מצלמת מהירות כביש נהיגה רכבים מצלמה
צילום: Istock

צמיחה שתוביל למיתון? שוק הרכבים משומשים בארה"ב כמשל

בצל העיכובים במשלוחים של רכבים חדשים, המחירים עלו ב-17% מאז תחילת המגפה, כשהמחסור בשבבים העולמי והעלייה במחירי הנפט עלולים לייצר זינוק חד נוסף במחירים
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינפלציה גלובל

כמו כל מדד כלכלי שמודד את בריאות הכלכלה, האינפלציה היא משהו שקורה באופן קבוע. האינפלציה בעצם משקללת ומודדת את השינוי בעלות הריאלית של קבוצות של מוצרים ושל שירותים. כלומר, אינפלציה לכשעצמה היא חלק בלתי נפרד מכל כלכלה. האינפלציה היא גם פקטור של שכיחות. כלומר ככל שמשהו יותר שכיח, ככה לרוב מחירו הופך לזול יותר. אותו הדבר קורה עם הכסף עצמו. כשיש יותר מדי כסף במערכת, זה מוביל להיפר אינפלציה, כלומר ירידה בערך שמוביל לעלייה תלולה במחירים. תדמיינו סטייק בקצביה ב-1,000 שקל או דירה של 90 מטר ב-50 מיליון שקל במרכז תל אביב – אגב, הוותיקים בינינו ודאי זוכרים את מצב של ההיפר אינפלציה בישראל בשנות ה-80, שהביא למצב שהשקל היה כל כך חסר ערך, שנאלצו לייצר מטבע אחר, השקל החדש.

 

דוגמה לאיך אינפלציה מתרחשת מגיעה משוק הרכבים המשומשים האמריקאים. הנטייה הטבעית של מחירי רכבים, באופן כללי אחרי יציאה מהמפעל, אבל במיוחד בשוק המשומש היא לרדת. מה לעשות, לרוב מה שישן ומשומש מאבד מהערך שלו. אז איך קרה שהמחירים לפתע קפצו ב-17% וכיום הם עדיין ב-10% גבוהים יותר מהשנה שלפני?

 

התשובה פשוטה,  הפתרון שלה פחות. בתחילת המגפה עם סגירת סין והמזרח הרחוק ואז המשך של סגירת מרבית העולם ממארס ועד מאי, נוצר מחסור ברכבים בארה"ב. ובעוד רבים מבעלי עסקי הרכבים המשומשים חששו לעתידם הכלכלי, בפועל סגירת מפעלי רכבים ובעיות בשילוח העולמי, גרמו למחירים לעלות ולעלות. אז מחירי הרכב המשומש הגיעו לשיא בקיץ. ההיגיון של הביקוש וההיצע דחף למעלה מחיר של סחורה שאמורה רק לרדת מהרגע שיצאה מהמפעל.

 

למה בשוק האמריקאי מוטרדים?

אז נכון, מחירי הרכב המשומשים לבדם לא ייצרו אינפלציה, כי הרי מדובר בסל שלם של מוצרים ושירותים, שמחירם המשולב משפיע. אבל מזה בדיוק חוששים, מצמיחה חזקה ועלייה חדה בביקושים, לעומת מחסור במוצרים ושירותים. אם זה יגיע למספר רב של מוצרים זה כבר ישפיע משמעותית על המדד.

מה הנתונים הכלכליים אומרים? בין 2010 ל-2020, הגירעון הלאומי של ארה"ב קפץ מ-13.5 טריליון דולר ל-27 טריליון דולר. או 100%. מתחילת שנות ה-90' הגירעון הזה עלה בלמעלה מ-730%. מדפסות הכסף בפד' עובדות 24/7. כל זה לא הטריד עד כה את השוק.

 

הסיבה שהשווקים חוששים בחודשים האחרונים חוששים, זה שהזרקת ה-1.9 טריליון דולר נוספים לכלכלה האמריקאית, כולל מתן של מענקים של 1,400 דולר למשפחה, מעלים את החשש להצפה של דולרים בשווקים לאור העובדה שמשקי הבית יושבים על הר של למעלה מטריליון דולר.

 

לפני כשבוע, פרסם הפד' ששווי משקי הבית בארה"ב עומד על 132 טריליון דולר, עלייה של 10% מאז סוף 2019. גם פורסם שהאינפלציה בחודש פברואר עמדה על 1.3%, פחות מהצפי בשוק ל-1.4% והרבה פחות מהריבית הממוצעת של 2% שאליה מכוון הפד'.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אחת הסיבות המרכזיות לקפיצה בשווי המצרפי של משקי הבית תישמע לנו הישראלים מוכרת מאוד. הסיבה היא עליית ערך הנדל"ן האמריקאי. מחיר הבית החציוני עמד בדצמבר האחרון על 310 אלף דולר, או עלייה של 13% ביחס לחודש המקביל של 2019.

 

בחודש שעבר אוליבייה בלנשארד ממכון פיטרסון לכלכלה בינ"ל כתב שאף כלי שיש לפד' להתמודד עם האינפלציה הוא לא אידיאלי. "אם האינפלציה תמריא יהיו שני תסריטים: אחד בו הפד' יאפשר לה לזנק, ייתכן ואפילו משמעותית, השנייה היא צמצום המדיניות המוניטרית. אף אחד מהתסריטים האלה אינו טוב", אמר.

