יור הפדרל ריזרב גרום פאואל
צילום: CC

לקראת שינוי כיוון? הפד' רומז שהתאוששות מהירה עשויה להביא לשינוי מדיניות

הפרוטוקולים מישיבת בכירי הבנק בסוף חודש אפריל חושפים, כי לדעת הנוכחים בה עלייה חזקה בפעילות הכלכלית תצדיק דיונים על הידוק המדיניות המוניטרית; "ייתכן שבשלב כלשהו בישיבות הקרובות נתחיל לדון בתוכנית להתאמת קצב רכישות הנכסים"
איתן גרסטנפלד | (3)

בכירי הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב), הסכימו כי עלייה חזקה בפעילות הכלכלית תצדיק דיונים מחודשים על הידוק המדיניות המוניטרית. כך עולה מהפרוטוקולים של פגישת בכירי הבנק במהלך חודש אפריל, שמתפרסמים הערב.

"מספר משתתפים הציעו כי אם המשק ימשיך להתקדם במהירות לעבר יעדי הוועדה, ייתכן שבשלב כלשהו בישיבות הקרובות נתחיל לדון בתוכנית להתאמת קצב רכישות הנכסים", נאמר בסיכום הפגישה.

הפד' שחרר פרוטוקולים מישיבתו בין התאריכים 27-28 באפריל, כשברקע המשקיעים חיפשו רמזים לגבי עמדות הבנק המרכזי, בכל הקשור לאינפלציה וצעדי הבנק העשויים להינקט בדמות הידוק המדיניות המוניטרית.

במהלך הפגישה, ועדת השוק הפדרלי לקביעת המדיניות הצביעה בעד ההחלטה להחזיק את שיעורי ההלוואות לטווח הקצר סביב האפס, ולהמשיך לקנות אג"ח בהיקף של 120 מיליארד דולר לפחות בכל חודש.

לצד ההחלטה הזו, שדרג הפד' את השקפתו לגבי הכלכלה, ואמר כי הצמיחה "התחזקה" והאינפלציה גברה. עם זאת, היו"ר ג'רום פאוול אמר לאחר הפגישה, כי ההתאוששות נותרה "לא אחידה ורחוקה מלהיות שלמה" והכלכלה עדיין לא מציגה את תקן "ההתקדמות המשמעותית" שהוועדה קבעה לפני שהיא תשנה את המדיניות.

מאז הפגישה, פקידי הפד נותתרו מאוחדים מאחורי האמירה לפיה הכלכלה נותרה נתונה לחסדי מגפת הקורונה והם מחויבים לשמור על מדיניות רופפת. בנוסף כדאי להזכיר, כי הפגישה באפריל נערכה לפני פרסום מספרי האינפלציה לחודש. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש 4.2% גבוה מהצפוי, אך פקידי הפד' מעריכים שהעלייה הצפויה באינפלציה בחודשים הקרובים תהיה זמנית ולא תגרור תגובה בדמות שינוי מדיניות.

כמו כן, בפרוטוקול צוין כי "משתתפים שונים" צופים כי "ככל הנראה יעבור זמן מה עד שהמשק יתקדם משמעותית לעבר יעדי התעסוקה והיציבות המקסימליים של הוועדה ביחס לתנאים ששררו בדצמבר 2020, כאשר הוועדה נתנה לראשונה את הנחיה לרכוש נכסים".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גידי 20/05/2021 08:14
    הגב לתגובה זו
    הזוי ביותר שהפד שייך לכמה משפחות ולא בבעלות המדינה. רוקפלר, ג'י פי מורגן רוטשילד ועוד. הם למעשה שולטים על ארצות הברית שחייבת להיום טריליונים.
  • 2.
    איציק 20/05/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
    האינפלציה כבר כאן, אבל לפד עוד לא נפל האסימון, אתה לא יכול להרחיב את המאזן ולהזרים 8 טריליוני דולרים ולחשוב שהכל בסדר ואפשר להמשיך לפמפם את השוק
  • 1.
    מייק1 19/05/2021 23:04
    הגב לתגובה זו
    הירידה בנסדק 100 לקראת איפוס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.