מחכים שתיפול: נגד איזו מניה יש שורטים בהיקף 22.5 מיליארד דולר?
לאורך מרביתה של 2020, המניה שבוול סטריט הכי הרבה הימרו נגדה, הייתה מניית טסלה (TSLA) של אילון מאסק. ב-2021 לא הרבה השתנה ו-TSLA עדיין החברה שמרבית השוק סבור שהמניה תרד במחירה, כשלא פחות מ-22.5 מיליארד דולר מושקעים בפוזיציית שורט נגד המניה.
לפי נתונים של S3, נכון ל-13 במאי, טסלה עוקפת את אמזון (AMZN) בכמעט 50%, כשהיקף הפוזיציות נגדה עומד על למעלה מ-15.5 מיליארד דולר. הבאה בתור היא מיקרוסופט (MSFT) עם למעלה מ-12 מיליארד שורטים, אפל (AAPL) עם 11 מיליארד שורטים ומי שסוגרת את החמישייה הראשונה היא עליבאבא (BABA) עם כמעט 10 מיליארד דולר בשורט.
בעשירייה אפשר למצוא גם את פייסבוק (FB), חברת האם של גוגל (GOOG) אלפאבת בשתי קטגוריות שונות גם ב-A קלאס וגם ב-C, עם שורט מצטבר של 13.7 מיליארד. במקום העשירי יש את AON עם 6.5 מיליארד בשורט.
משמעותה של פוזיציית שורט היא שמשקיע סבור שמניה תרד, אז הוא מלווה ממשקיע אחר מניות במחיר מוסכם. אם מחיר המניה יורד, מי שהשקיע בשורט מקבל את כספו חזרה כולל ההפרשים בין מחיר היעד למחיר בעת סגירת הפוזיציה. אם המחיר גבוה יותר, מי שלקח את הפוזיציה צריך להחזיר את הכסף בתוספת ההפרש – כך שהאפשרות להרוויח ולהפסיד כסף הם גבוהות מאוד. שורט סקוויז נוצר כשמחיר המניה עולה, אבל גם בעלי השורט ממשיכים להעמיק את הפוזיציה ומחיר המניה מאמיר. בדיוק כמו שראינו במניות גיימסטופ ו-AMC השנה.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעיקרון, יש חברות שמתמחות בפוזיציית שורט נגד מניות ומהמרות נגד חברות שהן סבורות שהן מרמאות משקיעים. ראינו את זה במקרה של יצרנית המשאיות ניקולה (NKLA), שהואשמה שרימתה משקיעים ובתמורה המנכ"ל והיזם שלה התפטר ויחד אתו המניה קרסה ואיבדה 80% משוויה. אבל גם קרנות גידור וקרנות שמנהלות כסף פרטי, שמות פוזיציית שורט כאמצעי נוסף להשקעה, או כסוג של ביטוח. מי שעשה מזה קריירה הוא המתמטיקאי ניקולאס נאסים טאלב, שכתב את הברבור השחור והפך לגורו השקעות של זנבות השקעה.
אחד מהמשקיעים הכי קולניים נגד טסלה הוא מייקל ברי, שהפך לשם ידוע בעקבות הסרט מכונת הכסף – כמי שעשה פוזיציית שורט נגד שוק ההלוואות האמריקאי לפני משבר הסאב פריים שהוריד את הכלכלה הגלובלית על ברכיה ב-2008. לפי דיווח של החברה שלו ל-SEC, הוא רק נהייה ובי יותר על המניה, כשנכון לאתמול, הוא שם פוזיציה בהיקף של 800 אלף מניות נוספות בשורט, לפי מחיר של כמעט 668 דולר למניה. לפי המחיר, זה יכולה להגיע להיקף של למעלה מחצי מיליארד דולר.
- 7.אליבאבא הולכת לשורטסקוויז (ל"ת)פז 27/06/2021 20:48הגב לתגובה זו
- 6.לרון 27/06/2021 08:26הגב לתגובה זורק בשוק דובי מובהק,כמו 2000-2015
- 5.לרון 27/06/2021 08:20הגב לתגובה זוכ"כ הרבה שורטים נגד מניה ש"רק תעלה",כן כוונתי למיקרוסופט שהיא בעצם סוג של אג"ח הלא כן?...
- 4.22 מיליארד שורטים לחברה של 500 מיליארד זה המלצה לקנות? (ל"ת)א 11/06/2021 22:30הגב לתגובה זו
- 3.משקיע 20/05/2021 14:28הגב לתגובה זותבדוק שוב מה זה שורט סקוויז ואיך הוא נוצר. הוא נוצר כי השורטיסט מבין שהוא יוצא מפוזיציה ויפסיד את כל כספו. הוא נאלץ לקנות את המניה כדי להחזיר את ההלוואה שלקח
- שמשון 12/07/2021 19:03הגב לתגובה זואפשר הסבר מספר ?
- נכון,ובנוסף השורטיסט לווה ולא מלווה (ל"ת)יואב 21/05/2021 12:58הגב לתגובה זו
- 2.המשקיע הוותיק 19/05/2021 15:40הגב לתגובה זותשואת המניות ב -5 שנים האחרונות והאם השורט השתלם ? טסלה 1096% אמזון 346% מיקרוסופוט 431% עלי באבא 177.7% פייסבוק 163.6% מימושים תמיד יהיו פה ושם , אבל מי שמשקיע לטווח ארוך צריך להתעלם מכל רעשי הרקע ופשוט לרכב על גל המגמה הארוך. לשוק ההון יש תוחלת חיובית ובטווח הארוך הוא רק יעלה , בנוסף הלונגיסטים תמיד מנצחים את השורטיסים , לשורט תוחלת שלילית מכיוון שהוא פעילות כנגד כיוונו הטבעי של השוק. אין טעם לתזמן כניסות ויציאות מהשוק , ומי שמנסה לרוב מפסיד. כדברי פיטר לינ'ץ אחד מגדולי המשקיעים בעולם : Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves
- לרון 27/06/2021 08:24הגב לתגובה זואך אחר מפולת 2000 ה"טווח הארוך" היה כזכור 15 שנה,יש לך הסבלנות??
- 1.המשקיע הוותיק 19/05/2021 14:34הגב לתגובה זומה שקובע הוא לא סכום השורט אלא אחוז השורט הצף או FLOAT SHORT הסכומים אמנם נראים כגבוהים אבל צריך לבחון כמה הם מהווים מסה"כ שווי החברות, וכמה אחוז השורט הצף מהווה מסה"כ אחוז מניות החברות. אחוז השורט הצף במניות הנ"ל : טסלה 5.34% שזה נחשב נמוך מאוד. אמזון רק 1.1% מיקרוסופט 0.62% עלי באבא 2.35% פייסבוק 1.12% כפי שאנו רואים , אחוז השורט הצף נמוך מאוד וממש לא מרמז על פעילות השורטיסטים או כוחם , להפך מדובר באחוזים נמוכים מאוד שניתן להבין מהם דווקא הפוך ממה שנטען בכתבה זו , שכוחם של הלונגיסטים על העליונה. בכלל כל מי שניסה לעשות שורט על המניות הללו, או בכלל על מדד הנאסד"ק הפסיד ובגדול.
- מדד הנסדק נראה הכי פחות טוב להמשך עליות, הוא המדד הכי מנופח עם מכפילים אסטרונומיים , הבועה הכי גדולה נראת דווקה במדד זה . כמובן שזה רק עניין של זמן שנראה את כדור השלג מתגלגח חזרה למקומו האמיתי (ל"ת)אריאל 14/08/2021 09:41הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
