מצלמת מהירות כביש נהיגה רכבים מצלמה
צילום: Istock

צמיחה שתוביל למיתון? שוק הרכבים משומשים בארה"ב כמשל

בצל העיכובים במשלוחים של רכבים חדשים, המחירים עלו ב-17% מאז תחילת המגפה, כשהמחסור בשבבים העולמי והעלייה במחירי הנפט עלולים לייצר זינוק חד נוסף במחירים
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה אינפלציה גלובל

כמו כל מדד כלכלי שמודד את בריאות הכלכלה, האינפלציה היא משהו שקורה באופן קבוע. האינפלציה בעצם משקללת ומודדת את השינוי בעלות הריאלית של קבוצות של מוצרים ושל שירותים. כלומר, אינפלציה לכשעצמה היא חלק בלתי נפרד מכל כלכלה. האינפלציה היא גם פקטור של שכיחות. כלומר ככל שמשהו יותר שכיח, ככה לרוב מחירו הופך לזול יותר. אותו הדבר קורה עם הכסף עצמו. כשיש יותר מדי כסף במערכת, זה מוביל להיפר אינפלציה, כלומר ירידה בערך שמוביל לעלייה תלולה במחירים. תדמיינו סטייק בקצביה ב-1,000 שקל או דירה של 90 מטר ב-50 מיליון שקל במרכז תל אביב – אגב, הוותיקים בינינו ודאי זוכרים את מצב של ההיפר אינפלציה בישראל בשנות ה-80, שהביא למצב שהשקל היה כל כך חסר ערך, שנאלצו לייצר מטבע אחר, השקל החדש.

 

דוגמה לאיך אינפלציה מתרחשת מגיעה משוק הרכבים המשומשים האמריקאים. הנטייה הטבעית של מחירי רכבים, באופן כללי אחרי יציאה מהמפעל, אבל במיוחד בשוק המשומש היא לרדת. מה לעשות, לרוב מה שישן ומשומש מאבד מהערך שלו. אז איך קרה שהמחירים לפתע קפצו ב-17% וכיום הם עדיין ב-10% גבוהים יותר מהשנה שלפני?

 

התשובה פשוטה,  הפתרון שלה פחות. בתחילת המגפה עם סגירת סין והמזרח הרחוק ואז המשך של סגירת מרבית העולם ממארס ועד מאי, נוצר מחסור ברכבים בארה"ב. ובעוד רבים מבעלי עסקי הרכבים המשומשים חששו לעתידם הכלכלי, בפועל סגירת מפעלי רכבים ובעיות בשילוח העולמי, גרמו למחירים לעלות ולעלות. אז מחירי הרכב המשומש הגיעו לשיא בקיץ. ההיגיון של הביקוש וההיצע דחף למעלה מחיר של סחורה שאמורה רק לרדת מהרגע שיצאה מהמפעל.

 

למה בשוק האמריקאי מוטרדים?

אז נכון, מחירי הרכב המשומשים לבדם לא ייצרו אינפלציה, כי הרי מדובר בסל שלם של מוצרים ושירותים, שמחירם המשולב משפיע. אבל מזה בדיוק חוששים, מצמיחה חזקה ועלייה חדה בביקושים, לעומת מחסור במוצרים ושירותים. אם זה יגיע למספר רב של מוצרים זה כבר ישפיע משמעותית על המדד.

מה הנתונים הכלכליים אומרים? בין 2010 ל-2020, הגירעון הלאומי של ארה"ב קפץ מ-13.5 טריליון דולר ל-27 טריליון דולר. או 100%. מתחילת שנות ה-90' הגירעון הזה עלה בלמעלה מ-730%. מדפסות הכסף בפד' עובדות 24/7. כל זה לא הטריד עד כה את השוק.

 

הסיבה שהשווקים חוששים בחודשים האחרונים חוששים, זה שהזרקת ה-1.9 טריליון דולר נוספים לכלכלה האמריקאית, כולל מתן של מענקים של 1,400 דולר למשפחה, מעלים את החשש להצפה של דולרים בשווקים לאור העובדה שמשקי הבית יושבים על הר של למעלה מטריליון דולר.

