שמוליק וולודינגר רבל
צילום: צילום מסך/יוטיוב
ראיון

"אם צבר ההזמנות יתממש נצמח השנה בכ-12% לעומת 2019"

רבל חזרה לצמוח אחרי המכה שספג שוק הרכב. היו"ר שמוליק וולודינגר אומר שהרכבים ההיברידיים רק יגדילו את המכירות, מותח ביקורת על הארנונה לעסקים בארץ ורגע לפני הבחירות מסביר איך צריך לתמוך בתעשייה בלי לגעת בדולר
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה רבל

"על מנת לבחון את הפעילות של רבל 2.12% צריך להסתכל על צבר ההזמנות, ושם רואים שב-2021 צבר הזמנות המסגרת עומד על כ-300 מיליון יורו. את הרבעון האחרון של 2020 סיימנו במכירות של 71 מיליון יורו, שמשקפות קצב של 280 מיליון יורו, שזה כבר גבוה ב-20% מהקצב השנתי שעמד על 240 מיליון יורו. אם תעשיית הרכב תממש את המכירות שהיא תכננה לפי צבר ההזמנות, רבל תצמח ב-30% מול תוצאות 2020, או ב-10-12% מול נתוני 2019. היות וכמעט בין בתעשייה שלנו עונתיות, אם נחלק מכירות שנתיות 300 מיליון ב-4 רבעונים נקבל 75 מיליון בכל רבעון": את שיעור החשבון הזה מעביר לנו ולמשקיעים ברבל, יו"ר החברה שמוליק וולודינגר.

 

רבל מייצרת שסתומים המפחיתים את פליטות אדי הדלק מרכבים, וכן רכיבים עשויי פלסטיק וזכוכים המחליפים חלקי מתכת ברכב ובכך מפחיתים את משקלם ואת צריכם הדלק שלהם. החברה נסחרת לפי שווי של 760 מיליון שקל ובעלי המניות הבולטים בה הם קיבוץ רביבים (43%) מגדל (10%) ומנורה מבטחים (7.5%). אחזקותיו של וולדינגר עצמו נאמדות בכרבע מיליון שקל.

 

לקוחותיה של רבל הן יצרניות הרכב (ובהן קבוצת פולקסווגן ג'נרל מוטורס, מרצדס ויונדאי) וספקיות Tier-1 לשוק הרכב. הפגיעה באלה בצל הקורונה התגלגלה גם אליה בשנה החולפת. כך, ברבעון השלישי של 2020 דיווחה על נפילה של 51% הנקי לעומת הרבעון המקביל. ואולם, ההתאוששות הגיעה ברבעון הרביעי, שבהשוואה לזה שקדם לו הציג גידול של 15% בהכנסות ושל 87% ברווח, שעמדו על 71 מיליון יורו וכ-8.6 מיליון יורו, בהתאמה. הנתונים אף היו טובים מאלה הרבעון המקביל, ימי הטרום קורונה הנשכחים, ולעומתם מדובר בצמיחה של 3% וגידול של 26% ברווח. על רקע פרסום הדוחות, מניית רבל קפצה אתמול בכ-12.5%.

 

ואולם, על אף שמהדברים שאומר לנו וולודינגר עולה פוטנציאל לצמיחה מרשימה בשנה הקרובה, אפשר להבין גם שרוב ההתאוששות כבר נעשתה. המעבר מרמת הכנסות של 71 יורו ברבעון הרביעי של 2020, לתרחיש של 75 מיליון יורו – ונזכיר כי מדובר בתרחיש האופטימי של מימוש הצבר – מסמן צמיחה של 4% בין רבעונים עוקבים.

השאלה כאמור, שאין מי שיוכל לערוב לתשובתה בוודאות, היא האם עלייה בהנסה הפנויה בשל סגרי הקורונה ומענקים מצד הממשלות לאזרחים, ישפיעו לטובה על מכירות הרכבים בשנה הקרובה ומה היקף הביקושים הכבושים מצד אותם רוכשים פוטנציאליים שלא הגיעו לאולמות התצוגה כיוון שאלה היו סגורים.

