גראב
צילום: גראב
IPO

רשמית: גראב תונפק בשווי 40 מיליארד ד' במיזוג הספאק הגדול בעולם

חברת משלוחי המזון והנסיעות השיתופיות מסינגפור תמוזג עם שלד של קרן ההשקעות אלטימטר שהשקיע בסנואופלייק. גראב תגייס כ-4.5 מיליארד דולר לקופתה. החברה צמחה ב-70% ב-2020 אך עדיין הפסדית, וצופה שהשנה פעילות המשלוחים תגיע לאיזון
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה משלוחים ספאק

לאחר השמועות מגיע כעת האישור הרשמי: מיזוג ה-SPAC הגדול בעולם עד כה יוצא לדרך. חברת משלוחי המזון Grab אישרה את עסקת המיזוג של עם חברת השלד Altimeter Growth Corp (סימול: AGC) שאחריו תחל להיסחר בנאסד״ק. העסקה משקפת לחברה שווי של 40 מיליארד דולר - פי שניים ויותר לעומת שווי מוערך של 16 מיליארד דולר רק לפני שנה.

 

גראב הסינגפורית היא פלטפורמת משלוחי המזון הפופולרית ביותר בדרום-מזרח אסיה, ובכוונתה לגייס לקופתה 4.5 מיליארד דולר במסגרת המיזוג. חלקו הארי של הסכום יגיע ממשקיעי PIPE מגורמים דוגמת בלאקרוק, תאגיד הענק טמאסק, קרן פידליטי וחברת ניהול הנכסים Janus Henderson הבריטית. ספונסור הספאק יזרים 750 מיליון דולר מצדו. היועצים במיזוג היו Evercore, מורגן סטנלי וג׳יי.פי מורגן. כבר במחצית מרץ פורסמו בתקשורת העולמית שמועות על סגירת העסקה לפי השווי האמור, ואלה התחזקו עם דיווח נוסף של הפייננשל טיימס מלפני שבוע. 

 

גראב פועלת גם בתחום הרשתות החברתיות ואף הפינטק. החברה הוקמה ב-2012 ומשקיעות בה גם ענקיות מהתחום בהן אובר (ממנה קנתה את הפעילות באזור ב-2018) ו-Didi Chuxing הסינית.עד כה גייסה 12 מיליארד דולר. לפי נתונים שפרסמה בינואר האחרון, הציגה החברה ב-2020 צמיחה של כ-70%, אולם טרם הגיעה לכדי רווחיות. עם זאת, בגראב בונים על כך שהצרכנים שגילו את הזמנת המזון בצל מגפת הקורונה לא יחזרו אחורה, וכך חטיבה זו של החברה תגיע לאיזון עד סוף 2021.

 

חברת השלד אלטימטר הונפקה ע״י קרן השקעות בעלת אותו שם, שהנפיקה אף ספאק נוסף שמחפש פעילות שתמוזג לתוכו. ההשקעה הנודעת ביותר של הקרן היא   SNOWFLAKE INC . SPAC, ראשי תיבות של Special Purpose Acquisation Company, כשמן כן הן, הן חברות ארנק (״צ׳ק פתוח״ מכנים אותן) חסרות פעילות, מאחוריהן עומדים אנשי עסקים ויזמים המחפשים עבור המשקיעים בהם חברות שיהוו עבורם השקעה משתלמת - ואותן למזג לתוכם.

 

האפסייד הגדול, שכולל גם את הסיכון הרב יותר, הוא השקעה בשלד טרם ההכרזה על ההשקעה שאותרה, קרי תליית יהבם של המשקיעים על המוניטין של הספונסר שכבר ״ידאג להם כמו שצריך״. הקאץ׳ הוא שיש דדליין של שנתיים להשלמת מיזוג שכזה - או שהכסף יוחזר למשקיעים, והתדמית של הספונסר תפגע. מצדם של החברות המתמזגות, מדובר בדרך מהירה, זולה יותר ונוחה יותר להפוך לציבוריות מבלי להדרש לפרסום של תשקיף מלא, על כל ההוצאות הכרוכות בכך.

 

נתונים שפורסמו באחרונה מראים כי חלק גדול מהספאקים בטווח הארוך הניבו תשואה שלילית למשקיעים שלהם. בינתיים ברשות ניירות ערך האמריקאית פתחו בבדיקה סביב ההשקעות של גופים מוסדיים בחברות כאלה - וכן הזהירו משקיעים פרטיים מללכת שולל אחרי ספאקים שמתהדרים בסלבריטאים.

 

 

כך או כך, השווי שמקבלת גראב במיזוג הקרוב עוקף את זה שבעסקת הספאק של חברת הרכב החשמלי לוסיד - 24 מיליארד דולר. לאחר הדיווחים על המיזוג של לוסיד עם השלד צ'רצ'יל קפיטל קורפ (סימול:CCIV), והסכום בעסקה, השלד שכבר הרקיע שחקים לשווי של כ-72 מיליארד דולר נחתך בחצי. עד כה שגעת הספאקים בוול סטריט (אליה מצטרפות לא מעט חברות ישראליות) הביאה לגיוסים של 99 מיליארד דולר מתחילת 2020, כשבכך נחצה השיא של 2020, שהיה 83 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

ובחזרה לכלה גראב: בראד גרסטנר, המנכ״ל והמייסד של אלטימטר אליה תמוזג, אמר על המיזוג כי ״דרום-מזרח אסיה היא אחת הכלכלות הדיגיטליות הצומחות ביותר בעולם, ובה אוכלוסייה שכפולה בגודלה מזו שבארצות הברית - אך עם זאת שיעורי החדירה של משלוחי מזון באונליין, תחבורה שיתופית והעברות כספיות בגידיטל הן זעומים לעומת אלה שבסין ובארצות הברית״.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social