הבנק המרכזי האירופאי מזהיר מפני חוסר יציבות פיננסית
במכתב שנשלח ל-19 המדינות החברות בגוש האירו, מזהיר הבנק המרכזי האירופי (ECB) כי הן ניצבות בפני סיכונים פיננסיים גבוהים ולא אחידים, וייתכן כי יידרשו תכניות תמריצים ממוקדות יותר לאחר שהאזור יתאושש ממשבר נגיף הקורונה.
על פי דו"ח היציבות הפיננסית של הבנק, המגיפה פגעה במגזרים שונים ובדרגות חומרה ומהירות שונות, כשתחומי התיירות והאירוח נפגעו בצורה הקשה ביותר. לפיהם, הזעזוע הבלתי אחיד שנוצר כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה מרכז את הסיכונים במדינות ספציפיות מאוד ובחלקים מכלכלת גוש האירו.
"זהו מסר מתוק-מריר", אמר סגן נשיא ה- ECB, לואיס דה גינדוס, בנוגע להערכה האחרונה. "תוכנית החיסונים מתקדמת בצורה חיובית מאוד, ואנחנו מדווחים על חדשות טובות מאוד. אך בו זמנית, אנחנו נותרים עם כמה סיכוני יציבות פיננסיים שעלינו לעקוב אחריהם".
הבנק המרכזי, הביע דאגה מיוחדת מהחוב התאגידי הגבוה, במדינות עם מגזרי שירותים גדולים, מכיוון שהדבר עשוי להגביר את הלחץ על הממשלות והמלווים במדינות אלה. לדבריהם סוגיה זו, עשויה לייצר "כאבי ראש" בטווח הקצר, כאשר ממשלות מפסיקות את תוכניות התמריצים שניתנו במהלך המגפה.
- בפעם השלישית ברציפות: הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית על 2%
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"מאחר שתמיכה זו מוסרת בהדרגה, לא ניתן לשלול שיעורי חדלות פירעון גבוהים בהרבה מבעבר המגיפה, במיוחד במדינות מסוימות באזור האירו", נכתב בהצהרה של ה- ECB. בראיון ל-CNBC אמר דה גוינדוס כי "ב-2020 נרשמה קצת הפתעה", בהתחשב בכך שהיו פחות חדלות פירעונות תאגידיות מאשר בשנת 2019 - טרם משבר הקרונה הכה בגוש האירו. עם זאת, הוא שב והדגיש, שהבנק המרכזי צופה, כי "בשנת 2021 נראה גידול משמעותי בתאגידים שמגיעים לחדלות פירעון."
מעקב אחר התשואות
סיכון נוסף ברדאר של ה-ECB הוא העלייה האחרונה בתשואות האג"ח האמריקניות. נתון שכבר הביא את הבנק, להגביר את רכישות אגרות החוב הממשלתיות בשבועות האחרונים. אך הבנק שמרכזו בפרנקפורט עדיין חושש, כי עלויות ההלוואה הגבוהות יותר ברחבי האוקיאנוס האטלנטי ישפיעו על החברות החייבות, משקי הבית ומדינות גוש האירו.
נשיאת ה-ECB, כריסטין לגארד, אמרה במסיבת עיתונאים במרץ: "אנחנו לא עושים בקרה לעקום התשואה." עם זאת, הבנק האירופי מבקש להימנע מעלייה מוקדמת בעלויות ההלוואות עבור ממשלות אזור האירו. דבר שעלול לפגוע ביציאה מהמשבר הכלכלי במהלך שנת 2021, לאחר שהתוצר המקומי הגולמי של האזור התכווץ בכמעט 7% בשנת 2020.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אם הגידול בתשואות לא מוצדק אז נפעל. אם העלייה בתשואות היא תוצאה של נורמליזציה של הכלכלה, הרי שזה משהו שהולך להיות חלק מהמסגרת הרחבה יותר", אמר דה גוינדוס.
- 1.רבקה 19/05/2021 21:25הגב לתגובה זומשמעותיים. גוש האירו כנראה עומד בפני פירוק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
