שבבים
צילום: Istock

הסקטורים שנפגעים מהמחסור העולמי בשבבים

מיצרני פלדה ועד מכשירים אלקטרוניים, כולם חווים את נחת זרועו של המחסור. בכמה זה יכול לפגוע בתמ"ג האמריקאי?
ארז ליבנה |

כמו במקרה של החיסונים נגד קורונה, שבה כל מדינה שמסוגלת לכך אוגרת כמויות של חיסונים לתושביה, כך גם במחסור הגלובלי בתעשיית המוליכים למחצה, שהמילה "זעזוע" היא אולי קטנה מדי כדי לתאר את התהליך שעוברים עכשיו לא מעט סקטורים. לא מעט חברות, כלומר כל מי שיכולה לצבור לעצמה סטוקפייל של שבבים ומעבדים, עושה זאת ושהעולם יישרף.

 

עד כמה המשבר חמור? לפי בנק ההשקעות גולדמן זאקס (GS) לא פחות מ-169 סקטורים נפגעים באופן ישיר ועקיף בשל המחסור. מיצרניות מתכת, דרך יצרניות מזגנים, סקטור האנרגיה המתחדשת, מבשלות בירה וגם יצרני סבון, כולם כולם, כולם נפגעים.

 

המשבר התחיל כשפגע בחודשים האחרונים בכל יצרני הרכב הגדולים בעולם והביא לסגירת מפעלים ופסי ייצור; או מה שבג'נרל מוטורס (GM) קראו למחסור "רוחות זנב (Tailwinds) בעלות של מיליארד דולר ב-2021". בגולדמן אומרים כי 4.7% מהתמ"ג של סקטור הרכב העולמי יוצא על תעשיית השבבים והמוליכים למחצה.

 

אגב, במהלך סוף השבוע בפולקסוואגן (VWAGY) – שבחודש שעבר אמרה כי הפגיעה כבר עצרה את בנייתן של 100 אלף רכבים – הודיעה לעובדיה כי הפגיעה תהיה ארוכה וכואבת מהצפוי.

 

"גם הספקים וגם בקבוצת פולקסווגן אומרים לנו שאנחנו נצטרך להתמודד עם אתגרים משמעותיים יותר ברבעון הנוכחי מאשר ברבעון הקודם", אמר וויין גריפית', מנכ"ל מותג סיאט בפולקסוואגן לרויטרס.

 

הסיבה שהמחסור פגע קודם כל בתעשיית הרכב היא בשל הצפי כי בעקבות המגפה, אנשים ירכשו פחות רכבים. אז החברות הורידו את כמות ההזמנות שלהם. הם טעו. כולם טעו. אבל זה כבר היה מאוחר. צוואר הבקבוק נסתם. עכשיו כולם נחנקים ובוכים.

לפי גולדמן, המשבר יכול לפגוע בתמ"ג האמריקאי ב-1%. זה המון. "יש מעבדים שאין להם תחליף קיים, כך שאם הירידה תהיה פרופורציונלית, התוצאה של זה יכולה להתבטא בשחיקה של 1% מהתמ"ג של ארה"ב", כתבו בבנק ההשקעות, אבל אמרו כי מדובר בסנאריו הגרוע ביותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המשבר מתפשט והמחירים יעלו

כבר כתבנו כאן לא מעט שהמחסור הזה צפוי להתרחב לכל דבר בעל חזות טכנולוגית, מאחר והיום המוליכים למחצה הם הבסיס למרבית הטכנולוגיות שפשוט לא עובדות בלעדיהם. אז אתמול דיווח הפייננשל טיימס כי המחסור מתרחב ופוגע גם ביצרניות מכשירי החשמל הגדולות בעולם.

 

לפי הדיווח, הן סמסונג והן LG, מהקנגלומרטים הטכנולוגיים הגדולים בעולם חוות דחיות בייצור מוצרים, שנעים מטוסטרים, למקררים וסמארטפונים. סמסונג היא גם יצרנית של שבבים וגם היא סובלת.

 

המחסור שצפוי להימשך עד שנה הבאה, פוגע בייצור ולכן גם במכירות העתידיות, אבל גם יתמוך בעליית מחירי מוצרים אלקטרוניים. קו דונג-ג'ין, מנכ"ל חטיבת הסמארטפונים בסמסונג אמר בחודש שעבר כי החברה "דחתה השקת סמארטפונים High-end לשנה הבאה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.