 

"בשנת הקורונה תעשיית הרכב מכרה בהיקף נמוך ב-20% מב-2019. התקווה שלה היא שהשנה נחזור לרמות של 2019", וולודינגר אומר, "אני קורא כמוך שהתחזיות אומרות שאנשים חזרו יותר לנסיעות ברכב פרטי כי הם רוצים פחות להשתמש בתחבורה הציבורית, ולצד זה הרבה אנשים – בעיקר בארצות הברית – מטיילים בין מדינות ברכב ולא לוקחים טיסות. מצד שני עדיין יש סגרים שלא מאפשרים לצאת בחלק מהמקומות.

 

"אני רק יכול להביא את הדוגמה של ישראל, שבה בינואר נמכרו 48 אלף כלי רכב כשהשוק נפרץ, ולקוות שכך יהיה גם בשאר העולם. בסין למשל, שהיא היחידה ממדינות העולם שהציגה צמיחה ב-2020, הגידול במכירת כלי הרכב היה הגדול ביותר בעולם, ושם מכרנו ברבעון האחרון 2020 מכרנו בהיקף גבוה ב-20% מזה של התקופה המקבילה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מצד אחד המוצרים שלכם תורמים להפחתת פליטת אדי הדלק וצריכת הדלקים של רכבים, אבל מצד שני הם עשויים מפלסטיק ולכן יהיו שיגידו לכם שאתם עדיין לוקחים חלק בפעילות מזהמת. איך אתם עונים לזה?

"המטרה של העולם היא להפחית את פליטות הפחמן הדו חמצני – שזה אומר גם כל מה שיוצא מאגזוז האוטו או מתאדה ממיכל הדלק. פלסטיק כשלעצמו אינו מזהם והעולם לא יכול לחיות בלעדיו, מה שמזהם הוא תהליך הפקת הנפט שהוא חומר גלם לפלסטיק.

"זאת בעצם שאלה של מה מזהם יותר. ברור לך שצריכת דלק של תחנות כח פחמיות ושריפת דלק על ידי רכבים הם גורמי הזיהום מספר אחד בעולם. כמות הזיהום שבזן או כרמל אוליפינים גורמות כשהן לוקחות תזקיקי נפט והופכות אותן לחומר גלם פלסטי הן אפסיות. מה שכן, אפשר לשאול מה עושים בהיבט הגריטה ואיך ממחזרים? גם לזה יש תשובה. באירופה ממחזרים 95% מחלקי הרכב – כולל פלסטיק וכולל מתכות".

 

בראיון קודם לאתר אמרת שבעשור הקרוב תחום הרכב החשמלי לא מאיים על מכירת השסתומים שלכם, שהיא חלק מרכזי בפעילות החברה. ובכל זאת, אתם מסמנים מנועי צמיחה נוספים או שגם בעוד 5 שנים תמהיל ההכנסות יראה דומה? 

"רבל תמשיך לצמוח גם בתחומים המסורתיים. מכירת החלקים המבניים רק תתפתח יותר, כי ככל שעושים מכוניות עם סוללות, בין אם מדובר ברכב חשמלי 'טהור' או בהיברידי, יש בעיה של משקל הרכב שמכביד על צריכת האנרגיה. כך שלמוצר הזה יש שוק אינסופי. לגבי שסתומי הדלק, אפשר לומר שכמות הרכבים שמייצרים עם מיכלי דלק לא הולכת לקטון בינתיים, רק התמהיל ישתנה ולהיברידיות יהיה נתח גדול יותר. אגב, לשסתומים למכוניות היברידיות יש ערך יותר גבוה ואנחנו נהנים מזה.

 

"צריך לציין שיש החמרה ברגולציה באירופה על פליטות מרכבים, וגם הדבר הזה הוא כר צמיחה עבורנו כי נמכור יותר שסתומים פר רכב, אז גם בתרחיש שכמות הרכבים תישאר דומה, נתח השוק שלנו יגדל רק מעצם הרגולציה החדשה. הוראות דומות שנקבעו בסין לפני שלוש שנים הקפיצו את צבר ההזמנות שלנו באופן משמעותי.

