"אם צבר ההזמנות יתממש נצמח השנה בכ-12% לעומת 2019"
"על מנת לבחון את הפעילות של רבל -0.16% צריך להסתכל על צבר ההזמנות, ושם רואים שב-2021 צבר הזמנות המסגרת עומד על כ-300 מיליון יורו. את הרבעון האחרון של 2020 סיימנו במכירות של 71 מיליון יורו, שמשקפות קצב של 280 מיליון יורו, שזה כבר גבוה ב-20% מהקצב השנתי שעמד על 240 מיליון יורו. אם תעשיית הרכב תממש את המכירות שהיא תכננה לפי צבר ההזמנות, רבל תצמח ב-30% מול תוצאות 2020, או ב-10-12% מול נתוני 2019. היות וכמעט בין בתעשייה שלנו עונתיות, אם נחלק מכירות שנתיות 300 מיליון ב-4 רבעונים נקבל 75 מיליון בכל רבעון": את שיעור החשבון הזה מעביר לנו ולמשקיעים ברבל, יו"ר החברה שמוליק וולודינגר.
רבל מייצרת שסתומים המפחיתים את פליטות אדי הדלק מרכבים, וכן רכיבים עשויי פלסטיק וזכוכים המחליפים חלקי מתכת ברכב ובכך מפחיתים את משקלם ואת צריכם הדלק שלהם. החברה נסחרת לפי שווי של 760 מיליון שקל ובעלי המניות הבולטים בה הם קיבוץ רביבים (43%) מגדל (10%) ומנורה מבטחים (7.5%). אחזקותיו של וולדינגר עצמו נאמדות בכרבע מיליון שקל.
לקוחותיה של רבל הן יצרניות הרכב (ובהן קבוצת פולקסווגן ג'נרל מוטורס, מרצדס ויונדאי) וספקיות Tier-1 לשוק הרכב. הפגיעה באלה בצל הקורונה התגלגלה גם אליה בשנה החולפת. כך, ברבעון השלישי של 2020 דיווחה על נפילה של 51% הנקי לעומת הרבעון המקביל. ואולם, ההתאוששות הגיעה ברבעון הרביעי, שבהשוואה לזה שקדם לו הציג גידול של 15% בהכנסות ושל 87% ברווח, שעמדו על 71 מיליון יורו וכ-8.6 מיליון יורו, בהתאמה. הנתונים אף היו טובים מאלה הרבעון המקביל, ימי הטרום קורונה הנשכחים, ולעומתם מדובר בצמיחה של 3% וגידול של 26% ברווח. על רקע פרסום הדוחות, מניית רבל קפצה אתמול בכ-12.5%.
ואולם, על אף שמהדברים שאומר לנו וולודינגר עולה פוטנציאל לצמיחה מרשימה בשנה הקרובה, אפשר להבין גם שרוב ההתאוששות כבר נעשתה. המעבר מרמת הכנסות של 71 יורו ברבעון הרביעי של 2020, לתרחיש של 75 מיליון יורו – ונזכיר כי מדובר בתרחיש האופטימי של מימוש הצבר – מסמן צמיחה של 4% בין רבעונים עוקבים.
- רבל זכתה בחוזה בהיקף 120 מיליון אירו לאספקת חלקים לרכב
- החשיפה של רבל למט"ח פגעה בה - והמניה קרסה אתמול ב-19%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה כאמור, שאין מי שיוכל לערוב לתשובתה בוודאות, היא האם עלייה בהנסה הפנויה בשל סגרי הקורונה ומענקים מצד הממשלות לאזרחים, ישפיעו לטובה על מכירות הרכבים בשנה הקרובה ומה היקף הביקושים הכבושים מצד אותם רוכשים פוטנציאליים שלא הגיעו לאולמות התצוגה כיוון שאלה היו סגורים.
