רוצים לדעת מתי השוק חושש מאינפלציה? הכירו את מדד MOVE
כבר שנים שמדד התנודתיות, או בשמו הידוע יותר, מדד הפחד, הוויקס (VIX^) נחשב לאחד מהברומטרים החשובים בשוק המניות והאג"ח בעולם. בפשטות, המדד שנוסד בבורסה בשיקגו מודד את מחירי המניות ביחס למחיריהן ההיסטורי הממוצע. תנועה חדה כלפי מטה של מספיק מניות ועלייה בתשואות של אגרות חוב במקביל, מתחילה לנענע את כלוב הזהב – כלומר משהו מפחיד את המשקיעים המוסדיים, הכשירים, הבינוניים והקטנים – והאצבעות של כולם על הדק המכירה.
במארס שנה שעברה, כשבעולם החלו להתמודד עם המגפה ראינו איך ה-VIX זינק השמיימה ושבר שיאים. גם בת"א יש מדד פחד, ה-VTA35 וגם הוא הרקיע שחקים במארס, כשהגיע במסחר תוך יומי לשיא של 99 נקודות. אחר כך הוא "התייצב" ונסגר על 86 נקודות, מה שהיווה דאז עלייה של 500% בחודש אחד בלבד, כשבשבוע אחד הקרנות בישראל מחקו 10 מיליארד שקל.
פרט לוויקס, יש עוד מדד שנחשב לברומטר של פחד בשווקים והוא רלוונטי מתמיד, מאחר והוא כואב את כאבי הריביות והצפי של השוק, ביחס לתשואות לפדיון לאג"ח של משרד האוצר האמריקאי. הטיקר שלו הוא MOVE^ – תנועה באנגלית – והוא נוסד על ידי מריל לינץ', לפני שנמכר ב-2019 לאינטרנשיונל אקסצ'יינג', (ICE), הבעלים של הבורסה בניו יורק. MOVE עוקב אחר השינוי באחוזים של האופציות על האג"חים של משרד האוצר האמריקאי ל-3, 5, 10 ו-30 שנה.
המדד עובד על נקודות בסיס וכשהוא קופץ, המשמעות היא אחת: סוחרי האג"ח בלחץ. לדוגמא, ב-1 בפברואר 2020, כשסין נסגרה בגלל הקורונה, המדד זינק לכמעט 110 נקודות בחודשיים. השיא של המדד אגב, היה בנובמבר 2008, בשיא משבר הסאבפריים, אז הוא הגיע ל-214 נקודות. כיום אגב, למרות החששות מאינפלציה בוול סטריט, מה שהוביל לתיקון בחודשים פברואר ומארס, ה-MOVE עומד על 54 נקודות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק מאמין לפד' שלא יעלה ריבית לפני 2023
הסיבה למספר הנמוך, למרות החששות של השוק, להערכתו של הארלי באסמן שייסד את ה-MOVE, הוא שהשוק מאמין לבנק המרכזי האמריקאי, הפד', בכך שאין כוונה להעלות את הריבית לפני 2023, מה שמוריד את התנודתיות באג"ח של משרד האוצר לשנתיים.
"אם הריביות עומדות על 5% והמדד עומד על 100 נקודות בסיס, זה אומר שהשוק מצפה לכך שהריבית תעמוד על בין 4 ל-6% רוב הזמן", אמר בסמן לאקונומיסט. "כשהריבית נמצאת לא הרחק מה-0 והפד' אינו מעוניין להפוך את הריבית לשלילית, נראה שהתנודתיות של האג"ח מוגרה", הוסיף.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
