צים מכה את הצפי בשוק: רווח של 5.1 ד' למניה; מעלה תחזיות לשנה
חברת ההובלה הימית צים מכה את התחזיות כשהיא מדווחת ברבעון הראשון של השנה על מעבר לרווח של 590 מיליון דולר (רמת שיא לרבעון) או 5.13 דולר למניה בדילול מלא, על הכנסות של 1.74 מיליארד דולר, זאץ מול תחזית הקונצנזוס שהייתה לרווח של 4.7 דולר למניה על הכנסות של 1.62 מיליארד דולר. בצים העלו תחזיות לשנה כשכעת הם צופים EBITDA מתואם של 2.5-2.8 מיליארד דולר (גבוה ב-7% מאמצע הטווח של התחזית הקודמת) ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 1.85-2.15 מיליארד דולר.
בתחזית הקודמת צפתה EBITDA מתואם ברמה של 1.4-1.6 מיליארד דולר ורווח תפעולי (EBIT) מתואם של 0.85-1.05 מיליארד דולר. התוצאות ברבעון מהוות צמיחה של 112% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ומעבר לרווח לעומת הפסד של 0.14 דולר למניה בדילול מלא בזמנו. הרווח התפעולי המתואם בתקופה זינק ל-688 מיליון דולר מול 27 מיליון דולר שנה קודם לכן, וכך גם ה-EBITDA המתואם שעלה ל-821 מיליון דולר לעומת 97 מיליון דולר לפני שנה.
צים הובילה ברבעון 818 אלף מכולות, עלייה של 28% מהנתון ברבעון המקביל, כשמחיר ההובלה הממוצע למכולה עמד על 1,925 דולר, עלייה של 76%. בחברה הודיעו על חלוקת דיבידנד בהיקף כולל של 238 מיליון דולר, שהם 2 דולר למניה, שיחולקו בספטמבר. עוד אושררה מדיניות חלוקת דיבידנד בסך 30-50% מהרווחים של השנה במהלך 2022.
רמת המינוף, המחושבת לפי היחס בין החוב בניכוי מזומנים ושווי מזומנים ל-EBITDA המתואם ב-12 החודשים האחרונים, עמדה בסוף הרבעון על 0.5, לעומת 1.2 בסוף 2020. לאחר תקופת הדוח הודיעו בצים על פירעון מוקדם של 349 מיליון דולר כחלק מסדרות האג"ח 1 ו-2 שמועד פרעונם נקבע ליוני הקרוב.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צים הונפקה בתחילת השנה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר אחרי הכסף, נמוך מהשווי אליו קיוותה, ויצויין כי ביום ההנפקה השוק כולו בוול סטריט אופיין בירידות. כך או כך, מאז המניה עלתה פי שלושה ויותר כשכיום החברה נסחרת לפי שווי של קרוב ל-4.8 מיליארד דולר. עלויות התובלה הימית המאמירות בצל הביקושים הגבוהים וסגירה חלקית של ההובלה האווירית הן כידוע וכפי שאנו מדווחים ביתר שאת בתקופה האחרונה הצרה של חברות ציבוריות רבות ששולי הרווח שלהן נשחקו. במקרה של צים, כפי שאפשר לראות הן מהתוצאות והן מביצועי המניה, היא דווקא בצד שמרוויח מכל הסיפור.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
