כבר לא ב-2020: מחירי הסחורות מקשים על התאוששות הכלכלה הסינית
בשבוע שעבר פרסמה סין את מרשם האוכלוסין שנערך פעם בעשור, שגרם להרמת מספר גבות ברחבי העולם. לפי הנתונים ששחרר הלמ"ס הסיני, כשמשווים את הילודה והגידול באוכלוסיה, במדינה בה חיים למעלה מ-1.4 מיליארד בני אדם, כנראה שאף אחד לא מת בשנה החולפת שם והאוכלוסייה דווקא גדלה. זאת למרות ששיעור הילודה הסיני הוא 1.3 למשפחה, הרבה מתחת ל-2.1 ילדים המצריכים גידול בריא לאורך זמן של האוכלוסייה.
אז מה קרה? הסינים רגילים לשחק במספרים. יש כאלה – והם רבים – שהאשימו את הסינים בניפוח כל המספרים שלהם בשני העשורים האחרונים, מהערך של היואן ועד לאחוז הצמיחה בתמ"ג, שבלמעלה מחצי העשור האחרון עמד כמעט בכל שנה על 7% כמו שעון.
אבל יש מספרים שהסינים לא יכולים לתמרן. מחירי הסחורות הגלובליים הם אחד מהם. והעלייה במחירי המתכות שחווינו בחודשים האחרונים, שנובעת מתחרות של הכלכלות הגדולות על משאבים, בהחלט תקשה על התכניות של הסינים להתאושש באמצעות יישום שורה של תכניות תשתיות רחבות בהיקף של 500 מיליארד דולר, בתחומים של אנרגיה מתחדשת והמשך תהליך העיור שעוברת האומה הסינית הגדולה.
קחו לדוגמה את הריבאר (Rebar), מתכת שמשתמשים בה לחיזוק של בטון. המחיר שלה לטון מטרי עלה ב-40% מתחילת השנה, והגיע למחיר של 965 דולר. מתכת (Iron ore) שנמשמת לפלדה מגיע ל-194 דולר לטון מטרי, עלייה של 25% מתחילת השנה. גם פחם תרמי, בטון, זכוכית ואלומיניום מגיע לשיאים, אבל הפלדה והמתכות הם החשובים באמת, כשההנהגה בסין אומרת שהמחירים המאמירים יכולים לפגוע בכלכלה שם. בבורסת לונדון, הבורסה החשובה בעולם למתכות, מחירי הפלדה הגיעו לפי 3 מהמחיר הממוצע השנתי ב-20 שנה האחרונות.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד מחיר היצרנים בסין, שמודד את המחיר שבו יצרנים משלמים על הסחורות שלהם עלה בחודש שעבר בכמעט 7%, אחרי שעלה ב-4.4% בחודש שלפני. "המחירים של הסחורות בעולם עלו בגלל התמריצים של הכלכלות הגדולות, בעיקר סין וארה"ב, והם אלה שמגבירים את הביקושים", אמר ז'ו האו מקומרצבנק במכתב למשקיעים.
מסקר שעשו לאחרונה בין יזמים, עולה כי בעקבות המצב, חלק מהיזמים של הפרויקטים הגדולים בתחום התשתיות והנדל"ן נאלצו לעצור את העבודה לעצירה. יתר על כן, לפי וואנג ג'ייצ'או מפסיפיק סקיוריטיז, חברות נדל"ן, יצרניות של מוצרי צריכה חשמליים ועוד מפסיקות להזמין סחורות לייצור בשל עלויות גבוהות שמובילות להפסדים. "העלייה המהירה במחירי הסחורות פגעה משמעותית ברווחיות של יצרנים רבים", כתב.
סקר שנערך לאחרונה בין 460 יזמי נדל"ן בסין, גילה כי 56% מהם נפגעו מהמצב, כש-30% מתוכם הפסיקו פרויקטים לגמרי. אבל גם שוק העבודה נפגע בגלל זה, כשהאבטלה בין גילאי 16 עד 24 עומד על 14%.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ההנהגה בסין לא אדישה למצב, אבל לא בהכרח מסוגלת להתמודד אתו. לאחרונה זומנו כמה מהיצרנים הגדולים במחוז טנגשאן, בירת יצרני המתכת בסין, לשיחה עם השלטונות, בה נדרשו להוריד את מחירי המתכות, או שהם עלולים להיענש משמעותית.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
