נמל חיפה
צילום: אתר נמל חיפה

למה יש פקק של ספינות משא בכניסה לנמלי ישראל?

למרות ירידה בכמות הסחורות ביחס לרבעון הקודם ועוד יותר בייבוא שצנח, הספינות עומדות וממתינות בתור. וגם: כמה זמן ייקח לסקטור העולמי להתאושש ומה מעלה את מחירי השינוע הימי בעולם?
ארז ליבנה | (5)

הפגיעה בשרשרת האספקה העולמית גרמה ללא מעט בעיות בסקטור הספנות, שאחראי על למעלה מ-90% מהסחר העולמי; בין אם במכולות מלאות טובין ובין אם אלה ספינות לשינוע סחורות כמו מלט, פלדה, זרעים למיניהם, נפט ועוד. השיט אמנם איטי, אבל אין שני לקיבולת של הספינות, שעד לפני הקורונה, עבדו על דיוק של זמן מול עלות. X סחורה שנפרקת ומועמסת במספר נמלים ב-Y זמן. דיווחנו כאן שגם בנמלים הגדולים בעולם, כמו נמל לוס אנג'לס, בכל רגע נתון עומדות כ-20 ספינות וממתינות לפרוק, כשמרבית המחסנים בטווח 100 הקילומטרים מחוץ לעיר מלאים.

 

גם בישראל יש פקק. כל מי שמגיע לכרמל וצופה לעבר מפרץ חיפה רואה את המחזה המוזר. מחוץ למימי הנמל השני בחשיבותו – נכון לכרגע, אבל נגיע לזה – עומדות וממתינות למעלה מ-10 ספינות משא ומחכות לפרוק את מרכולתן. גם מחוץ לנמל אשדוד, הנמל הגדול בישראל, המצב זהה. ספינות עומדות וממתינות. למה זה קורה? יש כאלה שיגידו עומס שנובע מתקופת הקורונה או פקק התנועה שנוצר בתעלת סואץ לפני חודשיים או מחסור בכוח אדם?

 

נתחיל מהעומסים הקשורים לקורונה. אז האם יש עומס? כשמסתכלים על דוחות של רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, מגלים שברבעון הראשון של 2021 נפרקו ונטענו בשני הנמלים הגדולים 766 טונות TEU. זאת לעומת 798 טונות TEU ברבעון הרביעי של 2020 ו-777 טונות TEU ברבעון שלפניו. כלומר, אין עומס חריג, למרות שבכל 2020 הייתה עלייה של 4.5% בכמות הטונות שנפרקו ביחס ל-2019, ב-2018 נפרקו 1% יותר מ-2019.

 

רוצה לומר שאין משהו חריג במספרים, במיוחד לאור העובדה שייבאנו פחות מתכת, שמרביתו גם ככה נפרק במספנות ולא בנמלים. נמל אשדוד פרק רק 81 טונות של מתכות ברבעון הקודם לעומת 140 טונות ברבעון שלפני. נמל חיפה פרק 171 טונות לעומת 201 טונות ברבעון שקדם לו. עומס אין.

 

יותר מזה, כמשהו שמעיד על הייצוא הישראלי מראה שנמל אשדוד טען כמעט 17% פחות טונות TEU מטען מהרבעון שלפני. כלומר ייצאנו פחות סחורות לעולם, כשהשקל החזק פגע לא מעט בסקטור הזה.

 

לפי גורמים המאורים בפרטים הסיבה האמיתית לפקק הספינות מחוץ לנמלי ישראל הם הניסיונות של הנמלים הקיימים לשפר עמדות אחרונות לקראת הפעלת שני הנמלים החדשים, הן הסיני בחיפה והן הנמל החדש באשדוד לקראת סוף השנה הנוכחית, מה שיהפוך את שני הנמלים הללו.

