מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ
דוחות

צים מכה את הצפי בשוק: רווח של 5.1 ד' למניה; מעלה תחזיות לשנה

מדובר ברמות שיא לרבעון כשהיקף הרווח הוא 590 מ' ד'; הצפי היה לרווח של 4.7 ד' למניה. ההכנסות הסתכמו ב-1.74 מיליארד מול 1.62 מיליארד בתחזית הקונצנזוס. ה-EBITDA המתואם החזוי: עד 2.8 מיליארד, גבוה ב-75% מאמצע טווח התחזית הקודמת
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה אינטר צים

חברת ההובלה הימית צים מכה את התחזיות כשהיא מדווחת ברבעון הראשון של השנה על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה בדילול מלא, על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאץ מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר.

בתחזית הקודמת צפתה EBITDA מתואם ברמה של 1.4-1.6 מיליארד דולר ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 0.85-1.05 מיליארד דולר. התוצאות ברבעון מהוות צמיחה של 112% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ומעבר לרווח לעומת הפסד של 0.14 דולר למניה בדילול מלא בזמנו. הרווח התפעולי המתואם בתקופה זינק ל-688 מיליון דולר מול 27 מיליון דולר שנה קודם לכן, וכך גם ה-EBITDA המתואם שעלה ל-821 מיליון דולר לעומת 97 מיליון דולר לפני שנה. 

צים הובילה ברבעון 818 אלף מכולות, עלייה של 28% מהנתון ברבעון המקביל, כשמחיר ההובלה הממוצע למכולה עמד על 1,925 דולר, עלייה של 76%. בחברה הודיעו על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של 238 מיליון דולר, שהם 2 דולר למניה, שיחולקו בספטמבר. עוד אושררה מדיניות חלוקת דיבידנד בסך 30-50% מהרווחים של השנה במהלך 2022.

רמת המינוף, המחושבת לפי היחס בין החוב בניכוי מזומנים ושווי מזומנים ל-EBITDA המתואם ב-12 החודשים האחרונים, עמדה בסוף הרבעון על 0.5, לעומת 1.2 בסוף 2020. לאחר תקופת הדוח הודיעו בצים על פירעון מוקדם של 349 מיליון דולר כחלק מסדרות האג"ח 1 ו-2 שמועד פרעונם נקבע ליוני הקרוב.

צים הונפקה בתחילת השנה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר אחרי הכסף, נמוך מהשווי אליו קיוותה, ויצויין כי ביום ההנפקה השוק כולו בוול סטריט אופיין בירידות. כך או כך, מאז המניה עלתה פי שלושה ויותר כשכיום החברה נסחרת לפי שווי של קרוב ל-4.8 מיליארד דולר. עלויות התובלה הימית המאמירות בצל הביקושים הגבוהים וסגירה חלקית של ההובלה האווירית הן כידוע וכפי שאנו מדווחים ביתר שאת בתקופה האחרונה הצרה של חברות ציבוריות רבות ששולי הרווח שלהן נשחקו. במקרה של צים, כפי שאפשר לראות הן מהתוצאות והן מביצועי המניה, היא דווקא בצד שמרוויח מכל הסיפור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.