איתמר מדיקל
צילום: איתמר מדיקל
דוחות

איתמר מכה את הצפי: הכנסות של 12 מ'; המוצר החדש פגע בשולי הרווח

 החברה המפתחת מכשירי אבחון וטיפול בהפרעות נשימה הכניסה 11.97 מ' ד' בעוד בשוק ציפו ל-11.1 מ' וגם ההפסד היה פחות עמוק מן המצופה. שיעור הרווח הגולמי ירד מ-77% ל-72% עקב הגידול במכירות ה-WatchPAT ONE
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה איתמר מדיקל

חברת איתמר מדיקל המפתחת מכשירי אבחון וטיפול בהפרעות נשימה עוקפת את התחזיות: ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו ב-11.97 מיליון דולר לעומת הצפי בשוק שהיה ל-11.11 מיליון דולר, בעוד ההפסד לתעודת פיקדון אמריקאית (ADS, Non-IFRS) היה עמוק מן המצופה, ברמה של 0.20 דולר בהשוואה לתחזית הקונצנזוס שהייתה 0.22 דולר. באיתמר אשררו את התחזית לשנה כולה, לפיה המכירות יעמדו על 52-53 מיליון דולר, נתון שישקף צמיחה של 27-29% על פני 2020.

בשורה העליונה מדובר בגידול של 43% לעומת הכנסות של 8.4 מיליון דולר ברבעון המקביל - הצמיחה נבעה מגידול של כלל המכירות ביפן ובאירופה וכן מגידול של 38% במכירות מכשיר ה-WatchPAT בארה"ב - בעיקר כתוצאה ממכירות WatchPAT ONE ומכירות פתרון ה-WatchPAT Direct. מכירות המוצרים המתכלים והמתחדשים, כולל WatchPAT ONE, היוו כ-79% מסך מכירות ה-WatchPAT בארה"ב ברבעון הראשון של 2021, בהשוואה ל-75% ברבעון המקביל אשתקד.

 

על בסיס Non-IFRS, ההפסד הנקי העמיק פי שניים ל-3 מיליון דולר בהשוואה ל-1.4 מיליון שנה קודם לכן. הנתון אינו כולל כ-2.5 מיליון דולר בתשלומים מבוססי מניות, פחת והפחתות של רכוש קבוע ונכסים בלתי מוחשיים, שינוי בהפרשה לחובות מסופקים ואבודים והוצאות חד פעמיות הקשורות להעברה של אתר הייצור של החברה לאתר חדש, בהשוואה ל-0.6 מיליון דולר במרכיבים דומים ברבעון המקביל ב-2020. ההפסד לפי תקן IFRS עמד על 5 מיליון דולר מול 2 מיליון בתקופה המקבילה.

שיעור הרווח הגולמי על בסיס Non-IFRS ירד ל-72%, בהשוואה ל-77% ברבעון המקביל ב-2020. הירידה בשיעור הרווח הגולמי על בסיס Non-IFRS נבעה בעיקר בשל הגידול במכירות WatchPAT ONE. ההפסד התפעולי עמד על 5.3 מיליון דולר, בהשוואה ל-2.0 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020. ההפסד התפעולי קוזז בחלקו על ידי גידול בהכנסות, אך העמקתו מיוחסת לגידול בהוצאות התפעוליות.

גידול זה בהוצאות התפעול נגרם עקב תשלום חד פעמי מבוסס מניות בסך 1 מיליון דולר הנובע מהארכת תקופת המימוש של אופציות שהבשילו מ-5 ל-10 שנים; התרחבות של 39% בהוצאות המכירה והשיווק ל-7.3 מיליון דולר לצורך הרחבת צוות המכירות האמריקאי לטריטוריות גיאוגרפיות וורטיקליות חדשות (37 בסוף הרבעון לעומת 32 בתקופה המקבילה), וכן עמלות מכירה נוספות הנובעות מגידול בהכנסות, גידול בתשלומי ייעוץ בקשר לשיפוי מחברות הביטוח בארה"ב, אוסטרליה ויפן.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חכצגצ 19/05/2021 15:56
    הגב לתגובה זו
    איזה גועל נפש.העתיד נמצא במדיקר מרחוק.ואחרי הקורונה הייתי מצפה מהם לטוס חזק...פשוט אכזבה נראה כמו טיפול של שורטיסטים..מקווה שיקבלו סקוויז בקרוב ל 30$
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.