 

לפני כשבוע, פרסם הפד' ששווי משקי הבית בארה"ב עומד על 132 טריליון דולר, עלייה של 10% מאז סוף 2019. גם פורסם שהאינפלציה בחודש פברואר עמדה על 1.3%, פחות מהצפי בשוק ל-1.4% והרבה פחות מהריבית הממוצעת של 2% שאליה מכוון הפד'.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אחת הסיבות המרכזיות לקפיצה בשווי המצרפי של משקי הבית תישמע לנו הישראלים מוכרת מאוד. הסיבה היא עליית ערך הנדל"ן האמריקאי. מחיר הבית החציוני עמד בדצמבר האחרון על 310 אלף דולר, או עלייה של 13% ביחס לחודש המקביל של 2019.

 

בחודש שעבר אוליבייה בלנשארד ממכון פיטרסון לכלכלה בינ"ל כתב שאף כלי שיש לפד' להתמודד עם האינפלציה הוא לא אידיאלי. "אם האינפלציה תמריא יהיו שני תסריטים: אחד בו הפד' יאפשר לה לזנק, ייתכן ואפילו משמעותית, השנייה היא צמצום המדיניות המוניטרית. אף אחד מהתסריטים האלה אינו טוב", אמר.

 

אילו עוד פקטורים יכולים לתרום לאינפלציה?

נכון לכרגע, כנראה שישנם 2 תהליכים מרכזיים בכלכלה הריאלית שיכולים להשפיע ולגרום לעליית המחירים. הראשון הוא מחירי הנפט. לאחר הירידה התלולה בחוזים באפריל אשתקד, שהביאו את הסחורה למינוס, בחסות הקיצוצים המסיביים בתפוקת הנפט העולמית, כיום יש אנליסטים שחוזים שהנפט הגולמי (WTI) יכול להגיע גם ל-100 דולר לחבית וצפונה על רקע העלייה בביקושים.  עלייה במחיר יכולה לתרום לעלייה חדה במחירי הסחורות התלויות בנפט לשינוע גלובלי וייצור.

 

התהליך השני הוא המחסור העולמי בשבבים. ככל שהמחסור ילך ויימשך, כשנכון לכרגע מרבית היצרנים הגדולים בעולם מדווחים שלא יצליחו לעמוד בביקושים, המחירים יעלו.  בהתאמה המחירים של המעבדים, שהם עמוד תווך בכל מוצר חשמלי כיום, מסמארטפונים, מקררים, רכבים ועד תעשיית החלל, יעלו ויגרמו לעלייה במוצרי הצריכה השונים. זה לא צחוק. יצרניות רכבים מדווחות על סגירת מפעלים ולא מעט יצרנים של מוצרים חשמליים צופים מחסור – זה ישפיע לאורכם ולרוחבם של מרבית הסקטורים תלויי הטכנולוגיה.

 

2 התהליכים הללו יכולים ביחד לתמוך בעלייה של מחירים בשל השפעתם הרוחבית על הכלכלה העולמית – האחת על עלויות הייצור והשינוע, השנייה על מחירי מוצרים שיאמירו בשל העלייה במחירי מוצרי הליבה שלהם, מה שצפוי להשפיע על תעשיות שלמות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מור 17/03/2021 11:09
    הגב לתגובה זו
    אין מחסור בכלום, גם לא בשבבים. יש הונאה. דואגים שיהיו כתבות על מחסור כדי לשמר רמת מחיר גם כשיש היצף. מחירי הרכבים בירידה מתמדת בגלל תחרות עזה. בישראל למי ששכח רק לא מזמן איימו בעליית מחירי הרכב. זוכרים? מה קרה? המחירים ירדו כי היבואנים תקועים עם מלאים עצומים וזו הסיבה ל"ימי המכירות" שבהם מנסים להפטר מהמלאי עם הנחות והטבות. לא נשכח גם שיש הרבה דגמים שיקבלו מתיחות פנים וגרסאות חדשות (בעיקר SUV של ניסן יונדאי וקאיה) מה שמפיל את השווי של הגרסא הקיימת שהיבואנים מנסים למכור.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.