מודרנה רוצה לייצר 3 מיליארד מנות חיסוני קורונה ב-2022
מפתחת חיסון הקורונה, החברה האמריקאית MODERNA הודיעה כי בכוונתה להגביר את השקעתה במתקני הייצור לחיסוני הקורונה שלה, במטרה להגדיל את היצע החיסונים האפשרי לייצור. בכוונת החברה להגדיל את מספר החיסונים שהיא מייצרת ולהגיע עד ל-3 מיליארד מנות של חסיוני קורונה עד לשנה הבאה (2022). החברה עלתה גם את תחזית הייצור שלה לשנה הנוכחית לבין 800 מיליון למיליארד מנות חיסונים.
מודרנה, שמשרדיה יושבים בעיר בוסטון, מסצ'וסטס, הודיעה בעבר כי היא מתכננת לייצר 1.4 מיליארד מנות בשנת 2022. המספר האולטימטיבי יהיה תלוי באופן בו הביקוש יתחלק בין חיסונים ראשוניים לבין זריקות דחף (זריקה נוספת להגברת העמידות, מעבר לחיסון) או עבור זריקות לילדים, שדורשות רק חצי מנה של חומר פעיל ולא מנה מלאה.
החברה גם הודיעה כי ניתן לאחסן את חיסון הקורונה עד שלושה חודשים בטמפרטורת מקרר של בין 2-8 מעלות צלזיוס, נשיא מודרנה, סטיבן הוג אמר בראיון לרויטרס כי "זו פריצת דרך שחשובה באמת גם היום וגם בשנת 2022, במטרה שהחיסונים יוכלו להגיע ולשמש גם באפריקה ובמדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית".
חברת התרופות הספרדית, Laboratorios Farmaceuticos, הודיעה כי תכפיל את יכולתה לארוז בקבוקי חיסונים של מודרנה, לאחר הקמת פס ייצור חדש במפעל שלה במדריד.
הנציבות האירופית חתמה בפברואר האחרון על עסקה שנייה עם מודרנה, והגדילה את צריכת החיסון הכוללת ל -460 מיליון מנות. סוכנות התרופות האירופית אישרה בשבוע שעבר הגדלת יכולות הייצור הן לחיסוני מודרנה והן לחיסונים של פייזר - BioNTech.
- ממשל טראמפ שוקל לצמצם את חיסוני הקורונה ומפיל את מניות החיסונים
- חיסון קורונה חדש בדרך - מודרנה קיבלה אישור FDA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה, התחזית כרגע: מודרנה תזדקק לאישור הרגולטורים כדי לשלוח את החיסון שדורש קירור כל הזמן. אבל היא תוכל להיות, יחד עם פייזר, המרוויחה העיקרית מבעיות הייצור ובעיות הבטיחות שסיבכו את הכשרת החיסונים של אסטרה-זנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון בארצות הברית ובאיחוד האירופי.
בתחילת החודש, דיווחה מודרנה על יעילות של 90% לחיסון הקורונה גם לאחר חצי שנה. לפי החברה, שיעורי היעילות מציגים עקביות בהתאם לפרסומים קודמים של מודרנה במסגרת המעקב אחרי נוטלי החיסונים. הדיווח של החברה האמריקאית מגיע יממה לאחר שב-FDA הורו לעצור את השימוש בחיסון המתחרה של ג'ונסון אנד ג'ונסון בעקבות 6 מקרים של קרישי דם בקרב אמריקאים שנטלו את החיסון, זאת בדומה למקרים שאותרו במדינות אירופה אצל נוטלי החיסון של אסטרה זנקה. בהמשך לכך, מנכ"ל מודרנה טעו כי "החברה הולכת להניב הכנסות אדירות" וכי "בשנת 2023 החיסון יהיה משולב לקורונה ושפעת".
- 1.שמודרנה תזריק אותם לאלה שמעודדים לקחת את הרעל הזה. (ל"ת)רונן 01/05/2021 07:55הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