 

אילו עוד פקטורים יכולים לתרום לאינפלציה?

נכון לכרגע, כנראה שישנם 2 תהליכים מרכזיים בכלכלה הריאלית שיכולים להשפיע ולגרום לעליית המחירים. הראשון הוא מחירי הנפט. לאחר הירידה התלולה בחוזים באפריל אשתקד, שהביאו את הסחורה למינוס, בחסות הקיצוצים המסיביים בתפוקת הנפט העולמית, כיום יש אנליסטים שחוזים שהנפט הגולמי (WTI) יכול להגיע גם ל-100 דולר לחבית וצפונה על רקע העלייה בביקושים.  עלייה במחיר יכולה לתרום לעלייה חדה במחירי הסחורות התלויות בנפט לשינוע גלובלי וייצור.

 

התהליך השני הוא המחסור העולמי בשבבים. ככל שהמחסור ילך ויימשך, כשנכון לכרגע מרבית היצרנים הגדולים בעולם מדווחים שלא יצליחו לעמוד בביקושים, המחירים יעלו.  בהתאמה המחירים של המעבדים, שהם עמוד תווך בכל מוצר חשמלי כיום, מסמארטפונים, מקררים, רכבים ועד תעשיית החלל, יעלו ויגרמו לעלייה במוצרי הצריכה השונים. זה לא צחוק. יצרניות רכבים מדווחות על סגירת מפעלים ולא מעט יצרנים של מוצרים חשמליים צופים מחסור – זה ישפיע לאורכם ולרוחבם של מרבית הסקטורים תלויי הטכנולוגיה.

 

2 התהליכים הללו יכולים ביחד לתמוך בעלייה של מחירים בשל השפעתם הרוחבית על הכלכלה העולמית – האחת על עלויות הייצור והשינוע, השנייה על מחירי מוצרים שיאמירו בשל העלייה במחירי מוצרי הליבה שלהם, מה שצפוי להשפיע על תעשיות שלמות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מור 17/03/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    אין מחסור בכלום, גם לא בשבבים. יש הונאה. דואגים שיהיו כתבות על מחסור כדי לשמר רמת מחיר גם כשיש היצף. מחירי הרכבים בירידה מתמדת בגלל תחרות עזה. בישראל למי ששכח רק לא מזמן איימו בעליית מחירי הרכב. זוכרים? מה קרה? המחירים ירדו כי היבואנים תקועים עם מלאים עצומים וזו הסיבה ל"ימי המכירות" שבהם מנסים להפטר מהמלאי עם הנחות והטבות. לא נשכח גם שיש הרבה דגמים שיקבלו מתיחות פנים וגרסאות חדשות (בעיקר SUV של ניסן יונדאי וקאיה) מה שמפיל את השווי של הגרסא הקיימת שהיבואנים מנסים למכור.
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט מתנהל ביציבות יחסית, עם תנודתיות נמוכה ומחזורי מסחר דלילים, כאשר המשקיעים חזרו מחופשת חג המולד ליום מסחר בודד לפני סוף השבוע. מדדי דאו ג’ונס, S&P 500 ונאסד״ק נעו סביב רמות הפתיחה, ללא כיוון ברור, על רקע היעדר חדשות כלכליות משמעותיות.

המסחר השקט מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי דאו ג’ונס ו־S&P 500 ננעלו ברמות שיא, וכל שלושת המדדים המרכזיים רשמו חמישה ימי עליות רצופים. בכך נכנסה וול סטריט רשמית לתקופת “ראלי סנטה קלאוס”, הנמשכת מסוף דצמבר ועד תחילת ינואר.

במבט רחב יותר, השווקים בדרך לשבוע חיובי נוסף ולסיכום שנה חזקה במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ־18% מתחילת השנה והוא מציג אחת השנים הטובות בעשור האחרון. מדד נאסד״ק מוביל את העליות עם זינוק של יותר מ־20% בשנת 2025, למרות תנודתיות חריפה מוקדם יותר השנה, כולל ירידה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הנרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל לשווקי המניות, שוק הסחורות ממשיך למשוך תשומת לב. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר. מגמות אלו מחזקות את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי־ודאות גלובלית. למרות העליות המתמשכות, המשקיעים מגלים זהירות בנוגע למדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. ההסתברות להפחתת ריבית כבר בחודש הקרוב ירדה לפחות מ־15%, והציפיות לגבי חודש מרץ נותרות מעורבות. בהיעדר נתוני מאקרו ודוחות כספיים משמעותיים בימים הקרובים, המסחר לקראת סיום השבוע צפוי להמשיך להתנהל בשקט יחסי.


עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?ההתלהבות של המשקיעים סביב הבינה המלאכותית הזניקה את שווי החברות והעושר האישי של בכירי עמק הסיליקון, כאשר אילון מאסק מוביל את הרשימה ואילו ביל גייטס הוא היחיד שסיים את השנה עם ירידה בהונו