 

"מעבר לכך אנחנו פועלים בכל מיני נגזרות של עולם הרכב, בין היתר גם בקירור מערכי סוללות של רכבים חשמליים שהתחממותן מגבילה את מהירות הטעינה – אגב, זכינו בהזמנה ראשונה מסמונג למערכת כזאת. ייקח עוד כמה שנים עד שזה יהפוך למשהו משמעותי עבורנו. בנוסף רבל מייצרת מתזים שמנקים פנסים של כלי רכב ועיניות של חיישנים שמשמים יישומי רכב אוטונומיים. הפעילויות האלה שלנו תלויות כמובן בהתפתחויות של שוקי הרכב החשמלי והאוטונומי.

 

אתם מייצרים באירופה, סין ארה"ב – וגם בישראל. איך השפיע עליכם השקל החזק?

"מרווח הרווח של רבל יחסית גבוה, כך שסטיות במטבע לא משפיעות בצורה מהותית, ברוך השם. בכל זאת כן יש פגיעה מסוימת ברווחיות כי אנחנו מדווחים ביורו וכל עלייה של 1% בשקל מתרגמת לפגיעה של 400 אלף יורו בשורה התחתונה שלנו. לרוב, אנחנו מייצרים באותן מדינות שבהן אנחנו מוכרים, כך שאתה נשאר בשער המקומי ויש פחות חשיפה למט"ח. הבעיה כאמור היא בדוחות".

 

"ישראל מדי פעם מקבלת 'בוחטות' של דולרים כשיש אקזיט של חברת סטארט אפ, ובאותו זמן נוצר עודף במט"ח כי אנשים לא יכולים לנפוש בחו"ל ולרכוש מט"ח. לעניות דעתי, השוק הזה, שמכוון על ידי היצע וביקוש, יוצר מצב שעצמת השקל לא מבטאת את עצמת הכלכלה וזה פוגע בחברות התעשיות שסמוכות על הייצוא – גם בהיי-טק וגם בלואו-טק. מה שיקרה בסוף זה שיסיטו את הייצור לחו"ל ולא יעזור כלום. התעשייה היא כמו מים – הולכת למקום הנמוך יותר".

 

מה לדעתך הפתרון למצב הזה? בהתאחדות התעשיינים הציעו בנוסף לרכישת הדולרים ע"י בנק ישראל לגדר את כל החוב הממשלתי שנקוב במט"ח.

"אני לא גאון כלכלי ולא חושב שגם ראש הממשלה שלנו גאון כלכלי למרות שהוא אומר את זה על עצמו. ההשפעה שלנו על המאקרו-כלכלה העולמית היא אפסית ואני מציע לכולם לקבל קצת צניעות. כל התקציב של מדינת ישראל שקול למחזור המכירות של ג'נרל אלקטריט".

ואם לדבר באופן רחב יותר, בעיקר רגע לפני בחירות, איך צריך לעודד כאן התעשייה?

"במקום 'לעבוד' בצורה מלאכותית על הדולר, המדינה יכולה לעזור לתעשייה להתייעל כדי להגיע לרווחיות סבירה שתעזור לה להמשיך להתפתח. צריך להביא למצב שבו גם בשער דולר של 3.30 שקל התעשייה תשמור על הרווחיות. לנו למשל יש חברה בת באיטליה והממשלה האיטלקית נתנה לנו פטור ממס כי הקמנו מפעל, וזה מה שעוזר לנו להתחרות בשוק הבינלאומי.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אחד שלא מבין 22/03/2021 15:11
    הגב לתגובה זו
    כמה שגיאות הקלדה במאמר קצר אחד, מביך....
  • 2.
    אם התחזיות יתממשו הסבתה תוכל לנסוע ללא דלק. (ל"ת)
    שמילו 22/03/2021 09:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש רא לי 22/03/2021 09:27
    הגב לתגובה זו
    איתקה לקראת הנפקה, דלק תקטין החוב. האג"חים יעלו לפארי והמניה תעלה. ג.נ. מחזיק.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



עמירם לוין
צילום: פייסבוק, על פי סעיף 27

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית

פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע

רן קידר |

800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר. 


על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית.  בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".  




עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים. 

אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.