"בשנת הקורונה תעשיית הרכב מכרה בהיקף נמוך ב-20% מב-2019. התקווה שלה היא שהשנה נחזור לרמות של 2019", וולודינגר אומר, "אני קורא כמוך שהתחזיות אומרות שאנשים חזרו יותר לנסיעות ברכב פרטי כי הם רוצים פחות להשתמש בתחבורה הציבורית, ולצד זה הרבה אנשים – בעיקר בארצות הברית – מטיילים בין מדינות ברכב ולא לוקחים טיסות. מצד שני עדיין יש סגרים שלא מאפשרים לצאת בחלק מהמקומות.
"אני רק יכול להביא את הדוגמה של ישראל, שבה בינואר נמכרו 48 אלף כלי רכב כשהשוק נפרץ, ולקוות שכך יהיה גם בשאר העולם. בסין למשל, שהיא היחידה ממדינות העולם שהציגה צמיחה ב-2020, הגידול במכירת כלי הרכב היה הגדול ביותר בעולם, ושם מכרנו ברבעון האחרון 2020 מכרנו בהיקף גבוה ב-20% מזה של התקופה המקבילה".
- קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה
- מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
מצד אחד המוצרים שלכם תורמים להפחתת פליטת אדי הדלק וצריכת הדלקים של רכבים, אבל מצד שני הם עשויים מפלסטיק ולכן יהיו שיגידו לכם שאתם עדיין לוקחים חלק בפעילות מזהמת. איך אתם עונים לזה?
"המטרה של העולם היא להפחית את פליטות הפחמן הדו חמצני – שזה אומר גם כל מה שיוצא מאגזוז האוטו או מתאדה ממיכל הדלק. פלסטיק כשלעצמו אינו מזהם והעולם לא יכול לחיות בלעדיו, מה שמזהם הוא תהליך הפקת הנפט שהוא חומר גלם לפלסטיק.
"זאת בעצם שאלה של מה מזהם יותר. ברור לך שצריכת דלק של תחנות כח פחמיות ושריפת דלק על ידי רכבים הם גורמי הזיהום מספר אחד בעולם. כמות הזיהום שבזן או כרמל אוליפינים גורמות כשהן לוקחות תזקיקי נפט והופכות אותן לחומר גלם פלסטי הן אפסיות. מה שכן, אפשר לשאול מה עושים בהיבט הגריטה ואיך ממחזרים? גם לזה יש תשובה. באירופה ממחזרים 95% מחלקי הרכב – כולל פלסטיק וכולל מתכות".
בראיון קודם לאתר אמרת שבעשור הקרוב תחום הרכב החשמלי לא מאיים על מכירת השסתומים שלכם, שהיא חלק מרכזי בפעילות החברה. ובכל זאת, אתם מסמנים מנועי צמיחה נוספים או שגם בעוד 5 שנים תמהיל ההכנסות יראה דומה?
"רבל תמשיך לצמוח גם בתחומים המסורתיים. מכירת החלקים המבניים רק תתפתח יותר, כי ככל שעושים מכוניות עם סוללות, בין אם מדובר ברכב חשמלי 'טהור' או בהיברידי, יש בעיה של משקל הרכב שמכביד על צריכת האנרגיה. כך שלמוצר הזה יש שוק אינסופי. לגבי שסתומי הדלק, אפשר לומר שכמות הרכבים שמייצרים עם מיכלי דלק לא הולכת לקטון בינתיים, רק התמהיל ישתנה ולהיברידיות יהיה נתח גדול יותר. אגב, לשסתומים למכוניות היברידיות יש ערך יותר גבוה ואנחנו נהנים מזה.
"צריך לציין שיש החמרה ברגולציה באירופה על פליטות מרכבים, וגם הדבר הזה הוא כר צמיחה עבורנו כי נמכור יותר שסתומים פר רכב, אז גם בתרחיש שכמות הרכבים תישאר דומה, נתח השוק שלנו יגדל רק מעצם הרגולציה החדשה. הוראות דומות שנקבעו בסין לפני שלוש שנים הקפיצו את צבר ההזמנות שלנו באופן משמעותי.