 

"אני מסתכל מהמשרד על המפרץ, כרגע יש 5 ספינות שפורקות. אין לחץ שהוא משמעותי", אמר גורם היושב באחד הנמלים שהעדיף להישאר בעילום שם. "כל יום שהספינות האלה עומדות זה עולה הרבה כסף, בסוף הפקק הזה יגולגל למישהו והמישהו הזה זה אנחנו", אמר.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

יש מחסור חמור בספינות ובעלי הספינות מרוויחים מהמצב

כעיקרון, לבעלי חברות ספנות יש 3 דרכים להרוויח כסף מהספינות שלהם. הראשונה היא סוג של ליסינג תפעולי, שבסופו מעבירים את הספינה ללקוח ולטיפולו הבלעדי בתמורה לתשלום קבוע. השני, זו רנטה לפי יום. כלומר מחיר אחיד כל עוד הספינה נמצאת בשימוש תחת חוזה. השלישי הוא לפי מייל ימי, כלומר השכרת ספינות לפי משך המשא, כשכל ההוצאות נופלות על בעל הספינה.

 

בשנה האחרונה השוק עבר ברובו לחוזה לפי מייל, הבעיה היא שיש פער בין הביקוש להיצע, במיוחד עכשיו, כשארה"ב וסין מתאוששות ביחד ומעלות את מחירי הסחורות בשל כך, אבל גם את התחרות על כל שטח פנוי בספינה.

 

זה הוביל לכך שמחירי שינוע המתכות לישראל עלה ב-100% בשנה האחרונה. מחירי שינוע הזרעים עלה ב-50% וכל מייל ימי עולה יותר. הסיבה פשוטה. מאז 2008, אז היה בום עולמי של ייצור ספינות, כמות הייצור פחתה משמעותית, כשהמצב הוביל לגריטה מוגברת של ספינות, שלא היה כלכלי להחזיקן צפות, אלא למכור את החלקים והפלדה ולהרוויח.

 

אבל אז באה הקורונה ושני התהליכים האלה התנגשו חזיתית. מצד אחד סגירה של סין, ארה"ב, אירופה, הודו ומרבית העולם, מצד שני מחסור חמור בספינות ועלייה בביקוש לשינוע ימי, שהחזיק את הכלכלה העולמית צפה בזמן המשבר, הביאו לעלייה של עד 300% במחירי השינוע למייל ימי.

 

ראינו את זה בדוחות של ענקית השילוח מולר מארסק. "שיעורי ההובלה הונעו ברבעון הראשון על ידי צווארי בקבוק, היעדר קיבולת ומחסור בציוד בשרשרת האספקה ​​העולמית", אמר מנכ"ל מארסק, סורן סקו, אמר בתחילת החודש.

 

גם צים הישראלית היכתה השבוע את התחזיות כשהיא דיווחה על הכנסות שיא של 590 מיליון דולר. סביר להניח שעם התמשכות המשבר, היא תמשיך להציג נתונים יפים.

 

"לבנות ספינת משא לוקח שנה וחצי בממוצע", אמר לביזפורטל מנכ"ל מספנות ישראל, צביקה שכטרמן. "יחד עם ירידה בכמות בניית הספינות ועלייה בגריטה, אני מעריך שזה טווח הזמן שייקח לסקטור בעולם להתאושש ועד אז נמשיך לראות לחץ על מחירי השינוע הימי", סיכם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    Zarzar 22/05/2021 23:46
    הגב לתגובה זו
    אפשר לראות שמספר האוניות שמחכות לפריקה עומד על כארבעים בכל אחד מהנמלים. אוניות מסרבות לפקוד את נמלי הארץ ובהתאם עקב צמצום מקום על האוניות עולה המחיר לפי 7!!!. סופר את הימים לפתיחת נמלים חדשים. יבואן
  • 4.
    מוטי 22/05/2021 21:05
    הגב לתגובה זו
    אתמול ספרתי בחוף הים בקריות 32 ספינות שעגנו במיימי המפרץ.
  • 3.
    ביבי מנע מנמל איתן להתחרות בנמל אשדוד לפני שנים ועכשיו (ל"ת)
    ירון 21/05/2021 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא מבין 21/05/2021 16:37
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק הנמלים משפרים עמדות מול הנמלים החדשים בכך שהם עוצרים את האוניות?
  • 1.
    אילן 21/05/2021 15:46
    הגב לתגובה זו
    שביתה "איטלקית" . אחרת מדוע תפוקת הפריקה ירדה ?
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.