 2021. כאן אנחנו חוזרים לאופטימיות של וורטינגטון, שרואה את הנתון עולה בעתיד ל-33% מכלל הרשומים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.