"מעבר לכך אנחנו פועלים בכל מיני נגזרות של עולם הרכב, בין היתר גם בקירור מערכי סוללות של רכבים חשמליים שהתחממותן מגבילה את מהירות הטעינה – אגב, זכינו בהזמנה ראשונה מסמונג למערכת כזאת. ייקח עוד כמה שנים עד שזה יהפוך למשהו משמעותי עבורנו. בנוסף רבל מייצרת מתזים שמנקים פנסים של כלי רכב ועיניות של חיישנים שמשמים יישומי רכב אוטונומיים. הפעילויות האלה שלנו תלויות כמובן בהתפתחויות של שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי.
אתם מייצרים באירופה, סין ארה"ב – וגם בישראל. איך השפיע עליכם השקל החזק?
"מרווח הרווח של רבל יחסית גבוה, כך שסטיות במטבע לא משפיעות בצורה מהותית, ברוך השם. בכל זאת כן יש פגיעה מסוימת ברווחיות כי אנחנו מדווחים ביורו וכל עלייה של 1% בשקל מתרגמת לפגיעה של 400 אלף יורו בשורה התחתונה שלנו. לרוב, אנחנו מייצרים באותן מדינות שבהן אנחנו מוכרים, כך שאתה נשאר בשער המקומי ויש פחות חשיפה למט"ח. הבעיה כאמור היא בדוחות".
"ישראל מדי פעם מקבלת 'בוחטות' של דולרים כשיש אקזיט של חברת סטארט אפ, ובאותו זמן נוצר עודף במט"ח כי אנשים לא יכולים לנפוש בחו"ל ולרכוש מט"ח. לעניות דעתי, השוק הזה, שמכוון על ידי היצע וביקוש, יוצר מצב שעצמת השקל לא מבטאת את עצמת הכלכלה וזה פוגע בחברות התעשיות שסמוכות על הייצוא – גם בהיי-טק וגם בלואו-טק. מה שיקרה בסוף זה שיסיטו את הייצור לחו"ל ולא יעזור כלום. התעשייה היא כמו מים – הולכת למקום הנמוך יותר".
מה לדעתך הפתרון למצב הזה? בהתאחדות התעשיינים הציעו בנוסף לרכישת הדולרים ע"י בנק ישראל לגדר את כל החוב הממשלתי שנקוב במט"ח.
"אני לא גאון כלכלי ולא חושב שגם ראש הממשלה שלנו גאון כלכלי למרות שהוא אומר את זה על עצמו. ההשפעה שלנו על המאקרו-כלכלה העולמית היא אפסית ואני מציע לכולם לקבל קצת צניעות. כל התקציב של מדינת ישראל שקול למחזור המכירות של ג'נרל אלקטריט".
ואם לדבר באופן רחב יותר, בעיקר רגע לפני בחירות, איך צריך לעודד כאן התעשייה?
"במקום 'לעבוד' בצורה מלאכותית על הדולר, המדינה יכולה לעזור לתעשייה להתייעל כדי להגיע לרווחיות סבירה שתעזור לה להמשיך להתפתח. צריך להביא למצב שבו גם בשער דולר של 3.30 שקל התעשייה תשמור על הרווחיות. לנו למשל יש חברה בת באיטליה והממשלה האיטלקית נתנה לנו פטור ממס כי הקמנו מפעל, וזה מה שעוזר לנו להתחרות בשוק הבינלאומי.
- 3.אחד שלא מבין 22/03/2021 15:11הגב לתגובה זוכמה שגיאות הקלדה במאמר קצר אחד, מביך....
- 2.אם התחזיות יתממשו הסבתה תוכל לנסוע ללא דלק. (ל"ת)שמילו 22/03/2021 09:50הגב לתגובה זו
- 1.יש רא לי 22/03/2021 09:27הגב לתגובה זואיתקה לקראת הנפקה, דלק תקטין החוב. האג"חים יעלו לפארי והמניה תעלה. ג.נ. מחזיק.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףהגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים
הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?
במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע.
זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.
הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע.
השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק.
- ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%
- ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.
חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףנקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר
הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים
נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23% שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.
נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.צבר ההזמנות חוזר לעלות
אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.
הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.
הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
- עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
- ג'פריס: המלצת קנייה ואפסייד של 15% לנקסט ויז'ן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.
