הבנק המרכזי האירופאי מזהיר מפני חוסר יציבות פיננסית
במכתב שנשלח ל-19 המדינות החברות בגוש האירו, מזהיר הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הן ניצבות בפני סיכונים פיננסיים גבוהים ולא אחידים, וייתכן כי יידרשו תכניות תמריצים ממוקדות יותר לאחר שהאזור יתאושש ממשבר נגיף הקורונה.
על פי דו"ח היציבות הפיננסית של הבנק, המגיפה פגעה במגזרים שונים ובדרגות חומרה ומהירות שונות, כשתחומי התיירות והאירוח נפגעו בצורה הקשה ביותר. לפיהם, הזעזוע הבלתי אחיד שנוצר כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה מרכז את הסיכונים במדינות ספציפיות מאוד ובחלקים מכלכלת גוש האירו.
"זהו מסר מתוק-מריר", אמר סגן נשיא ה- ECB, לואיס דה גינדוס, בנוגע להערכה האחרונה. "תוכנית החיסונים מתקדמת בצורה חיובית מאוד, ואנחנו מדווחים על חדשות טובות מאוד. אך בו זמנית, אנחנו נותרים עם כמה סיכוני יציבות פיננסיים שעלינו לעקוב אחריהם".
הבנק המרכזי, הביע דאגה מיוחדת מהחוב התאגידי הגבוה, במדינות עם מגזרי שירותים גדולים, מכיוון שהדבר עשוי להגביר את הלחץ על הממשלות והמלווים במדינות אלה. לדבריהם סוגיה זו, עשויה לייצר "כאבי ראש" בטווח הקצר, כאשר ממשלות מפסיקות את תוכניות התמריצים שניתנו במהלך המגפה.
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מאחר שתמיכה זו מוסרת בהדרגה, לא ניתן לשלול שיעורי חדלות פירעון גבוהים בהרבה מבעבר המגיפה, במיוחד במדינות מסוימות באזור האירו", נכתב בהצהרה של ה- ECB. בראיון ל-CNBC אמר דה גוינדוס כי "ב-2020 נרשמה קצת הפתעה", בהתחשב בכך שהיו פחות חדלות פירעונות תאגידיות מאשר בשנת 2019 - טרם משבר הקרונה הכה בגוש האירו. עם זאת, הוא שב והדגיש, שהבנק המרכזי צופה, כי "בשנת 2021 נראה גידול משמעותי בתאגידים שמגיעים לחדלות פירעון."
מעקב אחר התשואות
סיכון נוסף ברדאר של ה-ECB הוא העלייה האחרונה בתשואות האג"ח האמריקניות. נתון שכבר הביא את הבנק, להגביר את רכישות אגרות החוב הממשלתיות בשבועות האחרונים. אך הבנק שמרכזו בפרנקפורט עדיין חושש, כי עלויות ההלוואה הגבוהות יותר ברחבי האוקיאנוס האטלנטי ישפיעו על החברות החייבות, משקי הבית ומדינות גוש האירו.
נשיאת ה-ECB, כריסטין לגארד, אמרה במסיבת עיתונאים במרץ: "אנחנו לא עושים בקרה לעקום התשואה." עם זאת, הבנק האירופי מבקש להימנע מעלייה מוקדמת בעלויות ההלוואות עבור ממשלות אזור האירו. דבר שעלול לפגוע ביציאה מהמשבר הכלכלי במהלך שנת 2021, לאחר שהתוצר המקומי הגולמי של האזור התכווץ בכמעט 7% בשנת 2020.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"אם הגידול בתשואות לא מוצדק אז נפעל. אם העלייה בתשואות היא תוצאה של נורמליזציה של הכלכלה, הרי שזה משהו שהולך להיות חלק מהמסגרת הרחבה יותר", אמר דה גוינדוס.
- 1.רבקה 19/05/2021 21:25הגב לתגובה זומשמעותיים. גוש האירו כנראה עומד בפני פירוק.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
